handdator

Visa fullständig version : Betty Davis Eyes



PF
2003-01-03, 01:33
Aj! AJ!

Det här är ju en liten 80-talsplåga, med Kim Carnes. Men så lyssnar man närmare och minsann - det ligger en ordentligt sur ton i en syntslinga som löper genom hela låten. Helt off, och ändå blev låten en jättehit. Man får alltså riktiga magsmärtor när man hör den sura tonen. Fan, nu ska jag aldrig mer lyssna på denna låt, såvida ingen riktigt bra remix kommer. Sången är ju grym.

/ Magont

encore
2003-01-03, 01:46
Hmmmm, lyssnar på låten nu. Du menar den där "D, ,D,D#,F, ,D,..." där du kanske tycker att D# skulle bytas ut mot E? Om det är så, tja då får du lära dig att leva med det helt enkelt. Det går.

Jag hatar också sånt, minns ni Samba de Janeiro från 1997? (minns inte vad gruppen hette, har singeln nånstans) Jag hade så jäkla svårt att acceptera basen i den låten, som i mina öron spelade "fel" i refrängen, men efter ett tag så slipades den in och så accepterade jag att det "lät så" helt enkelt...

Rizzo
2003-07-01, 17:05
Ser vi en trend här?
Bygg en låt, spela en ton musikaliskt fel och vips .. hit! biggrin.gif

Framerate
2020-10-16, 20:01
Nah, jag tycker att det låter bra med den slingan bakom liksom, lite märklig, men jäklar vilken röst hon har! Vart tog hon vägen? <3

BURG
2020-10-16, 20:08
Nah, jag tycker att det låter bra med den slingan bakom liksom, lite märklig, men jäklar vilken röst hon har! Vart tog hon vägen? <3

Årets trådbump? 17 år senare liksom :>

Svinbra låt, håller 100% än idag.

fortyfiveknots
2020-10-16, 20:24
Enig. Svinbra låt.

Steelberry
2020-10-16, 21:00
Nah, jag tycker att det låter bra med den slingan bakom liksom, lite märklig, men jäklar vilken röst hon har! Vart tog hon vägen? <3

Hon kan kanske upplevas som ett one-hit wonder i Sverige men hon började som professionell låtskrivare i början av 60-talet, gav ut sin första platta 1971 och har totalt gett ut 13 album, samt samarbetat med flera andra stora artister (Kenny Rogers, Jeff Bridges, Barbara Streisand mfl) och en låt på soundtracket till Flash Dance. Håller med, helt grym röst, i Bonnie Tyler-skolan (vilken är yngre och kom senare).

PF
2020-10-17, 03:40
Förmodligen är detta ett exempel på hur jävligt det var att jobba med forna tiders synt & sequencerutrustning, allt blev perfekt utom den där tonen som förmultnade totalt, oscillator som went to hell? Sen kanske allt patchades loss och hyrsyntarna kördes tillbaka till affären etc och så märkte man felet långt senare.

Gammal Kuf
2020-10-17, 03:53
Onekligen ett märkligt val av skala i syntblippet som poppar in efter refrängerna, det skapar en viss spänning, men det känns som en miss, definitivt.

Framerate
2020-10-17, 05:57
Jag har nog aldrig lyssnat på denna låten med hörlurar innan, man hör knappt den där slingan om man liksom bara låter låten passera från radiohögtalare eller så, men det låter konstigt verkligen.

Det var Spotify som lurade in mig på den, därav trådbumpen. Nästan arton år sen på bollen jämfört med PF. :>

encore
2020-10-17, 06:46
Intressant att läsa ett svar från mitt 17 år yngre jag, så aktiv på ett musikforum blir jag nog aldrig igen. Jag har säkert lyssnat på Bette Davis Eyes minst 50 ggr per år sedan dess och har det fortfarande så, att man vänjer sig (även om det nog inte är något jag tänkt på med just denna låten). Flashdance-låten (I'll be here where the heart is) är också en fin bit.

Firechild
2020-10-17, 07:49
På wikipedia står att läsa att de kände och repade på låten 3 dagar i studion sedan spelades den in i en tagning utan overdubs.

