handdator

Visa fullständig version : Studio i Stockholm?



king henry
2003-08-10, 17:26
Hej! Tänktespela in lite matrial i en riktig studio. Fick syn på en som heter Danvoice Studio på ST:Eriksgatan i Stockholm. De verkar ha anslutning till musikaffären Förstärkardoktorn. Är det någon här som känner till dem? Eller någon som har nåt annat tips på en Studio som håller si så där medelklass. confused.gif

Fleno
2003-08-10, 17:58
Vad får det kosta? Vad är kraven?

Danvoice tillhör förstärkardoktorn och info hittar du här:

http://www.forstarkardoktorn.com/studion.html

Xis2
2003-08-10, 18:03
Frågar samma sak.
Vad vill du spela in?

Jag har en studio med ProTools, etc på söder som jag kan ge dig ett bra hyrpris på.

Volantiz
2003-08-10, 18:26
Jag fular mig lite å snor en del av tråden wink.gif . Jag vill hitta nå trevligt ställe där man kan spela in trummor för en billig slant.. också det i sthlm.. tips?

king henry
2003-08-10, 19:26
Hej! Egentligen är vi två med två gitarrer. Vi har skrapat ihop ett par låtar som vi skulle vilja spela in. Pris? Spelar egentligen ingen roll. Vi vill spela in matrialet schysst, och vi är ganska väl förberedda så det tar nog inte så lång tid.

king henry
2003-08-10, 19:29
Glömde att säga att vi vill koncentrera oss på musiken, så vi behöver hjälp med att spela in d.v.s ljudtekniker eller någon som kan är ju ett måste. Vi vill ju upp en nivå från portainspelningarna hemma i vardagsrummet. smile.gif

false messiah
2003-08-10, 21:15
Ytterligare en trådkapning - någon som vet vad studiotid i mindre studios brukar kosta?

Vi håller på och bygger en studio mest för eget bruk, men har väl tänkt att hyra ut den till en billig peng till intresserade. Dvs inte ha professionell studioverksamhet, men ett snäpp upp från vad folk brukar kunna prestera hemma.

Men det verkar som om studiotid just nu inte alltid är särskilt dyr (2000kr för en helg, utan tekniker, har jag hört till exempel), så det är svårt att veta vad som är ett rimligt pris som gör det värt besväret att ha in främmande i studion...

Fleno
2003-08-10, 21:38
DanVoice tar 300:- + moms/timme.

Man kan väl anta att det är utan tekniker.

John Stalberg
2003-08-10, 23:38
Som kuriosa kan jag nämna att jag hört att Stockholm är världens studiotätaste stad. Om detta stämmer så bör det nog gå att hitta en studio som passar.

PF
2003-08-10, 23:50
John: Välkommen tillbaka till 99musik, vi har saknat dig! smile.gif

John Stalberg
2003-08-11, 00:15
Tack! Har haft uppkopplingen nerkopplad ett tag. Nu är jag med i igen. smile.gif

Fleno
2003-08-11, 00:44
citerar:skapades ursprungligen av John Stalberg:
Nu är jag med i igen. smile.gif Halleluja!!!

Ylan
2003-08-12, 21:34
En kille man svårligen kan låta bli att gilla är ju Chrille på Dubious. Vet inte huruvida han är bortrest med studion uthyrd, men försök maila till: hifiljud@dubious.se.

Jag vet att han är kanon att jobba med, och jag tror att han är ganska billig också!

Vänligen, Ylan

Ps. ligger i vid Odenplan

xis
2003-08-18, 17:35
citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Hej! Tänktespela in lite matrial i en riktig studio. Vi tar 2.000 för typ lör/sön eller två kvällar.
ProTools, etc.

Calle.H
2003-09-13, 21:15
Hej!

Jag har en nyöppnad studio här i Stockholm som jag tror skulle intresserad er!

