handdator

Visa fullständig version : Mariann säljer bäst!



Fleno
2003-04-03, 12:29
Känns det inte som om de stora skivbolagen i Sverige (SONY, Warner och Universal) gör något allvarligt jäkla fel när det visar sig att Bert Karlssons skivbolag Mariann säljer fler skivor än de tillsammans.

Enligt försäljningslistan ifrån Grammofonleverantörernas förening så står Mariann för 1/3 del utav den totala album försäljningen i Sverige.

Är det "Fame Factory effekten" vi ser allt tydligare nu?

hmm
2003-04-03, 12:37
dels fame factory, men ungarna laddar ju hem sin musik ifrån nätet idag, vilket får till följd att ingen yngre musik syns på listorna längre vilket leder till att skivbolagen helt enkelt inte satsar på det längre... rätta mig gärna ifall ni tycker jag har fel, men.

jgb
2003-04-03, 12:57
Det krävs gerillaverksamhet här! Gör en insats idag, ladda ner en massa musik från Mariann, bränn ut på cd och ge bort till era släktingar så de slipper köpa skiten! wink.gif

stryph
2003-04-03, 13:24
Zappade lite en dag och kom förbi ett program där någon påstod att dansbandsmusik är den i särklass mest populära i Sverige idag. Sen vad det beror på och om det är sant eller beror på det som Blackroom säger låter jag vara osagt smile.gif

Egentligen skiter jag i vilket, så länge jag själv får välja vad jag lyssnar på.

PF
2003-04-03, 16:04
Jag tror att det är lite som Black Room´s linje. Sedan har jag en känsla av att dansbandspubliken gärna köper CD-skivor. Jag tror - kanske lite fördomsfullt - det är en generation / grupp av människor som inte är så "IT", som är mer down to earth; "Det ska vara makaroner i skafferiet, inga konstiga starka kryddor i maten och Arla Mellanmjölk och Volvo i garaget och så lite dansbandsmusik som man blir glad av."

stryph
2003-04-03, 16:21
Förutom att man inte blir glad av dansbandsmusik...

hmm
2003-04-03, 17:30
Om man gillar dansband så blir man nog glad av det, men inte jag biggrin.gif .
Annars så är den som gillar techno bäst i min släkt min Farmor...
Och hon brukar ju dansa till dansband och så, men gillar nog Jerry Williams bäst.

eskimo
2003-04-03, 17:51
citerar:skapades ursprungligen av PF:
Jag tror - kanske lite fördomsfullt - det är en generation / grupp av människor som inte är så "IT", som är mer down to earth; "Det ska vara makaroner i skafferiet, inga konstiga starka kryddor i maten och Arla Mellanmjölk och Volvo i garaget och så lite dansbandsmusik som man blir glad av." Ska man hårddra den linjen så är nog sanningen att dansbandspubliken fortfarande köper sin musik på kasett rolleyes.gif

PF
2003-04-03, 17:51
Jag menade naturligtvis inte att man blir glad av d-b-skitmusikshel*... men att många-tänker-så!

Volantiz
2003-04-03, 17:56
haha.. det tänkte jag också på när jag först läste pf´s generalisering biggrin.gif

PF
2003-04-03, 18:14
Generalisering? Who, me? Alla vet väl att dansbandsmusiker har guldtänder, olovliga sexpartners och taskig rytmkänsla.

Ragnemalm
2003-04-17, 08:52
citerar:skapades ursprungligen av Black room:
ungarna laddar ju hem sin musik ifrån nätet idag, vilket får till följd att ingen yngre musik syns på listorna längreVilken musik är lättast att hitta på nätet? Den internationella musiken, de stora amerikanska hitsen. Vad är svårast att hitta? Lokal musik, musik för små marknader,inklusive Mariannes grejer.

Men vad är det som bäst behöver pengarna? De internationella hitsen ska väl klara sej ändå? Piratkopiering av Michael Jackson ger ju bara ett utjämnande av kommersen, och mer plats åt lokala produktioner.

Jag är inte säker på att mångfalden gynnas eller om det bara betyder att det inte går att ta betalt för enfalden, men det låter inte enbart negativt.

PF
2003-04-17, 09:06
Vad som bäst behöver pengarna? Låter ju tvärkommunistiskt. Klart vem som helst behöver "pengarna" (som i sig är ett enfaldigt begrepp, eftersom det innefattar så mycket mer för en artist). För en artist som Michael Jackson eller någon annan mångmiljonsäljare så betyder inkomsterna för en ny release mer än man kan tro. Det betyder bland annat fortsatt förtroende & fortsatt konstnärlig frihet för artisten, förtroende från både bolag, media och andra fans. Det är naivt att tro att man kan sitta och tanka hem musik utan att inse att man skadar någon. Man gör egentligen ganska stor skada - man tar lagen i egna händer och undviker att betala för ett copyrightskyddat arbete. Jag håller inte med om att det drabbar vissa mindre. Håller inte med om hela "drabbar ingen fattig"-tänket. I längden - som vi är uppe i nu vad gäller mp3´andet och filbytandet - så drabbar det alla oss som gör musik att det är som det är nu.

hmm
2003-04-17, 09:52
Jag tycker att det verkar lättast att få tag på Techno, trance och house musik, vilket är jättesurt för det såldes väldigt litet antal skivor redan innan, och nu har det minskat ännu mera....

