handdator

Visa fullständig version : Den bästa vita rapparen



mastgrr
2003-05-06, 16:51
http://images.amazon.com/images/P/B000002JQ0.01.LZZZZZZZ.jpg

Informer av Snow.

Denna låt är en sån där låt som är ruskigt bra. Han är bra på att rappa och låten är allmänt bra och helt enkelt rolig att lyssna på. Jag tycker bara att denna låt inte fått tillräckligt med kännedom som den borde fått.

Vanilla Ice-kopia? Nej. Jag tror inte det. Tydligen fick han namnet Snow av en polare vid namn MC Shan, som står för Superb Notorious Outrageous Whiteboy. Han blandar Reggae och Hip Hop till någon konstig blandning. Han ska inte blandas ihop med Vanilla Ice eller Marky Mark, och I min syn så är han en bättre rappare än dom två! wink.gif

Han kändaste låt är så klart Informer. Rå groovy låt med en verkligen groovy refräng som verkligen är groovy. Låten har en lååång historia med fängelsebesök... Det började med att han skrev låten i fängelset efter ha blivit druckit lite väl mycket alkohol och gjort en massa dumma saker.

Noterbart är att det finns en liten sak i mitten av låten vilket folk tror det är han som rappar -- här är saken: det är inte han! (rappen om sin "dibby-dibby girl") Han har ivrigt i massa år försökt säga till folk att det INTE var han som rappade det där. Jag hör en klar skillnad, men alla gör inte det tydligen smile.gif . Anledningen? Eftersom han hade grova alkohol problem så vid slutproduktionen av albumet så blev han inslängd i fängelset igen, och när han väl kom ut så hade singeln släppts och var väl i cirkulation utan hans vetande.

Informer klev upp till första platsen på den Kanadensiska skivtoppen 1993. Och allting såg bra ut för karriären. Men just inför den stora lanseringen i USA så blev åkte och kastades in i fängelset ytterligare en gång. Så då blev det inte så mycket av det allså...

Trist historia med fängelsen och låten... Igentligen nu när jag tänker på det så är inte låten så kul längre...

Tips: Sök på låten Informer på Apple Music Store för att höra ett lagligt klipp så kanske minnet klarnar om ni inte kan få fingret på vem jag pratar om.

deleted user
2003-05-06, 17:02
"Jag tycker bara att denna låt inte fått tillräckligt med kännedom som den borde fått"

eek.gif eek.gif eek.gif eek.gif eek.gif

Blev man inte ganska hjärntvättad av den på den tiden? Spelades på alla möjliga och omöjliga ställen, omöjlig att undkomma.

*håller för öronen*

hmm
2003-05-06, 17:11
Ahh likki bombom now biggrin.gif

mastgrr
2003-05-06, 17:25
citerar: Blev man inte ganska hjärntvättad av den på den tiden? Spelades på alla möjliga och omöjliga ställen, omöjlig att undkomma.Jag har ingen aning, jag var sju år gammal 1993 smile.gif . Vad jag dock vet är att alla som jag känner nu vet att låten finns, men inte vilken som gjort den och vad den heter...

enapa
2003-05-06, 18:00
Låten är ju klockren! jag gillar att fetta på med den på fester och gärna på sommaren! på vägen till arvikafestivalen förra sommaren var det den och Snap med låten Attack som gick stekheta! Den sistnämda innehåller kanske världens coolaste textrad "or i will atack and you dont want that" så jäkla bra!

PF
2003-05-06, 18:09
Yuck, tyckte då & tycker än idag den är rätt hemsk. Då är t ex MTV-älsklingen Eminem en mycket koolare vit rappare "in my book". Men jag kanske varit lite mer positiv om "Informer" inte spelats sönder så förbaskat.

gibixx
2003-05-06, 18:17
När den kom så var den helt ok. Men som ni säger så är den ganska så sönderspelad.
Sen så finns det väl inte så många vita rappare idag va?. Förutom Eminem då...

Alla de svenska rapparna anser jag inte vara musikartister utan hellre komiker.

