handdator

Visa fullständig version : non lyx efx units



champ
2003-02-14, 22:20
Lite sugen på att införskaffa lite singel purpose effekt units. Lite trött på alla multi-efx.

Kul om den bara kan en grej, alternativt inte har någon super-komplex display meny system.

nån som har koll på dessa?

Yamaha E1005, E1010
ser ju koola ut, synd dock att de inte har några connections på baksidan!?

Korg SDD?

ENSONIQ DP/4
visserligen en multiefx, men ser ju enkel ut med de rattarna.

Skulle även vilja hitta ett enkelt reverb som gärna får låta lite wack. alltså inget lyx lexicon.

Volantiz
2003-02-15, 00:10
ensoniq dp/4 är väldigt dynamisk.. det blir nog fortfarande mycket manualbläddring. Dp/2:an la jag inte ner tid till att ens försöka göra patchar på efter att ha bläddrat lite i manualerna :D
Men dom låter finemang!

encore
2003-02-15, 09:42
http://www.mariarose.com/forsale/emp100%5B1%5D.jpg
Jag har en Yamaha EMP100 ståendes, som är en gammal effektburk. Det är en multieffekt burk, men jag har ändå aldrig kollat i manualen. Man ser (beroende på vad lysdioden lyser på) vilken effekt det är, sen bläddrar man mellan en 5-6 parametrar med en knapp, justerar parametern med 2 andra (håller man nere dem samtidigt så spolar den fort, skön funktion!!) och sen så lyssnar man sig helt enkelt till hur parametern påverkar effekten. Lätt som en plätt, och snabbjobbat.

Jag är inte så mycket för manualbläddring och det har jag heller inte behövt göra med denna fx-box. Reverben är helt klart inte i Lexicon-klass men det funkar! wink.gif Älskar delay:et oxå, det använder jag väldigt mycket.

Faktiskt skulle jag vilja ha en till liknande burk, funderar själv på någon bror eller dotter till EMP100:an som har lite mer grejer. Att utseendet påminner om en bilradio har jag inget emot. wink.gif

PF
2003-02-15, 11:37
Jag kan varmt rekommendera Zoom RFX-effekterna. De är både bra på reverb + delay men även lite udda effekter som t ex kan "smutsa ner" lite fräckt (AM/FM-radiobrus t ex). Och vocoder som funkar riktigt bra.

deleted user
2003-02-15, 13:07
Köp en t.c. electronic m300

Mårre
2003-02-15, 13:19
Köp en Lexicon Vortex! Enda effekten i sitt slag. Innehåller två modulatorer och två delay. Låter helgrym (jag använder min mkt ofta).

jgb
2003-02-15, 13:37
Gamla halvracksburkar från BOSS! De kan en sak, och gör det synnerligen bra. Lite brusiga ibland dock.
Vill man ha en användbar allt-i-ett-burk så är Digitechs StudioQuad helt ok.

Oberfunker
2003-02-15, 18:49
Har kört några år med en EMP100 som jag sedan lyckades sälja vidare för nästan dubbelt så mycket som jag köpt den för. Nackdelen med denna lilla lättöverskådliga burk är förstås att den bara har mono in, men nöjer man sig med det är det helt klart okej (i sanning behöver man knappast stereo alltid!). Reverben är, som redan sagt, inte det absolut bästa men förvänandsvärt bra för den lilla peng den kan kosta idag.

Kär numera en Zoom RFX-1000 och är nöjd som tusan! Det enda som inte är kul på denna burk är vocodern som läcker så mycket att man knappt fattar att effekten är på (eller så har både Encore och jag misslyckats fatalt i våra försök att använda den) men de nya burkarna lär vara bättre på detta. Burken är sanslöst billig i alla fall (fick den för strax över tusenlappen!) och extremt kul och lättanvänd. Reverben är inte alls dumma de, och en personlig favvis är helt klart vibratot. Mäkta kul att sätta på ett kass orgelljud - tjo va det svänger :D

Nå, ett bra och ekonomiskt val för multieffekt. Det jag saknar nu är dock en overdrive/distburk. Funderar på att införskaffa eller åtminstone låna nån sunkig gittardist och prova på min XP-50. Lär bli fett. Har redan lyckats få ihop riktiga Manson-ljudbilder med hjälp av diverse pluggar med min lilla raring! :)

champ
2003-02-15, 22:19
har en boss se-70 som är grym för smutsiga elpianon.

som sagt, skulle vilja ha ett gammalt "reverb only" samt "delay only".

champ
2003-02-15, 22:24
oboy!

kollade in lexicon vortexen. verkar ju grym. med de preset-namnen kan det ju bara vara bra.

kolla broschyren här:

någon som har en till salu!??
vortex! (http://www.loopers-delight.com/tools/vortex/Vortexad.JPG)

Mårre
2003-02-16, 00:16
Hehe! Jag sa ju att Vortex är grym! wink.gif
Du kan lyssna lite på hur den låter (dock på gitarr) här:
Vortex (http://members.aol.com/soundfnr/vortex.htm)

Imported Johannes
2003-03-11, 02:02
Sorry att jag postar i gammal tråd, men nån kanske är interesserad ändå? DP/4:an editeras såvitt jag vet bara med knappar + ett jogwheel; menysystem galore med andra ord. Rattarna är bara till för att ställa ingångskänsligheten. Vad jag förstått ska den vara grymt omständig att programmera, och om den liknar EPS-16+ effekerna (dom sägs vara identiska förutom att EPS:en bara kan köra en effekt i taget medan DP/4 kan köra 4) så är den det. Låter bra men är bara för inbitna programmerare.

Jag vill ha en dock :-)