handdator

Visa fullständig version : Rack it!



Oberfunker
2003-04-29, 16:31
Håller just på att jobba lite med rack - mest tankearbete än så länge tyvärr, men en dag ska jag ha minst ett fett rack att slänga in mina prylar i (för närvarande har jag bara en stackars synth och en multieffekt att ha i rack, så det känns hursomhelst lite tanigt för tillfället).

Here´s tht ting - en grej jag tänkt på. Normala rack är, om jag nu inte är helt snett på det, 19" - vilket efter en del mätande och jämförande innebär att de flesta grejerna i praktiken har en bredd på runt 432 mm för att passa in samt ungefär 25 mm på varje sida för montage i själva racket (den totala bredden blir då typ 482 mm, fast detta varierar aningen mellan olika tillverkare... Rolands synthar ska enligt de själva vara just 482 mm framvid i alla fall).

Så långt är det inga problem, men sedan kommer man till halvrack! Vad tusan är det egentligen? Som jag hajar det är det något som är typ 216 mm och kan pregas in precis 2 i bredd i ett rack (utnyttjande endast den effektiva ytan och alltså utan montageytorna vid sidan). Kan detta stämma? Verkar lite knas att inte kunna fästa dem - men det kanske inte finns några halvrackprodukter som är 2-3 rackgöjder (en rackhöjd är förövrigt 45 mm)... de måste liksom stå på en helrackprodukt som håller dem uppe och helst ha en helrackprodukt som "håller fast" den där uppe...

Förvirring! rolleyes.gif

Mitt (relativt) nyvunna intresse för rack beror i vanlig ordning på att jag håller på med det i mitt designarbete just nu... Det ska ju bli en synth av det, vetja. smile.gif Men mått är extremt förvirrande ibland. Kanske kan någon ägare av en halvrack-mojäng klargöra begreppen!

Hade också uppskattat förslag på bra tillverkare/återförsäljningsställen o.s.v. då jag om inget annat ju tänker skaffa mig ett rack då jag köper lite nya grejer...

Tackar, tackar!

mechatronic
2003-04-29, 16:41
man kan köpa en liten hylla som man skruvar fast halvrackarna i... sen skruvar man in den lilla hyllan i racket.