handdator

Visa fullständig version : Portabel inspelning



Rotwang
2003-05-12, 21:09
...

Volantiz
2003-05-12, 22:11
Jag kör helst inspelningar direkt in på min kära mac via min 16-kanaliga adatgrej.. men sist vi försökte lira in med bandet så vart det till en boss-porta som käkade zip-diskar. Även kört på MD-lösningar ganska nyligen..

Mer exakt vad är det du/ni behöver?
Vad ska ni spela in? Mikingång vill du ha tyckte jag att jag läste.. med bra preamp? Hur mycket ska ni spela in i taget? Hur många kanaler? Spela över till dator skrev du nåt om också.. Ungefärligt pris?

Mer info! smile.gif

PF
2003-05-12, 23:32
Föreslår helt enkelt Minidisc-spelare. Det är ypperliga små inspelningsdon. Det finns minimikrofoner också. Jag har en Sony ECM-DS70P (limma in på www.google.com) (http://www.google.com) - den är så bra att den spelar in ljudet av min gamla MZ-R3´s mekanism också. Lite synd i mitt fall förstås, men dagens diskar är mycket tystare. Ser faktiskt inga nackdelar med MiniDisc-formatet. Skivorna är billiga också. Studenterna kan ju betala sina egna skivor så blir de säkerligen mer ansvarstagande också.

false messiah
2003-05-13, 00:04
Kan också rekommendera MD. Kvaliteten blir tillräckligt bra för semiprofessionellt bruk: det hänger mer på mic och liknande på den här nivån. Får plats med mycket ljud, bra batteritid, billigt media, små apparater talar för MD i mina ögon, och är ju rejält mycket billigare än portabla DAT.

Enda nackdelen är att de inte verkar tåla så mycket stryk (eller så är det jag som råkat på ett måndagsexemplar) och har lite mesiga kontakter, men är man bara lite försiktig borde det gå bra. Det finns modeller med digitalt ut också, vilket underlättar när man ska ha in ljudet i datorn. Annars går det ju alltid att köpa en stationär och ha som "dockningsstation".

Men det går ju rykten om inspelning till iPoden, så tjacka en bunt 30-gigs exemplar så blir du nog populär hos eleverna. biggrin.gif

PF
2003-05-13, 01:19
Jag med. Men samtidigt så är en hårddisk mer "flyktig" än en packe MD-skivor, som ju kan låsas in i ett bankvalv om man så önskar. Se´n vet man förstås inte hur länge de håller. Femtio eoner eller två år. Å en pryl kan nog inte bli mer stöldbegärlig än just en iPod. :-)

Volantiz
2003-05-13, 02:33
en sån här liten grej då? (http://www.zoom.co.jp/english/models/PS02/pdmodel.html)

PF
2003-05-13, 11:27
"Jag lade på trummor på min inspelade fågelsång, för jag tyckte det skulle låta bättre" wink.gif

encore
2003-05-13, 15:34
Rotwang : Jag rekommenderar också en Minidisc + mic. Kör själv med Sony MZ-R900 samt stereomikrofonen Sony ECM-MS907, och har gjort flera inspelningseskapader med dessa. wink.gif Tycker inte den är särskilt pillig, man känner i handen vilken knapp som sitter vart efter ett tag. Dock är jag typen som styr MD:n direkt på enheten och inte via "hörlursinterfacet". Digital ut har den ej, men bra inställningar av microfon-in, hi/lo, samt om man vill använda auto-kompressor eller inte.

Nästa grej är att stå på Höörs station och sampla när ett industritåg (med tillhörande 50-100?) vagnar susar förbi. Fy fan vilket gött ljud!! Jag tänkte göra en "Jarre" alltså. =)

Offtopic >> När jag hör ditt namn kommer jag fnissandes att tänka på ditt roliga inlägg i sångdebatten som avslutades med "distad blockflöjt toppade det hela". biggrin.gif Välkommen tillbaka!

Oberfunker
2003-05-13, 15:44
Encore: Tågen här nere har sällan mycket mer än 50 vagnar, men det räcker biggrin.gif Har också tänkt på detta!

Rotwang: Rekomenderar samma som Encore - har samma mic (som är kalas, men förvisso är så bra att den spelar in MD:ns drivmekanism också, precis som hos PF) men istället en äldre MZ-R90. Det funkar kalas nu, fast det har varit lite strul med MD:n innan jag fick bytt läsaren.

Sharp bör du nog akta dig för tyvärr. Tyckte de hade en bättre design i regel än Sony´s nyare när jag köpte min (redan då gamla spelare) för typ två-tre år sedan, och de ligger i regel bättre i pris. Tyvärr har detta lägre pris i sanning sina nackdelar. det har kanske ändrats nu, men de hade i alla fall sämre kvalitet på inspelningsutrustningen - av någon anledning kompimerades ljudet mer så att en märklig ljus ton lade sig över hela inspelningen, vilket i stort gör maskinen obrukbar för sampling.

