handdator

Visa fullständig version : 80-talsmusiken man måste kunna

PF
2002-12-03, 20:52
Upon request... vår käre Encore ställde lite frågor om 80-talets tongivande musik. Själv har jag mina gamla favoriter att rekommendera;

Scritti Politti: Cupid & Psyche '85 + Provision + Anomie & Bonhomie - dessa tre bör man ha i sin skivsamling tycker jag. Specifikt intressanta låtar: Hypnotize, Word Girl, Small Talk, Boom! There she was, Sugar & Spice, Oh Patti, Brushed With Oil - Dusted With Powder, m fl. Albummusik man bör lyssna på med lurar och sätta sig in i.

Howard Jones: Human's Lib - What Is Love, grym popklassiker. Hela plattan är ett mästerverk i glad syntpop. Ingen sequencerprogrammering förutom trummaskinsprogrammeringen - alla syntar är spelade in på 24-kanalstape. Otroligt. Andra viktiga låtar med Howard; "Look Mama", "No One Is To Blame" m fl. Främst kring 83-85 är han intressant tycker jag.

Chaka Khan: I Feel For You (album) - enormt viktigt album från 1984. Ett mästerverk i programmering och arrangering, och sången är helt magnifik. "Through The Fire" kan tårfälla mig i vilket ögonblick som helst. Mycket snyggt, en klassiker. Oberheim-syntar i kvadrat.

Michael Jackson: Thriller - ett album alla måste ha i sin skivsamling. Inget snack om saken - ett oerhört album. Smakfullt, välljudande, välprogrammerade Jupiter 8-patcher (vilket det sägs man hade ett helt "crew" till), otrolig sång, klassisk platta.

Mike Oldfield: Crises - viktig platta, mycket Oberheim OBX-syntar och härliga popklassiker som "Moonlight Shadow", "Foreign Affair" m fl. T om rockrökaren "Shadow On The Wall" är ball. "Crises" är ett långt stycke, en härlig resa genom 80-talsinstrument.

Övriga viktiga 80-talslåtar (för mig): Industry - State Of The Nation, Thompson Twins - Doctor Doctor, King For A Day m fl, Pet Shop Boys - West End Girls & Love Comes Quickly, Ratata - Om du var här & Så länge vi har varann, Abba - The Day Before You Came, Eurythmics: Here Comes The Rain Again & Sweet Dreams, Prince: Kiss, Art Of Noise: Moments In Love, Paranomia, Ode To Don José m fl (allt: Fairlight CMI), The System: You Are In My System (tongivande för Scritti m fl), Erasure - Circus-plattan (Prophet VS), Chorus-plattan (snyggt som bövelen), samlingen är KANON. Imagination; Just An Illusion, Music & Lights, m fl, Zapp: More Bounce To The Ounce & I wanna be your man, Soul To Soul; Keep On Moving.

Ja, det där var bara ett litet urval "straight from the head", det finns massor av fler viktiga låtar men det här är det som finns i mitt "första rum av 80-talskorridoren".

mastgrr
2002-12-03, 22:05
Harold Faltermeyers Beverly Hills Cop!

PF
2002-12-03, 22:07
Du tänker på "Axel F", ja, den är också en liten klassiker, om än något uttjatad.

encore
2002-12-04, 06:40
PF : tack för svaret. Verkar vara många timmars musik att se fram emot. :cool: Jag kommer definitvt kolla upp det jag inte hört innan, fan vad kul! Av det du nämner har jag hört nån låt här o där, visst Jacko´s album har jag (+ resten) och det är verkligen ett gjutet album.

Har även hört Chaka´s "I feel for you" (måste ju va Stewie på munspel), en del av Mike Oldfield (köpte min första skiva med honom, samlingsalbumet "Elements", för några veckor sen) + en del av det du nämnde. Lite Erasure har man också.. (psst Oberfunker har nästan allt!) wink.gif

Lite tråkigt att visa låtar är sönderspelade.. när jag var liten gillade jag Tarzan Boy (Baltimora) men den känns tyvärr inte lika kul idag.. :-/ lite synd kan jag tycka...

Iallafall, här är de 80-tals låtar som påverkade mig när jag var liten, bara tagna från minnet :

Mel & Kim - främst "Respectable"
Samantha Fox - "Nothing´s Gonna Stop Me Now"
Rick Astley - "Take Me To Your Heart"
Living in a Box - "Living in a Box" och "Blow the House Down" (älskar de här 2 låtarna!)
The System - "Didn´t I Blow Your Mind"
Jan Hammer - "Crocket´s Theme"
Fun Fun - "Happy Station"
Koto - "Jabdah", "Visitors", "Dragons Legend"
Laserdance - "Powerrun (vocoder version)"
Thompson Twins - "Don´t Mess With Doctor Dream"
M & H Band - "Popcorn" (och "Ordinopaso")
Scotch - "Disco Band" och "Delerio Mind"

Det ska tilläggas att många av artisterna har jag många fler favoritlåtar med idag men dessa var de jag förälskade mig i då. Idag ligger nog Scotch´s "Primitive Man" före de andra Scotch låtarna. =) Enkel men cool låt och med syntackord som går rakt in i mig. Svårare behöver det inte vara..

[ 04 December 2002, 06:42: fixat av: encore ]

PF
2002-12-04, 07:08
Kult! Vi har klart liknande smak måste jag säga. Mel & Kim och Living In A Box var vad jag köpte när jag åkte till London med familjen efter att jag slutat nian. På HMV shop. Se´n spenderade jag resten av de två veckorna med att längta hem till skivspelaren.

encore
2002-12-04, 08:31
Pf : Lyssnar på Japan - Tin Drum; en skiva jag köpte pga den skulle vara känd för att ha unika syntljud. Väldigt skum skiva, tycker inte den är så bra, men på spår 3 finns det spännande syntljud iaf. Ska lyssna på den några gånger iaf.

Kollade upp "What Is Love", fan vad bra den är. I början av låten tänkte jag (hmmmm, tight spelat... inte!) men i resten av låten spelas det oklanderligt bra! =) Härlig melankolisk låt med en jäkla massa DX7 och snygg sorglig röst! =) Typ 70% av ljuden står DX7:an för... jag älskar redan den här låten. Måste kolla upp honom!

Förresten, vad hade Scritti Politti för sampler? Kan det ha varit en Fairlight där med?

PS.. har du tänkt på att intron på Scritti´s "Perfect Way" påminner lite om Erasure´s "Heavenly Action", det är nog det där stabbande stråkljudet som gör det. Aja..

PF
2002-12-04, 08:41
Scritti Polittis syntkille David Gamson hatade samplers, men han hade en Prophet 2002 (rack). De hyrde in en Fairlight någon vecka under inspelningen av "Cupid & Psyche '85". Bland annat samplades sångaren Green Gartsides röst och det används som ett syntsolo i låten "Absolute". Senare jobbade de med Synclavier på Provision-plattan, både som sequencer och "trumsampler". Men när det skulle vara piano så använde de piano etc.

What Is Love - helt underbar, va´ kul att du gillar den. Grym klassiker.

Jag har också den där plattan med Japan, men håller med dig, gillar det inte, sången är skum, det känns inte alls som vad man trott. China Crises, däremot, har gjort lite snygga grejer, kolla in "King In A Catholic Style" (har jag för mig den heter, orkar inte kolla på plattan just nu). Se´n får vi förstås inte glömma Yello. Deras samling är ett måste.

PF
2002-12-04, 08:51
Just - jag nämnde Scritti-plattan "Anomie & Bonhomie", den är ett kärt återseende av 80-talsidolerna, men det är Green Gartside som ensam är Scritti idag. På den plattan har forne keyboardisten/programmeraren enbart fått producera, med ett viktigt scenario: "På den här plattan ska vi inte använda syntar och trummaskiner". Så hela den plattan är spelad rakt igenom, även hiphoplåtarna, vilket ger ett j*vligt luftigt och skönt sound, den är nästan lika viktig som Cupid & P. om du frågar mig, fast den är hyfsat ny - 1999. Otroligt snyggt formgiven CD förresten. Som en recensent sade, typ; C&P´85 en av de viktigaste 80-talsplattorna och A&B en av de viktigaste 90-talsplattorna.

encore
2002-12-04, 09:00
pf : Yello ja! De är coola! "The Race" och "Gold Mine" ligger mig varmt om hjärtat men jag har även en samling som heter "80-85" och den hittar man också mycket kul på. Jag är nog mest fascinerad av vilka möjligheter man hade rent tekniskt på den tiden och det är därför jag gillar Yello så mycket. De utnyttjade verkligen samplern som ett instrument. Idag är de väl inte lika kul kanske...

Angående Michael Jacksons Thriller så läste jag i MM 7/01 en intervju med Richard Barbier (för mig annars så okänd kille) ifrån Japan som gjorde de skumma syntljuden på Tin Drum och han sa följande :

"Jag mötte en av keyboardspelarna på Michael Jacksons Thriller-album alldeles nyligen. Han berättade för mig att Michael var helt såld på ljuden vi använt oss av på Tin Drum (1981) och det flögs in sex Sequential Circuits-experter för att försöka kopiera vårt synt-sound. Allt detta istället för att bara ringa mig, säger Richard och ser lite sårad ut"

Hmmm, rätt kul story men detta betyder kanske att det inte var Jupiter 8 men Prophet de använde sig av? Quincy Jones hade antagligen cash till båda kan man tänka sig! =) Förresten så är Tin Drum också spelad för hand, utan sequencers.

