handdator

Visa fullständig version : Mondoflexibel effekt



Imported Johannes
2003-08-14, 10:57
Jag satt och funderade och läste lite och började undra; finns det nån _riktigt_ flexibel multieffekt? Jag blir alltid irriterad när man inte kan patcha in ett filter innan återkopplingen på chorus:arna i effekter tex, eller att man inte kan byta Damping mot en dist i sina reverb. Jag har aldrig sett eller ens hört talas om någon effektenhet som låter en göra liknande saker, möjligen med ett mycket begränsat undantag i Ensoniq DP/4 som låter en bygga sina egna delay till viss del.

Vad finns? Finns det några färdigmonterade utvecklingsbrädor för DSP-chip man kan köpa? Det är väl sådant man får hålla sig till, eller?

false messiah
2003-08-14, 11:47
Nord Modular är väl det som kommer närmast, och en Micromodular är rätt överkomlig i pris numera.

Eventide är väl annars det stora namnet när det gäller high-end flexibla effekter, och till viss del TC Fireworx, men de ligger ju i en ganska hög prisklass.

Ytterligare ett alternativ är att sätta sig med Reaktor, SuperCollider, Kyma eller Max/MSP om man kan programmera själv - möjligheterna finns definitivt där, men inte användarvänligheten.

Soundarts Chameleon är annars en fristående DSP-burk, men då skulle jag tro att det är smidigare med mjukvarulösningarna ovan, om man inte nödvändigtvis måste ha hårdvara.

lasselu
2003-08-14, 12:16
Kurzweil KSP8 (http://www.kurzweilmusicsystems.com/html/ksp8.html) kanske? Lite dyr förståss...

Imported Johannes
2003-08-14, 22:03
Ja jäklar. En Chameleon ska jag ha när jag har råd! Måste börja spara. Typiskt att jag inte kan just nu...

Men iofs; finns det nåt billigare DSP-paket? Det räcker egentligen med ett kretskort med alla komponenter monterade, eller en byggsats ā la utvärderingskort, och gratis/billig utvecklingsmiljö för PC.

Ang. Nord Modular; jag trodde att de snarare var som riktiga analoga modularer, att man hade ett antal färdiga, "self-contained" moduler som man kan koppla ihop, inte att man kunde bygga egna moduler. Är det inte så?

Måste vara hårdvara, jäpp, annars kan jag ju lika gärna skriva en VST-plugin.

Imported Johannes
2003-08-14, 22:19
Faktum är att jag är jäkligt sugen på att sälja alla mina synthar och köpa 2 Chameleonnar! Utom hmm... JP:n kan jag ju inte sälja... Och knappast K3:an, och hmm, min EPS 16+ är ju snäll, och... Grr. Sömnlös natt kommer det bli!

false messiah
2003-08-15, 10:17
Jag misstänker att det absolut enklaste ändå är mjukvara, om man inte är en fena på DSP-kod. Nu ska inte Chameleon vara så farlig att skriva grejer till, men förmodligen jobbigare än tex Max.

Men annars vet jag inte hur krångligt det är att få liv i en DSP, typ Motorola 56k (heter dom väl, sitter i Nord, Virus, Peavey SP och ett gäng syntar till). Fråga i comp.dsp (http://groups.google.com/groups?hl=sv&lr=&ie=UTF-8&group=comp.dsp) kanske?

PeterH
2003-08-15, 10:32
En DSP är ju inte så kul på egen hand, måste väl ha en controller också om jag inte är felunderrättad. Och D/A & A/D osv.

Chameleon är nog bästa alternativet, men det är kanske svårt att göra ett kul gränsnitt för den.

Kyma är väl ett dåligt råd om du inte har råd med Chameleon. graemlins/crazylol.gif

Nord Modular har i sin nuvarande inte så jättemycket effekter, och även G2 verkar bli väldigt basic där (reverb med 2 parametrar typ).


Budgetalternativet är väl Synthedit, finns ju SDK och allt. Har själv tänkt ta en tur med det vid tillfälle...

Volantiz
2003-08-15, 15:56
man kan ju bygga effekter med nord modular.. nu kommer jag inte ihåg vem.. men nån av de populärare modular-grabbarna på NM-listan har lyckas bygga ett reverb.. på ettan

Mårre
2003-08-15, 18:04
Volle: jupp! Så sant som det e sagt! Det finns "spring", "stereo" å vanligt reverb att ladda ner som patcher. Har inte testat själv men de sägs låta ruskigt bra. Quadchorus å WahWah tillhör ju oxå de effekter som "inte finns" men ändå gjorts.

PeterH
2003-08-16, 17:42
citerar: Det finns "spring", "stereo" å vanligt reverb att ladda ner som patcher. Har inte testat själv men de sägs låta ruskigt bra. Ruskigt bra för att vara gjorda på en Nord Modular, eller ruskigt bra jämfört med wtt riktigt bra reverb?

På nåt vis lutar jag åt det första alternativet. Men man får väl ta och testa, om nu skulle lyckas bli med mixer igen nångång...

Mårre
2003-08-17, 12:48
citerar:skapades ursprungligen av Peter H:
Ruskigt bra för att vara gjorda på en Nord Modular, eller ruskigt bra jämfört med wtt riktigt bra reverb?Det förtäljer inte historien tyvärr. E man med i mailinglisten så regnar det ju allehanda patchar jämt å ständigt så vem orkar/hinner testa alla? wink.gif

PF
2003-08-17, 13:25
Patcher med inbyggt reverb skulle jag testa direkt! wink.gif Undras hur mycket CPU som går åt bara. Nåväl, nu vet man att det funkar. Om Clavia inte ser till att G2 är bakåtkompatibel får vi prygla dem offentligt.

Ingen NM-ägare som känner sig manad att spela in lite med reverbpatcherna? Vore ruskigt spännande att höra hur det låter.

PeterH
2003-08-17, 13:28
citerar: E man med i mailinglisten så regnar det ju allehanda patchar jämt å ständigt så vem orkar/hinner testa alla? Nä, det var därför jag unsubscribade... 90% av alla patcher var meningslösa. Men det kanske är läga att gå med igen, och få lite G2-skvaller?

Mårre
2003-08-17, 13:35
PF: reverbpatcherna e endast "audio in" har jag för mig. Ska kika på´t å se om jag kan göra en liten mp3:a på hur de låter.

waveterm
2003-08-17, 14:22
G2 är inte bakåtkompatibel :-(

L

PF
2003-08-17, 14:38
rolleyes.gif

Good thinking, Clavia!

tongue.gif

Volantiz
2003-08-17, 21:08
inte konstigt.. nästan allt verkar va omgjort på den.. mycket nice smile.gif
2 olika syntar helt enkelt.. 2:an ska inte ersätta 1:an.. antar jag