handdator

Visa fullständig version : chorus



mechatronic
2003-03-12, 12:37
Om ni använder chorus,
lägger ni det som insert eller send effekt då?

jgb
2003-03-12, 12:47
Hmm... jag pluggar ofta chorus/phaser/flanger direkt efter maskinen som skall ha det (motsvarar då insert), men annars har jag det på en send om jag har många ljud som skall dit.

Jonny B
2003-03-12, 13:07
Både och.. beror på tillfället och vilket resultat man vill ha. Kan va läckert att ha en delay på send med chorus insert på delay returen t.ex.

mechatronic
2003-03-12, 13:29
ok. Jag är lite förvirrad hur jag skulle göra...

Blir det någon skillnad om man lägger den som send eller insert. plockar den bort orginalljudet om man kör den som insert eller släpper den igenom det då åxå? På den inbyggda choruspluggen i cubase finns ingen wet/dry ratt. Det kanske det finns i vanliga fall?

Är det någon som kan rekommendera en bra chorusplugg DX eller VST att använda på sång.
Den ska lixom inte märkas så mycket... bara "softa" till och stereosprida lite.

jag lyckades få till det ok. med den inbyggda i cubase... men jag gissar att det finns dom som är bättre än den.

PeterH
2003-03-12, 13:35
Sätter man 100% wet, går det att skicka signal via send. Annars blir det konstigt...

Jag brukar köra som insert.

Bästa choruset jag hört på dator var faktiskt Sonic Foundrys (Waves osv är säkert bättre, men dom har jag inte kört). Dom sålde ut sina DX-plugins snuskigt billigt för ett tag sen, kan vara värt att kolla upp... Annars är det väl bara att sätta sej och testa igenom alla gratis-VST-pluggar...

Distinct Division
2003-03-12, 18:45
Jag brukar tuta in chorus som send effekt om ja gkör edt från min EMP100, men min DSP1000 kör jag som insert; den kan inte kräma ut tillräckigt mycket utan att jag vrider på till max, men då medföljer det en helv***s massa brus :( ... Alltså testa och ta den som låter bäst.

Shompola
2003-03-16, 15:51
Testat CANAM 4 voice Chorus? Har testat den lite och tycker nog att den är den bästa jag har testat så här långt.