handdator

Visa fullständig version : Jag tror att...



Real Parakeet
2003-05-16, 07:59
... det var Rotwang som hade den goda smaken att nämna Moskow TV och deras låt "Generator 7/8". Råkar ha just den skivan på ett band någonstans. Förbaskat trevlig låt. Tyvärr vet jag absolut INGET om bandet i övrigt. Jag har fattat att den nyss nämnda låten handlar om någon slags ny energikälla alla trodde var säger - ända tills skiten exploderade. Sånt är ju alltid intressant att göra texter och låtar kring.

Vad vet vi mer om detta mystiska Moskow TV?

encore
2003-05-16, 08:37
Hmm.. Har också hört något album med Moskva TV, och "Generator 7/8"-titeln känns igen. Mer info, bitte!

amino
2003-05-16, 10:18
Moskwa-TV var i princip den tyska DJ:n TALLA 2XLC från Frankfurt, men jag tror det var en annan som sjöng. Många låtar är dock instrumentala. De var främst verksamma i mitten av 80-talet och slog kanske mest med singlarna Generator 7/8 och Teknotalk, men jag gillade mer de poppigare The Art of Fashion och framför allt maxisingeln på Brave New World. Den var definitivt en av de låtar jag spelade mest när det begav sig, 1987 eller någonting.

De släppte två album, Dynamics and Discipline och Blue Planet och en hel hög med maxisinglar till dem. Flera år senare kom en relativt okänd comeback, en singel som heter Tell me, tell me men mer än så blev det inte. TALLA 2XLC släppte också en singel före Moskwa TV. Låten heter Los Ninõs del Parque, men jag kan inte komma på vad han kallade sig och skivbacken står i källaren. Moskwa TV är i alla fall en av mina gamla klassiker.

TALLA 2XLC har återgått till DJ:andet, men han skall tydligen också ha släppt ett soloalbum och producerat och remixat t ex Front 242 och Bigod 20. Han har en hemsida (http://talla.yum.de/home/) också. smile.gif

Real Parakeet
2003-05-16, 10:25
Ja... smile.gif Teknotalk kommer jag ihåg också. Den hade väl en karaktäristisk basgång - det är i alla fall den jag minns. Och de korta och snärtiga trummorna.

amino
2003-07-25, 23:11
Går just igenom gamla skivor och hittade Dynamics And Discipline. På den finns följande att läsa: biggrin.gif

ELECTRONIC COORDINATOR
TALLA 2 XLC.
PPG WAVE AKAI DIGITALSAMPLER S 612
ADDITIONAL MUSICIANS
R. HEINRICH
PPG 2.3 MOOG SOURCE MSQ 700K. ADER
ROLAND JUPITER 8 ROLAND MKS 80 YAMAHA DX 7
[snip]

ATTENTION : WE ONLY SYNTHETIC INSTRUMENTS ONLY

Borde det förresten inte finnas lag på att alla grupper måste ha med sin equipment list på varje skiva? wink.gif

Rillo
2003-07-26, 09:05
Moskwa TV, vilka underbara minnen de väcker. Försökte stöta på en tjej genom att spela Generator 7/8 för henne, det funkade inte. frown.gif
Nån som vet om plattorna finns på CD?, min skivspelare är inte helt frisk.
Amino: Hur låter Tell me, tell me? Har inte hört den.

amino
2003-07-26, 12:15
Stöter du på hårdrockare, eller? wink.gif

Både albumen finns i alla fall på CD. Och "Tell me, tell me" låter mycket Moskwa TV, men kanske aningen mer kommersiellt och en del klichéer finns med. Bra, men inte riktigt lika bra som en del tidiga låtar.