handdator

Visa fullständig version : Mikrofon



Roberth
2002-12-17, 16:39
Har ett litet huvudbry. Skall köpa mikrofon, men har som vanligt skittaskigt med pengar och ingen som helst koll på mikrofonerna i det prissegment jag själv pallar med.
Har tvåtusen spänn att spendera och vill naturligtvis ha så mycket som möjligt för pengarna. Det som skall spelas in är primärt sång, men även gitarr och blås.
Ge input på följande.
ADK 51, AKG C2000B och Röde NT3.

Har du nåt annat tips på billig bra conding så bara skjut. Jag kan ändå inte bli mer förvirrad än jag är just nu =)

/Rob

PF
2002-12-17, 17:35
AKG C1000S - grymt bra. Kanske går att hitta begagnad?

encore
2002-12-17, 20:59
Har inte mycket koll på mikrofoner, men du kan ju gå på det säkra:

En Shure SM58, standard röstmic som låter bra och är billig. Kostar 1500:- på MusikBörsen t.ex.

Faktiskt har jag aldrig provat den, däremot har jag testat att sjunga genom en SM57 (som egentligen är en instrumentmic)..

Men, jag har provat SM58:ans storebror BETA58 (Oberfunker har en) och den låter svinbra! Detaljrikt o färglöst tycker jag. Den ska "börsen" ha 2400:- för, men den kanske går att få tag på billigare någon annanstans.

Aja, lite tips iaf. En SM58 e aldrig fel...

Roberth
2002-12-18, 00:59
Ja, en SM58 e aldrig fel. Inte en SM57:a heller, men jag har lite ställt in mig på någon form av konding. Sång, blås och gitarrer brukar i mitt tycke må bäst av det. Blev väldigt imponerad av NT1000 för knappa 4000:- men den e lite för dyr och jag skulle gärna vilja veta hur ex. ADK mikarna står sig mot den.

Begagnade mikrofoner e jag lite rädd för. Man vet ju aldrig hur många gånger de varit i golvet. Kanske är jag lite för feg.
C1000 kanske vore något. Borde ju inte kosta allt för mycket ny heller om man fegar =)

Fler förslag, och gärna synpunkter på hittills nämnda mikrofoner.

Ha de
/Rob

P.S. Sorry för namnfelet Patrick. Jag faller på knä och ber dig i din allsmäktiga vishet att förlåta en syndare som lovar bot och bättring. :) D.S.

Volantiz
2002-12-18, 01:19
faktiskt.. nu orkar jag inte skriva ett langt inlagg till.. det har blir tredje posten jag forsoker skicka till den har traden :confused:

kortfattat iaf.. en mic skulle va bland det sista jag skulle tjacka beggat just pga det Roberth skrev har ovanfor.

Sen tycker jag att du ska kika lite pa www.jam.se.. (http://www.jam.se..) jag har for mig att dom har lite utforsaljning pa en bunt schyssta mickar

Ragnemalm
2003-01-19, 10:15
Man ska så klart inte köpa en begagnad som man inte provlyssnat.

quote:I en låda hemma har jag en mkt gammal Neumann-mik men jag har aldrig kunnat testa den eftersom den saknar nätaggregatHur gammal är denna relik? Är den alltså så gammal att den inte kan drivas med fantommatningen? Då är ju mina 70-talare riktigt moderna i jämförelse. :)

waveterm
2003-01-19, 11:57
Rotwang för helvitti !!

Sälj micken och köp en ARP 2600 !!!!

Lasse - Kan tipsa dig om köpare :D

PF
2003-01-19, 12:44
OT: Rotwang; du säger "vi", har du bandet kvar?

pme
2003-01-24, 16:43
Du ska definitivt ha en kondensator mic. Jag har en AKG C2000 och den är helt OK. Om det inte vore för blås och gitarr så skulle nog en SM58 vara bra.

eskimo
2003-02-02, 12:41
Du kanske redan sprungit å köpt dig en konding vid det här laget, om inte kan du ju om det dig behagar även ta detta i åtanke.

Ägde en AKG C1000s för några år sedan, mitt minne av den var att den inte lät någe vidare.
Och om jag minns rätt så var jag vid sunda vätskor även då. :D

Har en ADK A51 för tillfället som inte imponerar men fungerar mkt väl.
Har planerat att införskaffa två Studio Projects(www.studioprojectsusa.com) C3 så fort jag får loss pengar. Finns att beställa svinigt billigt från England just nu: www.soundsense.co.uk/products/StudioProjects (http://www.soundsense.co.uk/products/StudioProjects)
Inkluderat frakt så hamnar man en tusing under priset i Sverige(C1).
Har pratat lite med tillverkaren av dem på ett annat forum och han verkar minst sagt kunna sin sak.
En skön sak med Studio Projects är att de inte hycklar med var de tillverkas. Företaget är visserligen Amerikanskt men mikarna tillverkas i Kina av "Audio797", den fabrik som tillverkar de flesta mikar i den våg av budget kondensatormikar vi nu ser.
Till skillnad från t.ex. Adk(Audio Deutch Kraft), vem försöker de lura med det namnet(?!) så har Audio797 t.o.m. sin logga med på mikchassit.

Nog om det. Mikarna har fått lysande kritik. Är billiga och kommer i ordentliga väskor med shockmountupphängning på köpet.
Är riktigt sugen på å få höra hur de gör sig på band.

Roberth
2003-02-02, 21:40
Det blev en Röde NT1000 som jag är otroligt nöjd med. Kanske du skall införskaffa två australiensare istället för att chansa på två nya kineser från samma fabrik?

eskimo
2003-02-03, 00:35
Har funderat lite över rode också. Har inte helt bestämt mig.
Å när du ändå för det på tal så är inte Australiensarna helt Australiensiska heller. Mikarna görs i Australien men gissa var själva membranet görs. Ja du har gissat rätt: på 797Audio i Kina :D

Roberth
2003-02-03, 09:19
Anar vi en konspiration kanske? :)

pme
2003-02-03, 11:51
Hmm. Vad ska man ha för mic för att slippa ha kinesikt?
Neuman? AKG ? Shure?

eskimo
2003-02-03, 16:57
Om man nu verkligen vill undvika kinesiskt...
Av kvalitetsskäl? I många fall ja, dock inte i alla. Man får inte glömma att 797Audio har tillverkat mikar i 40 år så det finns en del kunnande.
Av politiska skäl, kanske, de anställda har nog inte världens bästa löner. Å andra sidan har vi nog alla ätit på mcdonalds och kommer göra det igen.
Ska man vara riktigt krass så vet vi ju alla hur Neumann blev så pass framgångsrika under 40-talet.

Men visst finns det en drös med mikar som inte har något med kina att göra. Företaget Blue bygger ju sina i Estland t.ex.
Milab är ju svenskt om man känner av nån patriotisk ådra...
Å de heltyska och helamerikanska alternativen finns ju också.
Var jag gjord av pengar skulle man inte behöva gå längre än till våran granne Danmark. DPA-mikarna som görs där är inte å fika med.

John Stalberg
2003-02-09, 13:48
Mitt tips är AKG C 535. Billig och bra. Något höjd över 2 kHz men det är inte så mycket. Jag föreslår att du skaffar två så kan du spela in i stereo. Jag tror att AKG kan ta fram ett matchat par åt dig om du skulle vilja ha denna mick.

John

John Stalberg
2003-02-09, 13:50
Ähh...missade att du köpt mickar redan. Läser baklänges idag. :D

John