handdator

Visa fullständig version : Metallica reload for real!



imported_Skadast
2003-04-01, 14:12
Detta är vacker läsning... jag skämtar inte!
St. Anger (http://www.closeupmagazine.net/metallica.php)

mechatronic
2003-04-01, 15:35
Hårda grabbar har blivit hårdare... jag tycker det verkar coolt.
Dom är ju skickliga killar så jag tror det kan bli bra det här smile.gif

imported_Skadast
2003-04-01, 17:56
Jorå... jag är övertygad!

krank
2003-04-01, 18:50
wow.. för en gammal metallist som mig är detta i alla fall GOOD NEWS!! smile.gif

Men jag trodde faktiskt det var ett skämt först... om det nu inte är det rolleyes.gif

Stefan
2003-04-01, 20:34
Hmm, Jag är skeptisk (som vanligt).

krank
2003-04-01, 22:12
Ett aprilskämt kanske? biggrin.gif

imported_Skadast
2003-04-01, 22:42
Nope... inget aprilskämt eftersom artikeln publicerades för några dagar sedan.
Dessutom kan man, på metallica.com, få tjuvlyssna på när dom jammar en ny låt tillsammans med Rob (basisten). TUNGT! cool.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-05-05, 23:43
http://www.metallica.se/medlem/stanger_swe.htm

Några medlemmar från Metallica ClubScandinavia fick besöka Universal Sverige för en förhandslyssning av plattan St. Anger. Läs och njut.

http://www.metallica.com/news/2003/images/Cover_A.jpg

10 juni smäller det!

PF
2003-05-06, 00:12
Något för de sanna Metallica-freaksen, de som tycker Enter Sandman är blöjpop tror jag minsann. Själv tycker jag just Enter Sandman är en av världens bästa hårdrockslåtar, men jag lyssnar å andra sidan bara på "blöjpop"... ;-) Har faktiskt sett dem live, på stadion. Det var en upplevelse. Inte minst alla rockerbrudar som var apfulla redan innan konserten och satt och kissade mest överallt (yuck). Nåväl, roligt att de kommer tillbaka. Jag kommer nog aldrig äga en Metallica-platta men jag hyser stor respekt för dem. Ska bli kul om lite nya videos dyker upp på MTV.

Fleno
2003-05-06, 14:13
Är det sant att Lars Ullrich har blivit utnämnd till världens bästa hårdrockstrummis? Eller är det en myt? Han är väl rätt kass om jag har fattat saken rätt.....
Jag gillar en del Metallica-låtar. Mycket bra har de gjort, men jag tappade lite respekt när de körde den där konserten med symfoniorkester. Leadsången hade ungefär lika hårt pressad Auto-tune på sig som Cher i "Do you belive". Så INTE hårdrock med Autotune.....

Stefan
2003-05-06, 15:32
"Är det sant att Lars Ullrich har blivit utnämnd till världens bästa hårdrockstrummis?"

Skulle vara en skandal isåfall

eskimo
2003-05-06, 16:03
Har för mig att han blivit det. Om kategorin vore "Världens stelaste hårdrockstrummis" skulle han vinna med hästlängder.

imported_Jon Adolfsson
2003-05-13, 12:58
Skit i det, tråden handlar inte om världens bästa trummis. Lars är bra nog! Det är summan som räknas (Metallica som band).

Kolla in det här istället och njut:

http://www.directmedia.ch/music/specials/div/Metallica.asf

http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif

PF
2003-05-13, 13:12
Precis, det handlar inte om det! wink.gif

Världens bästa trummis (http://www.mobymusic.com/musicians/images/tr909.jpg)

imported_Jon Adolfsson
2003-05-13, 13:14
rolleyes.gif

PF
2003-05-13, 13:59
Ta det inte så allvarligt. Ta det inte så hårt... wink.gif

Butterfly
2003-05-13, 14:02
Klart Lars har blivit utsedd till bästa metal-trummis... ett antal gånger. Men det lär ju typ alla trummisar blivit med tanke på hur många gånger "världens bästa trummis" blivit utsedd.... Dessutom gör han vad han ska (tycker jag), skulle nog låtit konstigt om han flippat mer.
Och om nån hittar ett riff där han kör på ride vore det kul att höra, vad jag vet är det hihat på allt. smile.gif

