handdator

Visa fullständig version : lite mixerfunderingar...



krank
2003-06-03, 21:33
Två frågor angående mixers...

1) Någon här som använder rackmixers? Och i så fall, funkar det bra eller blir det bara bökigt? Är lite nyfiken på en... Några rekommenderade modeller/märken vad det gäller rackmixers?

2) Någon som testat Yamaha MG16/6FX som börsen verkar köra rätt hårt på nu, eller Yamaha mixers överhuvudtaget?

Blev fundersam... heter det mixers? Mixrar? smile.gif

Mårre
2003-06-03, 23:27
Jag kör rackmixer (Behringer MX-2642, första gråa "Mackiekopian"). Tycker den funkar helt ok. Behringer e som man brukar säga "så bra som priset visar" så givetvis e tex Mackies bättre. Hade tidigare en Kawai MX-8R å MX-8SR (S-et står för Stereo). Bägge 8 kanaler med 2 auxar å ingen EQ. Vill du ha billig, bra mixer med många in så köp MX-2642A (som den numera heter). Vill du ha bättre micpres, köp Mackie. Det finns iofs andra märken oxå men de har jag mindre koll på.

Yamahan känner jag inte till tyvärr.

...och här hemma heter det mixrar. wink.gif

imported_Stefan S
2003-06-04, 00:28
Beror som sagt vad du skall använda den till...

Handlar det om inspelning till hårdisk så är det enda som är väsentligt preamparna, i ett billigt behringerbord så är det inte lönt att göra en mix och förmodligen inte ens att eq:a vid inspelning jämfört med exempelvis Cubase eller Logic.

Mackie har iof hypat sina preamps rejält men visst är de helt OK, svårt att komma undan billigare med samma kvalitet.

imported_Stefan S
2003-06-04, 00:32
Undvik billiga digitalmixers, typ Yamaha 01, dåliga preamps, headroom och effekter.

Rackmixers kan väl vara OK (beroende på tillverkare och kvalitet givetvis).

Mitt råd skulle nog vara en Allen & Heath mixwizard, låter bättre än mackie i samma prisklass. Dock svårare att hitta beggat.

Volantiz
2003-06-04, 01:11
yamaha mg16 osv.. den här serien hörde jag av estrad att den vart indragen.. hela serien alltså.. nåt fel på dom.. så dom e bara till att glömma tills dom är fixade om dom nu blir det

krank
2003-06-04, 01:33
Sitter ju med en Behringer just nu... 1604A, heter den, men jag funderar på att byta (när den kommer tillbaks från service där den varit säkert 1½ månad frown.gif )

Sitter bara och kör hårddiskinspelningar... inget live eller annat jox..

Anledningen till att jag funderade på rackmixer är att det verkade vara en smidig lösning... med plats och så, tänkte jag.. Men det får inte vara på bekostnad av funktionalitet!

krank
2003-06-04, 01:41
Hmm... kollade lite på en gammal tråd här på forumet..
http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=23;t=000002

Mitt problem är också lite av den typen.. behöver just inga monokanaler.. inte många i a f.

Någon som har något att säga om dessa modeller som inte sas då? smile.gif

PF
2003-06-04, 02:11
Hehe, trevlig gammal tråd! wink.gif Var vi inte uttömmande nog? smile.gif

Vad ska du mixa, hur många channöls behöver du och vad får mixern köste, å... så...?

krank
2003-06-04, 02:29
Jo, den tråden var riktigt trevlig!

Vet inte riktigt hur många kanaler jag behöver... Behringern räcker ju ännu ett litet tag, men ett litet synthinköp till har man nog växt ur den.. stereokanalerna är redan upptagna, så fler än 4 så´na behöver man ju... kanske 8 stereo och ett par monokanaler så har jag så jag klarar mig länge och väl (förhoppningsvis)..

Mixar ju nästan bara synthar... och lite gitarr, så preamps och sån´t känns inte speciellt viktiga. Sjunga har jag inte ens vågat försöka mig på ännu smile.gif

Tja, vad får den kosta... vet inte riktigt. Har inget emot att köpa begagnat, men mer än 5000:- har jag absolut inte råd att slänga ut på en mixer, tyvärr. Får gärna vara lite billigare också men det finns ju avbetalning rolleyes.gif

Sedan var ju det där med rackmixrarna... tycker det verkar prydligt att stapla i rack. Har rätt begränsat utrymme och kommer eventuellt att flytta till något ännu mindre efter sommaren, så...

På JAM har dom en som heter Samson PL 2404... vad tror ni om den? Blev inte riktigt klok på hur många mono/stereo kanaler den hade dock. Har ingen aning om vad Samson är för ett märke egentligen... budget? Respektabelt?