Kolla in min studions hemsida för mer information:

Studio 24

Adress:
www.unipoll.se/studio24

e-mail:
Carl.Hellstrom@unipoll.se

MVH / Calle :)

Fleno
2003-09-13, 22:43
Tjenare Calle! Välkommen till 99musik!:cool:

Calle.H
2003-09-13, 23:14
Skrevs ursprungligen av Fleno
Tjenare Calle! Välkommen till 99musik!:cool:

Tackar tackar! Nu är man inne på forumet!

Fleno
2003-09-13, 23:30
Presentera lite priser så att folk får en uppfattning om vad som gäller!

Calle.H
2003-09-14, 01:07
Skrevs ursprungligen av Fleno
Presentera lite priser så att folk får en uppfattning om vad som gäller!

Några förslag på priser? Jag blir tokig av att bara frösöka tänka ut några förslag! :kaaaka!:

Volantiz
2003-09-14, 13:19
"Studio 24 är i stället utrustad med den absolut senaste digitala tekniken, vilket ger en transparant och brilliant ljudbild som slår all sorts analog inspelningsteknik t ex ADAT, DAT och till och med analoga bandare genom analoga mixrar många gånger om."

joe.. ADAT och DAT är inte särskillt analogt.. eller hur menar ni? Och den senaste digitala tekniken.. menar ni då er pod xt? Inspelningsgrejorna är väl inte särskillt nya. Hoppas ni som gjort sidan inte tar illa upp.. men säljsnack med ganska uppenbara faktafel osv ger mest en lite negativ känsla över det hela.

Iaf.. intressant verkar det ändå! :)
Har ni mycket erfarenhet av truminspelningar? Nu har vi löst vårt inspelningsproblem med samplers för den här gången.. men vid ett lite senare tillfälle så vill vi spela in trummorna på "riktigt".. då vill jag ha så bra koll som möjligt över olika alternativ

Calle.H
2003-09-14, 15:33
Skrevs ursprungligen av Volantiz
"Studio 24 är i stället utrustad med den absolut senaste digitala tekniken, vilket ger en transparant och brilliant ljudbild som slår all sorts analog inspelningsteknik t ex ADAT, DAT och till och med analoga bandare genom analoga mixrar många gånger om."

joe.. ADAT och DAT är inte särskillt analogt.. eller hur menar ni? Och den senaste digitala tekniken.. menar ni då er pod xt? Inspelningsgrejorna är väl inte särskillt nya. Hoppas ni som gjort sidan inte tar illa upp.. men säljsnack med ganska uppenbara faktafel osv ger mest en lite negativ känsla över det hela.

Iaf.. intressant verkar det ändå! :)
Har ni mycket erfarenhet av truminspelningar? Nu har vi löst vårt inspelningsproblem med samplers för den här gången.. men vid ett lite senare tillfälle så vill vi spela in trummorna på "riktigt".. då vill jag ha så bra koll som möjligt över olika alternativ

Bra med åsikter!!
ADAT och DAT är ju som sagt trots allt ettor o nollor men som dock spelas in på magnet band vilket till skillnad från t.ex hårddiskinspelning inte ger en helt exakt ljudbild utan magnetbandslagringen i sig förvränger datan. Sen om det ska räknas som en analog påverkan eller digital, det beror ju på, det håller jag helt med om.
Senare i stycket nämner jag även analoga bandare och analoga mixarar som exempel.
Men jag kanske ska se över texten och skriva en mer ingående förklaring på magnetbandslagring och mättnads effekter...kanske blir överkurs? Jag kanske ska kalla ADAT och DAT semi analog utrustning?
Pod XT är väll sådär ett år gammal? Men det är saksamma och Echo Layla 24 är ungefär av samma ålder, i båda fallen så finns det ingen efterträdare carken från Line6 sida eller från Echo Audio med AKM som tillverkare av A/D och D/A-omvandlar chippen..så om det är den nyaste digitala tekniken?...det finns ingen efterträdare..så antar att man kan kalla det så?

Truminspelningar: Jag har erfarenhet både från SAE's utbildning (Audio Engineer Diploma) och olika demo inspelningar, det finns också möjlighet till triggning av trummor där ljuden kan ersättas eller kombineras med samplade trumljud efter tycke och smak samt tillgång till mycket duktiga trummisar som kan hyras in.
Trumsettet på plats är inte direkt att klaga på heller.
Hoppas att det låter intressant :)!