PF
2003-05-13, 14:23
Jag vet en del hårdrockartrummisar som tycker ABBAs trummis var stentrist, men bara för att man spelar återhållsamt betyder det inte att man inte kan banka loss om man får. Han var ju tillsagd att spela återhållsamt. Vad hände sedan med honom? Ola Brunkert, var det inte så?

imported_Jon Adolfsson
2003-05-13, 15:11
Alltså, Lars kan ju spela: Dyers Eve och nya St. Anger är bra bevis på det. Det är inte kasst direkt (som Fleno menar på). http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-05-13, 21:13
Skadast (ser att du är i Umeå): Ska vi hänga utanför Burmans Musik natten mot 10e juni? biggrin.gif Jag var där och frågade om han skulle köra nattöppet, trots att 9e är en röd dag. Han var sugen!

imported_Jon Adolfsson
2003-05-15, 23:48
Jag forsätter skrivandet i all ensamhet. Skam den som ger sig så lätt!

Bilder på hur St. Anger kommer paketerad:

http://www.thefrayedendsofsydney.com/album2.jpg

http://www.thefrayedendsofsydney.com/stange5.jpg

http://www.thefrayedendsofsydney.com/stange2.jpg

Sett fulare. biggrin.gif

http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif

PF
2003-05-16, 00:07
Kult ju! Lägger upp en nyhet så får vi hoppas på lite tillflöde av killar med konstigt knutna händer! wink.gif

Blir faktiskt sugen på plattan själv, rent allmänt är det alltid kul med tunga släpp å variation förnöjer!

imported_Jon Adolfsson
2003-05-16, 00:18
Från den senaste förhandslyssningen, denna gång i Australien:

Metal detectors greet you at the entrance. This is no normal album review. Metallica´s new release is under such secrecy that the head of Mercury UK records personally flew to Sydney to ensure that no music is leaked. Jokes were made about a black market copy being worth 2 million to a music pirate. It put things into perspective about just how huge this album is.

(dom fick lyssna på 6 låtar)

Track 1 - FRANTIC

The silence is broken with a machine gun type intro, guitars thrashing along with the drums as the intro rumbles in, stopped in it´s tracks by a stripped down clean guitar, playing a eastern sounding riff. This reprieve doesn´t last long as the drums bass and guitars all enter with a heavy version of the same riff. Dynamically this song has a really flowy feel for the verses and crushing metal for the chorus. "My lifestyle, determines my deathstlye" pierces through the palm muted chug of Metallica´s guitars. A variation of the same heavy riff is introduced late in the song, and it all crunches to a halt at 5:50.

Track 2 - ST. ANGER

The forthcoming single, and title track of the album has a clean guitar intro, though the drumming hints at the mayhem that´s about to follow. A heavy riff is then broken up with a clean verse with syncopated drums filling the room. Vocally this is quite impressive with the chorus vocals reminding me slightly of the vocals from "Outlaw Torn". Around 3 minutes in, some serious double kick drives this song to the next level. Quick drums are countered by slow heavy chugging guitars and eerie lyrics. "I need to set my anger free". The album verion runs 7:28 though it was said the single will be edited down to around 5 minutes.

Track 3 - DIRTY WINDOW

Military style drums kick off Dirty Window with a riff that is grooved in a C.O.C style, with the drums in double time behind the same riff the some thunders away. "This house is clean" Hetfield claims as the heavy guitars chug away in the background. Big thick heavy riffs. A constant kick drum beat is mixed with a spacey clean section, reminiscent of the clean part in "Astronomy". Chanting lyrics, and some more great double kick awaits as this song stops the clock at 5:25

Track 4 - INVISIBLE KID

Invisible Kid brings with it memories of the "Holier than Thou" intro with a galloping riff which sounds like it could easily have been from the ´Puppets´ era. Guitars take turns, almost talking to each other with their riffs. This song sounds like many other songs have had their best parts removed, put in a cauldron and spat out the other side. Imagine "The Wait" crossed the "Battery" crossed with System of a Downs "Jet pilot" and you have Invisible Kid. "Open you heart, I´ll be right there" rings out as Lars pounds more double kick over the final verse, in a Dyers Eve type fashion until ringing the bell at 8:30

