handdator

Visa fullständig version : stereomik för video och musik?



drmertzi
2003-07-13, 23:59
Jag letar efter en stereomik för inspelning av främst video men även av musik (både sampla ljud, spela in tal och sång och konserter till MiniDisc).

Dvs en allroundmik som helst inte kostar mer än 1500 kr, och helst inte allt för klumpig.

Jag funderar starkt på Sony ECM-MS908 (i stort sett samma som 907) som säljs ny för 1200 som billigast.
Är det någon här som använt denna eller har ett bättre förslag?

/daniel

encore
2003-07-14, 00:15
Japp, jag har precis en sån mic (MS907) och använder den tillsammans med min MD för att sampla ljud osv. Till det funkar den väldigt bra, dock är den ganska känslig för vindpustar.

Förresten, jag har för mig att MS908 bara har en liten stump till sladd. MS907 har en ledning på en meter, och det behövs eftersom att mikrofonen annars lätt tar upp MD´ns arbetsljud. Tänk på det, och skaffa MS907 istället. Är dock inte 100 % säker, och mina snabba sökningar på nätet gav mig inte heller bekräftelse på detta. Dock vet jag att vi snackat om detta tidigare på forumet, så sök runt lite här. wink.gif

zongoland
2003-07-14, 01:04
Erkänn, ni bootleggar konserter och står sen och dealar på Drottninggatan.. ^_^

drmertzi
2003-07-14, 12:25
Ja drömmen är att bli en stor, rik och respekterad bootleggare. Men det är ju en svår bransch smile.gif

encore: Ja, sladden på 908 är inte mer än några decimeter. Jag har också funderat på det där, förlängningssladd lär ju krävas, vissa påstår att ljudkvaliten kan bli lidande etc.

Anledningarna till att jag tänkt köpa 908:an är att det ingår ett fäste för tillbehörssko på videokamera, och att 1,5 m sladd kan bli lite väl trassligt. Frågan är hur ofta jag verkligen kommer att ha miken på tillbehörsskon på kameran...

Men du kan rekommendera den mikrofonen alltså?

encore
2003-07-14, 14:13
Ja, rekommendera gör jag. wink.gif Det är häftigt att koppla mikrofonen till MD:n och gå runt i omgivningen och lyssna på vad mikrofonen tar upp - istället för att förlita sig på sina egna öron. Rikta mikrofonen neråt medan man går, och strax hör man gruset som knastrar under skorna. wink.gif Fast jag är väl bizarr som tycker att sånt är ballt. smile.gif

drmertzi
2003-07-14, 15:22
Jag känner igen det där, har testat min brorsas Audio-Technica stereomik som låter mycket bra men är lite för dyr för min plånbok. Man lyckas verkligen ta upp saker som man annars inte hör. Och ljudet låter på ett helt annat sätt. Fascinerande tycker jag..

Tack för responsen, blir nog en sån mikrofon helt enkelt.

jgb
2003-07-14, 15:31
Man kan även testa att spela in bara ljudet från tv-program. Har ett par avsnitt av Twin Peaks inspelade på det sättet, och när man lyssnar på den så ser man verkligen framför sig allt som händer. Riktigt fascinerande!

drmertzi
2003-07-14, 15:59
Ja är inte ljudinspelning av sin omgivning överhuvud taget lite underskattat, dvs som med videokamera fast utan bild.
Har ibland spelat in lite vid olika tillfällen på minidisc. Tex test av mikrofoner, i replokalen och lite prat. Sedan gick min gamla MD sönder och när jag häromveckan äntligen skaffat en ny hittade jag dessa bortglömda diskar och det var riktigt skoj att höra! Ibland är det rent befriande utan bild till ljuden.