handdator

Visa fullständig version : Lite frågor om Reason



pallelindq
2003-01-23, 21:43
Har nyss införskaffat Reason 2 och är fortfarande förvånad över hur mycket bra det programmet klarar av.

Det känns som att jag med Reason och ett midiklaviatur har fått ganska mycket "kraft" för ganska lite pengar!

Har dock lite frågor angående den fulla potentialen med reason. Hur "bra" produktioner kan man göra med Reason? Det känns som att Reason har ett lite eget ljud, kan man lära sig hantera reason så pass bra att det man gjort låter som om det producerats i en studio som kostat betydligt mycket mer?

Jag vet att detta egentligen är en lite dum fråga, kanske är den svår att svara på ? Det kanske bör tilläggas att jag huvudsakligen gör r´n´b och "radiovänlig" hiphop.

Vore tacksam om någon kunde ge mig en hint om detta, kanske PF? Du verkar ju vara en fena på Reason :)

imported_Jim
2003-01-23, 22:19
Gå in på www.tranceformrecords.com/main.html (http://www.tranceformrecords.com/main.html) och sedan väljer du "Releases", sedan lyssnar du på Aquasphere. Bara 1 minut av 9 men ändå.

PF
2003-01-23, 22:31
Det finns inga begränsningar på vad man kan göra egentligen. Med en modern dator så har du en hög syntar med hundratals röster, det är inget annat än helt fantastiskt. Hade programmet audioinspelning också så vore det än mer komplett, men... tja, jag gör mycket grejer helt i Reason och ser inga begränsningar faktiskt, bara möjligheter.

mastgrr
2003-01-23, 23:22
Propellerhead Software har för övrigt en sida för just dig som har frågar om vad Reason igentligen kan åstakomma.

Replace Hardware (http://www.propellerheads.se/replacehardware/)

Ta en titt på Clawfingers låt. Den är spectakulär!

pallelindq
2003-01-24, 13:14
Jo, jag har varit inne där och kollat, iofs bara på hiphop låten ? blev inte så värst imponerad, tror att det skulle gå att göra bättre saker än den i Reason

mastgrr
2003-01-24, 13:40
Jo. Det beror allt på vem som gör musiken. På forumet är det alltid folk som klagar på att "ljudet låter konstig" "konstig kvalité på ljudet" etc.

Herregud.... Det är upp till musikern :)

PeterH
2003-01-24, 13:57
Inetrvju med Ernst NB i nya SOS. Han svarar bla på de klassiska frågorna om audioinspelning, extern midi och vst...

Köper visserligen hans argumentation, men samtidigt gör det att dom når en begränsad publik... (visserligen stor)

mastgrr
2003-01-24, 14:20
Vad säger han? *väldigt nyfiken*

PeterH
2003-01-24, 15:39
I väldigt korta ordalag:

Audio: Dom tycker inte att dom är tillräckligt bra på det, dom vill hellre fokusera på sin nisch, och inte göra en allt-i-ett-produkt till.

MIDI: Samma resonemang tror jag, dessutom var dom rädda att det skulle påverka stabiliteten ochj "kontrollerbarheten"

VST: Ville inte att någons annans CPU-intensiva eller buggiga grejer skulle sabba deras program & prestanda. Lite bakvänt resonemang IMHO...

Fanns givetvis andra skäl också, som jag inte minns, och det var mer välformulerat, lät rimligare när han/dom sa det. :)

Vänta 3 månader så kan du läsa på http://www.sospubs.co.uk

mastgrr
2003-01-24, 17:22
A... Tack för informationen Peter. Det är alltid skönt att höra en bekräftelse för alla dessa klagomål i alla fall.

En sak jag undrar dock är vart dom kan ta Reason nu. Programmet har mycket mer potential. Mer effekter, mer synthar? Eller är det Rebirth 3 som är på väg?

Aja. Reason 2 är tillräckligt bra nu i alla fall.

Volantiz
2003-01-25, 00:13
quote:VST: Ville inte att någons annans CPU-intensiva eller buggiga grejer skulle sabba deras program & prestanda. Lite bakvänt resonemang IMHO...Bekvämt resonemang? Det borde inte ta många timmar att implementera VST i hela programmet även om det är väldigt stort (själv så tror (hoppas) jag att dom designmässigt förberett koden för även andra interface än deras egna). Nu har jag inte proggat så mycket mer än en enkel liten en-oscillators synt med minimala modulationsmöjligheter med VST-stöd.. så jag har inte nån koll på hur CPU-intensivt det är eller så.. men det känns väldigt möjligt att det är precis som han säger.

Det hade däremot varit väldigt bekvämt för programmerarna om dom bestämt sig för VST istället för rewire iom att det är så fruktansvärt enkelt att använda.

Eller missuppfattade jag den kommentaren? :confused:

PeterH
2003-01-25, 12:35
Jo, en liten missuppfatnning iom att jag skrev bakvänt och inte bekvämt...

Med det menar jag att användaren naturligtvis får använda externa VST/i på egen risk...

PF
2003-01-25, 13:26
Ingen bra idé tyvärr, för då får Propellerhead skulden om det är en saggig uppsättning VST-instrument som försöker köras. "Ert program hänger sig hela tiden". Bättre med strömlinjeformning a´ la Reason tycker jag. Det går i princip inte att få programmet att hänga sig. Jo - om saggiga ljudkortsdrivare används. Men enbart då.

Volantiz
2003-01-25, 15:49
Peter: hehe.. så går det när man försöker skriva saker precis efter ens backup-hårddisk på datorn brevid har krashat wink.gif
Aja.. Jag ska försöka läsa lite mer noga nästa gång :)

Fleno
2003-01-25, 17:36
Jag har för mig att det var den lilla sequencern i Reason som gjorde att det sprack med Steinberg och VST-implementering för propellrarna. Steinberg krävde att Propellerheads tog bort sequencern ifrån Reason av någon larvig anledning, vilket propellerheads vägrade. Men jag kan minnas fel......

PF
2003-01-25, 19:08
Som insyltad f d Propellerskalle kan jag bara meddela att jag aldrig hört talas om något liknande. Tvärtom så är Steinberg mycket positiva till Reason. Det sade de i alla fall till mig på Frankfurt-mässan! :-)

Fleno
2003-01-25, 19:58
Det var en bekant som är beta-testare åt Steinberg (Cubase) som sa detta till mig för länge sedan......men han snackar rätt mycket iofs...

PF
2003-01-25, 20:00
Sila honom så får du nog en mer realistisk bild! ;-)

imported_Otto
2003-01-26, 18:37
Jag kan väll inflika att Orion (http://www.synapse-audio.com/) stöder VST/i och har sequenser. Men Propellerheads och Steinberg kanske har en speciell rellation?

Volantiz
2003-01-26, 18:40
Jag tror dom samarbetade en del då propellerheads skulle släppa rebirth.. så lite annorlunda relation har dom nog. Jag tror iofs inte att det har så mycket med saken att göra.

PF
2003-01-26, 18:59
Ptja, det är ingen hemlighet att Ernst Nathorst-Böös (VD för Propellerhead Sfw AB) tidigare haft ett finger med i spelet för framställandet av Cubase-manualerna. Och Steinberg licensierade från början ReCycle från Propellerhead (som alltid har byggt programmet och även uppfunnit det - "sett behovet och gjort någonting åt saken"). Men som Volantiz mycket riktigt säger, det har inte så mycket med någonting att göra. Steinberg är ett företag, Propellerhead är ett annat. Sedan är ju svenskarnas produkt ReWire en fullvärdig lösning för integration mellan t ex Reason (mm) och Cubase (mm).