Track 5 - MY WORLD

This songs sounds like the guitars have been seriously down tuned and the fat riff played this low rumbles the room we´re in. Vocals are quick with a really groove based riff. "It´s my world now, you can´t have it" James´s voice cracks as he chants "I don´t even know what the question is. Lyrically a very loud strong song. This was close to my favourite song of the lot although it´s so hard to digest them all at once. 5:45

Track 6 - SHOOT ME AGAIN

Guitar harmonics float in the background similar to the pre chorus section of "Ain´t My Bitch" 40 seconds in, Metallica reclaim their throne as the Kings of Metal. The doubts should have been quashed by the five previous tracks, but even the most hardened critic, would have to agree that this is metal at it´s absolute heaviest. A flowing laid back verse makes the dynamics of this song so much more apparent, making the heaviest riff even heavier. Drums and guitars have an almost "Pantera" type groove to them. A totally new riff comes in and annihilates all around 5 minutes in and puts the exclamation point on this song.

imported_Jon Adolfsson
2003-05-16, 00:23
citerar:The doubts should have been quashed by the five previous tracks, but even the most hardened critic, would have to agree that this is metal at it´s absolute heaviest.eek.gif eek.gif eek.gif

Det ryktas om att gratisdvdn (liveinspelningar av alla nya låtar, filmade i bandets replokal) endast medföljer paketet under den första veckan, sen höjs priset till standardpriset av vad en cd+dvd kostar. Tydligen verkar det bara gälla i Europa och när Mercury Records står som ansvarigt skivbolag. I USA kommer moderbolaget Elektra att skicka med gratisdvdn till det normala cdpriset, så länge albumet säljs. Återstår dock att se om detta överhuvudtaget stämmer överens med verkligheten.

PF
2003-05-16, 00:48
Typiskt! Sån´t vill man ju inte missa... undrar vilken sajt som är bäst på förhandsbokningar i så fall. CDON kajkade ur rejält när jag höll på att tugga ihjäl naglarna i väntan på Scritti Politti´s Anomie And Bonhomie. Den kom långt senare än den släppts, trots att jag bokat typ 2-3 månader innan... :/ Ginza borde klara jobbet.

Förresten, Jon, kolla Guitar One-länken nedan, om du lirar gura.

imported_Jon Adolfsson
2003-05-16, 00:57
Förhandsboka inte, gå till en butik i Sthlm och köp. wink.gif Det är känsla att stå i kö och vänta.

Så stelt och tråkigt att beställa över nätet, när det gäller stora skivsläpp alltså.

Ska kolla Guitar One, även om jag inte spelar gitarr. Önskar jag kunde. frown.gif

PF
2003-05-16, 01:01
Du har förvisso rätt! wink.gif

eskimo
2003-05-16, 01:25
Har potential att bli årets antiklimax.
Jag säger inte att skivan skulle vara dålig, har dock aldrig varit med om så jävla upptrissade förväntningar på en skiva.

Butterfly
2003-05-16, 10:00
Måste säga att jag undrar hur bra det blir. Trenden sedan justice har ju varit nedåtgående. I Disappear var ju inte heller nån höjdare. Bättre än Master of puppets blir det ju rimligtvis inte. Men man undrar ju ändå hur det låter, alla förhandsrecensioner har ju talat om att dom förändrats mycket.
Blir ball att se dom tilsammans med maiden på roskilde i sommar. Hoppas dom lirar mycket gamalt då.

imported_Jon Adolfsson
2003-05-16, 12:08
eskimo: De flesta av Metallicas album har varit upptrissade. 150 människor köade på natten för Load och Reload, i UMEÅ. Förväntningarna på MOP var också höga och upptrissade. Jag ska inte ens nämna svarta albumet. wink.gif Samma sak nu med St. Anger.

What´s new?

