handdator

Visa fullständig version : SOS. Stora, okända svenskar.



PF
2003-01-27, 23:34
http://12.108.175.91/images/ebookweb/brief.ebook.red.cross.jpg

SOS. Stora, okända svenskar.

Jag vill lära mig - och lära ut till forumets besökare - mer om en hel bunt "doldisar" inom den svenska musikerhimlen. Och då menar jag inte gatumusikanter eller andra forumsmedlemmar som vill visa upp sin musik - för det ändamålet finns en annan tråd. Nej, jag menar artister - folk som har framfört dels livespelningar, dels producerat och gett ut skivor. Det finns ett helt gäng. Jag börjar med lite lösa skott.

Åke Hodell R.I.P. Han verkar ha gjort elektronisk musik och enligt en artikel i PRGDA (kort för Propaganda; ett eminent svenskt magazine om elektronisk musik, industrial och även lite om syntar osv här och där) finns även en samlings-CD med tre skivor; Verbal Brainwash And Other Works (Fylkingen Records). Kanske kan Hodell sorteras in under samma kategori som Kjell Höglund - det vill säga, musik med komiska underfundigheter som en del av paketet? Kjell Höglund har jag en CD med - GLÖD (1971-1988) - den är rätt lustig, med finurliga små klassiker såsom "Maskinerna är våra vänner", "Getsemane", "Jag hör hur dom ligger med varandra i våningen ovanför" m fl. Jag tror Hodell är mer åt det elektroakustiska hållet dock, med mer instrumentala svängningar, om än underfundiga. Berätta gärna mer.

Folke Rabe Hej Folke! Vore roligt om du såg detta och kunde skriva någon rad. Folke träffade jag då jag hjälpte hans sambo, en kvinnlig arkitekt här i Stockholm, med hennes strulande modemuppkopplingar. Det var då jag arbetade på Telia Internet - jag åkte ut till henne och supportade på plats. Nåväl. Folke gav under slutet på 60-talet ut en skiva med elektronmusik, skapad med ett Moog System 55 han hade på den tiden. Jag har tyvärr inte hört något av materialet, men det vore väldigt spännande att lyssna någon gång (om man hittar skivan, och hur man nu gör det). Tappade tyvärr kontakten med Folke, det blir så ibland. Då vi träffades skulle han just pensioneras från sin tjänst på Sveriges Radio. Han brukade använda en Macintosh SE/30, E-mu Proteus och Akai S-1000 och skapa musik på sommarstället i Gotland då vi kommunicerade. Vore skoj att veta mer.

Karl Gasleben Gammal klassisk MM-skribent för de som följde tidningen under sina första år, från 1986 och framåt. Kallade sig oftast "Gasleben" kort och gott då han testade syntar och samplers (ofta E-mu men även Ensoniq EPS 16 Plus vill jag minnas). Han hade (har?) ett band i kombinerad Yello & tidig Depeche Mode-anda, Twice A Man ihop med Daniel Söderqvist och lite annat folk. Om man tittar på konvoluten (jag har lyckats hitta Music For Girls, Slow Swirl och Works On Yellow på begagnad vinyl) så ser man även ett annat synttestarnamn från MM´s tidigare år, nämligen Martin Fölsch som producerat en av plattorna. Mer information för att reda upp mitt huvuds virrvarr vore skoj!

Åke Parmerud är återigen en MM-skribent som just testat syntar. Har dock sett hans namn i andra sammanhang, och då i en del musikaliska samband. Är han lärare på EMS - den lilla elektronmusikstudion/skolan i Stockholm, förresten? Eller medlem i dess etablissemang? Ni ser - PF´s hjärna är en enda röra. Mer om EMS vore givetvis hur kul som helst i eller utom sammanhanget. Ligger EMS på Kungsgatan förresten? Min far trodde det - Kungsgatan 8. "Eller vid Filminstitutet". Jag har inte en aning. Kan man gå dit och hälsa på? Gissar att Parmerud skapar ambient, elektronisk musik.

Slutligen har vi en uppstickare - genremässigt.

Tommy Denander är en svensk hårdrocks-pudelrocksstjärna utan, vad det verkar, fans. På grund av ointresse från skivbolag? Har själv ingen aning. Och har bara hört något musikfragment. Det här borde gissningsvis tilltala Parakeet och kanske även Peter H här på forumet. Tommy verkar mycket duktig och har spelat in någon eller några plattor. Intressant är att han fått använda sig av nästan hela Toto (!) för en struntsumma vid skivinspelningar i USA. Mer information vore verkligen kul. Själv har jag pratat med Lassie; jag skickade en hälsning till inte helt okände Steve Porcaro, en av bröderna och en av de forna Toto-medlemmarna och fick faktiskt svar. Steve och jag kanske ska diskutera Reason - ett program han är mycket fascinerad av. Får se hur det blir med det.