Distinct Division
2003-04-17, 10:06
Kan det inte vara så att "icke ungdomar" lyssnar på och köper dansbandsmusik?
Det finns enl. www.scb.se (http://www.scb.se) 3293206 personer i Sverige som är 50 år eller äldre (2003).
Jag tror att de är boven i dramat till statistiken. ;-)

PF
2003-04-17, 10:10
Jodå, DD, fast diskussionen har rört sig till andra områden, så den ursprungliga frågan är av mindre betydelse... smile.gif

jelli
2003-04-24, 23:02
Ja ja vet jag är sent inne ,men ämnet intresserade.
alltså typ; Barbados kallas för dansband,"Kom hem" spelas i disco version, av Barbados på diskotek.....Där finns väll inte nåra +45 dansbansnissar, med Volvo parkerad utanför ?????

eskimo
2003-04-25, 00:11
Vi måste skilja på dansbandsrörelsen och gayrörelsen. Barbados har(hade) en fot i båda.

batmannen
2003-04-25, 20:14
Jag tror att det har med tillgängligheten att
göra faktiskt. Jag bor i Boden, en liten stad med 27 000 invånare och Boden är granne med Luleå som har 70 000+. Boden och Luleå ligger i ett område som kallas för Fyrkanten (med Piteå och Älvsbyn) så det är en 160 000 personer som bor i det lilla området (4 x 4 mil typ).

Det finns ingen skivbutik i någon av städerna (jag är osäker på hur det är med Piteå) men vad jag har för mig så har den konkat. Det som då återstår är att köpa skivor på Åhlens och bensinmackarna typ.

Bensinmackarna säljer mest dansbandsmusik både på CD och band (Vikingarna var iaf tidigare sveriges mest sålda band, tack vare just bensinmacksförsäljningen smile.gif , och eftersom att folk som har bil oftast tankar på bensinmackar (förutom den klick människor som stjäl diesel från farmartankar wink.gif ), så tror jag att det blir typ Fame Factory vol 3 eller Lasse Stefans som impulsköp då man står i kassan och ska betala.

Den musik man köper själv är ju sådan man först hittar på nätet och sen beställer från någon internetshop och oftast blir det ju sånt som inte ens kommer till den svenska skivstatistiken (typ om man handlar från www.cdnow.com (http://www.cdnow.com) osv)

Jag tror inte att det är så enkelt att skylla den minskade försäljningen på piratkopiering enbart utan att det är en massa faktorer som styr.

Jag köper personligen mer skivor nu än vad jag gjorde förrut, men skillnaden är nog att man "fular" sig, och tankar ner det man är tor sig vara intresserad av och sen bestämmer sig för att lägga pengarna på det man finner bra istället för att falla för reklamen som överöser oss på alla tvkanaler om att köpa Absolute Music No Whatever eller Mariah Careys 100% Really Pure Christmas Remastered for the 20th time Lovesongs (TM) wink.gif ...

En annan sak som jag tror sänker skivförsäljningen är reklamradion å sitt sätt. Folk behöver inte köpa den låt de fastnar för om den är "populär" för den spelas ju typ 20 gånger per dygn per kanal så man hinner ju bli rätt less skiten innan man ens hunnit få tag på singeln. Tack vare reklamradion så "slipper" vi även få sådana där låtar som Greasemedleyet, Dancing Queen med Abba, Africa med Toto osv som stannar kvar i årtionden på gott och ont. Det finns ju knappt några låtar som är odödliga hits som tillverkats sen 85 typ.

Några är det ju iof som Peter Gabriels Sledgehammer och Need you tonight med INXS fast av den listmusik som kommer nu är ju inte mycket värt att spara egentligen. Vem minns Supernatural eller Excellence om två år? Vem kommer att le nostalgiskt då man hör någon låt från Fame Factorysamlingarna om 5 år?

Vad vill man ha sagt med detta då på en mening? Förfasas inte över att Mariann säljer mest skivor, för kvalitén sitter inte i försäljningssiffror... smile.gif

/Nisse

encore
2003-04-25, 20:48
Batman : Word! Håller med i mycket du säger! Finns inte mycket som spelas i radion, som jag vill köpa. Och när jag väl VILL det, då får man kasta sig skrikandes in i en skivaffär med bomull i öronen, för att hinna införskaffa skivan/singeln innan radion tragglat ut låten.

Ta t.ex den här G.E.S.-låten som de har börjat spela på radion. Jag har max lyssnat på radion 1-2 timmar den här veckan, lite P3, lite P4, lite kommersiell radio. I min radio, på matställen, i bussen osv.. Och på den lilla tiden har jag hört den låten 3-4 ggr. Hur många ggr har då de som lyssnar 8 timmar per dag hört den? Jag är iofs inte nån större G.E.S.-anhängare, men exemplet var bra.

Jag minns att jag hade stora problem med musiken som spelades, när jag jobbade. Jag kände mig hjärntvättad när folk på jobbet tvunget ville höra Mix Megapolski hela dagen. Hur folk överhuvudtaget kan lyssna på samma låtar om och om igen, ja det kan jag inte förstå. frown.gif Jag får iaf stora utslag i öronen av Anastacia - I´m Not In Love & några andra låtar, som tragglades till döds i den skitkanalen...

batmannen
2003-04-25, 21:26
Det som är trist är att de låtar som man kan tycka om själv av den kommersiellaste musiken förstörs rätt friskt genom att spelas sönder.

Tacka vet jag typ Rakt över disc då det begav sig... Då var det spännande att sätta sig framför radion med rullbandaren smile.gif

encore
2003-04-26, 00:46
Jag går lite off-topic här men... Nu har den tredje singlen med Justin Timberlake börjat spelas och... jag börjar gilla vad jag hör! Han har alltid haft lite av det jag gillar med Michael Jackson. Dansen, falsettsången o beatboxandet t.ex. Inga av Justins låtar har fått mig att säga WOW! direkt, men de är funkiga och de växer på mig varje gång jag hör dem.

Det låter otroligt, men jag är nog faktiskt på väg att köpa en platta som det görs mycket reklam för. Det känns faktiskt väldigt ovanligt!