PF
2003-05-06, 18:23
Petter har åtminstone gjort en jävligt bra låt. Mikrofonkåt heter den.

mastgrr
2003-05-06, 18:51
Men Petter rappar ju inte lika snabbt smile.gif

Eminem är bra för att han rappar rätt galet. Skönt med en egen stil. Han är precis tvärt emot Dr Dre som är väldigt stel då han rappar...

PF
2003-05-06, 18:59
Jag skulle vilja höra den nye killen det snackades om på Musikjournalen; han med ljudeffekterna; Scratch.

Mårre
2003-05-06, 19:26
Ehhh, bättre vit(a) rappare än Erik "Everlast" Schrody och Danny Boy O´Connor från House of Pain finns inte (i mitt tycke). Everlasts soloprojekt e dock inte alls lika bra...
http://www.kenrocks.net/images0320/house.jpg
Att de dessutom tillhörde Soul Assassinskollektivet (Cypress Hill å Funkdoobiest) e ju ingen nackdel heller. Med DJ Muggs i spetsen:
http://images.amazon.com/images/P/B00004YTVT.01.MZZZZZZZ.jpg

Mårre
2003-05-06, 19:28
citerar:skapades ursprungligen av Niklas HS:
Men Petter rappar ju inte lika snabbt smile.gif
Hmm...då tycker du säkert att Fattaru e bra oxå?? eek.gif

mastgrr
2003-05-06, 19:37
Fattaru... äsch. Dom intresserar mig bara inte så mycket. Åter en bland massan är det för mig... Petter är en bra rappare... Stjätte sinnet var ett bra album, än om lite udda. Jag tycker för övrigt den enda bra Svenska rappen var under dess introduktion, året efter/under Petter gick igenom. (Betongjungelboken och så vidare) Det var som mer stil då -- lite mer klass, lite coolare med svensk rap... Nu börjar det bli så befolkat att man tänker "åter igen en Svensk som börja rappa"

PF
2003-05-06, 19:43
Aha, det ska gå fort? Vad sägs om PSTQ då? Lysande tunga om inte annat. RAPPT var ordet. Se´n gillar jag faktiskt Rage Against The Machine ibland. En jävla energi. En annan form av rap. Friformsaggressionsrap? ;-)

Mårre
2003-05-06, 19:48
PST/Q e mkt bra! Den klart bästa svenska rapparen nånsin!
*Mårre skäms för att han glömde GBG:aren*
Ändock en bra bit efter Erik Schrody... wink.gif
"Put on your sh*t kickers and kick some sh*t!"

gibixx
2003-05-06, 20:38
Ja Petter har gjort någon låt som går att lyssna på. Absolut ingen singel som jag skulle köpa iallafall...

Däremot så finns det ju faktiskt några som jag skulle kunna tänka mig att köpa. Gillar vissa av QBN Flows texter. Tex, Stockholmsnatt och Dagboken. Blues är helt ok också. Så länge han/dom inte rappar om hur jävla fantastiskt bra dom och deras låtar är. Som dom flesta Svenska rappare gör.

encore
2003-05-06, 20:55
Informer.. Snow..?? tänkte jag.. kom inte på vilken låt det var.. men sen kom jag ihåg :

"En-fooormer!! esudadsidasjdashkdkasbbaouw.. ahlikki bumbum nauuww..!" wink.gif

Har inte något speciellt minne av den annat än att jag minns när den var populär, och att jag inte fattade vad den handlade om... fast 1993... det året påminner mig om Beverly Hills 90210 på nått vis.. äh, jag har ingen poäng så, lika bra att sluta skriva här. wink.gif

PF
2003-05-06, 21:44
OT: Nu svartnar det plötsligt.

Var precis iväg å besiktigade bilen, så NRJ fick stå för musiken på vägen hem (när man lättad av den helt godkända förstabesiktningen förstås höjer volymen ett par snäpp). Jag gillar faktiskt den senaste Missy Elliot-låten som fasen, gillar du den, Encore? Det är lite 2000-talets Chaka Khan över henne. Svintajt produktion, vill nästan köpa. Bra album?

batmannen
2003-05-06, 21:55
Jag tycker att Looptroop är rätt hårda vita rappare iaf smile.gif . Jag har iof en rätt sjysst remix av just Informer med Snow, men den spelades sönder som ju redan nämnts. Eminem rular också, men mitt hjärta klappar lite extra för Public Enemy.

