handdator

Visa fullständig version : Studiomonitorer



Distinct Division
2003-07-11, 07:39
Ligger i faggorna att införskaffa studiomonitorer, och jag har lite funderingar angående köpet.
Aktiva eller passiva? Vad har de för fördelar mot varandra, och vad kan rekommenderas för några i ena eller andra fallet?
Kan man riskera att köpa ett par begagnade, eller är det risk att de är uppslitna?
Jag är beredd att lägga en 4-5000 pix på det.

partybreaker
2003-07-11, 08:48
Om jag var du skulle jag avvara ytterligare 1000-1500:- och köpa ett par Event 20/20p. De är jättebra monitorer och har blivit riktigt billiga på beg-marknaden nu det senaste. Jag planerar själv att införskaffa ett par sådana när pengar finnes. Mackie HR824 är annars ett par monitorer jag oxå gillar väldigt mycket, men de är lite dyra...

Rizzo
2003-07-14, 09:12
Varningens ord:
Akta dig för Tannoy Reveal. De låter bra, men är väldigt svåra att placera då de har basreflexen bakåt.

20/20P låter riktigt bra. Jag lyssnade på ett par sånna så sent som i fredags när jag lullade förbi Musikbörsen i Göteborg. Själv har jag ett par Tria-högtalare som är är ruggigt nöjd med, men de är lite mer närfält än 20/20.

Hur stort rum sitter du och mixar i?

Distinct Division
2003-07-15, 13:16
Tycker att Event verkar bra, men är lite för dyra... frown.gif
Rummet jag mixar i är 4x4m.

Rizzo
2003-07-15, 13:35
Finns det en schysst musikbutik i Helsingborg?
Det bästa du kan göra är att glida in där och be att få lyssna på lite olika högtalare.

Några monitorer i prisklassen är, och Musikbörsen har en drive på några nu:

. Alesis M1 Active (har kostat 8995, kostar nu 5995)
. Event ET-PS5 (har kostat 4295, kostar nu 2985)
. Mackie HR624
. Phonic P6A/P8A
. Tannoy Reveal A (har kostat 7990, kostar nu 5994)

Det jag har emot Reveal är att basreflexen sitter baktill, som jag nämnt ovan.

Kör hårt! smile.gif

king henry
2003-07-15, 14:42
Hej! Jag äger ett par Tannoy Reveal och tycker att de är alldeles utmärkta. Det där med basporten är inget problem tycker jag, då basens låga frekvenser gör att du inte kan tala om var de kommer ifrån. Om du befinner dig i ett rum med ögonbindel, så spelar någon låga toner för dig från en högtalare, då kan du omöjligt säga vad högtalaren finns någonstans. Vad det gäller placering så är det viktigt vilka monitorer man än har. Jag kör själv passiva monitorer med ett bra steg, tycker ändå det är en liten säkerhet ur servicesynpunkt. Men smaken är som baken, och priset blir ungefär detsamma. Men tänk på att om du kör med steg att det inte ska vara fläktkylt, och välj ett bra steg som QSC, Crest, Lab m.m.Mvh

Rizzo
2003-07-15, 14:54
Det är inte det som är problemet, att veta var den kommer ifrån.
Problemet är den att om du ställer de för nära en vägg eller för nära ett hörn, så kommer du att få mer bullrig, dov och oren bas än du hade fått om reflexen suttit på framsidan.

De låter inte dåligt, de är bara svårare att placera på ett bra sätt i rummet.

Rizzo
2003-07-15, 15:16
Hittade dessa. Event 20/20 Bas. De kanske kan vara något?

http://www.vendolin.se/annons.php?30326

Benny Hell
2003-07-16, 02:04
Jag kör med ett par passiva Dynaudio BM5 som jag gillar skarpt.:
http://www.dynaudioacoustics.com/Default.asp?Id=276

Distinct Division
2003-07-16, 07:35
Jodå Rizzo, det finns ju alltid Halméns här i HBG. Tänkte glida in en sväng när Yamahas produktbuss kommer på besök om en månad. De (Halméns) har en förmåga att vilja rea en hel del (inte bara Yamaha) i samband med det... biggrin.gif
Det är lika bra att kolla lite redan nu om vad som kan vara prisvärt & så...