Butterfly: Nedåtgående, enligt vem? Kom ihåg att smaken är som... Personligen blir jag uttråkad med artister släpper samma tugg varje år. Men samtidigt är jag inte dum i huvudet, jag förstår att det ansågs nedåtgående för de hardcore heavy metal-fans där ute.

För din egen skull, intala inte dig att det skulle kunna bli bättre än MOP. Då blir du säkert besviken. Rimliga och verklighetsförankrade krav skadar inte. Men du kan vara lugn, en sak är säker, dom lirar alltid gamla låtar live. http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/horns.gif

Butterfly
2003-05-16, 12:42
Talar givetvis enbart för mig själv

axeman
2003-05-16, 13:14
Jag förstår inte varför alla band skall envisas med att göra tunga, mangliga plattor när vi redan har Meshuggahs "Destroy erase improve". Det blir lixom inte bättre än så i genren 7-strängat. smile.gif

För mig kommer det krävas mycket av Metallica för att få mig att glömma deras största frågetecken "S&M". Ska man blanda in en symfoniorkester så ska man banne mig göra det bra, dvs sätta sig ned, plocka isär låtarna från grunden och sedan börja arra för hårdrocksband+symfoniorkester. Inte ta låten i sitt ursprungliga skick och försöka klistra på ett taffligt stråkarr för att få "Vi kan göra klassisk musik också"-kredd.

Å andra sidan är det svårt att glömma den sköna känslan när jag satt och förväntansfullt lyssnade på några promolåtar från Loadplattan. Jag hade ingen aning hur det skulle låta och så får man höra en låt som Until it sleeps. Eller när de drar igång Battery som extranummer är också ett klassiskt minne.

Svammelsammanfattning: Metallica är ett band som antingen är jävligt bra och koola, eller så är de bara fåniga. Får se vad nsäta platta blir...

Butterfly
2003-05-16, 14:18
Antar att du vet att Mesuggah nu kör 8-strängat...nedstämt!
Lite att ta i tycker jag...

avart
2003-05-16, 14:44
citerar:skapades ursprungligen av Butterfly:
Antar att du vet att Mesuggah nu kör 8-strängat...nedstämt!
Lite att ta i tycker jag... ...hur blir resultatet då?, tungt antar jag?

/avart
(som tycker merzbow är hårdast av allt)

Stefan
2003-05-16, 22:12
En annan är ju en renodlad Meshuggah galning, man har tom spelat på Haakes trummor (jo, jag har nämt det ett par gånger). Meshuggah är kontrollerat kaos, och det tilltalar mig. Ingen skiva har spelat på mitt känsloregister som Chaosphere har gjort. Chaosphere är ett mästerverk.

Aja, åter till tråden wink.gif

Metallica är ett skenande tåg, och snart smäller det. Men någonstans djupt där inne så hoppas jag att det inte blir så.

imported_Jon Adolfsson
2003-05-18, 19:28
citerar:skapades ursprungligen av Stefan:
Metallica är ett skenande tåg, och snart smäller det. Men någonstans djupt där inne så hoppas jag att det inte blir så. Jag antar att du varken sett eller hört något från studion och diverse intervjuer, det senaste året? Visst, Metallica var ett skenande tåg i och med Jasons avhopp och James rehab-besök. Sen dess har de styrt upp en hel del, både internt och utåt.

Tåget har kommit upp på spåret igen! biggrin.gif

Stefan
2003-05-18, 21:50
Hmmm.. Ja, vi får väl se wink.gif

Butterfly
2003-05-29, 02:18
Jahaja, då har man St Anger (låten) nu. Spelades på norsk radio strömmande och är nu inspelad. Hyfsad måste jag säga.

Stefan
2003-05-29, 05:52
Jag vart lite busig och tankade 1 låt från st anger. Chains of pain hette den (tror jag), och jag är mer skeptisk än tidigare. Detta är varken nyskapande eller bra. Men jag ska inte kasta skräp på albumet än, inte förens jag har lyssnat igenom det ordenligt. Detta kan vara början på slutet pojkar wink.gif

Volantiz
2003-05-29, 06:21
det låter ju inte så positivt..
Vad säger metallica-freaks om de nya låtarna då? Har metallica störtat? eek.gif

Butterfly
2003-05-29, 12:24
Vet inte vad du def. som freak men jag har iaf alla deras plattor sedan länge...

