handdator

Visa fullständig version : Skumt i Win2000



Roberth
2003-04-09, 17:49
Varje gång jag väljer att avsluta win2000 så kommer det upp en ruta om att explorer skall avlutas åsså kan man trycka avsluta nu eller vänta 15 sekunder på att OSet gör det. Allt funkar fint under tiden jag jobbar i Win2000 men detta problem uppstår alltid. Även om jag bara startar datorn och stänger av den direkt igen.

Inga konflikter syns i Enhetshanteraren och inget knasar som sagt annars.

Nån som vet varför?

/Rob

PF
2003-04-09, 20:49
Svårt att säga förstås, men jag skulle börja med att prova t ex köra en runda med Windows Update (www.windowsupdate.com) och kanske installera om nå´t större servicepack när jag ändå var igång. Sedan köra en liten Scandisk / motsvarande bara för att låta datorn stå och knattra en stund. Se´n skulle jag prova igen. Skulle det inte funka då skulle jag avinstallera IE och installera om det (+ uppdatera det till senaste version om så var möjligt). Så jobbar en självlärd lekman! ;-)

Oberfunker
2003-04-10, 00:47
Håll inte på med en massa Windows-Update-smörja - det klöddar bara. Kör de olika Servide-packs som ligger ute på Microsofts hemsida - de ska fixa de flesta buggarna. Tyvärr är de mer eller mindre ett måste för att operativsystemet ska fungera "som det ska". Med dessa väl installerade fungerar det som på dans!

(Windows 2000 Professional är i sanning det enda vettiga operativsystem Microsoft gjort - som tur är bygger WinXP Pro på det smile.gif )

PF
2003-04-10, 01:01
Mja, jo, men NT4 var inte dumt på sin tid. Jag hade en licens kvar, så jag kör det i Virtual PC på min Mac, det funkar hur bra som helst... ;-)

Bergfotron
2003-04-10, 11:12
Problemet med dialogrutan när man avslutar förekommer på alla XP-datorer som jag har använt. Enda skillnaden är hur ofta det uppträder.
Jag vet inte vad det beror på, men jag har aldrig kunnat konstatera att det tyder på några speciella problem med datorn heller.
På min dator hemma händer det kanske var femte gång jag stänger av. Men datorn fungerar som sagt perfekt, så det är knappast någon anledning att bry sig om felmeddelendet.

Roberth
2003-04-10, 15:45
Nä det kanske egentligen inte är nåt att bry sig om då datorn tuffar på felfritt annars. Bara en sån där irriterande detalj som man stör sig på och vill lösa.
Har annars bara gott att säga om Win2000. Tycker det är helt underbart. Körde med Win98 tidigare men där hängde det sig nästan hela tiden. Har aldrig haft problem med 98 innan, men med den nya datorn var det olidligt jobbigt och stökigt.
Först kunde inte Win2000 hitta mitt grafikkort ordentligt trots flera ominstallationer, kunde bara ha 640*480 i 26 färger. Inte så kul när man har ett dualheadkort. Men efter att ha startat datorn i "felsökningsläge" så rättade allt till sig av sig själv. Mycket trevligt. smile.gif

Ska prova med lite service packs. Annars får det vara som det är.

Tack för tipsen
/Rob

Oberfunker
2003-04-10, 20:16
Ahhhh... Har just installerat Windows XP på min lilla PIII 500. Går som aldrig förr! Snabbt gick det också - det detektar ju nästan all hårdvara helt på egen hand! Nu ska jag bara uppdatera bildkortets drivisar till de absolut senaste och sen ska Photoshop och Cubase SX in smile.gif

Har förvisso kvar Win2000-partionen för mer seriös lek. Denna är mest för mail och allmänt onlinetjafs...

Real Parakeet
2003-04-11, 07:26
Pf, kan du förklara för mig hur man avinstallerar Explorer i Windows 2000. Ja, utan att använda något specialprogram.

PF
2003-04-11, 12:03
Aha, det ligger inte under lägg till / ta bort program? Inte ens som windowskomponent? Kanske har tagit mig vatten över huvudet nu... :-)

Oberfunker
2003-04-11, 13:15
Om du menar IE så är det allmänt dumt att avinstallera då de olika update-packen som finns ute bör installeras för att täcka de upptäckta säkerhetsbuggarna i Windows (och fler lär ju komma...). Men varför vill man avinstallera Explorer? Det blir i allmänhet lite jobbigt att navigera i datorn då smile.gif

Jag antar att jag missförstått nåt... biggrin.gif

PF
2003-04-11, 14:57
Internet Explorer of course!

hmm
2003-04-11, 15:24
En kompis till mig avinstalerade Internet Explorer för att han trodde att han behövde göra det för att ändra språk på menyerna, Det var jävligt dumt gjort då Internet Explorer är väldigt kompis med explorer, följden blev att datorn startade men du kunde inte se några som helst fönster, menyer, knappar osv, eftersom det sköts av just explorer.
Jag fick roa mig med att installera om hans dator i ett par timmar frown.gif

Oberfunker
2003-04-12, 15:18
IE är kompis med hela Windows, så det var nog ingen hit, nej biggrin.gif Nåväl, man behöver ju bara ha programmet och inga genvägar eller någonting - sen kan man ju köra Opera istället... smile.gif