En låt som jag verkligen gillar med dem är Burn Hollywood Burn som är rätt cool då Chuck D levererar men då Big Daddy Kane kommer in i den...då bara dör man för han är så rå smile.gif .

Kool Keith är rätt kool han med, mest för hans speciella röst och släpiga rap som det känns att Eminem lyssnat en hel del på.

Jungle Brothers, Erik B and Rakim, Arrested development, De La Soul och A Tribe called quest är också grymma....

Hip hopen var nog bättre förr wink.gif wink.gif

drdreas
2003-05-06, 23:37
Inget illa mot vita rappare, men vilka seriösa rappälskare lyssnar på en vit kille som ska härma afroamerikaner, dessutom gör dom det på sitt eget konstiga sätt :S
Som att någon skulle dricka cognac som smakar whisky typ.
Inget illa om vita eller svarta.

eskimo
2003-05-07, 00:05
drdreas: vad babblar du om egentligen?

PF
2003-05-07, 00:12
Nobody knows.

Drdreas, du som har ett namn som t om liknar Dr Dre; du vet väl att Dre är svart å hans bästa polare Eminem är vit å att de jobbar ihop å sådär. Det handlar inte om "svarta eller vita" här. Eminem är ett klister som förenar och skapar en antirasistisk pryl. Även om rasismen förstås aldrig dör i USA. Många är fördomsfulla som satan där, på sina platser. Florida t ex.

imported_Frej
2003-05-07, 01:17
Aah! Snow! Den är grym, vad är eminem mot detta? Tror folk verkligen att det är han själv där i mellanverserna? "Rough me up and i cant do a thing.. blah blah blah and the telephone ring" Det är väldigt enkelt att höra skillnad, har singeln kvar här nånstans *letar* Åh.. minnen.

drdreas
2003-05-07, 09:39
Till PF: ja jag fick det faktiskt från dr.dre men däremot försöker jag inte härma dr.dre på något fult sätt och förknippar varken med hans musik, stil eller kultur.
Jaja vi kan diskutera hur länge som helst?
Jag däremot orkar inte de

PF
2003-05-07, 10:17
Du kan fälla kategoriska uttalanden fritt utan att behöva förklara dig? Visst, inga problem.

Real Parakeet
2003-05-07, 11:23
Är det bara jag som mår direkt fysiskt dåligt av denna jäwwla rabbadadd-musik?

Fleno
2003-05-07, 12:48
Jag vill påminna er om denna rappare! (http://homepage.mac.com/bombia/but_lord.mp3)
Jag är inte hundra, men jag kan sätta en slant på att han är vit.....

jgb
2003-05-07, 12:49
Så länge musik innehåller trummaskiner och inga gitarrer är den bra. Allt som går utanför de ramarna är kasst. Bortom all räddning. Jag planerar att genomföra retroaktiv abort på de som framför dylik musik.

Allvarligt talat. Folk har olika musiksmak. Samt verkar (i alla fall i den här tråden) vara extremt bra på att missuppfatta varandra. Dags att släppa det hela och prata om något annat. Svordomar och annat rabbadabb klarar vi oss utan. Tack.

P.S.
För den som inte förstod det översta stycket. Ironi.
D.S.

PF
2003-05-07, 12:55
Och jag är fortfarande sugen på Missy E. Hela hennes approach är skön, grym röst, snygga produktioner. Timbaland rakt igenom?

Förresten. Råkade se ett TV-program där hon förevisade sitt hem. Det var som man kunnat vänta sig. Fantasilöst och dyrt. "Here´s the mirrors, here´s the bar...". Men men.