Stefan
2003-05-29, 17:53
Jo, man måste ju äga minst en metallica platta wink.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-05-31, 17:16
Ingen låt har läckt från albumet St Anger, så ni vet. Det har släppts en singel till radiostationerna, den finns inte att köpa i butik. Flera s k releaser (av rippgrupper) har blivit nukade i efterhand.

Det finns ingen låt som heter "Chains of pain" heller, du har mest troligt tankat hem en låt av en annan grupp. Som de flesta andra. tongue.gif

Fixa lite fakta innan du bashar nåt! http://130.239.103.244/images/banghead_125.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-05-31, 17:19
Bra att veta: Albumet finns att köpa fr o m 5e juni, från tidigare 9/10 juni!

Det släpps fortfarande 10 juni i USA dock. biggrin.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-05-31, 17:28
citerar:skapades ursprungligen av Volantiz:
det låter ju inte så positivt..
Vad säger metallica-freaks om de nya låtarna då? Har metallica störtat? eek.gif Vad Metallica-freaks tycker, kan du läsa här:
http://www.metallica.se/medlem/stanger_swe.htm

Generellt sett får den väldigt bra kritik, av alla möjliga fans och journalister.

Killen bakom metallicasucks.com (http://www.metallicasucks.com/) recenserar cdn här (http://www.metallicasucks.com/stangerreview.html), och han, av alla, gillar den skarpt. A- i betyg.

Butterfly
2003-05-31, 22:45
citerar:skapades ursprungligen av Jon Adolfsson:
Ingen låt har läckt från albumet St Anger, så ni vet. Det har släppts en singel till radiostationerna, den finns inte att köpa i butik. Flera s k releaser (av rippgrupper) har blivit nukade i efterhand. http://130.239.103.244/images/banghead_125.gif Vet inte om jag skulle säga att den "läckt" men är ganska säker på att det är metallica. Stämmer med de beskrivningar jag läst och grymt likt hetfield på sång iaf. Som sagt, den spelades på en norsk radiostation vilket ju verkar stämma med vad du säger om att en singel släppts.

imported_Jon Adolfsson
2003-06-01, 03:56
Jo, St Anger (låten) spelas på radion... men inte "Chains of pain". rolleyes.gif

Stefan
2003-06-01, 14:16
"Det finns ingen låt som heter "Chains of pain" heller, du har mest troligt tankat hem en låt av en annan grupp. Som de flesta andra"

Att titeln ej existerar spelar ingen roll. Faktum kvarstår, det jag hörde var Metallica.

"Fixa lite fakta innan du bashar nåt!"

Läs igenom inläggen grundligt innan du svarar. Jag skrev: "Men jag ska inte kasta skräp på albumet än, inte förens jag har lyssnat igenom det ordenligt"

imported_Jon Adolfsson
2003-06-02, 10:27
Det spelar väl visst roll? Du kan ju ha hört något loopat från en inspelning som de spelade upp i sept förra året via deras hemsida? Såna musikstycken cirkulerar på nätet under olika namn. Tyvärr anar jag redan nu att du kommer såga albumet, men överraska gärna positivt. wink.gif

imported_Jon Adolfsson
2003-06-02, 11:35
Recension från Jim Farber på New York Daily News:

Attention speed freaks. The Metallica you long for--the one that used to triple-time every riff and rhythm--is back burning rubber again.

On its first album of new material in six years, the planet´s most popular metal band has decided to resume its original role as the most manic. Everywhere on "St. Anger" guitars peal out and drums flail, creating rhythms as changeable and frantic as a strobe light. It´s the fastest the band has played since 1988´s "...And Justice for All"--and it arrives not a moment too soon.

In the last decade, Metallica pushed maturity as far as any band beholden to the tenets of machismo should. Starting in the early ´90s, it put speed bumps in its beats, softened its guitars and even explored ballads. But the rresult could hardly be called a sellout. Along the way, Metallica developed strong enough melodies and hooks--and balanced them with enough continued force--to keep its work fresh and respectable, if less threatening. In fact, the band´s "mellowing" helped create its undisputed masterpiece: 1991´s "Metallica".