RX11
2020-10-17, 08:32
En hitlåt som jag tror passar in på "Cherion"-principen med avskalat till "väsentligheter". Det första som slog mig är chorus-effekten(!) som ett stilbildande tidstypiskt element, in your face... liksom. Likaså det publikinfriande gorillaklappet, ett välanvänt "hook"-element (i videon till låten syns en Prophet-5). Rösten... jämförelse med Rod Stewart var nog nästan oundvikligt på den tiden så fort "hes raspighet" kom på tal där Bonnie Tyler väl var "drottningen"? Jag har lyckats med konststycket att blanda ihop Kim Carnes med Amanda Lear någon gång när jag inte varit påläst...

Intervju April 2, 2003; https://www.youtube.com/watch?v=QSGk8Iwuenc

Jag vill gärna jämföra litegrann med "Da Ya Think I'm Sexy?" ...om inte annat för att se Carmine Appice spela disco några år innan han slog följe med Ozzy; https://www.youtube.com/watch?v=Hphwfq1wLJs

Lackan
2020-10-17, 12:54
Huvudstämman går ju _,F,C,b,F,A,b,C och andra gången _,F,C,b,A,D,F,C i treklanger? Och förutom C'et i första b-dur treklangen är det ju rena toner?

Det ligger ju något jättesvagt ljust i bakgrunden också, som går på lite udda toner? Är det detta ni menar?

Tror i så fall det kommit till för att göra det intressant och "skita ner" lite.

Tror inte alls på misstag, för duktiga musiker och producenter för det. Tror att det lagt med det som "intressant fel".

- - -

För övrigt:

Här är originalet:
at8oBdQs-jA

Gammal Kuf
2020-10-17, 13:03
Det är ett litet blippande ljud som ligger i bakgrunden i början, och sedan efter varje refräng.. Det är inte per definitition "fel", men det är verkligen, i sammanhanget, en udda skala, med ett d# som andraton, den spelar.

Gillar verkligen ursprungsinspelningen, även om Kim Carnes version sticker ut en bra bit mer!

Lackan
2020-10-17, 13:15
Det är inte per definitition "fel", men det är verkligen, i sammanhanget, en udda skala, med ett d# som andraton, den spelar.
Men då är det den jag menar också, den vandrar liksom uppåt på halvtoner liksom.

Tror absolut att den finns där för att dom tyckte treklangerna blev för rena och vanliga. För att höja intresset och skapa något som "skaver". Bill Cuomo som arrangerade visste nog vad han gjorde.

Fun fact; han står inte listad som "keyboards" utan som "Prophet". :)

Gammal Kuf
2020-10-17, 13:39
Men då är det den jag menar också, den vandrar liksom uppåt på halvtoner liksom.

Tror absolut att den finns där för att dom tyckte treklangerna blev för rena och vanliga. För att höja intresset och skapa något som "skaver". Bill Cuomo som arrangerade visste nog vad han gjorde.

Fun fact; han står inte listad som "keyboards" utan som "Prophet". :)


mmm D# (eller i sammanhanget eg. Eb) skaver hårt mot Bb, eller snarare mot Dm ackord!

Tonen ingår i Bb-durskalan, men skaver väldigt mot Dm ackordet.

(Även om man är Prophet...)

😁

RX11
2020-10-17, 14:23
På skoj, en profet med fem röster skaver mot helheten enligt pentagrammets förbannelse. "No matter how we arrange them, we’ll never get pentagons to snugly match up around a vertex with no gap and no overlap"; https://www.quantamagazine.org/the-math-problem-with-pentagons-20171211/

gst
2020-10-17, 14:30
https://www.youtube.com/watch?v=7SodT0FyebU

BURG
2020-10-18, 14:47
Huvudstämman går ju _,F,C,b,F,A,b,C och andra gången _,F,C,b,A,D,F,C i treklanger? Och förutom C'et i första b-dur treklangen är det ju rena toner?

Det ligger ju något jättesvagt ljust i bakgrunden också, som går på lite udda toner? Är det detta ni menar?

Tror i så fall det kommit till för att göra det intressant och "skita ner" lite.

Tror inte alls på misstag, för duktiga musiker och producenter för det. Tror att det lagt med det som "intressant fel".

- - -


De svaga ljusa tonerna verkar vara på ett ungefär: D,_,D,_,F,_,D,D,_,C,_,C,_,C,_,C

Tycker fö inte alls att det låter konstigt, inga sura toner som skär sig med övriga melodier.

PF
2020-10-18, 14:55
Jo det är en halvnot som ligger fel återkommande. Detta hör nog inte alla.

encore
2020-10-18, 14:55
Burg, du missar ju D#, se min andra post. PF har aldrig bekräftat det, men tror det är den noten hela tråden handlar om.