It´s about music. 99% about music.

encore
2003-05-07, 13:59
PF : Vilken är hennes senaste singel? Har aldrig hört hennes album, men de singlar hon har släppt har stuckit ut bland mängden... från den där banjo- (Get Ur Freak On) låten och framåt. wink.gif Minns när nån rapsnubbe (stor vit kille med bondig attityd & videos) hade en låt med en ännu galnare banjo, och de släppte en mix där de växlade mellan Missy Elliots & hans låt. Riktigt coolt! wink.gif "Work It" är också nice. Jgb, vad e det nu för trummaskin som figurerar i den låten?

mastgrr
2003-05-07, 15:29
Bubba Sparxxx är det du menar Encore. Han hadde en rolig form av bonde-stil på hans album. Lovely var den mest kända singeln (och är bra dessutom!). På någon remix på videon eller något så växlade den mellan Get your Freak on av Missy Elliot och hans låt.

"This is copyrighted. So don´t copy me!"

Bubba -- låter bondigt.

Sparxxx -- Varför just tre stycken X?

Den mest kända rappen i Umeå måste nog vara Ersboda, av the Pretty Boys. (http://mastgrr.ath.cx/snds/Ersboda.mp3)

Tragisk låt igentligen. Det är för att Ersboda suger smile.gif

encore
2003-05-07, 16:11
Niklas : Jaaa..! Så hette han ju.

"vita rapparn Bubba Sparxxx, ja så hette han..
han blev mixad med Miss E, o de älska´ me varann.."

// encore - inte riktigt klok!

Mårre
2003-05-07, 17:29
PF: jorå, Missy E´s Under Construction äger!! Timbaland lägger beats som massiva motorvägar (han e nästan e DJ Muggs-klass). wink.gif
Bästa låtarna på skivan e Slide och Ain´t that funny

Oberfunker
2003-05-07, 17:40
Jaha, ska man slänga in sin krona i kollekten då? Hmm, ja... Är knappast en fan av rap (typ de enda två låtar med typ rapinslag jag gillar är Erasure´s version av "Take A Chance on Me" samt den där låten till "Dangerous Minds"... minns inte gruppen... Coolio? "Gansters Paradise" i alla fall, men det kanske inte ens är rap? biggrin.gif ).

Nåväl. Brorsan köpte singeln när vi bodde med resten av familjen i Tyskland (92-94) och jag totalhatade den... Det gör jag nog fortfarande när jag tänker på saken (Encore´s minne tyckte jag förövrigt var ganska målande), men saken är att den inte går lika förbenat ofta på radion nuförtiden. Ett tag spelade de för fasingen den som varannan platta - lite enerverande. Lägger ingen direkt värdering på hur pass bra låt det är egentligen, men spelad så ofta blir den jäkligt irriterande i alla fall...

Jo, men så har vi ju tyska Thomas D - för fasingen, det är coola grejer. "Liebesbrief" var ju en klar klassiker, men även "Der Krieger", "Millionen Legionen" och bl.a. "Seelenlos" är jäkligt bra grejer... fast det räknar jag med att ingen här känner till.

Och sen har vi klart Massive Attack... Hmmm, nu minns jag inte ens vad den där kalasbra låten med rapinslag heter, men nå, bra grejer i alla fall.

Problemet är väl lite att mycket av charmen med rapmusiken har försvunnit. På 80-talet var det ofta bra (ofta egenkomponerad!) musik med en talande text (i alla bemärkelser), medan idag det mest verkar handla om hur jäkla coola de är och hur många läckra brudar och dyra bilar som man kan smälla in i en video. Trist och i vissa fall rentav motbjudande.

Nu handlade väl förvisso denna diskussion inte om detta och säkert görde det bra rap även idag, men jag har nog inte hört något som verkligen tilltalat mig sedan typ -95... Och fasingen vad gammal det får mig att låta! biggrin.gif

encore
2003-05-07, 19:47
Sen har vi raplåten som alla (som normalt inte gillar rap) gillar..

Nate Dogg & Warren G - Regulate

Den gillar även jag, klart mysiga rhodes. (eller vad det är, men mitt minne säger rhodes) Apropå den låten kommer jag att tänka på en annan låt som jag oxå gillade vid den tiden (några år tidigare tom) :

Snoop Doggy Dogg - Who Am I (What´s My Name)?

Mårre
2003-05-07, 22:59
Regulate e en Michael McDonald-låt "I keep forget" (eller nåt sånt).