- encore (babblar mycket idag, jag vet, jag vet)

[ 04 December 2002, 11:01: fixat av: encore ]

encore
2002-12-04, 23:16
Förresten, ni andra. Kom gärna med era tips på 80-tals låtar som inte går på radion dagarna i ända, jag känner på mig att jag har missat mer! wink.gif

- encore (som faktiskt har skrivit Scritti, Jones & Chaka Khan på sin önskelista :D )

lait
2002-12-26, 12:43
du glömde den bästa NEW ORDER BLUE MONDAY
de gjorde visst låten för att testa sin nya trummaskin tr 808 eller ?

jgb
2002-12-26, 12:53
quote:skapades ursprungligen av: lait:
du glömde den bästa NEW ORDER BLUE MONDAY
de gjorde visst låten för att testa sin nya trummaskin tr 808 eller ?http://www.vintagesynth.org/oberheim/dmx.shtml

Oberheim DMX. Ingen annan trummaskin var det. Dags att ta en kurs i trummaskinsspotting kanske? wink.gif

Det finns även en Stretch-utökning till DMX, jag tror det är fyra extra ljud att spela på. Finns en sådan maskin inne på JAM i Göteborg. Klart rolig att leka med!

lait
2002-12-26, 13:10
så där ja man lär sig så länge man lever,
kul att lära sig någe nytt!
vet du vilka synthar de använde?

PF
2002-12-26, 13:21
Det finns en story om hur Kraftwerk åkte till Manchester (eller var New Order nu höll hus) för att leta upp grabbarna och fråga ut dem angående Blue Monday. "We wish to know about the bassdrum", och New Order sade vilken maskin det var. Kraftwerk replikerade snabbt. "No, no no! We want to know the p r o c e s s !"... typiskt Kraftwerk, huh? :-)

PF
2002-12-26, 13:23
Apropå Blue Monday, jag tycker remixen är bättre än originalet. Mixen jag menar finns på samlingen "The Rest Of New Order" och är gjord av Hardfloor. Fantastisk.

PeterH
2002-12-26, 14:04
Whoa! Helgerån!

Den mixen är bland det värsta jag hört. Dom har tagit bort allt jag gillar med låten och ersatt med 25-öres-"techno". Hatar!

Orginalet är dock helt enormt bra.

New Order måste för övrigt vara det ojämnaste bandet nånsin. Dom dunkar in helt fantastiska låtar emellanåt, för att sedan var fullständigt ointressanta (för att inte säga rent kassa).

Nu senast vart det ju Crystal, vilken låt!

PF
2002-12-26, 14:45
Vi har nog bara lite olika smak, men Hardfloor är definitivt inga 25-öres-techno-killar... :-) Tycker också att New Order är ojämna och är inget större fan av dem. Livespelningen på Hultsfred i somras, som gick i TV, var helt usel. Samma 1990-trummor hela tiden och falsksång rakt igenom. Blä.

lait
2002-12-26, 20:44
visst är dom ojämna,men blue monday är nog den låten jag tycker är den bästa 80-talaren.
andra grupper:
grant miller-red for love
p.lion
silver potzzoli-around my dream
fancy

förresten jag har max mix 1-6

PF
2002-12-26, 20:54
:rolleyes: well, maxmixplattorna är väl mer det värsta från 80-talet... wink.gif

lait
2002-12-26, 21:14
jo kanske det men de var iaf
de första mix vinylen jag hörde

PF
2002-12-26, 22:53
Well, dubmusik har ju funnits sedan 70-talets början och det är bra mycket ballare mixteknik involverad där. Maxmixplattorna är fejkade remixar, där man gjort covers på originalen som sedan sam-sam-sam-samplats itu till lite fragment, tuggummidisco av värsta kvalitet. Hatade dem då, hatar dem idag. Fattar inte varför folk får nostalgikänslor av dem, jag får bara obehagliga rysningar.

Volantiz
2002-12-26, 22:56
jag har maxmix 11.. den tyckte ja var urhäftig i ett par dagar :)
Men så var jag inte så gammal då heller wink.gif

encore
2002-12-27, 00:12
Det finns en annan koppling mellan Kraftwerk och Blue Monday också. Vid några tillfällen hör man en samplad kör i bakgrunden. Den kommer från Kraftwerklåten Uranium som ligger på Radioactivity-albumet. Nice!

Lait : Sköna italo klassiker du nämner! wink.gif Fancy - Chinese Eyes är en klassiker för mig t.ex.

PF / Peter H : Hardfloors version av Blue Monday gillar jag och även en del gammal Hardfloor men det senare de har gjort har jag bara tyckt varit slentrianmässigt och astråkigt. Det finns begränsningar på hur mycket variation man kan göra med två TB-303:or, en TR-909:a och en sampler och effektbox. :D

Sen gillar jag både original och ´88 versionen av Blue Monday och även en del andra hits (Bizarre Love Triangle, True Faith etc (lyssna på remixen av True Faith på "The Rest Of", otroligt bra!)) med New Order men jag håller med, de verkar lite ojämna..

Minns ni Regret, deras mindre hit från 1993? Den tyckte jag otroligt mycket om. Var elva år gammal och lyssnade på p3 hela den sommaren medan jag programmerade små spel på c64:an. hihi.. :)

encore
2002-12-27, 13:11
Säga vad man säga vill om Max Mix-skivorna, men de hade snygga skivomslag! Den här är från Max Mix 8 :
http://www.ovations.de/maxmix/mixpix/maxmix8.jpg http://inthemix.xfx.net/images/maxmix8a.jpg

PF
2002-12-27, 13:14
Mmm, det är ballt, med konst skapad i tidens tecken - med airbrush.

encore
2002-12-27, 13:38
Mmmm verkligen, airbrush är verkligen snyggt!

http://lemon64.ayleen.nl/covers/full/last_ninja.jpg

Apropå Max Mix 8, där ligger en annan 80-favvis, Humanoid - Stakker Humanoid, en riktig acid-klassiker!

PF
2002-12-27, 13:42
Den är faktiskt riktigt klassisk - men är det originalet då?

encore
2002-12-27, 13:52
PF : Ja, och vad jag har hört så är det en hel del som är originalen. Däremot finns det ju Master Genius-mixarna, där man hör en del covers, bland annat på Blue Monday. Ungefär som den där italo covern på Laura Branigan´s Selfcontrol.

PF
2002-12-27, 14:05
Mmm. De gjorde precis som housegudarna Thunderpuss 2000 gör ibland idag, ställer originalartisten inte upp så tar de in någon som kanske kan sjunga nästan, nästan snarlikt (om lyssnarna är tondöva och drogpåverkade). T2000 har t ex en så´n remix på Madonna´s "Live To Tell" där de lånat in nå´n polsk hora (ursäkta uttrycket) som fått lägga leadsången. Rätt så hemskt kasst, liksom. Det är det jag inte tålde med Maxmix - i kombination med kaxiga, tondöva och idag säkert drogpåverkade klasskamrater som hotade med stryk om man inte erkände att den oerhört taffliga Kylie-remixen på Maxmixplattan minsann visst var med Kylie på sång och inte nå´n maffiadotter från Sicilien. Så det var ju bara att ljuga och säga, "jo du har rätt, det är Kylie Minogue, förlåt, jag hörde fel". Jag tror just Stock, Aitken & Waterman var extra allergiska mot Maxmix för ingen av deras artister (väl?) lät sig väl remixas på de där plattorna i alla fall - det var sugiga covers rakt igenom.

lait
2002-12-27, 15:32
andra klassiker
d-mob-acid
jolly roger-acid man
farley jackmaster-funk-love can`t turn around

encore
2002-12-28, 14:38
Har lyssnat på Chaka Khan - I Feel For You plattan ett par gånger, den blir bättre för varje gång, den sa mig inte så mycket första gången jag lyssnade på den. Men så brukar det ju funka med bra musik, iaf för mig. Man uppskattar det först efter ett par lyssningar när låtarna har ´fastnat´.

Ett par riktiga guldkorn är Stronger Than Before och Eye to Eye. Det är så att man ryser! :) Chinatown är också cool, fräcka vocoders på refrängen! I Feel For You är ju också bra men eftersom jag hört den förut så är det de ´nya låtarna´ som imponerar mest på mig. Fast med Stevie på munharmonika blir det knappast bättre, han höjde There Must Be An Angel på samma sätt.

Undrar vad det är för trummaskin på skivan? Det är säkert nån av de vi nämnde i trummaskin´s tråden men jag kan inte riktigt känna igen de olika modellerna än. Linn..? JGB kan kanske hjälpa? Äsch det spelar inte så stor roll egentligen.. :)

- - -

Edit : En liten notis bara! :) Jag har min DVD-spelare (som jag spelar CD-skivor med) kopplat genom min satellitmottagare. När en skiva har spelats och DVDn går i standby-mode så slås satellitsignalen på istället. Kanalen stod på tyska MTV, där visades en gala med Britney Spears, just då visade de ett klipp, när hon som liten var med i Mickey Mouse Club och sjöng en låt ihop med en annan kille. Gissa vilken? I Feel For You med Chaka Khan. :)

[ 28 December 2002, 15:53: fixat av: encore ]

PF
2002-12-28, 15:55
Kul att skivan får nyrenässans - jag fick den i julklapp julen 1984 eller 85. Kolla in introt på "Hold Her" - snacka om varma Oberheim-klanger. Trummaskin? Vet faktiskt inte. Användes inte Oberheimsystemet rätt flitigt? Oberheim OB-8, DMX, SX...? Eller var det OBX som var synten i systemet? Snyggt typsnitt på innerkonvolutet också... särskilt på LP´n... :-)

encore
2002-12-28, 16:05
PF : Ja, det brukar vara den största behållningen av LP-skivorna, formatet! Mycket yta att titta på! :) Jag gillar utformningen av Kraftwerk´s Trans Europe Express, är väl inte något speciellt egentligen, men där är mer att titta på och jag gillar notblads-utformningen. En annan är Jarre´s Magnetic Fields (där man ser varje hudcell på konstnären typ :o ) och Michael Jackson´s Dangerous. (mycket att titta på som sagt)

Jag tycker ändå inte detta var så bra exempel, fler finns säkerligen. Fast iofs, med tanke på de tråkiga one-liner inläggen som varit på det senaste så uppmanar jag er boys & girls till att motivera varför, om ni har nån skiva som ni tycker är väldigt fin i stort format.

