handdator

Visa fullständig version : mikrofoner!!



imported_daniel
2003-04-14, 16:32
Hej

funderar på att utöka hemstudion lite, så jag behöver lite tips...

För tillfället har jag:

dator:
asus p4 (pe moderkortet)
512 Mb ram (ddr333)
geforce 4
80 gb wD (8 mb cache)

Ljudkort:
2 st Echo event layla.
16 in/ 20ut dubbel midi in/ut through
2spdif

Joemeek Vc1Qcs

8 kanals micpreamp (pr8, nåt australiensiskt märke)

Art tube + den där vanliga micken (mt47?) (ska bort dock)

Logic 5.3. + plugins

Jag Har funderat på att köpa en bättre sång mikrofon och trummikrofoner..

Sång mik blir förmodligen nån röde, adk eller eventuellt en billigare neuman om jag får råd..

gitarr, sm57:a eller den där fyrkantiga senheiser, eller kanske nåt annat?

Men till trummor har jag ingen aning..

Vad ska jag köra till virvel, pukor baskagge? Överhäng får jag nog vänta på ett tag.. riset får ligga på ungefär 3000 - 5000 kr.. Köper gärna begagnat..

Har ni kommentarer på nåt annat jag bör köpa så säg gärna till!!

hårddisk till kanske? Ramminne?


När jag sedan har fått ihop ovanstående saker, kan man spela in lite demoband och ta en liten summa betalt?? Hur mycket bör man i sådana fall?

Är egentligen bara ute efter att betala sakerna, inte tjäna pengar..

Hoppas det int blev för långt och tråkigt.. Kolla gärna in:

ww.niccokick.cjb.net

Oberfunker
2003-04-14, 16:40
Tänkte mest på mic här... (mer ramminne är förstås aldrig fel!). Om du inte ahr något skärmat utrymme är i regel en kondensatormic nån större hit då den ju tar upp väldigt mycket ljud. Det kan bli nödvändigt att köra med en dynamisk, typ Shure Beta 58 A (vilken jag kör med), som tar upp ljudet bara (i princip) precis i närheten av mikrofonen. Det är förstås inte lika bra ljud, men det duger helt okej om man nu inte har råd/plats till seperat sånginspelningsutrymme / dubbla micar o.s.v.

Nån annan här kan säker komma upp med mer detaljerad info. Kolla också i arkivet - diskussioner finns angående inspelningstekniker i mono / stereo och mycket annat. Sedan tror jag visst att instrumentmickning just togs upp, typ här (http://www.99musik.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=18;t=000017;p=1#000 006).

imported_daniel
2003-04-14, 16:48
tack för ditt svar, men jag har (!!!) skärmat sångbås..

smile.gif

Volantiz
2003-04-14, 17:19
den där skumma pr8:an du har.. är den bra? jag kollade på en sån idag.. funderar på en micpreamp med 4-8 kanaler.. jag slänger upp en ny tråd om det istället smile.gif
Men lite info om den där pr8:an vore kul!

imported_daniel
2003-04-14, 17:21
hej...

Har tyvärr inte kunnat testa den så mycket, men vad jag har hört är att den ska vara bra. Listpriset ligger på 3 800:- tror jag, men jag kom över ett demo ex i fint skick för 1400:-.

Vad har du fått för pris och i vilken affär?

Volantiz
2003-04-14, 17:28
jag frågade inte efter pris.. vi hittade ingen läsbar logga på den med vad det var för tillverkare biggrin.gif .. mysko liten enhet
Det var dlx jag kollade på..

låter ju superbillig iaf.. värt att kolla upp mer info om