Detta kan som sagt ha ändrats nu, emn se upp lite med det. Sony gör i regel bra prylar åtminstone.

micke
2003-05-13, 17:22
Rotwang:

Well, DAT är ju alltid lika med CD-kvalitet, varken mer eller mindre. MD å andra sidan är som många säger "tillräckligt bra", fast trots allt ett komprimerat format - kan vara bra att ha i bakhuvudet... Fast visst har man gjort en och annan quick´n´dirtyinspelning med MD ibland wink.gif

...men, vad är väl en bal på slottet (http://www.tascamcontractor.com/products/DA-P1.html)?!

Tänkte tipsa om denna länk: Test av Sony elektretmikar (http://infos.0db.net/micros/compare/indexe.php3) som kanske kan vara till lite nytta och inspiration

GlobalMotion
2003-05-13, 18:14
En liten viktig grej angående MD. MD sägs ju ha lika bra kvalitet som CD (rent "datamässigt").
Det som det egentligen hänger på är A/D och D/A.
Jag vågar säga att en sån där NetMD 707 har riktigt bra D/A omvandlare. Stor skillnad ifrån tidigare modeller.
A/D vet jag ingenting om tyvärr men om den har förbättrats sen de tidigare också så...

Se upp för de billigare NetMD om du är intresserad av en sån. De har inte samma DAC som de dyrare.

Volantiz
2003-05-13, 19:40
MD sägs t.om. ha bättre än CD.. nu kommer jag inte ihåg hur det var med det egentligen.. men ändå.

Rotwang: fortfarande inte kollat in den där zoom-burken som jag klippte in länk till tidigare? Dom är billiga, små, kör på smartmedia osv..

Volantiz
2003-05-13, 21:20
ushdå.. då låter dom inte ett dugg roliga frown.gif

Oberfunker
2003-05-13, 21:21
avart: Jag vet förvisso hur man åtgärdar problemet - man kan t.ex. också stoppa MD:n i fickan! smile.gif

Och om jag inte är född på helt fel sida av galaxen så vill jag minnas att DAT är bättre än CD (varför ju också DAT används som master), men jag håller helt klart med om att MD räcker. En portabel DAT är helt enkelt inte värt de pengarna om man bara pular hemma eller för undervisningssyfte. Så kinkigt är det inte... i alla fall inte om stålarna inte finns!

micke
2003-05-13, 22:13
citerar:skapades ursprungligen av Rotwang:
/.../Men, jag vill bort ifrån rörliga delar. Det här börjar gå mot rätt håll: http://www.core-sound.com/HighResRecorderNews.html /.../Mmm, behändigt, fast ibland rockar (känsliga ljudtekniker med begränsad budget varnas!) rörligt fett! (http://www.fostexdvd.net/fxdvd_route/docs/product/pd6/pd6_specs.htm) *vill ha* wink.gif

PF
2003-05-13, 22:22
Rotwang: Finns det inget som konverterar mellan optiskt och S/PDIF eller så, då? Audio Buddy eller så?

Micke: Miket tung sak! wink.gif

PF
2003-05-14, 00:03
Då har jag lösningen. Skaffa de simplaste, billigaste MD-inspelarna. Till eleverna. Se´n den fetaste, dyraste stationära MD-basstationen till dig själv. Som du kan föra över materialet med osv! :-)

micke
2003-05-14, 01:23
Apropå feta, dyra basstationer, det är väl lika bra att man inte kan läsa japanska: Sony 1 (http://www.sony.jp/products/Consumer/PCOM/PCG-NV99M/feat2.html), Sony 2 (http://www.vaio.sony.co.jp/Products/PCV-W120/feat2_master.html) tongue.gif

PF
2003-05-14, 01:35
Underbar hitech! wink.gif

axeman
2003-05-14, 15:09
En liten kul avstickare gällande MD och mickar: Min tjej köpte en rätt dyr stereomick (dvs 800:-)som man pluggade direkt in i den lilla minitelekontakten på MDn. Det roliga var att även om micken lät hur bra som helst så stack den bara upp 5cm från minidiscen och plockade därmed upp grymt mycket surr = den var helt oanvändbar. Needless to say fick hon pengarna tillbaks. smile.gif

PF
2003-05-14, 15:29
Det är precis en så´n jag har, och det är precis samma problem som jag har... :/

eskimo
2003-05-14, 15:43
Sätt på en sladd då.

PF
2003-05-14, 16:20
Absolut, fast då blir det ju inte lika portabelt å smidigt. Men det följde t om med en förlängningssladd har jag för mig.

micke
2003-05-14, 22:44
Rotwang, ring till Sony och kolla vad de kan göra, de har säkert ett gäng MD "över" sedan iPod mkII släppet.

axeman
2003-05-14, 23:31
Eskimo o PF: Självklart undersöktes denna möjlighet, men då tog den upp otäcka greppljud istället.