[ 28 December 2002, 16:07: fixat av: encore ]

PF
2002-12-28, 16:39
Den sista vinylplattan jag köpte (ja, det var inte så fasligt länge sedan) var Aphex Twin´s Drukqs. Den är snygg, en stor låda med fyra plattor i.

http://www.drukqs.net/

Kolla in länken. Officiell sajt för plattan, snyggt - som vanligt med prylar från Warp Records. Fick tipset av D*g*t*l-Henrik? på SAS när jag var medlem där, att handla direkt från Warp, och mycket riktigt - som han sade - så fick man lite presenter på köpet, bland annat ett par promotolvor med andra artister.

Fast det kommer en del snygga prylar på CD också - mer och mer kanske, så folk verkligen värderar köpet av plattan som en "pryl" man vill ha (får vi hoppas). Nu senast såg jag en samling i fin, röd sammetsklädd papp med guldtryck, med Talvin Singh och sån´a artister (nej, ingen julplatta även om man gärna kan tro det av beskrivningen "röd och guld").

encore
2002-12-28, 17:46
PF : Aphex brukar ha rätt bizarra skivomslag, gärna sitt eget ansikte. Jag har Windowlicker-singeln, där sitter hans ansikte på en bystdrottning. eek.gif

Förresten, Koto - Jabdah har ett väldigt snyggt skivomslag : (här med några fula klistermärken)

http://slobix.free.fr/images/Koto_Jabdah.jpg

Förresten, är det någon som har koll på artisten Taffy? 80-tal i italodiscostuket. Jag har en låt "I Love My Radio" som jag verkligen älskar. Låter lite åt Chaka Khan hållet kan man nog säga, fast med piano och mycket sköna syntleads. Hade varit kul om hon (antar jag) har gjort mer guld som nån här kände till.

- encore (ja jag vet att jag är insnöad på 80-talet, men skjut mig då!)

Volantiz
2002-12-29, 02:37
Jag var inne på saturn return i gamla stan för ett par dagar sedan och hittade en cd inklädd i svart läder med en tryckt logga på (var nog fejkläder iofs). Det tyckte iaf jag var riktigt häftigt!

PF
2003-01-03, 01:52
Encore ska få ett välproducerat alster att djupdyka i, "What A Feeling" så klart, från filmen Flashdance, med Irene Cara på helt j*vla grym sång. Det finns en extra lång version som är extra syntigt snygg. Året var 1983. Ingen kvasi-90-talsmusik här inte.

Ett annat spår man gärna spelar om och om och om och om igen är Soul II Soul´s "Keep On Moving". 1989. För övrigt (och det har jag nog sagt förut?) det enda som är riktigt värt att kolla in med Jazzie B m fl faktiskt. Okay, "People" är snygg också (fast den är från ´90).

PF
2003-01-03, 01:57
Våga Hata Reklamradio! :)

encore
2003-01-03, 01:57
PF : Har hört flashdance låten, totalt söndertjatad i mina stackars öron pga fenomenet Mix Megapol. :rolleyes: Men oki, jag gillar låten ändå. wink.gif Soul II Soul har jag nog hört men minns inte just nu, ska kollas upp någon annan dag! wink.gif

PF
2003-01-03, 02:00
Ok, du ska få något bättre:

The Ballad Of Lucy Jordan

Marianne Faithful

micke
2003-01-03, 10:52
(Here comes) the screaming jets - Johnny Warman

encore
2003-01-14, 02:02
Här är en låt till, kom på att farsan hade den på en av sina blandband, som han brukade spela i bilen. En låt med ett sound i stil med Chaka Khan och Diana Ross, vid samma årtionde.

Aretha Franklin - Jimmy Lee

Ja förresten, apropå Diana Ross, kolla in :

Diana Ross - Chain Reaction (Beegees medverkar, har jag för mig) &
Diana Ross - Eaten Alive (där Michael Jackson medverkar)

Båda låtarna är från albumet Eaten Alive (1985)

Alltihop jag nämnt ovan är skitbra! wink.gif

Oberfunker
2003-01-14, 19:27
Aj, aj, aj! Här var det 90 så mån håller på att gå av på mitten! "Miica liiikeee!" för att quota en mindre polulär Star Wars-figur...

Det finns mycket, men det mesta är nog med. Erasure MÅSTE förstås vara med (även om "Chorus" kom ut 1991, är dess sound en klar produkt av Clarke erfarenheter och önskningar under hela hans karriär) liksom lite Depeche, men utöver vad vi nämnt här (varav Scotch är en klar favorit, medan jag håller mig endast till Max Mix 4 som faktiskt är mycket roande... resten är bara ett billigt plagiat av denna känns det som, och de suger följaktigen babianbakdel) har ju också den käre Michael Cretu gjort en del kul (men Enigma kom naturligtvis senare) framförallt under namnet Sandra. "Maria Magdalena" och "In The Heat of The Night" är bara två exempel på kalaslåtar (med fullständigt värdelösa videos, men ok...). Cretus (känns inte som det stavas så riktigt, men har glömt hur!) egna "Samurai Samurai" är rätt ball den också.

Åh, Encore nämnde Baltimora! Har inte hört mycket med dessa, men minns min första 7" som var en "gradientfärgad" (eh... tonad från gult över till rött?) histora med en tecknad kille med blå t-shirt där det stod "Baltimora" på, om jag inte minns fel. Artisten var rätt i alla fall. Minns inte vad låten hette, men fasingen va cool instrumentalversionen va... Man kunde spela den på vilket varvtal som helst :D Minns bara att den började med nån cymbal...

Ah, och tyskarna då? Jojomen! Har någon hört Propaganda? Suveräna grejer! Sitter just med albumet "A Secret Wish" från 1985 i handen med hits som "The Murder of Love", "Frozen Faces" och "The Chase"... Även innehållande singeln "P-Machinery" som inte bör vara alltför okänd för den som doppat näsan i en del vinylbackar. Den singeln var det första jag fick tag på och råkade hitta detta album begagnat för typ två år sedan. Det är mycket experimenterande med både aklustiska och elektriska instrument - i huvudsak synthar. Det används mycket goda analogljud och en del trummaskiner, en hel del reverb och andra lite mr udda effekter. Sångerskan och de övriga bandmedlemmarna drar sig förvisso inte för att skrika till ibland :) Rekomenderas!

Annars då? Räknas Michael B. Tretow? Denne man kan man säkert starta en ny tråd om - fasingen sicken kul gubbe... Nå, töntroligt, kanske? Gillar det i alla fall - ni får säga vad ni vill. Men visst ser hans samlingsskiva konstig ut brevid nya Covenantalbumet :D

Oberfunker
2003-01-14, 19:33
Oj... och du Encore! Skvallra lagom om min musiksamling :) Ja, jag har ett par skivor med Erasure, det är allt... okej då, nästan alla, men vadå då!? :p

PS (eller PF?) När får man välja sin egen "titel" - Vince Clarkist, Synthnörd, stolt MRC Pro användare eller så? eller kanske skulle jag kanske återkomma när jag åtminstone postat några hundra meddelande till? Bara undrar nu när jag ändå skriver :)

Oberfunker
2003-01-14, 19:36
Ahhhrrggghhhh!

Och så klart album nummer 1: Eurytmics "i984". Det är bara att köpa om du inte har det i din samling. "Sexcrime" är min absoluta favoritlåt från 80-talet skulle jag nog våga säga. Fantastiskt! Måste köpa en ny LP eller skaffa albumet på CD dock... :D

Real Parakeet
2003-01-15, 11:50
Köpte en skiva i förrgår med den där blixtdans-låten. Det var någon samling med "one hit wonders". Kul.

En annan 80-talsklassiker är "Living on video" med gruppen Tranx-X. Syntsolot i den låten håller jag som världens skönaste syntsolo. Och jag har hört dem alla. Två gånger.

Sedan har vi "666 - the number of the beast" med Iron Maiden. Vilken klassiker! 80-talet hade så otroligt mycket positiv och poppig musik - helt i den tidens anda. Här är några andra låtar:

"Never ending story" med vaffan han nu hette.
Alla tidiga låtar med Modern Talking. Uj uj vad 80-taligt.
"Moonlight shadow" Gissa vem!
"Dragons legend" med Koto, snyggare omslag än till Jabdah.
"Words" med FR David
... och många många fler!

encore
2003-01-15, 14:25
Parakeet : Words, Neverending Story (Limahl btw!) & Modern Talking är ju annars sånt som man hittar på de flesta "80´s greatest hits!"-skivor (har en och annan sån).. Jag blev förvånad hur mycket jag tycker ´saknas´ på dessa skivorna. Det är ju olika vad man lyssnade på då, men varför är det alltid så mycket New-Romantic på dessa skivor och så lite typ svart 80-tal´s musik (Typ Chaka, Ross, Jackson osv osv)..?

Kanske är det så att artisterna i sig är för dyra att lägga på en samlingsplatta, jag vet inte, men något skäl borde det ju vara. På de skivor jag har ligger t.ex inte Madonna heller.. Eller Depeche, Queen, Erasure.. inga *riktigt* stora faktiskt.. konstigt.. Någon som har en förklaring? Det har säkert med pengar att göra, för på de flesta samlingarna går samma de låtar igen : Kajagoogoo, Spandau Ballet, A Flock of Pilgrims, Sandra osv....

Eller så är det kanske samma företag som gör de där skivorna (Disky finns det nån som heter) som inte har någon fantasi? :confused:

Oberfunker
2003-01-15, 15:35
De kör efter ett "vinnande" koncept... Som så ofta annars. Suuuuuuuck! frown.gif

PF
2004-02-03, 03:01
Now, det här är stort! :)

Synd att det inte är så lätt att få höra detta bara, men i UK har man en radioshow som heter Tracks Of My Years. För ett par veckor sedan snackade Howard Jones i showen. Och - han talade om bland annat Scritti Polittis "The Word Girl". Gah! En idol lyssnar på en annan idol.

http://www.bbc.co.uk/radio2/shows/bruce/tracks/index.shtml?jones

Och detta är inte heller kattpiss, här snackar Pet Shop Boys om samma sak.

http://www.bbc.co.uk/radio2/shows/bruce/tracks/index.shtml?petshopboys

Om någon kommer på hur man kan lyssna på dessa klipp, tipsa gärna.

