handdator

Visa fullständig version : Monitorer / Högtalare



imported_Danne
2003-08-02, 01:13
kanske en dum fråga men men......

På hemmafronten så kör jag min V-amp2 genom en vanlig stereo för att få möjligheten att panorera lite i S2 o L2 läget !

Funkar helt ok ! Men högtalarna är iof inga höjdare. Tänkte inhandla några bättre sådana !
Är verkligen ett par aktiva högtalare nödvändigt ?
Går det inte helt ok med en bas o skrika från Siba som kör en annons nu på några jyssta golvhögtalare föär 999:- ??? etc................

Om inte annat så är alla tips på billiga o bra aktiva högtalare välkommande ! Samt tips på en bra billig mixer med minst 4-8 kanaler etc....


Jag tänkte koppla följande:

Backup: Boss DR-5

Gitarr -> V-Amp2 -> Left, Right på varsin kanal
in i mixern -> Ut/ MIC Preamp in/ut -> Dator Ljudkort In

Dator Ljudkort Ut -> Mixer
Högtalare ut från mixern (höger,vänster)osv....

/Danne

[Edit : Fixade stavfel i rubriken. //encore]

[ augusti 03, 2003, 19:19: meddelandet ändrat av encore ]

Roberth
2003-08-03, 16:18
Måste nog tyvärr erkänna att jag blev mer än lovligt förvirrrad av ditt inlägg. confused.gif

Menar du att du skall spela upp genom ett par högtalare för att kunna panorera ljudet och sedan spela in det med en mikrofon eller är jag bara förvirrad??? Iofs. blir jag inte mindre förvirrad om det nu vore så. graemlins/crazylol.gif

Vad gäller högtalare så duger definitivt inte Sibas variant om du avser att använda dem som monitorer när du mixar. Ett par aktiva är alls inte nödvändigt, men ofta väldigt smidigt då du har ett väl avvägt slutsteg inbyggt i högtalaren. Själv rekommenderar jag KRK V4 som är en ypperlig aktiv monitor. Lite dyr kanske. Gå in på ex. Jam och be att få lyssna på monitorer i din prisklass så hittar du säker nåt du trivs med.

/Rob

imported_Danne
2003-08-04, 02:26
Ja det var lite luddigt, allt sköts ju genom mixern *lol*..............

/Danne

Fleno
2003-08-04, 03:14
Jag tycker att det absolut viktigaste när det gäller monitorer är att man "lär känna" det par man har. Och det gör man genom att använda dem flitigt och lyssna in sig på andras musik och sin egen. Till slut så vet man hur monitorerna beter sig i rummet.

Fast det finns en anledning till att studios köper dyr lyssning, de är ärligare och färgar ljudet mindre och helt enkelt byggda för ändamålet. Men för en hemmpulare så funkar det som man trivs med.

imported_Danne
2003-08-04, 14:51
Hej !

När jag menade "få möjligheten att panorera lite i S2 o L2 läget".
Men vi börjar från början.
När jag kör min V-amp2 genom min stärkare så har jag kopplat "left -> AUX IN" o "Right- Slave In".
På detta sätt får jag möjligheten att ställa in effektstyrkan med "AUX" mellan 0-100% på vänstar högtalaren (WET). den högra funkar som (DRY) etc..

Dessa möjligheter vill jag även ha med ett program i datorn alt. en mixer om det finns möjligheter till det. Inte nödvändigt iof......

Hittade ett par Phillips högtalare jag skall köra med så länge (Phillips AK141 2 Way Tuned Basport), ett bättre ljudkort går före några riktiga monitorer känns det som. Funderar då på ett 6 -kanaligt Terratec TE-DMX6FIRE. PCI kort och en ?break-out? box inkl. en del annat för 1.995:-(vilka godsaker)

/Danne