But by the time of its last release--1999´s live "S&M"--Metallica had strayed just far enough from its speed-metal roots. The album paired the group with a full orchestra; the ploy embellished the band´s best-known songs and allowed it to send off its career to that point with a self-glorifying flourish.

Soon after, Metallica parted with Jason Newsted, the bassist of 13 years. It hired in his place Robert Trujillo, formerly of Suicidal Tendencies and Ozzy Osbourne´s band.

Given that "St. Anger"boasts the band´s first new lineup since 1986, it´s guided by a strikingly new dynamic. Not only has the group banished ballads and midpaced songs, it has deep-sixed guitar solos. Here the ax men play in constant tandem.

Riffs rule, not cadenzas. It´s all punch, no squeal.

The band lets you know what you´re in for right from the start. The album opens with a body blow of super-fast drums and guitar volleys, setting off a series of blitzkrieg outbursts, which, for the next 75 minutes, don´t quit.

Keep a fistful of Advil handy. Before the album ends, you´ll need it.

Yet you´re just as likely to feel exhilarated. By aligning the guitars in lockstep, Metallica sounds more in sync--andmore intense--than ever.

There´s also an nice new interplay between the guitars and drums. Lars Ulrich´s explosive rhythms often lead the guitarists into their next riff, creating an elaborate dialogue between percussion and stringed instruments. When the drums double-time the rhythm, the guitars answer by cutting it in half--and vice versa--giving the music great syncopation.

To make up for the lack of solos, the group scorches through more riffs per song than usual. The transitions between riffs have never been more seamless, reflecting the melodic chops Metallica developed over the last decade.

In fact, "St. Anger" draws on everything the band knew before--all its balances of crunch and croon--to create something it has never approached before. Longtime fans will appreciate that. But they´ll be even more thrilled that, once again, Metallica is up to speed."

http://www.metallicabb.com/forum/images/smiles/rockdevil.gif

Stefan
2003-06-02, 19:13
Jon: Jag är ingen envis bitter jävel som du verkar tro wink.gif .. Jamenar, tro fan att jag skulle tycka att det vore kul om ST Anger skulle få samma genomslagskraft som Black Album, men! (there´s always a butt!).. jag är ej blåögd.

Rillo
2003-06-03, 10:53
Det närmaste jag kommit Metallica är Die Krupps "A tribute to Metallica" och den suger rejält. biggrin.gif

Butterfly
2003-06-03, 16:45
...och det är knappast ens förnamnet...

krank
2003-06-03, 22:39
Jaha, nu sitter man och lyssnar på plattan då... första intrycket var att den inte levde upp till mina förväntningar, men jag är inte igenom hela skivan än så än kan dom väl överaska wink.gif

PF
2004-05-23, 19:28
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1058&a=268549&previousRenderType=2

Stefan
2005-03-02, 02:43
Jon Adolfsson: Så, vad tyckte du om skivan? :p

Sämre album får man leta efter.

Volantiz
2005-03-02, 02:49
dynga är ett väldigt passande ord tycker jag..

Stefan
2005-03-02, 02:54
Vad har vi lärt oss nu då? Jo.. tro ej på hype. Ofta säljer hypen mer än musiken.

sawtooth
2005-03-02, 11:49
Jag såg filmen "Some kind of monster" som handlar om de minst sagt påfrestande inspelningarna av "St Anger". Den var bra. Jag har mycket större respekt för Metallica efter att ha sett den och musiken fick en annan dimension. Det är fortfarande ganska fjantigt, men jag tror faktiskt att de är alldeles ärliga och inte alls beräknande kommersialister som jag trodde tidigare. Och det betyder mycket i min bok.

Det finns en toppenscen där skivbolaget försöker tvinga dem att göra reklam för någon stor radiostation och de fattar inte varför de ska behöva hora på det viset, så det hela urartar totalt. Kul.

Och hela den där Napster-fadäsen behandlas lite i bakgunden. Intressant faktiskt.