Damn, jag har ju bara sprutat ur mig inlägg ikväll... men så har man inte haft något bättre för sig heller smile.gif

PeterH
2003-06-04, 08:10
Musicstore.de säljer Samson PL2404 för 288EUR, blev rejält sugen på att sälja mina MAM linemixrar och köpa en. Såvitt jag kan bedöma har den 2 monokanaler med preamps, resten, dvs 11 stereo, är linjenivå. 4 bussar är också trevligt för detta pris...

Som huvudmixer kör även jag en Behringer 2642 (med extern mic-preamp dock), och funktionsmässigt är den riktigt bra för priset. En smula brusig dock...

Volantiz
2003-06-04, 08:59
var det inte en sån som pf hade för inte så länge sedan?
pf: berätta om den smile.gif

amino
2003-06-04, 09:22
För de pengarna kan jag varmt rekommendera samma mixer som jag själv använder, nämligen Mackie LM3204. 16 stereokanaler och 4 stereoeffektreturer. Mackiekvalitet rakt igenom. Jag har definitivt inga brusproblem. Två preamps är också inbyggda. Den kostar ca 5.000:- begagnad, t ex här (http://www.vendolin.se/annons.php?23855) och här (http://www.vendolin.se/annons.php?25538).

Volantiz
2003-06-04, 09:32
mm.. det är nog ett bättre alternativ.. men inte riktigt lika billigt. Samson-mixern kostar 3500:- beggad på jam.

PeterH
2003-06-04, 12:02
Vill bara åter understryka att den kostar 2600:- NY från Duetschneyland...

krank
2003-06-04, 13:47
Oj! 2600:- ny? Har aldrig beställt så pass tunga saker utifrån... vad kan frakten tänkas gå på?

amino
2003-06-04, 14:01
Kan du lite tyska kan du söka här (http://www.post.de). Annars kan du ta Postens priser och lägga till ungefär 20% eller något. Att skicka paket med svenska Posten är inte direkt billigt... mad.gif

krank
2003-06-04, 14:12
Hmm.. har ju läst tyska i 5 år, men tyvärr fattar jag ingenting längre. Pinsamt confused.gif

Men, en vild chansning från någon som brukar beställa från Europa då... om vi säger att mixern går på 2600:- Tror ni det blir mer än 3000:- med frakt och allt?

amino
2003-06-04, 15:39
Nej, det tror jag inte det blir. Såhär mycket kostar det:

Upp till 5 kg - 16,50 EUR
5 till 10 kg - 20,50 EUR
10 till 20 kg - 28,50 EUR

När jag beställt från Tyskland har frakten tagit 3-5 arbetsdagar.

krank
2003-06-05, 23:46
citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
var det inte en sån som pf hade för inte så länge sedan?
pf: berätta om den smile.gif Hur var det nu, PF? smile.gif Några erfarenheter att dela med dig av?

PF
2003-06-06, 01:04
Aha! Ja, den var väl rätt bra, men den känns väldigt mycket "budget" rakt igenom. Vill du köpa en seriös mixer, köp en Mackie.

krank
2003-06-06, 01:40
Mmm.. budget, säger du. Men det kan väl i alla fall inte vara så att jag byter NER mig om jag säljer mitt Behringer 1604A och köper Samson mixern?

amino
2003-06-06, 01:55
Hmmm...jag kan inte på rak arm säga att du byter upp dig i alla fall...

Men jag är väl ingen mixerexpert precis. Jag köpte min mixer för sex år sedan och har behållt den och varit nöjd sedan dess. smile.gif

krank
2003-06-06, 03:05
Hmm.. var ju oroväckande om det skulle vara så. Jag blev helt inne på idéen med en rackmixer med massa stereoingångar..

Fler bud?

PF
2003-06-06, 03:08
Nej, du byter inte ner dig, men du stannar i samma segment. Typ.

imported_Stefan S
2003-06-06, 10:23
Samson och behringer är väl förmodligen likvärdiga, båda ligger under Mackie kvalitetsmässigt. Har haft ett mackie vlz pro, behringer 2200 pro (preamp) och nu ett allen & Heath GL 2200. Mackiebordets preamp tror jag är minst lika bra, Allen & Heath bordet låter bättre som bord, bättre filter och eq. Behringer burken fungerade men jag undvek den helst till mackiebordets fördel.

Mitt tips är stt försöka hitta en begagnad A & H mixwizard. Ligger i samma prisklass som Mackies motsvarande modeller och kommer definitivt att låta bättre än behringern du har vilket jag tvivlar på att samson mixern kommer att göra, kanske marginellt.