Volantiz
2003-09-14, 16:16
"ADAT och DAT är ju som sagt trots allt ettor o nollor men som dock spelas in på magnet band.."

dvs lagras digitalt..
Själv så kör jag med ADAT här hemma.. inga magnetband.. spelar in och upp allting via ADAT till och från hårddisken.

"..vilket till skillnad från t.ex hårddiskinspelning inte ger en helt exakt ljudbild utan magnetbandslagringen i sig förvränger datan"

Om det skulle vara så illa så vore det väl ändå väldigt dumt att backupstationer ofta jobbar med just magnetbandslagring? Hårddiskar lagrar också magnetiskt..

"Sen om det ska räknas som en analog påverkan eller digital, det beror ju på"

denna påverkan du pratar om har jag ingen aning om vad det kan vara :confused:
Vid AD/DA-konverteringen så sker en liten påverkning iaf..

"Men jag kanske ska se över texten och skriva en mer ingående förklaring på magnetbandslagring och mättnads effekter"

Det är nog ingen bra idé med en sån förklaring om magnetbandslagring.. men se över texten skadar nog inte :)

Det där om nyaste tekniken.. ber om ursäkt för den.. trodde inte echo fanns längre och att layla 24 var ett väldigt gammalt kort precis som wamiracket. Verkar va ett riktigt bra kort förresten. Jag såg att man kan köra det på laptops.. intressant! ;)

Om truminspelning.. låter vettigt! Möjligheten att spela in både audio och trigg samtidigt ser jag nästan som ett måste.. så det är ett stort plus bara det. Trummisar har vi redan 2st i bandet.. så vi klarar oss :cool:

eskimo
2003-09-14, 16:51
Säljsnack är alltid roande. Tror inte jag sett en semiprostudio som inte har: "med fördelarna från den digitala OCH den analoga världen" vilket iaf jag alltid läser som, "vi har inte råd med 2 tumsbandare, kanhända har vi protools men inte råd med en bra analogmixer."

Du har dock lyckats med en paradox i din;)
"Studio 24 är en helt digital inspelningsstudio som kombinerar det bästa ifrån den traditionella analoga med den allra senaste digitala tekniken."

Menar du då att det inte finns nåt bra i den analoga världen eftersom du har med det bästa från den analoga tekniken men lik förbannat är din studio 'helt digital'.:kaaaka!:

Sen har jag aldrig stött på maken till brusrädsla.
Lite anticimexvarning, "VI BEKÄMPAR BRUS!"

Bit gärna ifrån om jag låter för mkt som Sverker Olofsson.
Kul med fler folk från SAE, 301x här.

Det bästa säljsnacket jag sett var nog killen som skrev att de hade "samma inspelningsutrustning som Britney Spears producent"... det visade sig vara logic...

Fleno
2003-09-14, 17:45
Skrevs ursprungligen av eskimo

Det bästa säljsnacket jag sett var nog killen som skrev att de hade "samma inspelningsutrustning som Britney Spears producent"... det visade sig vara logic...

Fan, det har jag inte tänkt på.....undra om man ska sno det citatet till ens egna hemsida!:D

eskimo
2003-09-14, 17:59
Lätt! Använder du penna och papper i ditt låtskrivande så kan du ju namedroppa lennon/mcartney också, eller varför inte Bach?

Calle.H
2003-09-14, 18:44
Skrevs ursprungligen av Volantiz
"ADAT och DAT är ju som sagt trots allt ettor o nollor men som dock spelas in på magnet band.."

dvs lagras digitalt..
Själv så kör jag med ADAT här hemma.. inga magnetband.. spelar in och upp allting via ADAT till och från hårddisken.

"..vilket till skillnad från t.ex hårddiskinspelning inte ger en helt exakt ljudbild utan magnetbandslagringen i sig förvränger datan"

Om det skulle vara så illa så vore det väl ändå väldigt dumt att backupstationer ofta jobbar med just magnetbandslagring? Hårddiskar lagrar också magnetiskt..