PF
2003-05-07, 23:05
Jupp, Keep Forgettin´, svinbra. Gangsta´s Paradise är också en cover. Men den har vi avhandlat här tidigare nu i vår. Shall I say it? Ok. Past Time Paradise heter den. Vem? Gissa. Stevie Wonder. Håller med om att Massive Attack släppt en och annan goding. Har förstås alla deras plattor - den senaste är grym. Dessutom. Tackar Volantiz för tipset om den - hade missat att den släppts.

encore
2003-05-07, 23:15
PF : Stevie Wonder - Songs in the Key of Life (Disc 2) roterar i min CD-spelare just nu faktiskt.. wink.gif Köpte "Innervisions" också. Det är inga skivor man ångra att man köpte efteråt direkt. smile.gif Just nu lyssnar jag på "As". Mmmm..

Mårre : Tackar för tipset. Får ta o kolla upp den... jag är iofs rätt fäst vid rap:en på Regulate, men det gör ju inte originalet sämre för det.

Förresten kom jag på en låt som jag diggade mycket när jag var liten. "Boom! Shake the Room!" med Fresh Prince & Jazzy Jeff.. Big Will är välsmord i munlädret på den låten. biggrin.gif Tycker kanske inte han är lika kul idag, men den låten håller fortfarande.

PF
2003-05-07, 23:20
Äej, där håller jag inte med. Men Summertime-låten med Lille Will, vad den nu har för titel (orkar inte leta), den tycker jag är klassisk. Crusin´!

Mårre
2003-05-07, 23:25
Summertime med Will Smith innehåller (istort sett) bara en sampling från Kool and The Gangs Summer Madness.

...och jupp! Jag har den! Sampled Volume 1,2,3 å halva 4:an. Dubbel-CDs med originalversionerna till istort sett alla "klassiker" som Rockafella Skank, Red Alert, Sending outta space (Prodigy), Harder osv (Daft Punk) å sjuttielva till! tongue.gif
Kanon-CDs!!

encore
2003-05-07, 23:41
Mårre : Aha! Inte konstigt att du har en sån järnkoll på samplade låtar. wink.gif Intressant koncept; buy the originals!

PF : Ska man va´ riktig petig så heter Wonder-låten "Pastime Paradise", och inte "Past Time Paradise". Och det kan man väl få unna sig ibland? wink.gif

PF
2003-05-08, 11:04
Jadå! Jag vill inte vara besserwisser här, vill bara dela med mig av det lilla jag vet! wink.gif Klart man missar ett mellanslag här och där.

Real Parakeet
2003-05-08, 14:29
Will Smith... hans musik är rätt skön, så länge han inte håller på och stönar och så där. Det går bort, annars är det rätt svängigt. De är nästan så huvudet per automatik börjar röra sit i takt.

PF
2003-05-08, 15:07
Mmm! Bortsett från att det inte är hans musik, då! wink.gif

batmannen
2003-05-08, 15:31
En som verkligen inte kan göra musik själv utan bara samplar allt han kommer åt är P-diddy, Puff Daddy eller whatever han nu heter. Det luktar lite Prince, The Sign, The Artist Formerly Known As Prince, Victor eller så...bbaaah! wink.gif

encore
2003-05-08, 15:57
Batman : Hur menar du? Prince gjorde ju sina egna låtar. Eller menar du att Pappa Puff samplat Prince? Jag fattar inte riktigt.. Det luktar snarare Police. wink.gif

eskimo
2003-05-08, 16:16
Några som är helt outstanding är i mitt tycke Jurassic 5, the Roots och N.E.R.D.E.
Så in i bänken bra.
Och även om man är en gammal rockräv(röv?) och föraktar allt som har med hip hop att göra så går det inte att värja sig mot the Roots trummis.
Den enorma afropuffen, det lilla lilla trumsetet och det sjukliga svänget.

eskimo
2003-05-18, 02:26
Hittade senaste videon.
http://boss.streamos.com/wmedia/mcarecords/roots/phrenology_10-02/video/the_seed_2_0/300_the-seed-2-0_320.asx
se den å kom inte sen och säg att ni sett en coolare trummis wink.gif

batmannen
2003-05-18, 11:15
Encore: Jag var (är) lite förvirrad. Jag menar de där namnbytena som började då fansen började sina smile.gif (Fast prince gjorde det väl för att han var cool misstänker jag wink.gif )

mastgrr
2003-05-18, 11:21
Men jag menar, då man skriver sitt namn med ett tecken som inte går att skriva så kan man få problem...

Ja, men jag tycker det är trist igentligen hur Will Smith gör. Jag menar, till och med Just the Two of Us var en cover! Trist, den hade varit mycket bättre om den varit original...
Fast jag skyller på DJ Jazzy Jeff. Det är han som är den illa luktande fisken i dramat antar jag.

Men den där senaste Men in Black-låten måste vara ett original väl? I så fall blir det första gången för Will Smith tror jag.

Mårre
2003-05-18, 12:15
Räkna inte med det...

batmannen
2003-05-18, 15:13
Förra Men in Blacklåten var av en artist som heter Patrice Rushen (eller något liknande) och låten hette Forget me Not. Men jag säger som jag brukar:

Bättre sno begåvat än göra något taskigt själv smile.gif

PF
2003-05-18, 15:40
Det här har varit uppe på tapeten lite tidigare: http://www.99musik.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=19;t=000082

m&m
2005-04-26, 21:54
eminem är o kommer alltid att va den bästa vita rapparen...

krank
2005-04-26, 22:04
Oj, vilken gammal tråd... Orkar inte läsa igenom allt som sagts, men alla vet ju att bästa vita rapparen är Cage!

Eminem har gjort en del bra grejer, men senaste skivan var bara föööööör tråkig...

Katzenjammer
2005-04-26, 22:49
Haha, oavsett gammal eller inte tänker jag slå ett slag för sveriges fetaste homo-hop grupp Backroom Matches. Maasen fixar fett med lines.

Checka på http://www.fagrap.com/

gazt
2005-04-26, 23:09
Skulle vilja nämna Aesop Rock/El-P & Atmosphere bland några av de bättre ljushyade rapparna.

krank
2005-04-26, 23:21
Jo, Aesop rock har en del bra grejer.. Ligger ju på Def Jux, samma bolag som Cage har signat till nu...

Dalleponken
2005-04-27, 01:40
Var bara tvingen att kolla in gay-rapen.. Aningens mer gay än Petter kanske, men inte var det väl någon hård-homo? ;)

doo
2010-10-20, 22:29
OOoh, den gamla dängan. Körde alltid som DJ på den tiden man kuskade runt och spelade på högstadie-diskon. Nostalgi! :)

EDIT: Såg precis att tråden var från 2003. Dubbel nostalgi?

Jätten
2010-10-20, 22:56
Skulle vilja nämna Aesop Rock/El-P & Atmosphere bland några av de bättre ljushyade rapparna.

Aesop rock toppar min lista över vita MC's med. Snow är väll mer av en Deejay? En kul sak jag hörde i en intervju med Diplo dock är att även om han togs lite som ett skämt i väst så var han tydligen väldigt populär när det begav sig i jamaica.

Andra vita MC's jag gillar skarpt: Muhammed Ali, Seron, Organism 12, hela Gatas Parlament, Soul Khan(Judisk battle MC, sjukt rolig). Thesaurus(också battle MC). Buck 65, Ill Bill, Edan och Non Phixxion.

Jätten
2010-10-20, 23:02
Haha, oavsett gammal eller inte tänker jag slå ett slag för sveriges fetaste homo-hop grupp Backroom Matches. Maasen fixar fett med lines.

Checka på http://www.fagrap.com/
Ville verkligen tycka att det var bra. Fast vita homo-rappare finns det iof ingen brist på.

tXXZpr8YlSI

kroffe
2010-10-20, 23:55
Tråden är gammal som gatan, men ändå förbluffande att ingen nämnt Beastie Boys eller 3rd Base!

peppe
2010-10-21, 00:57
svensk hiphop reagge när den är som bäst..

http://www.youtube.com/watch?v=Gv493MAQlh8

RZ-1
2010-10-21, 02:20
Mel Brooks

KALLBACK~
2010-10-21, 02:44
magnus uggla

X9lovdKPKf4