BURG
2020-10-18, 14:59
Burg, du missar ju D#, se min andra post. PF har aldrig bekräftat det, men tror det är den noten hela tråden handlar om.

Vilken av de tonerna är D#, ? lyssna på extended version, där är det bättre separation

GVIrsFe2Ks8

Gammal Kuf
2020-10-18, 15:02
Burg, du missar ju D#, se min andra post. PF har aldrig bekräftat det, men tror det är den noten hela tråden handlar om.


Som sagt, Eb, för att vara korrekt, ingår i Bb-durskalan, inget märkligt egentligen förutom att den kommer precis när övriga arret i taktslaget efter landar på ett D, vilket skär sig och skapar en dissonans, som jag upplever faktiskt till slut är ganska harmoniskt, dvs. det är inget som stör kompositionen utan gör istället hela tonspektrat en smula mindre förutsägbart.

Men ska man vara anal, så finner jag det lite för avantgarde för pop...

:)

PF
2020-10-18, 15:03
Skulle kunna exemplifiera i en egen video. Men det är mycket jobb för liten poäng och debatten med folk som kommer försvara originalet har jag ingen lust att ta. Antingen hör man felet själv eller inte.

Gammal Kuf
2020-10-18, 15:04
Vilken av de tonerna är D#, ? lyssna på extended version, där är det bättre separation

GVIrsFe2Ks8


Slingan vi pratar om börjar på 0.17, tredje tonen kommer precis på 0.18, och det är den som är dissonant mot resten av tonerna just i det ögonblicket.

BURG
2020-10-18, 15:05
Vilken av de tonerna är D#, ? lyssna på extended version, där är det bättre separation

GVIrsFe2Ks8

Den verkar vara mera prominent i vänster kanal, så D,_,D,Eb,F,_,D,D,_,C,_,C,_,C,_,C

Tycker forfarande det låter gött :)

- - - Uppdaterad - - -


Skulle kunna exemplifiera i en egen video. Men det är mycket jobb för liten poäng och debatten med folk som kommer försvara originalet har jag ingen lust att ta. Antingen hör man felet själv eller inte.

Det är ingen som ber dig om det, så du kan ta det lugnt :)

PF
2020-10-18, 15:08
Naturligtvis anser du det.

BURG
2020-10-18, 15:13
Naturligtvis anser du det.

Anser vadå?

Gammal Kuf
2020-10-18, 15:21
Rent harmoniskt är det inte fel, tonen Eb spelas medans ackordet fortfarande är ett Bb, men taktslaget efter kommer nästa ackord, ett Dm, vilket gör att det kan kännas en smula kymigt.

Låter inte fullt så kymigt här:

https://drive.google.com/file/d/1qMS7XCPFrPUArXTfXBNjOs4gR4GYJIfP/view?usp=sharing

Lackan
2020-10-18, 15:21
lyssna på extended version, där är det bättre separation


Slingan vi pratar om börjar på 0.17, tredje tonen kommer precis på 0.18, och det är den som är dissonant mot resten av tonerna just i det ögonblicket.
Ja, där hördes den ju supertydligt. Och när den är så "in your face" kan jag hålla med om att den inte är supersnygg. Men i originalversionen tycker jag den passar in bättre. Men jag tror ändå inte på ett "felspel".

Grym låt hur som helst.

Gammal Kuf
2020-10-18, 15:23
Ja, där hördes den ju supertydligt. Och när den är så "in your face" kan jag hålla med om att den inte är supersnygg. Men i originalversionen tycker jag den passar in bättre. Men jag tror ändå inte på ett "felspel".

Grym låt hur som helst.


Se min post ovan din, tror inte heller det är ett "felspel", det är skalenligt korrekt, krockar, teoretiskt, inte med något, och skapar en spänning som de säkert medvetet valt att behålla (de har ju sannolikt även hört detta själv när de mixade, att det lät en smula "udda").

BURG
2020-10-18, 15:25
Rent harmoniskt är det inte fel, tonen Eb spelas medans ackordet fortfarande är ett Bb, men taktslaget efter kommer nästa ackord, ett Dm, vilket gör att det kan kännas en smula kymigt.

Låter inte fullt så kymigt här:

https://drive.google.com/file/d/1qMS7XCPFrPUArXTfXBNjOs4gR4GYJIfP/view?usp=sharing

Riktigt nice det där!