"Sen om det ska räknas som en analog påverkan eller digital, det beror ju på"

denna påverkan du pratar om har jag ingen aning om vad det kan vara :confused:
Vid AD/DA-konverteringen så sker en liten påverkning iaf..

"Men jag kanske ska se över texten och skriva en mer ingående förklaring på magnetbandslagring och mättnads effekter"

Det är nog ingen bra idé med en sån förklaring om magnetbandslagring.. men se över texten skadar nog inte :)

Det där om nyaste tekniken.. ber om ursäkt för den.. trodde inte echo fanns längre och att layla 24 var ett väldigt gammalt kort precis som wamiracket. Verkar va ett riktigt bra kort förresten. Jag såg att man kan köra det på laptops.. intressant! ;)

Om truminspelning.. låter vettigt! Möjligheten att spela in både audio och trigg samtidigt ser jag nästan som ett måste.. så det är ett stort plus bara det. Trummisar har vi redan 2st i bandet.. så vi klarar oss :cool:

Nu blir jag lite förvirrad....du kör ADAT hemma men du -"spelar in och upp allting via ADAT till och från hårddisken" ..då kan du inte prata om att spela in på ADAT band (alltså i stort sett ett vanligt video band av lite bättre kvalité, med som vi alla vet med magnetband som innehåll) utan att du använder dig av Alesis standard "ADAT Lightpipe" som överföringsmetod. Det är en helt annan sak? ADAT precis som DAT är magnetsbandslagring som förövrigt mer och mer gås ifrån på backupstationer (och alla andra ställen också för den delen) utifall det inte görs på 2 tums bandare för önskad "Effekt" som magnetsbandslagring (då med band kompression, men görs oftast vid mastering t.ex) tillsätter.

Och det är en stor skillnad på Hårddisklagring och DAT eller ADAT's felkorrigerings system. Förutom att hårddiskar inte skriver in data på vanliga magnetband (utan på hårda aluminiumskivor med en magnetremsa vilket ger en mycket högre precision) så är felkorrigeringssytemen på DAT och ADAT som görs i realtid (olika bra beroende på kvalité av spelare) en bra bit mer godtyckligt än datorers.

WamiRacket är ett kort med ett par år på nacken dock så var A/D och D/A omvandlar chippen splitter nya från AKM och Crystal i USA när de kom (det har inte kommit någon nyare model ännu från Crystal och en eller två på AKM) så det är ett grymt kort trots allt =)
Men Layla 24 är kortet som används i frågan. Slår ju alla gammla dammiga DAT o ADAT omvandlare någonsin där ute !

jaja...sak samma...:kaaaka!:

Fleno
2003-09-14, 19:07
Skrevs ursprungligen av eskimo
Lätt! Använder du penna och papper i ditt låtskrivande så kan du ju namedroppa lennon/mcartney också, eller varför inte Bach?

Nej, men jag använder samma 12 toner som flera stora artister och låtskrivare!

För att återgå till Calle's hemsida. Nu har jag läst igenom den och min första reaktion är att det känns lite för mycket sälj-snack. Självklart så vill man sälja in sin studio men som det är skrivet på hemsidan så får jag mer en negativ känsla än en positiv. Jag skulle köra en mera neutral approach till utrustningen. Skippa alla "för att det är så jäkla mycket bättre än x och y".
Men det är vad jag tycker, det kanske biter på en del som är oinsatta i teknik. De som kan det här med studio avgör själva genom en neutral teknik-lista om det täcker deras behov.

Jag tror att det beror helt på vilken kundkrets man vänder sig till. Sedan skulle jag skaffa en ordenltig domän, typ www.studio24.se, det ger ett mera proffsigt intryck bara det.

Volantiz
2003-09-14, 20:12
calle: men alltså.. nån av oss har helt klart missuppfattat vad ADAT är för någonting egentligen. I min lilla värld så är ADAT ett digitalt format... inget annat. Det som du säger är ADAT är det jag kallar en ADAT-bandare.. en bandstation som använder ADAT-formatet på ett liknande sätt som ADAT-interface, ADAT-konverterare osv.

