handdator

Visa fullständig version : Reason mellan Mac/PC



massive
2003-03-23, 01:29
Hej,

Kan någon förklara varför det inte fungerar att läsa rns-filer i PC om låten är gjord på Mac. Det fungerar åt andra hållet. Är det den gamla vanliga visan? dvs att Mac sväljer allt medan PC är PC(cp).
Reason 2.0 är det på båda burkarna. PC´n kör XP och det är OS X på Mac´n.

/massive

PF
2003-03-23, 01:43
Stämmer inte. PC´n kan läsa det, Mac´en kan läsa det. Man kan bolla hur man vill fram och tillbaka, det är exakt samma filformat. Man måste dock packa filerna om man mailar dem, annars blir de korrupta av mailhanteringen. Och se´n måste man använda fulla versioner av programmet, inte "fulöl" som många tyvärr tycker är gott... men vad Reason beträffar så är det sömlöst... PC och Mac - bägge versioner kör exakt samma programkod, samma kompilering... det är vassa grejer det... :-)

mastgrr
2003-03-23, 01:45
Från Support sidan på Propellerheads.se:


citerar: Crossplatform Issues
Can I open up a Reason song on a PC that was created on a Mac? Yes. Mac users should make sure that they save a Reason song with the file extension .rns (or .rps) by checking the box for this in the Save dialog. Also, if You are going to transport the files via the Internet, make sure that these files are Zipped before You email them. If You want to transfer file via diskette or CDROM, make sure that this media is formatted on the Mac to be PC compatible. och


citerar: I created a song and saved it. Now when I try to open it again I get a message saying ´Bad Format´. Is my song destroyed?

This is because of a bug in Reason. Luckily it´s very easy to solve and work around it. This error occurs when you save a song and another file with the same name in the same directory on systems that are set to hide the file extensions. For example, if you save a song called MySong.rns and it has a REX-file called MySong.rex, then Reason will try to load the Rex file as the song, resulting in a bad format message. For a quick fix - just rename the song and open it. For a permanent fix, do this:
Start the Windows Explorer
Go to View -> Folder Options
In the Folder options window, click the ´View´ tab
In the ´Advanced Settings´ field, disable the ´Hide file extensions for known file types´ option.
Click OK
After doing this, Reason will probably report missing sounds when you open a song that you´ve had problems with earlier. Use the search and replace dialog to find the sounds and then save the song again. Doing this will fix the song.

massive
2003-03-23, 15:30
Tack för de svaren!
Tänkte inte på det. Måste ju packa dem - givetvis!

/m

PF
2003-03-23, 17:15
Dä ä lugnt dä. Packa mä Stöffit vättu.

www.stuffit.com (http://www.stuffit.com) [alldeles pörfectk till både Päcä å Mäck]

Volantiz
2003-03-24, 12:44
"PC och Mac - bägge versioner kör exakt samma programkod, samma kompilering... det är vassa grejer det... :-)"

naEJ! det är garanterat inte samma kompilering wink.gif .. kanske kompilerat samtidigt i en batch.. men inte samma. Samma programkod.. nJAE.. beror på hur man ser det.. men mest nej smile.gif

sry.. jag har suttit i snart en vecka å nästan endast andats programkod.. kunde inte hålla mig

PF
2003-03-24, 13:29
Klart det är en batch. Men det är samma kod; Propellerhead trollar mycket med det här. Läs Marcus´ lilla dagbok på deras sajt för mer info. Jag vågar inte säga mer... ;-)

Volantiz
2003-03-24, 14:09
det där om samma kod kan vi ta på irc sen om du vill veta mer.. det känns lite väl OT här wink.gif

PF
2003-03-24, 14:17
Äej, det är lugnt va! wink.gif Maila Marcus i stället... wink.gif Han kommer svara: "Jo, det går visst"...

Volantiz
2003-03-24, 14:27
mm.. jag vet att det går.. jag kodar nästan alltid plattformsoberoende.. och jag har läst hans dagbok osv.. och jag är iaf lite övertygad om att jag har koll på precis hur dom gjort osv osv.. mEN! hoppa in på #99musik lite senare i veckan så ska du få lära dig hur det fungerar och hur det inte fungerar smile.gif

PF
2003-03-24, 14:30
Fast de gör egna verktyg. Och se´n har de tänket, "vi vet att det inte går... men varför ska vi bry oss om det?". Det handlar om att övervinna, skapa något unikt. Från atom till produkt.