Aja, man fick veta vad de gillat för låtar i alla fall! ;)

neriks
2004-02-03, 06:43
Wow ... Ruggigt bra tråd detta ;)

Jag vet inte om någon har nämnt Frankie goes to Hollywood än i denna tråd. För mig intar de en given plats i 80-tals samlingen :)

Steve
2004-02-03, 08:33
Gött Pf att du tar upp Moroders goa jobb på Flashdance What a feeling. De lyssnar jag på minst en gång per dag :hmmm:

Ljuva 80tal :cool:

Crisies ÄR en grym platta

Depeche´s Abroken Frame öppnade mina ögon för syntar tillsammans med Freddie Hansons Minimoog å Prophet orgier i Noice (R.I.P)

Kim Wildes Kambodja rekommenderas, smetig ståkmaskin med lite jupiter kanske :confused:

Återkommer efter dagens första kopp Java :D

lasselu
2004-02-03, 08:40
Man får inte glömma Ultravox...
Sen har vi ju ABC:s första platta...
Och som Oberfunker säger, Propaganda...
Och Billy Idol...
Och Duran Duran...

Steve
2004-02-03, 08:58
Ultravox-Givetvis Lasselu.Mkt odyssey där

Alphaville Forever young plattan- en absolut favorit

Hipnoises - Droid

Sabrina-Boys, boys boys :kaaaka!: (ett skämt)

Van Halen-5150 Lyssna på summer nights-Gött guralir

Titelspåret till Top Gun, heter det Higher Ground? Harolt F & Steve Steven´s(grymt underskattad stärngbändare, B I vapendragare)

Filmmusiken till Rockyfilmerna borde ju platsa som klassiskt 80tal (Själv håller jag för öronen :D )

Steve

lappalainen
2004-02-03, 08:59
Hmm... Någon, eller några nämnde New Order. Själv tycker jag att:

1) Blue Monday i original slår Hardfloor-remixen med så många hästlängder att det är löjligt. Däremot ska man lyssna på deras remix av Robert Armanis "Circus Bells" för att höra vad det var som alla ville ha när de bad Hardfloor göra en remix.

2) Bortsett från den fullkomligt urusla "Fine Time" så är albumet Technique i mina öron en absolut pärla. "Dream Attack" är (precis som b-sidan till True Faith, "1963") så vacker att jag börjar gråta...

Ingen tycks ha nämnt Alphaville. Inga stilbildare eller så, men ändå betydelsefulla för 80-talet... Sedan har ju MARRS, Bomb the Bass och S'Express sin givna plats i drickabacken. :cool:

lappalainen
2004-02-03, 09:05
Inner City... Säger bara Kevin Saunderson. Big Fun och Good Life har väl ändå betytt otroligt mycket för modern house/dansmusik. Lait (om ja ginte missminner mig) slog huvuder på spiken med Chicago's finest... Fast du glömde Marshall Jeffersons "Move Your Body". ;)

Steve
2004-02-03, 09:20
Billy ocean, get in to my car. Kan det bli mer 80tal. Det riktigt luktar Pina Colada, aaaahhhhhh känner hur det trycks in axelvaddar under kavajen. Min Skjorta, min skjorta (steves skjorta transformeras till en chockrosa t-shirt, Miami Vice here i come)

Bonnie Tyler, Total eclipse of my heart. Sista dansen på alla mellanstadie discon med puss & kramhörna ;)

Europe, Final Countdown med TX816 på leadsynt.

Robert Palmer, Addicted to love. Fina töser i den videon, de ser mer vana ut att greppa andra saker än instrument :D

Survivor, Eye of the tiger. En bra måttstock på hur bra ett coverband är. Svänger det så kan dom lira (vilket inte är ofta)

Hur mkt vågar man egentligen rota i 80talet :p

imported_Niklas Hellgren
2004-02-03, 09:20
Nu är det min tur.

Jag skulle vilja säga att Dead or Alives "Youthcake" har en plats bland 80-talets bästa. Det svänger rejält och mycket synthar blir det.
Mina absoluta favoriter var annars He Said, med albumen "Hail" och "Watch, Take Care". Jag är så glad att dessa skivor nu befinner sig i min CD-samling istället för vinylbacken.

Sen får vi väl inte gllömma I Start Counting med "My Translucent Hands" och absolut inte våra svenska hjältar NASA och Adolphson & Falk

tjoflöjt vilken nostalgitripp denna tråd blevo

lappalainen
2004-02-03, 09:45
Slade "My Oh My" var tillsammans med FGTH "The Power of Love" mina sista-dansen favoriter... Sen var ju Run Away med just nämnda Slade en stämningshöjare på dansgolvet också...

Hehe... Tack och lov att 80-talet är över. :kaaka:

encore
2004-02-03, 10:54
steve: Hipnoises - Droid
Hehe, gillar du den låten, får du verkligen inte missa min parakeet-remix i den här tråden (http://99musik.com/forum/showthread.php?t=4183) [självreklam! självreklam!] :D

lasselu
2004-02-03, 12:28
Jag skulle vilja säga att Dead or Alives "Youthcake" har en plats bland 80-talets bästa. Det svänger rejält och mycket synthar blir det.

Aaahhhh...självklart...hur kunde jag glömma den... :p

Distinct Division
2004-02-03, 12:31
Man får inte heller glömma det bästa synthsolot genom tiderna i Living on video med Trans-X... Helt sanslöst bra! :D

Znoken
2004-02-03, 13:08
Eller de otroligt sköna basgångarna i Paul Hardcastles "Nineteen".

Så himla underbart! *poppar på högsta volym* :D

Real Parakeet
2004-02-03, 13:20
Devo - "SHOUT". Trevlig låt från 80-talet. Sedan har vi ju "Habba habba Zoot zoot" med M.B. Tretow samt hans Makalösa manick.

sawtooth
2004-02-03, 15:00
80-talet var ju mer än glittrig pop. Alla 80-talshitsamlingar riktar in sig på den utopiska sidan av decenniet, men det gjordes ju jättebra och originell musik också i den lite mörkare skuggkanten eller bara inom 'alternativ' musik.

Band som Bauhaus, Joy Division, Test Department, Einstürzende Neubauten, DAF, Nitzer Ebb, Meat Beat Manifesto, Clock DVA, Front 242, svenska Blue For Two och Twice A Man, Skinny Puppy. David Byrnes & Brian Enos fantastiska 'My life in the bush of ghosts'. Talk Talks första tre plattor, Dead Can Dance, The Cure. Och så Laurie Andersons fullständigt lysande 'Big Science'!

Synthpop? Ingen tycks ha kommit ihåg Human League? Skäms! Och OMD? Data? Visage? Landscape? Gary Numan!? Hur kan ni glömma Gary Numan?

Och all hiphop/electro då: Run DMC, Sugar Hill Gang, Mantronix, Beastie Boys, Africa Bambaata, Grandmaster Flash, Digital Underground, Stetsasonic...

Oj. Här sitter antinostalgidemagogen #1 och läxar er i stenåldrig musik. Inte bra. Måste genast tvätta öronen och göra avbön till Prefuse 73 - One Word Extinguisher.

:)

lappalainen
2004-02-03, 16:44
Och all hiphop/electro då: Run DMC, Sugar Hill Gang, Mantronix, Beastie Boys, Africa Bambaata, Grandmaster Flash, Digital Underground, Stetsasonic...

A Tribe Called Quest och De La Soul icke att förglömma... ;)

8_bit
2004-02-03, 17:18
Sawtooth. Angående electro. Hur kan du bara glömma Man Parrish? "Six simple synthersizers" är en låt man kan höra om och om och om och om och om igen. Fullkomligt briljant text! :)

/8 bit

sawtooth
2004-02-03, 17:21
Man Parrish var väl egentligen mer italo än electro? De var väl tom italienare? Men det är en fantastisk liten visa: 'one little sequencer going round and round...'

:D

Oj, 3 sequencers var det ju...

lasselu
2004-02-03, 17:50
Har någon nämnt Yellow Magic Orchestra?

en David
2004-02-04, 17:43
Men för fasen: Peter Gabriel - So. Det är det bästa ifrån 80-talet. Ja, Näst intill det bästa ifrån hela århundradet.

Red Rain, Sledgehammer, Mercy Street, In Your Eyes. Mums. Och producerat av en av världens bästa producenter: Daniel Lanois. Särskillt tillsammans med Eno blir det bra.

Och när vi nämner dom kommer jag att tänka U2 - Joshua Tree. Den kom väl också på 80-talet? Mums. U2 som bäst.

8_bit
2004-02-04, 22:00
Sawtooth. Har ingen aning om var snubben kommer ifrån. Han har en hygglig sida iaf.

http://www.manparrish.com

waveterm
2004-02-04, 22:31
Manparrish är från NY - Bronx.

L

PF
2004-02-04, 22:32
Någon som hört talas om Freeeze / Midi Rain ? Skulle vilja veta mer.

waveterm
2004-02-04, 22:33
IOU ?

L

pme
2004-02-04, 23:13
80-talet tillhör Dire Straits. Live plattan Alchemy och studioalbumen Love over gold och Brothers in arms är tunga. Lyssna på money for nothing. En yamaha DX1:a. Annars var körde de med obx,prophet V och jupiter 8. Fast Dire Straits är ju gitarr musik...

lappalainen
2004-02-05, 09:58
Å jag tyckte att Level42 lyckades ruggigt bra med Running in the Family, hela plattan alltså. Har man brutit upp med flick-/pojkvännen är "It's Over" klockren. Sen kan man väl inte sticka under stol med att Stock Aitken & Waterman kloggade igen listor var och varannan vecka.