Om man ska gå vidare med tekniska detaljer (som jag väldigt gärna gör) så innehåller hårddiskar skivor av olika metall-sorter och ibland även glas ;)

Felkorrigeringen på ADAT-bandare.. låter inge vidare det där. Är det inte endast korrigering i form av nån limiter+kompressor eller liknande på in-signalen?

"WamiRacket är ett kort med ett par år på nacken dock så var A/D och D/A omvandlar chippen splitter nya från AKM och Crystal i USA när de kom (det har inte kommit någon nyare model ännu från Crystal och en eller två på AKM)"

Men de är fortfarande ett par år gamla.. tekniken flyger framåt.. nya wamiracket (som inte är så nytt längre relativt i datorsammanhang) kör på 192KHz och kan väl ses lite som nyare teknologi än echos nyare grejor.

Det man kan komma fram till i slutändan är väl precis det som Fleno sa.. det blir nog mindre negativa tankar och ännu mindre funderingar över hur det egentligen ligger till om ni dumpar "säljsnacket"..
Själv så tror jag stenhårt på att slutresultatet av en inspelning blir bättre om man spelar in via riktigt bra analoga leksaker.. bara det..

PF
2003-09-14, 21:07
Hela säljsnacket går bort tycker jag. Som om analoga inspelningar inte låter bra. God damn. Jag vet knappt en platta som låter bättre än Beatles' Abbey Road från 1969. Eller OK, vi kan lägga oss på 1982 och Michael Jackson's Thriller (inspelad på 2 x 16-kanalsbandare som var ihopsynkade). Inga WamiRack där inte, men odödligt bra inspelningar ändå. Att man använder digital teknik har ju andra vinster, möjligheten att enklare möblera om arrangemanget efterhand t ex. Jag tyckte snarare Studio 24 såg rätt trist ut ärligt talat; en PC med ett ljudkort, två grå skärmar och en liten mikrob till mixer.

Jag är uppväxt med en farsa som var delägare i en studio, så jag kan bara meddela att en studio... ska se ut så här:

http://www.effanel.com/images/studio.jpeg

Om man nu ska ha något att skryta med, menar jag. Jag tvivlar inte på att man kan göra snygga inspelningar hos dig, Calle, men begreppet "proffsstudio" är ändå inte entydigt med en välutrustad PC och ett sångbås (som blir mer mot "reko hemstudio"). Tycker jag. Ledsen om vi är hårda mot dig... ;-)

Mårre
2003-09-14, 21:32
Ere ett Euphonixbord? Isåfall med största sanolikhet ett digitalt styrt analogbord. ;)

Volantiz
2003-09-14, 21:52
där skulle det nog va det bästa från det digitala och det analoga i ett.. helanalog ljudslinga med praktisk digital styrning! Som en riktigt trevlig dröm..

Fleno
2003-09-14, 22:09
Hörru PF. när var du hemma hos mig och fotade?!? :D

För att inte vara lika hård i min kritik, som PF är, så tycker jag att en mera ödmjuk approach av studion och dess kapacitet vore bra. Lista grejerna och gör en klar och tydlig prislista, lägg sedan upp lite exempelinspelningar så att folk kan bedöma om studions inspelningsmöjligheter passar just dem.

Om inte annat har du en bra grund att bygga på. Det är bara att uppgradera vartefter pengarna rullar in och till slut så har man fått rykte om sig att ha bra utrustning och kompetens.

Calle.H
2003-09-15, 01:15
Tack för all er konstruktiva kritik! Ni har verkligen hjälp mig att komma vidare med min hemsida och marknadsföringen av denna.

Jag har nu ändrat informationen på sidan likt följande:

Jag har ett reko litet sångbås samt en microb mixer. Jag är för övrigt folkskygg och stundvis kanibal.
Studion jag har byggt kan helt riktigt inte se ut såhär, utan ett stort mixerbord blir det aldrig bra musik.
Pengar ja.
Jag tar 5000 per minut exklusive moms såklart!
Och ifall det är några frågor så kommer jag att svara med:
I min lilla värld. :D

MVH / Calle

PF
2003-09-15, 01:24
Ber om ursäkt.