Volantiz
2003-03-24, 15:19
jahopp.. vi tar det här ändå då smile.gif

först å främst pyttelite teori..

http://images.google.com/images?q=tbn:i1ACbavlVZAC:www.photocourse.com/images/11/teacher.jpg
Olika arkitekturer på processorer är olika bra på olika saker. Vill man ha ett superoptimerat program så kodar man mot en viss processor.

Olika fönsterhanterare fungerar olika.

Olika drivrutiner/sdk´s/whatever man bestämmer sig att köra mot fungerar olika.

-------------------------------------------------
sen pyttelite fakta..

http://images.google.com/images?q=tbn:V9itIGQeKWEC:icesat.gsfc.nasa.gov/images/penguins/teacher.jpg
Vill man koda operativoberoende kod så är inte det några problem.. vill man koda helt operativoberoende applikationer så är inte det heller nå större problem.. vill man koda superoptimerade och operativoberoende applikationer så uppstår problem! eek.gif

Dessa problem kan man lösa på ett par olika sätt!

Ett sätt är att man i koden slänger in en massa rader med script som säger vad kompilatorn ska kompilera egentligen. Till exempel.. Vi vill kompilera projektet till windows och då få det till en vanlig windows-applikation.. men vänta nu.. coremidi-koden som behövs för att programmet ska fungera som planerat under OSX går inte att kompilera till windows! eek.gif
ajaj.. inte bra.. men det är luuugnt.. vi slänger in en liten if-sats i "compiler-script-språket" (har det nåt riktigt namn egentligen?) som säger att vi studsar förbi denna kod då vi definierat en liten grej som heter _WINDOWS (som vi fördefinierar i början om det inte redan är gjort). Samma sak för midi-koden som är skriven för windows.. vi iffar bort den om _OSX är definierat. Nu händer ju det att vi faktiskt kompilerar olika kod till olika operativsystem.. och det nästan helt automatiskt.. praktiskt va?

Ett annat sätt är att man gör helt fristående verktyg som är specialkodade för varje enskillt operativ/processor/ljudkort/osv beroende på hur noga man är. Det här tycker jag är extremt fult och bör glömmas bort omedelbart! Här är det verkligen inte samma kod som kompileras.

Ytterligare ett annat sätt är att använda färdiga och mer "standardiserade" "verktyg" som är likadana på olika operativ osv.. ens egna kod kan då bli EXAKT samma på olika operativ.. men hur kul är det att använda en massa såna "verktyg"? rolleyes.gif

Nä.. e man cool så kör man med kompilator-skript.. eller så har jag missat nåt jättestort? .NET kanske (tror inte stödet för OSX är så bra än.. inte kollat iofs).. men nä.. ush.. jag föredrar äkta kompilerad kod som dessutom är snabbare och coolare cool.gif

Nästa problem är att dessa compiler-script inte alltid fungerar likadant i alla kompilatorer.. men det får man se till att kolla upp innan man börjar göra för seriösa och stora saker med dom.

Nån tung programmerare här som tycker jag missat nåt så säg gärna till.. antingen så är jag för trött, helt enkelt missat eller helt enkelt inte har perfekt koll på det än smile.gif

PF
2003-03-24, 17:56
Mmmm. My lips are sealed.

jgb
2003-03-24, 18:16
Det som stod i Sound on Sound om hur Propellerheads utvecklade mjukvara var såhär ungefär.

Man har vissa grundläggande saker som fungerar olika på olika operativsystem, t.ex. att öppna en fil. Med andra ord så kodar man två olika lösningar för det, och låter kompilatorn avgöra vilken av dem som man skall välja för de olika plattformarna. När man sedan har byggt upp grunden med saker som fungerar olika på olika plattformar så så kan man koda det som skall använda sig av dessa grundläggande funktioner.

Beräkningar (plus, minus, gånger), if-satser och liknande fungerar likadant oavsett plattform. Plus är plus, det är svårt att ändra på det. biggrin.gif

Så, propellerskallarna har en grund som gör att de slipper bekymra sig om operativsystemsberoende saker, utan kan koncentrera sig på själva ljudbehandlingen och hur allt skall kopplas ihop. Om nu Ernst Nathorst-Böös talade sanning i den intervjun som jag läste.

Volantiz
2003-03-24, 21:57
"låter kompilatorn avgöra" .. <- det är det dessa skripter är till för som jag skrev om tidigare smile.gif

Då är det alltså så enligt dom själva.. det är den bästa lösningen som jag hört talas om och kan tänka mig.. så jag är inte förvånad direkt

(öppna en fil fungerar exakt likadant på alla operativ som det finns c-kompilatorer till.. men vissa andra delar av filhanteringsbiten är lite olika)