Jag håller med helt, harmoniskt ligger det rätt och jag tycker det låter riktigt bra. Har genom åren inte hört den tonen så tydligt då jag är halvdöv på ena örat. Genom det gamla tricket att vända på lurarna så hörde jag den bättre då den är högre mixad i vänster kanal ( den döva sidan)

Den här typen av dissonans är riktigt skön om det görs på rätt och smakfullt sätt som i denna låt. Tycker den faktiskt växte lite nu efter ett par lyssningar till. Visst, om man är mer vanilla och gillar enklare harmonier så kanske det inte faller en i smaken.. men var och en gillar sitt sas.

PF
2020-10-18, 15:41
Otroligt konstig slutsats eftersom du inte vet vad jag har för harmoniskt omfång / acceptans eller vad du vill. Det handlar om att denna slinga är starkt felaktig rent harmoniskt.

Lackan
2020-10-18, 15:51
Se min post ovan din, tror inte heller det är ett "felspel", det är skalenligt korrekt, krockar, teoretiskt, inte med något
Hade missat din inspelning, skitbra exempel och bevisar ju att den är "rätt" - om än en smula "udda". :)


de har ju sannolikt även hört detta själv när de mixade
Ja exakt - det är vad jag menar också. Den har ju gått genom ett antal par öron innan den hamnade på vax. Och att ingen då sagt "men hörru, vänta lite, vaffan är det för stämma" är ju inte troligt.

Högst planerad kontrast-stämma.

hasse_fx
2020-10-18, 15:54
Håller med om att den låter fel i sammanhanget! Varken jazzigt eller "spräck" utan... felträff från början ;) Harmoniskt så leder den varken ut eller in till något utan snarare en idé som inte fungerade! Att det sedan upprepas hjälper inte...

The Introvert
2020-10-18, 15:55
Det är så subtilt att alla år av att ha hört den här på radio, halvkassa(/ett) inspelningar m m har jag aldrig lagt märke till det. Men nu går det inte att ohöra det :confused:

I mina öron låter det faktiskt inte riktigt klokt i den poplåt det ändå är.

BURG
2020-10-18, 15:57
Rent harmoniskt är det inte fel, tonen Eb spelas medans ackordet fortfarande är ett Bb, men taktslaget efter kommer nästa ackord, ett Dm, vilket gör att det kan kännas en smula kymigt.

Låter inte fullt så kymigt här:

https://drive.google.com/file/d/1qMS7XCPFrPUArXTfXBNjOs4gR4GYJIfP/view?usp=sharing

När jag lyssnar på din inspelning igen så blir man nästan lite sugen på att göra en cover och lyfta upp den där passagen till ytan. Snygg harmonisering där, kudos! :)

Gammal Kuf
2020-10-18, 15:57
De gör ett tonartsbyte, de går från Bb till F, och i Bb dur är tonen helt korrekt, sen kan man kanske uppleva tonartsbytet som en smula "kontroversiellt" i sammahanget, men rent musikteoretiskt, så är här ingen som "brutit" mot några regler, eller "spelat fel".

fortyfiveknots
2020-10-18, 16:04
De gör ett tonartsbyte, de går från Bb till F, och i Bb dur är tonen helt korrekt, sen kan man kanske uppleva tonartsbytet som en smula "kontroversiellt" i sammahanget, men rent musikteoretiskt, så är här ingen som "brutit" mot några regler, eller "spelat fel".

+1

hasse_fx
2020-10-18, 16:05
Ja teoretiskt är det en jättefin passage ;)

BURG
2020-10-18, 16:06
Ja teoretiskt är det en jättefin passage ;)

:>:>

Gammal Kuf
2020-10-18, 16:15
Ja teoretiskt är det en jättefin passage ;)


Hahahaha!!!

👍🏻

Gammal Kuf
2020-10-18, 16:29
Håller med om att den låter fel i sammanhanget! Varken jazzigt eller "spräck" utan... felträff från början ;) Harmoniskt så leder den varken ut eller in till något utan snarare en idé som inte fungerade! Att det sedan upprepas hjälper inte...


Det skulle ju kunna vara en reharmonisering som kommit till i efterhand, att de känt att "nja, det här känns ospännande", och sen behöll man resten ändå, och gillade det.

Här är två olika "logiska" harmoniseringar i följd (två rundor var) som man båda, var för sig förstås, skulle kunna tänka sig ha varit den ursprungliga harmoniseringen.

https://drive.google.com/file/d/1qYID-KtY7LITg2M3YVatnSu-xxXIAyBb/view?usp=sharing

Gammal Kuf
2020-10-18, 16:54
När jag lyssnar på din inspelning igen så blir man nästan lite sugen på att göra en cover och lyfta upp den där passagen till ytan. Snygg harmonisering där, kudos! :)


Trevligt, väntar med spänning!

