handdator

Visa fullständig version : Studiomöbeltips?



amino
2003-07-04, 02:45
Jag strävar väldigt mycket efter att ha all utrustning så lättåtkomlig som möjligt, så att man bekvämt kan sitta och spela det mesta. Bl a trummaskiner (och i mitt fall min sequencer) kan vara lite jobbiga att placera. Nu hittade jag följande på IKEAs hemsida:

http://media.ikea.se/product_images/PE033948.JPG

Ju mer jag tittar på den enkla och extremt billiga möbel (199:-/299:- beroende på material), desto bättre blir den. smile.gif

Höjden på 58 cm är en mycket bra arbetshöjd, samtidigt som det går utmärkt att rulla in den under syntharna. Den är 52 cm bred, men sidorna ser rejält breda ut så jag undrar om det inte skulle gå att rackmontera direkt i den utan att behöva kapa hyllorna någon cm. biggrin.gif
Flyttbar hylla och hjul är också bra, och djupet på 40 cm verkar också lagom. Och priset är minst sagt tilltalande. biggrin.gif

Mer info finns här (http://www.ikea.se/product_presentation/show.asp?productnumber=00060666&type=PROD&id=2103,2061). Jag lär nog köpa två i helgen...

eskimo
2003-07-04, 02:53
Att skruva in prylarna rakt i trät är inte att rekommendera. du ska definitivt ha nån form av rackskenor

amino
2003-07-04, 03:02
Ja, det är nog inte att rekommendera för tyngre rackenheter, men jag hade bara tänkt fästa högst några enheter per bord. Rackskena vet jag inte om det behövs, men jag förutsätter naturligtvis att man pluggar sidorna.

eskimo
2003-07-04, 03:16
Jag tror att det håller även för tyngre grejjer. Men man skruvar faktiskt in och ur grejjerna oftare än man tror(iaf jag).

amino
2003-07-04, 10:08
Det finns pluggar som klarar att man skruvar i och av flera gånger. Jag har bl a sådana i väggen för mina golvlister. smile.gif

amino
2003-07-06, 03:27
Jag är inte precis någon IKEA-fantast annars, men det här var otroligt trevliga vagnar. Jag köpte två och de är utmärkta för t ex desktopmodeller av synthar, trummaskiner och min sequencer. smile.gif

Av någon slump (?) håller de också standard 19" rackstorlek, vilket jag definitivt kommer att använda senare. Dessutom ser de väldigt trevliga ut i sitt sammanhang. biggrin.gif

Dee
2003-07-06, 13:27
Hehe! Jag har också en sådan i studion. Förstärkare, cdspelare etc får trängas i den under skrivbordet.

Ska jag vara riktigt ärlig så borde det nästan stå "sponsred by IKEA" på mina inspelningar... Fast det är klart, då kanske man inte ska behöva betala för prylarna:)

Mitt nästa projekt är att bygga in racklister i ett Effektivskrivbord. De är mig veteligen de enda på IKEA som är gjorda av massivt trä.

CU!
d.

Rizzo
2005-07-05, 16:36
Har någon ett innermått på den?
Länken till IKEA-sidan fungerade inte så ett namn på härligheten vore fint :)

jgb
2005-07-05, 16:39
19"s rackenheter ryms bra. Någon av de jag har var på gränsen till för bred och krävde mycket milt våld för att gå in.

enapa
2005-07-05, 16:45
Hur många HE går in??

fredrik_e
2005-07-05, 17:36
nån som har tips på en billig och bekväm stol förresten? börjar tröttna på min träiga skrivbordsstol. Vill ha ngt fotöljliknande... :)

jgb
2005-07-05, 18:14
10 HE i en Corras.

MonsterCow
2005-07-05, 23:15
Jag köpte ett litet LACK bord på Ikea och skruvade på rackskenor från clas ohlson. Lite jobbigt att ligga på golvet när jag vill skruva fram nått på syntarna, men det var billigt och lätt att bygga :)

http://hem.bredband.net/harrylime/lackrack.jpg

Bilden är lite kass. Har brist på digitalkamera här, kan ta en bättre bild en annan gång :)

Rizzo
2005-07-05, 23:46
Det är ju dock perfekt att skriva in saker man inte pillar på i ett lackrack ;) så som Unitor8:an, Motu 2408mk3:an och Creamware A16. Hmm. Ovanpå lackrack skulle man kunna ställa ett Corras och skruva in K2000 och S5000 :D och ovan på Corras kan jag ställa NL2:an. Det blir nog IKEA i helgen :kaaaka!: