handdator

Visa fullständig version : The Sparks

PF
2003-01-11, 10:37
Här är ett band som nästan borde få någon form av pris - hur länge har de hållt på egentligen? Väldigt länge är det, men jag kan dem inte helt. Tycker onekligen de har en del snygga låtar, se´n har de varit duktiga på att följa med i tidens utveckling. Möjligen lite ojämna? Eller mycket t om? :-)

Personligen tycker jag "When do I get to sing ´My Way´ ?" är en liten popklassiker.

Oberfunker
2003-01-11, 12:52
Spark är kanonkul! Har bara två skivor på CD, men fyra till på vinyl (som jag tyvärr inte kunnat lyssna på de senaste två åren eftersom jag slängde ut min skitta skivspelare). Kan bara varmt rekkomendera samlingsskivan "Meal Intuition" - kanonkul. Har du hört "Get in the swing?" - party så det räcker :D

"When do I get to sing ´My Way´" är absolut en klassiker och en mycket bra låt - ja Sparks har sannerligen följt med i tiden mycket bra. Imponerande så mycket synthar det är på det albumet (med det lysande namnet "Gartuitious Sax and Senseless Violins") Ska visst vara mycket Korg M1... Förvisso har dessa herrar använt ganska mycket synthar förrut på många av de gamla albumen.

Visste du förresten att Vincent Clarke gjort en remix på den låten? Letar fortfarande efter den - ligger på den första CD-Maxin (har bara den andra och den innehåller bara sunkmixar!).

Dessutom var det just Spark som med sin sanslösa "This Town Ain´t big enough For The Both of Us" som inspirerade Vince Clarke att satsa på musik... Sparks ledde alltså till Depeche Mode. Svårt att tro! :)

Volantiz
2003-01-11, 15:11
har nan lust att beskriva vad dom lirar for typ av musik? jag har aldrig hort talas om dom :confused:

Oberfunker
2003-01-16, 13:30
Ehh... ja, det är väl rock, från början i alla fall (nu kommer säkert någon att vilja ha ihjäl mig eller nåt, men jag har inte överdriven koll på "ickeelektronisk" musik även om jag besitter en hel del sådan). Nu på senare tid har det blivit mer åt synthhållet, men de blandra instrument ganska friskt och har också gjort lite storbandasjazz och en massa annat konstigt som typ liknar folkmusik... Tusan vet egentligen :)

PF
2003-01-16, 18:43
Pop, skulle jag säga. Syntpop, eller bara pop. Snap, crackle, pop.

micke
2003-01-16, 23:27
De spelade in sin första demo 1968-69 nån gång, gav ut sin första skiva 1971-72. Flyttade till England och gjorde succe 1974. Skaffade där först Muff Winwood och sedan Tony Visconti som producenter.

Har sedan 1979 (bodde och jobbade med Giorgio Moroder i München) klart lett utvecklingen av "elektronisk" pop. Har gett ut 19 skivor, samarbetat med "alla" och influerat väldigt, väldigt många. De har sedan början på 80-talet varit klart före resten av musikvärlden i sitt sound.

Senaste skivan heter "Lil´ Beethoven" och tillhör de bättre i samlingen. För de som aldrig? hört Sparks kan jag rekommendera "Plagarism" från 1997.

Ragnemalm
2003-02-23, 13:00
Alla Sparks-älskare har väl Johan Johanssons "10", med 4 Sparks-låtar på svenska (ofta lite omtolkade):

1. "Det land vi har är stort nog för alla oss"2. "Ja, jag tror jag drunknar i kärleken till mej själv"
3. "Bygg en mur runt oss osm har allting"
4. "Kärlek & respekt till moder jord"
Alla låtar är alltså musik/text: Ron Mael/Johan Johansson. De flesta är lätt att inse vilka orginalen är, utom #3 som är "Something for the girl with everything".

Behöver jag förklara vem JJ är? (KSMB, John Lenin, Strindbergs, Stefan Sundström, Lasse Winnerbäck...)

micke
2003-03-25, 17:06
Det sparkades rumpa på Södran Teatern i går kväll.

http://www.allsparks.com/phpic/Royal_Festival_Hall_2002/1036985730_125.jpg
Från nya skivan "Lil´ beethoven":
Ron Mael visar vad "practice, man, practice" egentligen går ut på

Jag håller helt med kanonrecensionerna i DN (http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1323&a=123248&previousRenderType=6) och Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se/vss/noje/story/0,2789,280925,00.html)! biggrin.gif
(SvD har en också 5+ recension, dock ej på webben...)

För er stackare som missade giget, så lovade bröderna Mael att de skulle försöka titta förbi lite oftare framöver (de var här senast i mitten på sjuttiotalet!).
Det finns också en liten chans att de kommer på TV i någon form senare i vår... wink.gif

PF
2003-03-25, 17:23
Kul! Gör gärna ett evenemangstips nästa gång så vi vet vad som händer, när och var... själv hade jag t ex inte en aning om att de var här. Läser tyvärr DN för dåligt...

micke
2003-03-25, 17:49
citerar:skapades ursprungligen av PF:
Kul! Gör gärna ett evenemangstips nästa gång så vi vet vad som händer, när och var... själv hade jag t ex inte en aning om att de var här. Läser tyvärr DN för dåligt... Du menar så här (http://www.99musik.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=14;t=000018)?!

PF
2003-03-25, 19:16
Aoch. Tack Micke. Ich bin eine klantschkaft.

Oberfunker
2003-03-25, 23:10
Kalascoolt - det där skulle jag vilja tagit del av på nära håll... Få artister som man blir så glad av - ta bara "Eaten by a monster of love" t.ex... Goa prylar med både sväng humor och allmänt charm! Gött sound har de också i största allmänhet! biggrin.gif