Gammal Kuf
2020-10-18, 21:01
Anekdot:

"Actress Bette Davis, at the time 73 years old, wrote letters to Carnes, Weiss, and DeShannon to thank all three of them for making her "a part of modern times" and said her grandson now looked up to her. After their Grammy wins, Davis sent them roses as well."
- Wikipedia

drifter7508
2020-10-18, 21:45
Hör inga speciella konstigheter? Lite svaj på lirandet och ja slingan skulle man gott kunna tagit bort :-)

lisau
2020-10-19, 06:20
Roligt att man kan ha sångleks uppfattningar om ”rätt och fel”. Själv älskar jag skevhet och saker får gärna skära sig lite för att inte klapp medhårs.

Däremot har jag en så märklig relation till låten. När jag hörde den som liten trodde jag att det handlade om Bette Midler. Jag blandade helt enkelt ihop dem. Eller kände inte alls till Bette Davis. Jag tyckte det var en väldigt konstig text. Nog för att Bette Midler är härlig, men att sjunga så passionerat om hennes ögon var lite udda.

Minns faktiskt ögonblicket när jag förstod vem hon egentligen sjöng om. Med ett väldigt stort ”Aaah!”.

Framerate
2020-10-19, 09:04
Roligt att man kan ha sångleks uppfattningar om ”rätt och fel”. Själv älskar jag skevhet och saker får gärna skära sig lite för att inte klapp medhårs.

Däremot har jag en så märklig relation till låten. När jag hörde den som liten trodde jag att det handlade om Bette Midler. Jag blandade helt enkelt ihop dem. Eller kände inte alls till Bette Davis. Jag tyckte det var en väldigt konstig text. Nog för att Bette Midler är härlig, men att sjunga så passionerat om hennes ögon var lite udda.

Minns faktiskt ögonblicket när jag förstod vem hon egentligen sjöng om. Med ett väldigt stort ”Aaah!”.

He he, så dumt alltså, jag har alltid, av någon outgrundlig anledning, haft Elizabeth Taylors ögon framför mig när jag hört låten. :">
Nu googlade jag "Betty Davis" och får något HELT annan framför mig, tills jag ser att PF stavat fel, det är ju såklart "Bette Davis"! Så nu fick jag också ett "Aaah!". Såg också att en "Jodie Mitchell" gjort en cover som är felstavad "Betty", trodde först det var Joni Mitchell så jag förvirrade mig själv lite till.

:kaaka:

lisau
2020-10-19, 09:23
He he, så dumt alltså, jag har alltid, av någon outgrundlig anledning, haft Elizabeth Taylors ögon framför mig när jag hört låten. :">
Nu googlade jag "Betty Davis" och får något HELT annan framför mig, tills jag ser att PF stavat fel, det är ju såklart "Bette Davis"! Så nu fick jag också ett "Aaah!". Såg också att en "Jodie Mitchell" gjort en cover som är felstavad "Betty", trodde först det var Joni Mitchell så jag förvirrade mig själv lite till.

:kaaka:

Haha! Kände inte till Betty Davis! Ytterst förvirrande allting.

RX11
2020-10-19, 10:35
Den minsta gemensamma nämnaren till förväntad sekvens är i detta fall reglerad till det undermedvetnas spektrum för konsumtion av ljudvågor. ;)

https://media1.giphy.com/media/l44QzsOLXxcrigdgI/giphy.gif

Hugo Hasslo
2020-10-19, 11:08
För övrigt:

Här är originalet:
at8oBdQs-jA

Off topic men tack Lackan! Din videolänk fick mig att återupptäcka ett album som jag verkligen älskade en gång i tiden. Den försvann i en hårddiskrasch och jag inte lyckats hitta den sen dess. Videon blev min madeleinekaka så att säga. Jacka Deshannon -> Wikipedia -> Everytime You Walk in the Room -> whosampled.com -> Handsome Boy Technique.

http://www.youtube.com/watch?v=g0g1HfR4XaU&feature=emb_logo

AonFluX
2020-10-19, 11:21
Kan inte ni som kan sånt här då förklara ena solo-tonen i slutet på Miriam Bryants "passa dig".
Notjäveln vid t.ex. 03:11-12 WTF?! Mår ju dåligt när man hör den..