PF
2004-02-05, 13:35
IOU, yes. Någon aning?

Mårre
2004-02-05, 14:35
Jag fattar inte riktigt...måste man kunna 80-talsmusik?
*yr*

waveterm
2004-02-05, 14:54
Finns nog inte så mycket mer att veta än IOU. Jag har plattan någonstans i bokhllan ( kanske under F ? ). Lyssnade igenom och arkiverade den.

L

PF
2004-02-05, 15:38
Mårre: ursprungligen var det jag som hjälpte Encore på traven för att hitta in i skivtraven, och jag ville mest berätta om det som var "mitt" 80-tal, inte om allt... :)

Mårre
2004-02-05, 16:46
Ah! Encore e ett barn av "the 90s"? ;)

lasselu
2004-02-05, 16:52
Jag fattar inte riktigt...måste man kunna 80-talsmusik?
*yr*
Självklart, annars så är man fullständigt hopplöst ute... :D

PF
2004-02-05, 17:22
Ah! Encore e ett barn av "the 90s"? ;)

Yes, he is. Jag är en gammal gubbe. Jag tror faktiskt han frågade mig om tips innan på något vis. Men det minns jag förstås inte, jag är lite dement också.

PF
2011-03-19, 11:56
FqeQ_PfKMAo

theVOID
2011-03-19, 12:01
Gräsligt hehe ;)

theVOID
2011-03-19, 12:01
Man får inte heller glömma det bästa synthsolot genom tiderna i Living on video med Trans-X... Helt sanslöst bra! :D

Det håller jag med om :)

PF
2011-03-19, 12:05
Hehe, tjaoo fast tekniskt fulländat. Inte videon dock... :D

PF
2011-03-19, 12:10
OcpQnwAmv_4

Tja, så här kan racket låta :)

theVOID
2011-03-19, 12:17
DET var sjukt imponerande däremot PF :)
Rätt extrem HIT låt för övrigt!

PF
2011-03-19, 12:21
Ja, han är galet grym & deltog å gjorde (42 st) signaturpatchar till mitt Fairlight CMI Legacy MKII+ - där är vissa av dessa ljud med. Programmerade från scratch och ej samplade, demonprojekt verkligen. Han släpper snart sitt egna refill med några fler ljud. Kolla in hans sajt www.baumanproductions.com framöver.

encore
2011-03-19, 13:21
Även Robert Palmer låg på listorna med 'You're In My System' (men The System gjorde förstås originalet).

s6H9Y1H_RRg

drloop
2011-03-19, 14:49
Var det inte Bauman som gjorde Cars med Numan också?
Grym gubbe!

Flipper 2
2011-03-19, 17:08
Meningen med livet summerad i en enda minut... en tidsepok... där allt stämmer och vad alla vi strävar efter...

http://www.youtube.com/watch?v=Y0MEtBQb2yM

... och efter en jobbig dag på jobbet...

http://www.youtube.com/watch?v=bZV-pGFpAts

micke7
2011-03-20, 16:43
Angående Michael Jacksons Thriller så läste jag i MM 7/01 en intervju med Richard Barbier (för mig annars så okänd kille) ifrån Japan som gjorde de skumma syntljuden på Tin Drum och han sa följande :

"Jag mötte en av keyboardspelarna på Michael Jacksons Thriller-album alldeles nyligen. Han berättade för mig att Michael var helt såld på ljuden vi använt oss av på Tin Drum (1981) och det flögs in sex Sequential Circuits-experter för att försöka kopiera vårt synt-sound. Allt detta istället för att bara ringa mig, säger Richard och ser lite sårad ut"

Hmmm, rätt kul story men detta betyder kanske att det inte var Jupiter 8 men Prophet de använde sig av? Quincy Jones hade antagligen cash till båda kan man tänka sig! =) Förresten så är Tin Drum också spelad för hand, utan sequencers.

Här är en lista på vad för syntar användes på "Thriller":

• Yamaha CS-80
• Roland Jupiter 8 (x3)
• NED Synclavier II
• DK Synergy
• Roland Jupiter 4
• Roland MC-4 microcomposer/sequencer
• Yamaha GS-1 FM synth
• Oberheim Four-Voice
• SCI Prophet 5 (x2)
• Yamaha CE20 FM preset synth
• Yamaha portasound keyboard
• Roland VP-330 vocoder/strings
• Bode Vocoder
• E-mu Emulator I
• Minimoog (x2)
• Linn LM-1
• Roland TR-808
• Linndrum (LM-2)

Följande keyboardister & synth-programmerare medverkade på plattan:

Michael Boddicker ('main synth-programmer')
Greg Phillinganes
David Foster
Bill Wolfer
Brian Banks & Anthony Marinelli
David Paich & Steve Porcaro
Rod Temperton

encore
2011-03-20, 20:42
Hehe, svar på tal 9 år senare. :)

micke7
2011-03-20, 23:09
Ja, det var ju inte igår du skrev ditt inlägg precis :)

Jag var inte helt säker på att du fortfarande var medlem på 99musik.

Ƶl8R
2011-03-20, 23:30
Slayer: Reign in Blood

Public Enemy: Rebel without a pause

Public Image: This is not a love song

Nicke577
2011-11-29, 22:59
Tycker Dancing in Heaven av Q-feel från Girls Just Want to Have Fun filmen är riktigt nice :) Man får sån jädra lust att dansa till den på något sätt :D Vet inte om man vågar näman Cyndi Laupers låt, jädrigt sönderspelad!

Snuten i Hollywood musik har även nämnts här. Tycker låten som är i början av andra filmen när de rånar smyckesaffären (samt på några andra scener i filmen) är för jädra häftig! Låten är i alla fall en instrumental del av Bad Guys av Harold Faltermeyer. Låten är tydligen en "cover" av ledmotivet till Flykten från New York, som jag visserligen inte sett :O

reverbsvansen
2011-11-29, 23:15
IOU, yes. Någon aning?

John Rocca - I Want To Be Real
http://www.youtube.com/watch?v=8r7xAus_Zno

+1 på Q-Feel Tycker hela skivan är bra. Vet inte om de släppte mer än den dock...

Här hemma gillas Nik Kershaw och Flash And The Pan. Tycker verkligen att 80talet är det bästa musikårtiondet...

reverbsvansen
2011-11-29, 23:21
TV-programmets Femettans intro. precis i början och en fet hit på en gång, synd att timmen är för sen för att kräma på nu... :)

http://www.youtube.com/watch?v=XrFb5iiJLI4r
http://www.youtube.com/watch?v=Ce9Q9fTgPWk&feature=related

dokido
2011-11-30, 00:20
Dom dummaste
23 skidoo
Everything but the girl, engelsk post punk - On my mind
Throbbing gristle
Ryuichi Sakamoto - esperanto plattan har jag för mig 1985 adelic penguin
De visade videoart på tv, hett hett

Grace jones
Bryan enos ambient plattor o coop m byrne my life in the bush
O glöm för all del inte robert fripp, o john hassels underbara musik

Laurie anderson o jarre , zoolock o superman

22 för många
Von zamla - superbra

Edit: wtf såg nu åldern på tråden ha ha, avigsidan av "dagens inlägg"

micke7
2011-11-30, 00:34
Snuten i Hollywood musik har även nämnts här. Tycker låten som är i början av andra filmen när de rånar smyckesaffären (samt på några andra scener i filmen) är för jädra häftig! Låten är i alla fall en instrumental del av Bad Guys av Harold Faltermeyer. Låten är tydligen en "cover" av ledmotivet till Flykten från New York, som jag visserligen inte sett :O

Jag gillar både John Carpenter's och Harold Faltermeyer's musik.

Du menar den här låten från Beverly Hills Cop 2, eller hur?

http://www.youtube.com/watch?v=aBIFMT6keso

Han måste haft Carpenter's "Duke Arrives" från Flykten från New York (1981) i åtanke när han skrev musiken:

http://www.youtube.com/watch?v=IbENhng6og0

Sen låter ju riffet i Faltermeyer's The Running Man score (1987) ganska likt piano/synt riffet i Carpenter's The Fog (1980):

http://www.youtube.com/watch?v=VYdsNeRoShA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yNSLaYJboPE

Beverly Hills Cop 2 var förresten Faltermeyer's första score med Synclavier. Han använde den flitigt på The Running
Man och Tango & Cash också.

Jeppe K
2011-11-30, 11:12
Mike Oldfield: Crises - viktig platta, mycket Oberheim OBX-syntar och härliga popklassiker som "Moonlight Shadow", "Foreign Affair" m fl. T om rockrökaren "Shadow On The Wall" är ball. "Crises" är ett långt stycke, en härlig resa genom 80-talsinstrument.

Varje gång jag blir lite 1980-tals sugen är det just Oldfields "Crises" som ofta får både börja och avsluta mina seanser. (..och ibland bara den...)

Förutom ett alldeles eget tonspråk i titelspåret så är ju den elektroniska instrumenteringen verkligen dåtidens "state of the art".

Oberheim OB-Xa
Fairlight CMI
Oberheim DMX
Roland VP 330
Prophet V
Simonds V

Och... Quantec room simulator !!

Nicke577
2011-11-30, 19:18
Jag gillar både John Carpenter's och Harold Faltermeyer's musik.

Du menar den här låten från Beverly Hills Cop 2, eller hur?

http://www.youtube.com/watch?v=aBIFMT6keso

Han måste haft Carpenter's "Duke Arrives" från Flykten från New York (1981) i åtanke när han skrev musiken:

http://www.youtube.com/watch?v=IbENhng6og0

Sen låter ju riffet i Faltermeyer's The Running Man score (1987) ganska likt piano/synt riffet i Carpenter's The Fog (1980):

http://www.youtube.com/watch?v=VYdsNeRoShA&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=yNSLaYJboPE

Beverly Hills Cop 2 var förresten Faltermeyer's första score med Synclavier. Han använde den flitigt på The Running
Man och Tango & Cash också.