Nåväl - wow - det här känns skönt, hjärnan är rensad på lite trådar som nu kanske kan börjas nystas upp lite grann med hjälp från er andra! :-)

Unitary
2003-01-28, 12:30
Glömdes inte Quorthon här, grundare av viking metal i mitten av 80-talet och sedermera aktuell som soloartist..

PF
2003-01-28, 20:50
Alla möjliga är glömda, men man måste ju börja nysta någonstans. Förresten, Hansson; Hansson De Wolfe United är sköna också, och inte heller speciellt omtalade nuförtiden. "Var kommer barnen in", är grym t ex.

PeterH
2003-01-28, 20:54
Lorne De Wolfe gjorde en soloplatta för 10-15 år sen eller nåt... Minns inte om det var bra eller inte, men han hade skön röst.

Jag hävdar att Stry Terrarie är Sveriges mest underskattade låtskrivare...

PF
2003-01-28, 21:09
Who´s that? Har man inte sett hans (?) namn bland MMs bandspaghetti?

PeterH
2003-01-28, 21:16
Nä, tror inte det. Kort karrärsresume: Kriminella Gitarrer, Besökarna, Garbochock, Ebba Grön, Rymd/Imperiet, Babylon Blues, solo.

OK, han kan inte sjunga rent, men vilka låtar han gjort!

deleted user
2003-01-29, 02:04
Bionik är ju PF lite nyfiken på :p

PF
2003-01-29, 02:14
Javisst! Och varför inte lite mer info här i världen om Ralph Lundsten? :) Har han sålt all sin musikutrustning som någon påstått? Eller är det bara ännu en myt om en mytomspunnen svensk kompositör? Vad gör förresten Björn J:son Lindh nuförtiden? Och Michael B Tretow? (De två sistnämnda är inte i fetstil eftersom de inte riktigt kan räknas till de för massorna okändas skara). Det kan å andra sidan iofs inte Lundsten heller. Alla vet väl åtminstone någonting om den klurige Andromeda-professorn i sitt rosa hus? Vem är förresten skyggast i musiksverige? Bionik eller Agnetha Fältskog? :-)

deleted user
2003-01-29, 02:30
Musikrymden....inte musiksverige :cool:

Unitary
2003-01-29, 10:30
PF: allt som börjar på Hansson är förstås bra :) annars har vi ju sussies orkester med röd romans - en riktig klubrökare.

PF
2019-03-28, 02:44
Oj oj oj jösses, nu är det minneskavalkad i mitt huvud men denne Fölsch hette Mikael och är inte med oss längre. https://sv.wikipedia.org/wiki/Mikael_Fölsch - vad vet vi mer om honom? Jag brevväxlade med honom kan man säga när jag var i femtonårsåldern och skrev till tidningen MM. Han svarade. Eller om det var Martin? Detta var på den tiden då man skrev brev, kära barn. Fick dem att skriva en jättefin liten artikel om Fairlight CMI när jag hade skrivit något riktigt kaxigt brev från tonårsrummet på Östra Storgatan 48. Om detta har jag nu även berättat i en ny youtubevideo som strax ska läggas upp.

drloop
2019-03-28, 06:08
Mikael Fölsch, grym på teknik. Lyssna på Twice aMan Northern Shore, plattan låter grymt med Micke som producent.
Men framför allt en riktigt trevlig kille. Saknad.

PF
2019-03-28, 07:58
Ok. Vad hände? Fanns en bror vid namn Martin också? Var kul att brevväxla med en MM-skribent några varv när man gick hemma på fäbon å väntade på att nästa exemplar av tidningen skulle dyka upp i brevlådan. ;) Trettio jäkla år sedan. Poff.

Min video där tankegångarna och minneskavalkaden började.


https://www.youtube.com/watch?v=0j18l3QQyvQ

reverbsvansen
2019-03-28, 12:21
<3 Hansson de Wolfe United!

Frengus
2019-03-28, 12:32
<3 Mikael Fölsch. Vet det fanns en bra VIVA! blog tidigare där de pratade en del om Micke.
Men fanns iallafall en sammanställning av hans jobb online; ingen dålig samling för en gammal post-punk älskare :)

http://musikon.se/musiker.php?id=24596

PF
2019-03-28, 20:41
Nu fick jag Soulboy på hjärnan :) Folk får sluta upp och dö nu och börja connecta lite tycker jag.

machinepop
2019-03-28, 23:51
<3 Mikael Fölsch. Vet det fanns en bra VIVA! blog tidigare där de pratade en del om Micke.
Men fanns iallafall en sammanställning av hans jobb online; ingen dålig samling för en gammal post-punk älskare :)

http://musikon.se/musiker.php?id=24596

Oh, ganska mycket i hyllan där. :) Jag visste inte att han var med i temp och hade missat att han proddat papai.