handdator

Visa fullständig version : Harry Gregson Williams



Stefan
2002-12-26, 19:04
Harry Gregson Williams är mannen bakom musiken till spelet Metal Gear Solid 2, hans verk är bland det bästa jag har hört i spel/film sammanhang. Här har ni ett smakprov: http://www.playstationpro2.com/Downloads.html Ladda ner "Metal Gear Solid 2: Main Theme" (den andra låten i listan). Men vem vet, kanske bara är jag som är svag för patriotiska stråkar. Rysningen kommer 03:24 :)

[ 26 December 2002, 19:13: fixat av: Stefan ]

PF
2002-12-26, 19:08
Patriotiska? :confused:

Stefan
2002-12-26, 19:47
quote:skapades ursprungligen av: PF:
Patriotiska? :confused: "Patriotiska stråkar" är en sorts beskrivning av en känsla. Ungefär som när vingubbarna på TV ska förklara för svenskar vad viner smakar som, "en mörk rostig smak med lite inslag av tjära och bark", genom denna konstiga beskrivning så får man (konstigt nog) en uppfattning om hur vinet smakar. Första gången jag hörde begreppen var när Björk skulle beskriva en låt med stråkar. Hon sa "patriotiska stråkar med beats från Islands landskap" eller något liknande. Jag tyckte det va en sådan klockren beskrivning av tongångarna så jag själv började använda begreppet patiotiska stråkar. Musiken i filmen The Rock är ett bra exempel på dessa underbara tongångar. Men allt är som sagt en tolkningsfråga.

[ 26 December 2002, 19:51: fixat av: Stefan ]

PF
2002-12-26, 20:09
I mina öron låter "patriotiska" som "enfaldiga".

Volantiz
2002-12-26, 20:46
mm.. Harry e grym.. han gjorde musiken till filmen replacement killers också (han är "egentligen" en filmscore producent). Själv tycker jag inte att han är i samma höga kvalitet som Hans Zimmer med flera.. men det är lite svårt att jämföra dom tycker jag. Men visst.. han e kunglig på sån musik wink.gif

Volantiz
2002-12-26, 20:51
Nu när man ändå är inne på spelmusik!! Musiken till det nya spelet Metroid Prime för Game Cube är jag grymt intresserad av att höra mer av.. hört en av låtarna.. gRYM!!
Nån typ av rymd-orkester eller vad man kallar det. Bra orkesterljud som man sen vridit lite på och sen lagt en massa skumma effekter och spaceade ljud på :p

Ganska sne musik faktiskt.. jag rekommenderar att ni lyssnar en snabbis på det om ni får chansen

Stefan
2002-12-26, 23:40
mmm, musiken i Metroid Prime ska tydligen vara väldigt bra har jag hört. Hörru Volantiz, du råkar inte digga musiken från FinalFantasy spelen? wink.gif

Volantiz
2002-12-26, 23:44
Jag har faktiskt inte lyssnat nånting på musiken till dom spelen.. jag kollar upp det och återkommer med en kort kommentar senare wink.gif

Volantiz
2002-12-29, 03:38
Jag har nu lyssnat lite på soundtracken till FF X och FF XI... jag är ganska besviken faktiskt :
Väldigt varierande kvalitet på låtarna (orkade inte lyssna igenom allt iofs)

Stefan
2003-01-05, 17:01
Jag är helt galen i FF´s musik, dock främst för att jag älskar spelen. Om du inte ens gillar FF9 - Kujas Theme så måste du ha cancer i örat eller nått wink.gif

Har nu varvat Metal Gear Solid 2 / Musik av Harry Gregson Williams. Snubben får 5 solar av 5 möjliga.

enapa
2003-01-05, 18:45
:) :) :) :) :) solar till hubbard den bästa spelmusiksnubben!

Volantiz
2003-01-05, 20:47
jag har inte lyssnat pa musiken till ff9..

men nagra andra spelmusikproducenter som e grymt bra enligt lilla mig:
Trent Reznor (saklart!)
Chris Vrenna
Marty O´Donnel

jag lirar inte sa mycke spel sjalv tyvarr.. sa kanner inte till sa manga direkt frown.gif

Volt
2011-04-03, 18:19
Spy Game gick på TV4 inatt. Grym musik med snygga syntljud och samplingar.

eXode
2011-04-06, 13:33
Harry Gregson-Williams har ju gjort musiken även till MGS3, MGS 4 samt MGS Peace Walker. Han har som bekant komponerat till en mängd filmer också.

I Final Fantasy serien så gillar jag musiken till FF7 och FF9 bäst. Tycker väldigt bra om musiken till Chrono Trigger och Chrono Cross också.