Calle.H
2003-09-16, 02:03
...Nu har jag ändrat lite på sidan lite här och var och har också lagt upp en prislista.
Ni får gärna ta er en titt! Hoppas att ni blir nöjda.

MVH / Calle

www.unipoll.se/studio24

Calle.H
2003-09-16, 02:04
:)

PF
2003-09-16, 03:40
Helt kanon. Jag känner mig fortfarande dum, men nu har du ju fått till en riktigt, riktigt bra beskrivning. Hoppas du inte är sur över våra (speciellt mina) dumma utspel.. ;-)

Fleno
2003-09-16, 04:42
Mycket bättre enligt mitt tycke.....
Mer neutral och informativ med en gnutta säljsnack! Jag tror att den kommer ge bättre respons!

Lycka till! :)

Calle.H
2003-09-16, 10:51
Men va kul! Nu känns det mycket bättre :kaaaka!: !

Jätte kul att jag lyckades fixa till något i varjefall! Nu är det bara o tipsa folk om studion :D !

Tack för all hjälp!

MVH / Calle

Fleno
2003-09-16, 13:28
Pssst......skaffa en prislista också.

Ring runt till lite studios och låtsas vara en eventuell kund. Då kan du kolla upp prisläget vägt mot utrustning och erfarenhet och bilda dig en hyfsad uppfattning. När du har en prislista så är din sida komplett!

Calle.H
2003-09-16, 14:01
Skrevs ursprungligen av Fleno
Pssst......skaffa en prislista också.

Ring runt till lite studios och låtsas vara en eventuell kund. Då kan du kolla upp prisläget vägt mot utrustning och erfarenhet och bilda dig en hyfsad uppfattning. När du har en prislista så är din sida komplett!

Jag har ju lagt upp en prislista med prisexempel o allt?
Den ligger under "Tjänster"-Sektionen.

Bara att kolla in o ge tips :) !

Volantiz
2003-09-16, 18:59
Mycket bättre! :)
Nu vart det klart mer intressant.. helt klart.
När har du öppet? Jag kanske kommer förbi med en eller två trummisar nån dag å lirar in lite.. ska ta ett snack med dom ikväll. Vi hade nu som sagt tänkt fulköra med samplers till den närmsta demoinspelningen.. men ska nog fundera igenom saken igen ;)

Fleno
2003-09-16, 19:49
+moms antar jag?

Calle.H
2003-09-17, 22:23
Skrevs ursprungligen av Volantiz
Mycket bättre! :)
Nu vart det klart mer intressant.. helt klart.
När har du öppet? Jag kanske kommer förbi med en eller två trummisar nån dag å lirar in lite.. ska ta ett snack med dom ikväll. Vi hade nu som sagt tänkt fulköra med samplers till den närmsta demoinspelningen.. men ska nog fundera igenom saken igen ;)

Vad kul!
Jag har öppet när folk vill komma :) !
Ligger precis där jag bor så det är bara att boka tid med mig.

MVH / Calle

Calle.H
2003-09-17, 22:26
Skrevs ursprungligen av Fleno
+moms antar jag?

Det är frågan ;) !

Baba G
2003-09-18, 00:01
Ett gammalt ordspråk från vassen kanske vara på sin plats ?

"Allting ter sig bättre när det är diffust"
Denna visdom kan appliceras på mycket :D

Men jag tycker också det verkar vara en rätt småtrevlig studio det där :)

Calle.H
2003-09-18, 00:36
Skrevs ursprungligen av Baba G
Ett gammalt ordspråk från vassen kanske vara på sin plats ?

"Allting ter sig bättre när det är diffust"
Denna visdom kan appliceras på mycket :D

Men jag tycker också det verkar vara en rätt småtrevlig studio det där :)

Va kul att du gillar studion :kaaaka!: !