handdator

Visa fullständig version : euro-vision

Volantiz
2003-06-16, 05:10
Känner mig verkligen tvungen att sprida vidare det här skivomslaget!
http://members.fortunecity.com/mcdeil69/b80.jpg

STENHÅRT! Nån som sett dom lira? biggrin.gif

hoppas bara länken fungerar.. fortunecity e jobbig ibland

PF
2003-06-16, 12:41
En sann kultklassiker. Jag har en annan platta med Telex, de är ruskigt balla. Belgare har jag för mig? Klart Krafterk-inspirerade, men t om kanske lite mer åt pop-hållet. Ingen förstod någonting på den där schlagerfestivalen. Vocodersång och allt. Tre män från yttre rymden.

encore
2003-06-16, 14:48
Hehe, de lär nog ha stuckit ut från mängden! Kanske lika udda som Österrikes bidrag i år? Fast förmodligen fick de färre röster.

Vill man höra väldigt analoga ljudbilder med extremt mycket vocodande och lite ryska influenser så ska man lyssna på Telex. Kolla t.ex. in Pakmovast och Moscow Diskow. wink.gif Som PF sa; de låter Kraftwerk-influerade, men jag tycker ändå de har sitt eget sound.

calico
2003-06-16, 15:25
Ja jisses! Snyggare grabbar får man leta efter. Ska nog leta upp min Moskow Diskow 12:a (vit vinyl! biggrin.gif ) och lägga på tallriken i afton.

Doskow Miskow, Miskow Doskow...

TeleXfunken (http://www.globaldarkness.com/articles/telex.htm) <- kort bio

encore
2003-06-30, 21:14
Sitter här på kvällskvisten och lattjar med min vocoder (analyse : TR-505, synthese : Juno-106) och drömmer mig tillbaka i tiden. Gud vad häftigt t.o.m. en tråkig TR-505:a kan låta genom en vocoder! Det låter Adolphson & Falk, Kraftwerk och inte minst Telex! Aah.. jag blir så sugen på att införskaffa lite Telex-skivor.

Men vart gör man det då? Ginza har ingenting, inte CDON heller. Hotstuff har några vinylare men jag är lite osäker på om det är remixer eller vad det är. Ni som har lite Telex i skivbackarna; vilka album rekommenderar ni? (Jag har ju hört några mp3:or och det mesta föll mig i smaken) Finns deras grejer förresten att få tag på CD? Annars blir det väl att rota i vinylbackarna vid tillfälle.

PF
2003-06-30, 21:24
Japp, Telex får nog anses som ganska "rare", jag har en enda vinylplatta med dem. Det är i fall som dessa man kan vara glad för mp3-revolutionen för mp3:orna gör ju i alla fall att musiken finns kvar. Jag kan nog ordna fram en del mp3:or du inte hört om inte annat. Om någon känner till något sätt att köpa plattor med Telex - enlighten us! :-) Tror tyvärr de flesta vinylbackarna är rätt utrensade också nämligen, eller så kostar en sliten gammal skiva 300 spänn. Och hur kul är det?

encore
2003-06-30, 21:45
I Lund (där jag brukar, eller brukade handla vinyl) finns det lite roliga ställen där man kan köpa lp-skivor för mellan 30-80 spänn. Det är blandade priser förstås beroende på skick/kvalitet/hur eftertraktad den är osv. men några 300 spänn är det nästan aldrig tal om. Så dyrt kan det väl knappast vara i Stockholm heller?

Den där "I Don´t Like Remixes - Original Classics ´76-´86" verkar vara precis min bag! graemlins/crazylol.gif Den innehåller det mesta jag hört med dem, och är dessutom på CD. Ett spår heter "Tour de France", har de gjort en cover på den? smile.gif Hmmm, NÅNSTANS måste ju den där CDn gå att få tag på!

http://www.algonet.se/~jonwar/telex-discog.html

PF
2003-06-30, 23:37
citerar: men några 300 spänn är det nästan aldrig tal om. Så dyrt kan det väl knappast vara i Stockholm heller Njäej, mja, nja, mjo. Det hänger på hur mycket respektive butik vet och hur mycket de anser skivan vara värd. Här i Stockholm tar man betalt. Men givetvis kan man säkert hitta något billigt med Telex även här - om man letar som en tok.

zongoland
2003-07-01, 02:20
..det finns nåt annat remixalbum som heter I don´t like music, eller I still don´t like music eller nåt, där finns det två mixar på Moscow Diskow, en av Carl Craig, och en av Glenn Underground - båda lysande.. ^_^

stryph
2003-07-01, 13:49
Hade en gång en CD med Telex med en massa skumma låtar på, bla Rock around the clock och Twist a Saint-Tropez. Tyckte bara om en låt så jag sålde den illa kvickt. Eurovision är det bästa jag hört med dem.

calico
2003-07-01, 14:29
Om du pröjsar snuskigt mycket pengar kan(ske) du får köpa min Moskow Diskow 12". Vit vinyl. biggrin.gif

Tack vare g00ggels fann jag den här sidan om Marc Moulin album Top Secret (http://www.extendedmix.com/recensioner/recension.asp?albumID=36). Han var ju, som allom bekant är, med i ovan nämnda band. Har någon hört detta? Å tänka sig, samme man inblandad i St. Germain´s Tourist på Blue Note. Så lite man vet om allting egentligen...

encore
2003-07-01, 15:34
lappalainen : Nja, avstår. Iofs är Moscow Discow nice, men jag föredrar nog att hitta den där "I Don´t Like Remixes" istället. Remixskivan "I Don´t Like Music" verkar ju iofs vara en rolig grej, fast jag är lite försiktig med remix-skivor. Brukar för det mesta tycka att remixaren inte fattat nånting och bara gjort en sunkig 2000-remix av låten, oavsett hur creddigt namn han har. Köpte t.ex. remixsingeln av Depeche´s "I Feel Loved" och ingen av mixarna höll måtet, tyckte jag iaf.

calico
2003-07-01, 16:19
Encore, jag var inte heller så förtjust i de mixarna. Tacka vet jag Andrea Parkers remix av It´s No Good. Det är mumma för själen det. Kolla in hennes tidiga singlar på Mo´Wax: Melodious Thunk och Rocking Chair, den senare med en 40-manna stråkorkester.

Som om hennes musikaliska talang inte vore nog, hon är fantastiskt vacker (http://www.alwaysontherun.net/andrea.htm). På ett slags drogidealiserande vis alltså. graemlins/crazylol.gif

encore
2003-07-01, 17:04
DEN har jag inte hört men Andrea Parker känner jag till litegrann. Såg ett inslag i programmet Electronic Beats på tyska VIVA för nått år sen där hon och Anthony Rother intervjuade varandra. Klart coolt! cool.gif Det var då jag först upptäckte både Parker & Rother. De lirade också videorna till "Little Computer People", Anthony Rother´s remix av T.E.E (jävligt bra btw!) och Andrea Parker - Swamp. Får ta och kolla in den där mixen.

...jo, hon e rätt söt! wink.gif

Distinct Division
2003-07-22, 14:00
Kul är även att boxen som släpptes ´93 heter "Belgium one point", vilket är den totala poängen Telex fick i Eurivision songcontest 1980.

Snacka om självdistans biggrin.gif