Det var den översta jag tänkte på där ja :)

rymdeko
2011-11-30, 23:05
Förutom en hel del goa soundtracks till film, TV och TV-spel är 80-talet ett rätt ointressant årtioende musikaliskt för min del.

HFKtYCcMWT4

PF
2012-04-18, 23:37
NmxG9RUvzzw

David Gamson - Sugar Sugar

Lite överkurs klass AA här men denna singel skickade David Gamsons kompisar (från USA hela gänget) till Rough Trade Records som tyckte att det lät kul och spelade upp det för Green Gartside. Som tände till. Och så ringde Davids telefon och han fick frågan om han ville vara med i bandet, som syntprogrammerare. Scritti Politti. Stoooort!!! <3

Singeln är från 1981.

Lackan
2012-04-19, 01:36
Ah, och tyskarna då? Jojomen! Har någon hört Propaganda? Suveräna grejer!
Måste få kasta mig in här eftersom du missar att nämna Dr mabuse som är det bästa dom någonsin gjorde. Claudia Brücken som sjunger i Propaganda var även en del av duon Act som rekommenderas.

Propaganda producerades av Trevor Horn som är ett måste för alla som vill dyka ner i 80-talet. Han ligger bakom band som The Buggles, ABC, Art of Noise, Frankie goes to H och massor mer. En legend.

Andra 80-talare som rekommenderas och inte nämns här är spanska Liaisons Dangereuses och Mecano, tyska Moscow TV och Two of China (med samma bandmedlemmar) samt belgiska Telex. Bland de poppigare missas ofta holländska Digital Emotion och den glade lille transan Divine med framför allt "Shoot your shot".

Devine producerades av Bobby Orlando (gudfadern av Hi-NRG) som ligger bakom bl.a. The Flirts och producerade tidiga Pet Shop Boys, samt sig själv som Bobby O. Andra Hi-NRG-snubbar är ju Sylvester och Patrick Cowley. Inte missa om man gillar Hi-NRG.

Att LA-baserade Berlin gjorde mer (och bättre låtar) än "Take my breath away" är också okänt för de flesta.

Vill man lyssna på Japans utmaning till Kraftwerk får man inte missa Logic System och framför allt första plattan "Logic" som är helt underbar. (Och med syntvärldens snyggaste omslag dessutom).

framtiden
2012-04-19, 10:55
Fan vad tråkigt att diskussionen 10 år senare fortsätter på samma spår, även när det gäller gamla grejer!
Inga andra genrer/stilar som folk är intresserade av? Hände ju helt tokigt mycket underbara grejer på 80-talet, speciellt efter 84 då ingen visste vafan som skulle hända näst.

2012-04-19, 11:03
Fan vad tråkigt att diskussionen 10 år senare fortsätter på samma spår, även när det gäller gamla grejer!
Inga andra genrer/stilar som folk är intresserade av? Hände ju helt tokigt mycket underbara grejer på 80-talet, speciellt efter 84 då ingen visste vafan som skulle hända näst.Fan vad tråkigt att du skriver så istället för att posta musik som du tycker platsar under den här rubriken.

2012-04-19, 11:14
Fan vad tråkigt att dela in i "80-tal". I min värld känns PÅ ETT UNGEFÄR 77-83 som en naturligare tidsepok där jag har mitt hjärta.

Det hjärtat har inget med Axel F, Miami Vice och Paul Hardcastle att göra om man säger så...

Däremot Joy Division, Talking Heads, The Cure, Patti Smith, tidiga Simple Minds, Kraftwerk, Bowies Berlinperiod, The Clash osv osv.

Frengus
2012-04-19, 11:23
min röst för 80-talets bästa synthsolo:

4FG-106Opxg

Lackan
2012-04-19, 11:34
Fan vad tråkigt att diskussionen 10 år senare fortsätter på samma spår
Var inte 80-talet för längre sedan än 10 år? :)

Lackan
2012-04-19, 11:42
min röst för 80-talets bästa synthsolo:

Min röst för 80-talets bästa syntbas. Låter fan helt felprogrammerad, men ljuvlig...

MtCsU8ypSxI[/QUOTE]

tommyc
2012-04-19, 11:53
Var inte 80-talet för längre sedan än 10 år? :)

Kolla när tråden startades....

Lackan
2012-04-19, 12:26
Kolla när tråden startades....
Jag vet. Kolla smileyn i slutet av min kommentar. :)

tommyc
2012-04-19, 12:56
Jag vet. Kolla smileyn i slutet av min kommentar. :)
Ahh, ok! :-)

PF
2012-04-21, 00:58
btYwCT97VaU

Brilliant, med Youth, gjorde en James Brown-cover med Scritti Politti-sound. Love it!

Socker
2012-04-21, 01:13
Brilliant, med Youth, gjorde en James Brown-cover med Scritti Politti-sound. Love it!

Den där är skitbra. Konstigt bara att de kom undan med att den var så lik Word Girl.

T11
2012-04-21, 01:56
NmxG9RUvzzw

David Gamson - Sugar Sugar

Lite överkurs klass AA här men denna singel skickade David Gamsons kompisar (från USA hela gänget) till Rough Trade Records som tyckte att det lät kul och spelade upp det för Green Gartside. Som tände till. Och så ringde Davids telefon och han fick frågan om han ville vara med i bandet, som syntprogrammerare. Scritti Politti. Stoooort!!! <3

Singeln är från 1981.

Glowing

T11
2012-04-21, 01:58
btYwCT97VaU

Kommer ihåg låten och videon. Men låtversionen a la Scritti var inte den som brukade snurra på MTV/Music Box/Sky Channel. Kan inte finna den på tuben eller i Spotify.

PF
2012-04-21, 02:30
Den där är skitbra. Konstigt bara att de kom undan med att den var så lik Word Girl.

Wow!!! Jag trodde du tokdissade allt detta. :D Va' glad jag blir.

PF
2012-04-21, 02:53
FBgHGafPet0

Här är en av världens fem bästa hiphoplåtar / proddar någonsin. Fetaste basgången, givetvis DX100. <3 Fem av fem. Kool Moe Dee, 1988.

PF
2012-04-21, 03:02
Hade all hiphop varit så jäääävla fet som ovanstående så hade jag fan fått gå med armen i mitella for life. :D

Socker
2012-04-21, 03:09
Wow!!! Jag trodde du tokdissade allt detta. :D Va' glad jag blir.

Plötsligt händer det!
Nej nej, Cupid&Psyche t ex är ju ett genialiskt album. Men om vi nu ska riktigt rulla oss i 80-talet kan vi lika gärna riva av lite socialistisk brittisk pop (åh...Dr Robert...*svimmar*):

http://www.youtube.com/watch?v=Jxk3wEb_R7s

2012-04-21, 03:11
Kool Moe Dee, 1988.Minns en kille som började i min klass, vi började prata musik och han tvingade mig att låna den där. Det här är, så vitt jag vet, andra gången jag hör kool moe dee. Väcker en del minnen på både gott och ont.

PF
2012-04-21, 03:24
Nu snackar vi! ;)

Titeln på låten fick mig att minnas denna pärla också. Tidigt 90-tal när man trodde 80-talsglanspopen skulle få överleva. Det gjorde den ett tag, Opus III är ganska glänsande också. Här har vi den absolut bortglömda tjejduon Banderas.

-rcLLa5mPvU

Köpte denna samtidigt som Prodigy's Jilted World (två tjejer i kompisgänget anno those days älskade den, själv fattade jag inte alls & gillade bara MTV-videosarna för att de var så sjuka) och Massive Attack's debutplatta (som man ju förstås kan spela vilken dag som helst utan att någonsin skämmas). :)

Socker
2012-04-21, 03:39
http://www.youtube.com/watch?v=cHaItsPWOIY

http://www.youtube.com/watch?v=TtR5yjw-mnQ

http://www.youtube.com/watch?v=Z22ntSY-iv0

PF
2012-04-21, 03:39
Stilen med bra basgång & underbar sång hade förstås redan uppfunnits & dekorerats vackert av Mantronix. Detta är förmodligen på rätt sida av decenniumstrecken, tror denna kom typ 1989.

7z_dNHwlBzM

Jag har den på tolva! ;)

2012-04-21, 03:47
Jag har den i samma dåliga kvalitét på piratblandband köpt på cypern.

PF
2012-04-21, 03:50
Att minnas vad man har på ett samtida piratblandband från Cypern är stor konst och en prestation värd namnet! ;)

PF
2012-04-21, 03:53
vNm0-cf2les

Lekfull prodd och helt sanslöst vacker refräng.

2012-04-21, 03:55
S'Express fanns på bandet också, eller på ett annat band....de så kallade cypernbanden, ungefär som dödahavsrullarna.

PF
2012-04-21, 03:57
Hehe. Posta tublänkar så kidsen får lite inblick i den underbara musikvärld som snurrade de där åren. :) Dee Lite anyone? :)

PF
2012-04-21, 04:03
Enola Gay i all ära men nä, OMDs allra allra bästa låt. Asså. Fyfaaan vad grym. :)

moFiaQPCl04

PF
2012-04-21, 04:09
Jag älskar GLASSPOP! ;)

sKFZx5DqBSE

2012-04-21, 04:11
FYHm-B0tnCs

PF
2012-04-21, 04:14
blueprint! :)

PF
2012-04-21, 04:18
4vGFYIiCMvY

Hårt remixande '85 :) Fedt.

The Introvert
2012-04-21, 09:06
Banderas! Älskade den låten, men den hade försvunnit i 90-talsdimmorna. Tnx PF :)

PF
2012-04-21, 12:41
Hade på känn att din kommentar skulle gälla just den nu när jag klickade upp & inväntade tråden. ;) Kul! Den är verkligen enormt bra!

framtiden
2012-04-21, 13:49
Fan vad tråkigt att du skriver så istället för att posta musik som du tycker platsar under den här rubriken.

