handdator

Visa fullständig version : Madonnas Hollywood, 3:45 in



st@ffan.com
2003-07-25, 22:02
Nån som har en aning om hur dom lyckats "morpha" rösten på detta sätt? Jag får det inte riktigt att stämma.

false messiah
2003-07-25, 22:21
Ljudexempel? Jag har inte skivan och ingen avsikt att skaffa den heller... smile.gif

Mårre
2003-07-25, 22:28
Om det e det jag hör låter det som en vanlig nedpitchning utan att ändra hastigheten...mitt tips=VariOS eller V-Synth.
Du menar "Push the button"-grejen elle?

st@ffan.com
2003-07-26, 08:19
Med risk att bli stämd skjortan av mig så lägger jag ut en snutt: Ljudexempel (http://staffan.com/99/pushthebutton.mp3).

Nix, det är inte vanlig nerpitchning. Lyssna på hur röstens karaktär glider över från Madonnas till en afroamerikansk. Dom måste på nått sätt ha trixat med ett formantfilter vilket iofs inte är så svårt, men jag har aldrig tidigare hört en morphning av formanter.

Rillo
2003-07-26, 09:20
Tror inte det är Madonnas röst i början, lutar åt en vanlig pitchning tycker jag.

false messiah
2003-07-27, 00:31
Det är någon slags formant/realtidspitchshift säger mina öron också.

Nån som vet vad Mirwais har för utrustning? Har han en V-Synth eller VP-9000 så är det väl förmodligen en sån, men annars finns det väl en hel del mjukvara och Eventide-grejer som klarar samma grej.

zebberg
2003-08-20, 19:16
Definitivt pitch shifter/harmonizer el liknande, det hörs på konsonanterna som blir väldigt onaturliga mot slutet, samt att tonhöjden sjunker kontinuerligt.

st@ffan.com
2003-08-21, 13:25
Jo, så långt har jag också kommit fram till. Att vokalerna låter onaturliga kan bero på att formanttransalgoritmerna inte är helt utvecklade ännu.

Om ett par år har vi pluggar som gör så vi alla kan låta som Göran Persson eller Feven (vart tog dom två vägen förresten? :-)).