handdator

Visa fullständig version : LOGIC 6 vs CUBSE SX



hcandersson
2003-03-17, 10:09
Undrar om det är någon som kan ge mig vägledning?

Det är så att jag nu har införskaffat mig en mac och sitter i kvalet och valet när det gäller vilket seq. prog. jag ska köra.

Har alltid använt cubase redan från atari tiden och körde cubase på PC, men nu säger många att om man har MAc så ska man använda LOGIC 6 punkt slut.

Kör på mac oc x.

Hjälp mig :)

PF
2003-03-17, 10:21
Japp, det är ett enkelt val! Logic! Steinberg är dåliga på OS X-optimering enligt vad jag hört, och... nä, Logic. Enda raka.

Fleno
2003-03-17, 10:26
Om man ser på saken rent teoretiskt så är Logic bästa alternativet.

Apple köpte upp Emagic, så kör man Logic innebär det att hårdavaran (datorn), systemet (OS X) och applikationen (Logic) görs av samma tillverkare. Det borde betyda överlägsen stabilitet och snabba programuppdateringar ifall något nytt händer i systemet eller hårdvaran.

För tillfället kör jag Logic 5.5 på OS X 10.2.4, jag ska uppgradera till Logic 6 så fort ett pågående projekt är avklarat. (better safe than sorry)

Jag bytte ifrån Cubase till Logic för lite mera än ett haövår sedan och det var ett byte som jag är mer än nöjd med. Jag har använt Cubase i alla versioner (dock ej SX) sedan 1994. Den första månaden i Logic satt jag och gnällde lite, men sedan "såg jag ljuset". När man väl lärt sig grunderna och snabbkommandona så ser man överlägsenheten i Logic. Dock är detta helt subjektivt. Om du trivs med Cubase SX så tycker jag inte att du ska byta.

Däremot om du har planer på att hyra in dig i större proffsiga studios så är det i regel Logic som du erbjuds, så det är ju ingen nackdel att då kunna Logic.

I och med att du har "switchat" plattform, varför inte switcha program på en gång? Få en riktigt fräsch start.....

Dee
2003-03-17, 10:52
Förstår din fråga. Sitter i samma frågeställning själv. Eller rättare sagt jag hade bestämt mig för att switcha till Logic på OS X. Men sedan började det dyka upp lite frågetecken. VST Synthar... Än har det inte kommit samma roliga synthar i AU format som i VST. På sikt så tror jag att de proffsigaste pluggarna och syntharna kommer till AU också men ej idag.

Sedan så märkte jag att man i EXS24mkII inte kan importera AKAI diskar under OS X. Det känns som ett måste då det är det formatet jag byggt upp mitt samplingsbibliotek i.

Så om jag gav upp Logic? No way, har 6:an på väg hem och kör dom nu tillsammans med iMidi istället. Det bästa från två världar på något sätt. Känns bra men visst, förr eller senare måste man ta steget fullt ut mend et jag försöker säga är att om du redan har SX licens så borde inte en crossgrade kosta så mycket så om du inskaffar Logic så kanske du kan göra den crossgraden samtidigt och känna dig fram.

Angående stabiliteten i SX så har jag hört en hel del om det också under OS X och nu kör iofs inte jag SX utan lillebror SL, som räcker fint åt mig, och där har jag inte ännu upplevt de problemen. Kör 1.0.5.2 har jag för mig...

D.