Vad är poängen, om alla redan är nöjda med att det är så? Tänker inte vara mer partypooper än så.

T11
2012-04-22, 04:34
Jag som är EXTREMT kräsen när det gäller album måste säga att det Thomas Dolby-producerade Jordan-albumet är ett utav världens 10 bästa album genom tiderna. Paddys fängslande röst är oxå lika högt rankat imho.

Kul att se att det är fler som slår ett slag för denna supergrupp:)

vNm0-cf2les

Lekfull prodd och helt sanslöst vacker refräng.

T11
2012-04-22, 04:37
Helt enig:) Hela låten är väldigt annorlunda, speciellt för att komma från OMD, och det är just det som gör den så bra.

Enola Gay i all ära men nä, OMDs allra allra bästa låt. Asså. Fyfaaan vad grym. :)

moFiaQPCl04

PF
2012-04-22, 20:43
The Beatmasters / Ska Train / 1989! :) Ta Mantronix-känslan, bort med sången och på med koola samplingar. Och en trumpet. :) Samt lite acidbubbel. Detta sound har cirkulerat ett TAG nu minsann. :)

rPCJUo0zp7M

Mein
2012-04-23, 00:01
Denna var ingen personlig superfavorit men den hördes ur varenda radio i över ett år. Kommer inte ihåg vilket bara. :)

http://vimeo.com/38765342

/Mein

Lackan
2012-04-23, 00:24
Grym film och grymt tema. Det som förvånar mig är att det också är så grymt otight spelat, men att det är just det som låter bra. Alla dance-covers med perfekt sync som kommit genom åren låter ju helt keff jämfört med originalet.
Akyx5iu_z8Y

T11
2012-04-23, 12:48
På tal om Moroder så vill jag ha tag på Midnight Express-temat så som det låter i filmen. Nån som kan hjälpa mig hitta det?

C:a 8:52 in i denna hör man lite utav den. Återkommer senare flera ggr i filmen i olika versioner, bra sådana dessutom.

Men i den versionen som släpptes på skiva, den som man hittar överallt så måste jag hela tiden fantisera bort det otroligt mesiga melodiljudet. Hoppas verkligen att någon annan än Moroder bär ansvaret för det valet, annars är det bannemej illa ställt med Giorgio ibland;)

http://www.youtube.com/watch?v=55GX2ARqU1w&t=8m52s

55GX2ARqU1w
aOSctvrUf24

ZAkmIAn3Oxo

_HvJfeSk1RU

cCmkc6s6iEs

PF
2012-04-23, 16:56
Mein; den där fick mig att tänka på ett par glada videos jag får leta upp sen... :)

theVOID
2012-04-23, 18:07
Bowie var fn suverän under alla epoker! :)

PF
2012-04-23, 19:41
IarqhaOMUc8

<3:kaaka:

PF
2012-04-23, 19:45
AdHLn_iHTSs

VrtwCXeKsvg

micke7
2012-04-23, 20:05
Grym film och grymt tema. Det som förvånar mig är att det också är så grymt otight spelat, men att det är just det som låter bra. Alla dance-covers med perfekt sync som kommit genom åren låter ju helt keff jämfört med originalet.
Akyx5iu_z8Y

Nu är ju Midnight Express i och för sig från 1978 men OK...

Låter otight!? jag tycker det låter så tight det bara kan.

Hursomhelst, album versionen arrangerades och framfördes av Greg Mathieson. Han spelade basgången manuellt (för hand alltså)
på sin Minimoog.

Greg: "For the bass parts I would play 8th notes and an AMS digital delay would play the 16th notes. I remember that Giorgio had some small cheap, preset synth that we used for a lot of the melody sounds but I don't remember what it was."

Jag har vid ett senare tillfälle fått reda på (av Harold Faltermeyer) att det troligen var en Roland SH-2000. Till de svävande "stråkarna" användes en ARP/Solina string ensemble med phaser.

micke7
2012-04-23, 20:27
På tal om Moroder så vill jag ha tag på Midnight Express-temat så som det låter i filmen. Nån som kan hjälpa mig hitta det?

C:a 8:52 in i denna hör man lite utav den. Återkommer senare flera ggr i filmen i olika versioner, bra sådana dessutom.

Men i den versionen som släpptes på skiva, den som man hittar överallt så måste jag hela tiden fantisera bort det otroligt mesiga melodiljudet. Hoppas verkligen att någon annan än Moroder bär ansvaret för det valet, annars är det bannemej illa ställt med Giorgio ibland;)

55GX2ARqU1w

Häller med dig, film versionen är klart coolare!

men...

Filmversionen av soundtracket har dock aldrig släppts på skiva. Harold Faltermeyer och Dan Wyman spelade syntar och programmerade på film versionen. Alla synt pålägg gjordes vid Dan Wymans Sound Arts studio, Los Angeles (John Carpenters '70-tals scores till Assault..., Halloween och The Fog spelades också in där)

Greg Mathieson (som arrangerade och spelade på album versionen) berättade följande för mig:

"The job for me that day was to take the one minute cues from the movie and turn them into 6 or 7 minute disco songs that would be used for the Movie sound track album. I had a magical day! I could not make a mistake this day. I recorded every synth and keyboard part on that album in one day! It became funny, they would start the tape machine for a 6 minute bass part and they would go out and have a coffee and I would look around and there was no one in the studio with me. That was how confident they felt of me that day. I've never had another day like that since!"

EDIT: detta förklarar kanske varför inte original musiken någonsin släppts på skiva. Hela scoret
består tydligen av en massa korta snuttar. Hur det än ligger till så skulle jag vilja ha musiken på CD.

PF
2012-04-23, 20:33
En av de bästa filmerna som gjorts också.

drloop
2012-04-23, 21:14
Jag är ju lite producent skadad. Några bitar med producenter som jag gillade då.

Grace Jones -I´m not perfect. Proddad av Nile Rogers från Chic
Arcadia - The Flame. Proddad av Nile Rogers från Chic

Grace Jones - Slave to the rhythm. Proddad av Trevor Horn.
Art of Noise - Close to the edit. Trevor var med och skrev denna lilla bit.
Art of Noise - Moments in love. Trevor var med och skrev...

Sedan är ju Prince omöjlig att inte nämna.
Parade en platta som jag gillar skarpt, Girls & Boys är ju hur cool som helst från den plattan.
Sign O the times... uj.
osv....

RZ-1
2012-04-23, 21:17
http://www.youtube.com/watch?v=TOCeOdXr7MY

http://www.youtube.com/watch?v=BtqGijiqLU4

http://www.youtube.com/watch?v=sKgCLVl-bGY

http://www.youtube.com/watch?v=_UmOY6ek_Y4

http://www.youtube.com/watch?v=gh0oSrjLlwY

T11
2012-04-24, 03:27
Den här måste ni se till att era barn tar med sig in i framtiden. Vore en dödsskam om den inte fick leva vidare:
http://open.spotify.com/track/4UcqictH0qFzGtYfJWLfDi
Björn J:son Lindh - "Härifrån Till Evigheten"

Och den här plattan från samma geni "Atlantis Bilder Från En Ö"
http://open.spotify.com/album/0qHj4MaPtgG3sqg8EOoFqA

("Brusa Högre Lilla Å", ja den förutsätter jag bara att den kommer leva vidare av sig själv, den sköter ju det så bra redan)

Det var så heterogent, oförutsägbart, divergent, evigt blandande från vitt skiljda musikstilar - kulturer - åldrar och länder.
Det fanns instrumentala hits, a capella hits och t.o.m. de som var över 30-40-50 kunde slå igenom.

Tycker synd om kidsen som inte får instrumentala hitlåtar idag. Och även killar fick lov att erkänna att de gillade glada och icke-amerikanska låtar utan att behöva skämmas eller för den delen framstå som mindre manliga.
Ni förstår; det här utspelades under den tid då även heteromän fick lov att göra glad musik;)

Klistrar in ett par hits som det tyvärr inte talas så ofta om idag, lite tyskt lite franskt o annat gott:

Zobi La Mouche- Les Negresses Vertes
8yapXaWsZ9g

Les Rita Mitsouko- Le petit train
SHEwFoo_KA0

Les Rita Mitsouko ~ C'est Comme Ça
BggXhzUhZ94

Sparks and Rita Mitsouko - Singing in the Shower
jgtjEjEKUA4

Red Box - Chenko
dv-P7jWbY74

Red Box - Lean On Me
X2msXlKPgvk

Red Box - For America
W2BJxTtY1uI

Playhaus - White Light
PCH93JsUEqo

Peter Shilling - Major Tom (tyska versionen)
fwh7Ic_uKCs

Pete Shelley - "Homosapien"
2HwmO_GZfzI

micke7-> Vad synd att originalmusiken inte pressades:*(

PF
2012-04-24, 12:26
Nä nu skojar du. Red Box For America, spypåse! :-| jualla jualla jualla juessäy

hasse_fx
2012-04-24, 22:23
C6l0p23LGwQ
hvvyMldLDQY
NIh-t7oLGJs

Jeppe K
2012-04-24, 22:45
Björn J:son Lindh <3 <3 <3

Håller med dig TII. Jag tror att såna som Lindh och Mike Oldfield var ganska betydelsefulla under första delen av 1980-talet för att locka över mainstream lyssnarna "på den andra sidan". De lyckades båda fixa den där svåra balansgången mellan avantgarde och populärmusik. De lyckades kombinera "hederligt musikaliskt hantverk", "eget tonspråk" med "den nya teknologin".

