handdator

Visa fullständig version : Ljudkort med många utgånger



mechatronic
2003-07-28, 17:08
Jag sitter och funderar lite på hur jag ska förfina min lilla studio lite.

Jag vill ha 16 kanaler ut från min dator som jag vill koppla in i en billig digitalmixer, som jag inte har. yamaha promix01... eller något.

Hur gör jag enklast då?

Det finns en hel det begagnade ljudkort på vendolin. Men jag vet inte riktigt hur eller vilket man ska välja.

Har ni några tips om detta?

eskimo
2003-07-28, 17:29
Ska det till en digitalmixer är väl det enklaste om du låter det vara kvar i den digitala domänen.
RME´s hammerfall-serie kanske kan vara av intresse. Jag ser dock inga vinster i att mixa externt i en digitalmixer.

mechatronic
2003-07-28, 17:44
vinsterna jag är ute efter är att kunna använda externt reverb och kompressorer för att avlasta datorn lite och förhoppningsvis få lite bättre kvalitet och biffigare ljud.

Och så vill jag att det ska se coolt ut när reglarna åker upp och ner på mixern.

Hammerfall verkar inte så tokiga.. men då måste mixern ha någon slags adat in, eller?

st@ffan.com
2003-07-28, 18:59
"coolt ut när reglarna åker upp och ner på mixern"

Ha-ha-ha! Det var en himla bra anledning!
- Kom hem till mig och titta på när osynlige mannen gör slutmixen av min nya singel :-).

PeterH
2003-07-28, 22:18
Externa reverb kan du ju använda utanför datorn i vilket fall om du har några in & utgångar att leka med... Ett digitalt kort låter iaf helt rätt. Analoga m. 16 ut växer inte på träd... Men man kan ju alltid stacka två från kompatibla.

pme
2003-07-28, 23:55
Hammerfall DSP har en inbyggd digitalmixer. Inte coola reglar som far upp och ner, men det kan man ju lösa med en mackie control eller något sånt. 26 kanaler in och 26 kanaler ut. Samt worldclock om du skulle behöva köra
flera kort parallellt.

Ropher
2003-07-30, 03:54
Jag använder Hammerfalls Multiface som fugerar väldigt bra. Det kan maximalt ge 18 in/ut om man använder både spdif och ADAT. Jag har hittills klarat mig utmärkt med de åtta in/ut man kommer åt med balanserade tele.

Det följer med deras egen mjukvarumixer där man kan kontrollera dessa kanaler och som fungerar bra.

Hursomhelst kanske inte riktigt vad du letar efter med tanke på ADAT:en, men jag kan annars rekommendera det vad gäller funktion och ljud.

mechatronic
2003-07-30, 10:09
Det verkar som att ett hammerfall och en mixer som kan köra 16 kanaler med adat, som Behringer DDX3216 inte skulle vara så dumt. Men den mixern har jag aldrig sett begagnad.

yamaha 01v verkar vara lätt att hitta begagnad. men den verkar bara kunna ta in 8 kanaler adat.

Ropher
2003-07-30, 18:51
Går det inte att ta in 8 kanaler XLR och 8 kanaler ADAT på Yamaha 01v? Dvs totalt 16 kanaler?

enapa
2003-07-30, 18:57
Behringern kostar 14lax på MB.... borde vara värt att köpa en ny sådan.

eskimo
2003-07-30, 19:04
Om du nu vill mixa extern tycker jag du ska göra det analogt. Störst vinster i det.

Volantiz
2003-07-30, 19:19
Jag kör med digital mixer... men ett 16-kanaligt allen & heath-bord som jag antagligen åker å hämtar från affärn på måndag kommer nog förändra den saken wink.gif
Men helt analogt kommer jag nog inte köra.. kommer koppla det till ett firewire-ljudkort så småningom. Det här har jag kommit fram till blir en väldigt bra lösning för mig iaf.. och dessutom billigare än den där nya digitala behringer-mixern som jag tyvärr inte har många bra tankar om.

mechatronic
2003-07-30, 23:28
Jag tänkte bara reka lite och kanske handla när jag känner mig mer mogen för det.

Men nu dök det upp en annons på vendolin
http://www.vendolin.se/annons.php?33584

"Studiopaket
Behringer DDX 32/16
Behringer 16/16 ADAT
RME Hammerfall 96/52
Säljes endast som paket.
Bud!"

Har han tjuvläst här tror ni smile.gif

Han vill inte säga vad han vill ha... han vill att jag ska bjuda på det.

Vad skulle ni bjuda för detta?

Mårre
2003-07-31, 00:08
10´ för mixern, de andra vet jag inte värdet på (Behringer 16/16 ADAT tror jag e expansionen som ger 16 ADAT in/ut).

amino
2003-07-31, 13:40
Jag har en kompis i Tyskland som jag tror har sitt Yamaha 03D kvar.

http://www.musik-service.de/ProduX/Recording/Mischpulte/digital/Yamaha_03D_Digital_Mischpult.jpg

Jag kan inte mycket om digitalmixrar och hur det uppfyller kraven här, men jag vet att han sköter sina grejer mycket bra och han har haft det sedan det var nytt. För ca 13.000:- tror jag vi skulle kunna ha det levererat och allt i Sverige.

mechatronic
2003-07-31, 14:24
jag läste om den på yamahas hemsida.
Den verkar inte alls tokig.
13000:- är inte så tokigt pris heller, tror jag.

Men jag måste skuta mina digitalmixerplaner lite på framtiden. tack iallafall.