handdator

Visa fullständig version : Aktiva monitorer?



rewind
2003-02-28, 13:59
Hej!
Har varit på jakt efter aktiva monitorer ett tag.
Såg att Musikbörsen har på annons ett par Fostex PM-1 för 3995:-. Priset är i rätt härad även om jag har tittat på Alesis-erbjudandet(5995:-) också.
Är det någon som har lyssnat på Fostex-monitorerna?
/rewind

MonsterCow
2003-03-07, 10:01
Är det någon som har tips på andra bra aktiva monitorer? :)
Eller är det smartare att satsa på passiva?
Jag har själv total nollkoll på sådant. För tillfället använder jag bara hörlurar.

Lyssnade på Tannoy Reveal Active hos en kamrat men blev inte imponerad.
Pris bör inte överskrida 10,000:- paret wink.gif

Roberth
2003-03-07, 11:26
Tycker att KRKs V4 ar helt otroliga. De kostar iofs en slant, men de later fetbra! Annars tycker jag events PS serie ar bra. Racker pengarna kan du ju ocksa kolla 20/20Bas som ar storebrorsan i serien.

Volantiz
2003-03-07, 12:36
jag såg att thomann säljer genelec 1030a för ~6500:-.. dom brukar va snuskdyra annars har jag för mig. Bra saker är det iaf wink.gif

MonsterCow
2003-03-07, 23:41
KRK V4 är helt klart intressanta, men de ser ju såååå små ut.

23.5cm H x 15.2cm W x 19.7cm D

De är små! wink.gif För små kanske?

eskimo
2003-03-08, 00:30
Ska du titta eller lyssna på musiken?

Aktiva monitorer tycker jag är en bra lösning, du får en matchad kombo som också tar mindre plats och är mer mobil.

Själv använder jag Alesis m1 active. Yamaha ms10´or vållar alltid våldsam debatt, jag har dock gjort min bästa mix på ett par såna. Extremt oinspirerande att göra allt förutom just mixen med.
Genelec känns lite väl snälla, det är för lätt att mixa i dem, låter för bra för fort=skit i en normal anläggning, väldigt förlåtande.
Kan rekommendera danska dynaudio, lite dyrare dock.
Tycker att Tannoy rev. active gör jobbet bra, har inte använt dem alltför mkt iof.

Betänk att "imponerad" inte är nåt att eftersträva om det är bra mixar du vill göra.
Idealet är väl att ha två par. Ett som är ärliga, snudd på taskiga, och avslöjar varje miss i din mix. Och ett par som låter bra och inspirerar till bra kompositioner.

MonsterCow
2003-03-08, 10:15
Mina hörlurar är ärliga så det räcker, jag vill ha något som är rakt och låter bra. :)

Volantiz
2003-03-08, 12:17
Jag rekommenderar fortfarande genelec.. och även krk.. dom har bra högtalare till bra priser. Det bästa är nog om du kutar in med en bunt skivor å testar på t.ex. estrad och jam och lyssnar själv. Dom har massa högtalare som står framme för test.

John Stalberg
2003-03-11, 01:10
Hurvida monitorn är aktiv eller passiv är egentligen ointresant. I alla fall för mig. Det som är, eller man kanske ska säga borde vara intresant är ljudliga parametrar, pris samt eventuellt storlek. Många studiomonoitorer är extremt dåliga. Yamaha NS 10 är till exempel en av dom sämsta högtalare jag känner till för det priset. :confused:

Jag skulle om jag var något grön på området inte alls stirra mig blind på dom modeller som är tänkta att vara rena studiomonitorer. Det finns ofta ingenting annat än marknadsavdelningens påhejande som har något med bra monitorlyssning att göra. Undantag finns givetvis. Jag rekomenderar heller inte att man bara spenderar några futtiga tusenlappar på sina monitorer. I alla fall inte om man nu ändå har spenderat flera tior på resten av sina grejor. Det blir för mig som att köpa sportbil och sätta på moppedäck för att snåla lite.

Jag har ingen riktig rekomendation utan ville bara nämna att det finns skräp i massor och det som är speciellt tänkt för att vara studiomonitor inte alls behöver vara något bra. Dessutom tycker jag monitoranläggningen är det viktigaste i en studio. Det borgar för att satsa lite extra om det går. :p

John

mechatronic
2003-03-11, 08:14
Berätta lite om Alesis M1 Active.
Dom verkar billiga på Musikbösen just nu..
MB deal - 2997:-
Det är inte så tokigt pris, eller?

mechatronic
2003-03-11, 13:15
hmmm.... det är alltså styckpris. :o
ok. Då kanske det inta var ett sånt otroligt kap som jag trodde.

Känner mig lite lättad nu.

imported_funkybruno
2003-03-25, 12:07
Ett alternativ är ju att köpa begagnade... jag köpte mina Event 20/20bas för 5500:- tror jag det var, det var kanske 2 år sen och hon (ja, hon! tongue.gif )som sålde hade haft dom i ett halvår. Inte en skråma och det är mycket fina monitorer. Nypris på dom är väl typ 14 lax paret! (7k each på musikbörsen)

MonsterCow
2003-03-25, 16:11
http://www2.blocket.se/view/1008507.htm?l=0

Är detta ett förvånandsvärt bra pris eller vad? Jag blir alltid så misstänksam wink.gif

Volantiz
2003-03-25, 16:39
grymt bra pris!
kÖP! wink.gif