1KSaytO6ozU

RX11
2020-10-19, 11:25
Kan inte ni som kan sånt här då förklara ena solo-tonen i slutet på Miriam Bryants "passa dig".
Notjäveln vid t.ex. 03:11-12?

-Kan det vara en blå ton?

Albedo
2020-10-19, 11:30
När låten kom med Kim Carnes, trodde jag hon sjöng: "shes got better days besides" som jag tolkade som typ de bra dagarna bakom sig, en åldrande kvinna. :>

lisau
2020-10-19, 11:38
När låten kom med Kim Carnes, trodde jag hon sjöng: "shes got better days besides" som jag tolkade som typ de bra dagarna bakom sig, en åldrande kvinna. :>

Haha!

Lackan
2020-10-19, 11:40
förklara ena solo-tonen i slutet på Miriam Bryants "passa dig".
Panflöjt. Klart att du mår dåligt när du hör den.

BURG
2020-10-19, 11:44
Kan inte ni som kan sånt här då förklara ena solo-tonen i slutet på Miriam Bryants "passa dig".
Notjäveln vid t.ex. 03:11-12 WTF?! Mår ju dåligt när man hör den..

1KSaytO6ozU

Det låter som ett lite för slött portamento/glissando, den satt inte så fint i mina öron. De hade kanske kunnat skynda på det lite, eller kanske inte kört det mitt i ackordbytet som gjorde det lite värre.

buoyfriend
2020-10-19, 11:57
Off topic men tack Lackan! Din videolänk fick mig att återupptäcka ett album som jag verkligen älskade en gång i tiden. Den försvann i en hårddiskrasch och jag inte lyckats hitta den sen dess. Videon blev min madeleinekaka så att säga. Jacka Deshannon -> Wikipedia -> Everytime You Walk in the Room -> whosampled.com -> Handsome Boy Technique.

http://www.youtube.com/watch?v=g0g1HfR4XaU&feature=emb_logo

jaaaa! hade lyssnat massor på det albumet och när jag och en vän var i japan för första gången råkade vi tajma en helg när handsomeboy dj:ade på en liten klubb i Kōbe. minns att jag tyckte det var extra ballt att han spelade både the embassy och tough alliance :'D många värdar som krockade för mig

hasse_fx
2020-10-19, 12:40
Kan inte ni som kan sånt här då förklara ena solo-tonen i slutet på Miriam Bryants "passa dig".
Notjäveln vid t.ex. 03:11-12 WTF?! Mår ju dåligt när man hör den..


En bend från minus-sju, via sju till oktav/tonika... Dra bendhjul/spak till ändläget, default -2, slå an tonen och dra den till nolläget ;) Det som stör är att minus-sjuan är lite hög, som om hjul-pinne inte är i botten när tonen spelas.

Tycker denna idén i ett solo fungerar bättre än tonen i on-topic-låten. Lite irriterande med samma slinga 2-3 gånger till dock...

Gammal Kuf
2020-10-19, 12:52
Det låter som ett lite för slött portamento/glissando, den satt inte så fint i mina öron. De hade kanske kunnat skynda på det lite, eller kanske inte kört det mitt i ackordbytet som gjorde det lite värre.


"Improvisation" ... kallas det..

:D

AonFluX
2020-10-19, 13:15
En bend från minus-sju, via sju till oktav/tonika... Dra bendhjul/spak till ändläget, default -2, slå an tonen och dra den till nolläget ;) Det som stör är att minus-sjuan är lite hög, som om hjul-pinne inte är i botten när tonen spelas.

Tycker denna idén i ett solo fungerar bättre än tonen i on-topic-låten. Lite irriterande med samma slinga 2-3 gånger till dock...

Tack för förklaringen :) Mår dock fortfarande illa av det hela..

AonFluX
2020-10-19, 13:17
"Improvisation" ... kallas det..

:D

Och denna låten är ju ny, så all möjlighet att korrigera i post-prod. Men ingen annan verkar må illa av den, så det är väl bara jag som är en upphöjd 433Hz varelse som inte klarar av sån här Plebs-pop.

Gammal Kuf
2020-10-19, 13:17
Tack för förklaringen :) Mår dock fortfarande illa av det hela..


Doktorn ordinerar en liten stund med free jazz dagligen i ett par månader tills illamåendet lägger sig.

:D


https://www.youtube.com/watch?v=8bRTFr0ytA8