Vad jag gillar med de äldre herrarna var att de till en början inte blev "slavar" under maskinerna. (detta, mina vänner, var innan loopar och "grove maskiner" tog över ) De utnyttjade ny teknik för att "försköna" sin alldeles egna musik...

micke7
2012-04-24, 23:54
När vi ändå är inne på lite cool filmmusik måste bara John Carpenter & Alan Howarth nämnas.

Här är några av deras absolut bästa från '80-talet.....

f1JYDmo19to
IbENhng6og0
1VggaSmM4l4

henBYrAEb80
tQ3dH0699dE&feature=relmfu

1wWIfQHuLrE

xJ17HcZSnKo
2-_ERyOeDSw
uP3NgkPQ5Wo
D0SIhMzO8gU

d2RwWTvTssM

jpl
2012-04-26, 12:27
detta är en del av vad jag tyckte var viktig 80-talsmusik.
tycker fortfarande.

zfEs8W4i9zw

eP3ge9DGsKU

I-R_0BsXBfs

LJB5KpjCQFg

btxJLeUSqeI

qQN6IEDASuE

13OiNFPINKc

aROkoDzOArs

eubhg1gTyj8
skoja bara...

hC_sc5Sk2gw

w0vrw3CSNA0

6Ki2R9OieiY

Zn8H9XSgOOI

jpl
2012-04-26, 12:43
förlåt, glömde:

HMX5om0hKWc

och:

3hGpjsgquqw

samt:

uC8eTy4vsC4

...och en massa residents.

PF
2012-04-26, 13:18
Kul att det postas här! Men! Kan vi inte försöka hålla oss till 1-2 tubklipp per post med personliga kommentarer till varje grej? Känns roligare så? :)

Jeppe K
2012-04-26, 14:33
Kul att det postas här! Men! Kan vi inte försöka hålla oss till 1-2 tubklipp per post med personliga kommentarer till varje grej? Känns roligare så? :)

Håller med PF !

PF
2012-04-26, 17:14
Öh Depulse, kölhalning för det där. Detta är väl ändå inte skriktråden? Ta bort inlägget är du snäll. Hotstepper är f ö helt vidrig.

Edit; du hann posta ett till, trance dance, är du alls seriös? Trådens namn är inte 80-talet man måste glömma.

olivetti
2012-04-26, 17:36
http://youtu.be/jtcumdLAAIE
Har för mig att hela skivan var väldigt bra! Måste investera!

jgb
2012-04-26, 17:53
http://www.youtube.com/watch?v=JMz13qUZ2zA

Den här var ju grymt bra! :) Sedan må smakpolisen PF säga vad han vill.

olivetti
2012-04-26, 18:18
classic Hammill från 80talets början!

http://youtu.be/capvs1kwerc

2012-04-26, 18:27
http://www.youtube.com/watch?v=wsqIyCP6G5g

Älskar Prefab Sprouts tidigare skivor och "Steve McQueen" är deras absoluta höjdpunkt tillsammans med systerskivan "Protest Songs" som av någon anledning gavs ut några efter att den egentligen gjordes. Sedan gick det utför med bedrövligt tillrättalagda produktioner som makes me go ZZzzzzz ZzzzZZZzzz.

http://www.youtube.com/watch?v=xzORu1dqEE0

Talking Heads. Världens bästa band. Detta är från världens bästa konsertfilm. Efter 1.30 kommer de skönaste moves världen har sett.

jazzdoktorn
2012-04-26, 18:30
http://www.youtube.com/watch?v=JMz13qUZ2zA
Den här var ju grymt bra! :) Sedan må smakpolisen PF säga vad han vill.

Trancedance!
Skoldisco på fritidsgården.
Det var tider det :)

olivetti
2012-04-26, 18:31
ah, Talking Heads! Varför lyssnar jag inte mer på dem? Hm, måste åtgärdas omedelbart!

reverbsvansen
2012-04-26, 20:28
på den sista dan
http://www.youtube.com/watch?v=hvvyMldLDQY

- Har missat Johan Lindell helt och hållet under 80talet. Bara så bra - den dök ju upp här för en tid sedan också. Är så bra så blev tvungen att köpa skivan, och den tidigare skivan "Fågelvägen". Tack för tipset... :)

reverbsvansen
2012-04-26, 20:37
Lime från Canada gjorde mycket bra och fantastiskt hittiigt. Babe were gonna love tonight är min favorit.
ihi7FtIRBE0

George Benson ! :) top notch smooth och storslaget...
7XhrLyJmZwM

hasse_fx
2012-04-26, 21:03
En av 80-talets coolaste videos, skön låt - synd bara på att de har ett par vinande tandläkarborrar till sångerskor :confused:

eB1LI9j2btc

2012-04-26, 21:19
http://www.youtube.com/watch?v=SgKYTYUGChc

Lloyd Cole - Jennifer She Said. Det här sitter djupast in i själen på mig. Älskar Lloyden och det är så långt från den där nidbilden av 80-talet som folk älskar att odla.

http://www.youtube.com/watch?v=r7XDVs0PI0E&feature=results_video&playnext=1&list=PLB5578D908E19ED01

David Sylvian - En till som beskriver 80-talet som det var för mig mycket bättre än Lilli & Susie eller vad folk nu gräver upp...

PF
2012-04-26, 21:49
Oja, David Sylvian och Japan var också helt fantastiska, lite "svåra" att ta till sig men det låter stundtals fantastiskt och helt eget. Hörde en loop från Japan i senaste Kobra tror jag det var, instant... grym programmering.

reverbsvansen
2012-04-27, 00:37
David Sylvian & Ryuichi Sakamoto - forbidden colours och bamboo houses är jättebra...

jpl
2012-04-27, 07:55

du har såklart rätt!

får se om jag orkar redigera långinlägget däruppe, stycka upp det och skriva något litet om varför jag valde just DET klippet... :)

these immortal souls. viktigt 80-talsband i min bok, det var inte mycket annat som lät som de gjorde på 80-talet, men sen kom black heart procession mot slutet av 90-talet och "blev stora" med i princip samma sound. jag säger inte att det var dåligt, men these immortal souls är så ofantligt mycket skönare. sen att rowland s howard tog blixalooken ett par steg längre än blixa själv är ju ett plus.

9H4fyUnEmA0

F62b6GPvoIc&ob

Jeppe K
2012-04-27, 15:54
Ni är tokiga allihop :) Bäst var naturligtvis Mike Oldfield:

http://www.youtube.com/watch?v=YqnOkgckKyY

Visserligen är låten från 1979. Men det var denna låt som banade vägen för Oldfield att våga göra mer "normal" musik under 1980- talet. Monlight Shadow etc.

Instrument mässigt är det dock högst "1980-tal"

Fairlight CMI (Japp... ett av de absolut första kommersiella spåren med denna tingest)
Roland VP330 Strings/vocoder
Simonds drums
Linn Drums (MK1)
Etc...

hasse_fx
2012-04-27, 19:46
Ständigt denne JeppeK :confused: ;)

Jeppe K
2012-04-27, 19:58
Ständigt denne JeppeK :confused: ;)

:D :D : D:

Jeppe
2012-04-27, 20:40
http://www.youtube.com/watch?v=EgjNb-6EOYw

http://www.youtube.com/watch?v=eGPhUr-T6UM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=40fTI2P49cs

micke7
2012-04-28, 18:38
Ni är tokiga allihop :) Bäst var naturligtvis Mike Oldfield:

http://www.youtube.com/watch?v=YqnOkgckKyY

Visserligen är låten från 1979. Men det var denna låt som banade vägen för Oldfield att våga göra mer "normal" musik under 1980- talet. Monlight Shadow etc.

Instrument mässigt är det dock högst "1980-tal"

Fairlight CMI (Japp... ett av de absolut första kommersiella spåren med denna tingest)
Roland VP330 Strings/vocoder
Simonds drums
Linn Drums (MK1)
Etc...

1979!? Five Miles Out plattan kom väl ut 1982.

Jeppe K
2012-04-28, 20:12
... Öhhh... Du har ju helt rätt Micke !

1982 skall det vara !!

Bra.. för då är vi inne på 1980 -talet på riktigt... :)

(Men det betyder också att mitt statement om herrns tidiga Fairlighanvändandet på denna skiva får justeras :)

jpl
2012-05-02, 07:51
snyggaste basen, snyggaste stråkarna.
trots, eller kanske snarare på grund av, felspel och tafflighet älskar jag det!

BSMjnoXI_j8

Jeppe K
2012-05-02, 10:33

BSMjnoXI_j8

Inte lite scharmig den där jpl... Gillar !!

T11
2012-05-02, 22:41

BSMjnoXI_j8

Vad ska man säg, visst har den sin charm.
Väldigt mycket sent 70-tals sound imho.
Lustigt att upphovsmannen faktiskt visar sig vara Bobby Orlando, som bara två år senare skulle prodda West End Girls med PSB.
Ett rejält kvalitativt lyft på många sätt men ändå med bibehållen charm. Coolt:)

Såhär såg framförarna ivf ut. Lite kul å läsa kommentarerna ang den upspeedade versionen:
9iP11R8HPlc

tei
2012-05-02, 23:01
Vad ska man säg, visst har den sin charm.
Väldigt mycket sent 70-tals sound imho.
Lustigt att upphovsmannen faktiskt visar sig vara Bobby Orlando, som bara två år senare skulle prodda West End Girls med PSB.

...fast inte hit-versionen (som är producerad av Stephen Hague), men det visste du säkert iofs - jag skriver det bara som ett förtydligande för andra :)

jpl
2012-05-03, 08:22
t11: jag såg den uppspeedade också, kommentarsfältet är kul:)
tydligen framträder bandet (eller i alla fall en originalmedlem) lite då och då.
i mexiko.
i tajta silverklänningar.
inte helt bra...

tei: rätt ska vara rätt!

PF
2015-12-06, 04:31
Bumpsy Bumpsy

hasparigus pink
2015-12-06, 10:08
"måste kunna" är väl computer world, electro, boogie, 2-step, techno, house, ett par/tre italo-tracks, sweet dreams, prince...