handdator

Visa fullständig version : Rippa och koda CD?



lasselu
2003-06-23, 20:51
Ok, jag vet att jag sticker ut huvudet nu och riskerar att bli kallad tjuv och jag vet inte vad men jag håller som bäst på att förbereder mig för min kommande iPod och undrar om det är någon som har tips på bra program för att rippa CD och koda till MP3...det får gärna klara skyddade CD också... wink.gif

jgb
2003-06-23, 22:44
CDEX (http://cdexos.sourceforge.net/) brukar kunna rippa skyddade CD under Windows. Fungerar på t.ex. senaste Kent-skivan och Leila Ks samlingsplatta (köp den och stöd henne, jag har den redan). Gratis och fint.

LAME (http://lame.sourceforge.net/) är bra på att koda wav till mp3.

Sedan ser du till att köpa en bunt nya skivor att rippa!

Real Parakeet
2003-06-24, 10:36
Så vitt jag vet är det fullt lagligt att låna en skiva och kopiera den för eget bruk. Jag brukar låna mängders med skivor på bibllioteket.

Nu använder jag Windows mediaspelare. Den kan leta reda på titlar och annan info som bakas in i filerna. Fast den gör WMA-filer och inte mp3.

PF
2003-06-24, 10:46
Stöder CDEX låtnamn och namn på skivan genom det där gigantiska nätverket (som jag tillfälligt glömt namnet på) ? Det gör iTunes nämligen, in med en CD och låttitlar osv kommer upp automagiskt. Det är en av de funktioner jag vill ha innan jag börjar konvertera plattor till mp3 - helt onödigt jobb att skriva in låtnamn osv när någon redan gjort det liksom. Även om alla skivor alltid är felkategoriserade (Pet Shop Boys=Rock, Bach=Ambient...), det får man leva med. Brukar inte aktivera visning av kategorier i vilket fall som helst. Jag är imponerad av er som orkar ha kartotek osv, det skulle jag aldrig göra. Med 500 CD-plattor så skulle jag tröttnat halva vägen in i bokstaven B.

jgb
2003-06-24, 10:55
Givetvis kan CDEX slå upp skivnamn & låttitlar! Vi pratar ändå om 2003 nu. Använder sig av FreeDB först och främst, men det går säkert att koppla sig mot CDDB om man nu vill det.

CDEX och LAME är bägge open source, så det är gratis och gott!

Volantiz
2003-06-24, 11:47
det där med felkatagoriseringen.. undrar om det inte är lite för att itunes verkar ha lite annorlunda genreuppsättning än resten av världen.. eller är det bara jag som fått för mig det? ..äsh.. det är nog bara för att det mesta jag har är felkatagoriserat helt enkelt rolleyes.gif

lasselu
2003-06-24, 12:29
citerar:CDEX och LAME är bägge open source, så det är gratis och gott! Har testat båda nu (dock inte med kopieringskyddad CD) och det fungerar ju smidigt...