handdator

Visa fullständig version : Musik som spelas på min dator



mastgrr
2003-03-19, 18:25
Kalla mig galen, men nu under över ett år (kanske över två år till och med!) så har jag haft totalstopp i att lyssna annan musik än Spock, Fatboy Slim och Regurgitate. Det var praktiskt taget det enda jag kunde lyssna på eftersom jag var i en djup "musikalisk svacka" och jag kunde inte slå på radion utan att klaga över den överkommersialism som råder i musikbranchen. Men nu har jag lugnat mig :)

Hur som helst så, tja, för att starta lite diskution (det är lite tyst här märker jag!) så tänkte jag ta fram låtarna som jag spelat i iTunes idag:

Homelands - Nitin Sawhney
Letting Go - Nitin Sawhney
Väldigt skönt och lugnt låter det. Detta är musik som man kan lyssna på då man har lust att lyssna på musik - fast då man inte orkar lyssna på den musiken man vanligtvis lyssnar på. Skönt!

Sexual Guarrantee - Alcazar
Vad ska jag säga mer än "tyvärr..."? Låten är bra, jag diggar den eftersom den är catchy :)

Dui Bu Qi - Zhou Jie Lun
En kinesisk RnB låt som fastnade i huvudet då jag var i Kina. Tydligen är RnB rätt nytt där och samtidigt faktiskt extremt populärt också. Jag for runt hela Kina och jag hörde den här låten i alla städer, från Peking till Shanghai till Xi´an! Ingen större skillnad från typisk Amerikansk RnB förutom att Kineserna är nog inte lika skillade i producering som Västvärlden är, och som sagt att dom sjunger i Kinesiska :)

Insane In The Membrain - Cypress Hill
Don´t you know I am loco? Jag skulle för övrigt gärna vela höra den där roliga London Symphony Orchestra remixen som gjordes på Simpson. Det lät väldigt roligt!

Det gick något i stilen med:
Någon person "Who the hell ordered the London Symphony Orchestra? Cypress Hill?"
Cypress Hill "No we didn´t.... Wait... Uhh, Yes, uhh, we were the ones who ordered them! Hey, do you guys know Insane in the Membrain?"
Brittisk Fiolinist "Uhh... We mostly know classical... But we can give it a shot!"
*Dom börjar spelar fiol till Insane in the Membrain*

Bangra Knights - Bangra Knights
Jag är allmänt trött på Indiska saker nu. Punjabi MC, diverse maträtter och varmakoppsmaträttsreklamer på TV, Curry Curry Namm Namm och så vidare. Men den här låten är cool! Väldigt skön låt som är bara allmänt catchy.

Wanksta - 50 Cent
In Da Club - 50 Cent
HAHHAHHAHAHAHHAHAHH! Jag har aldrig hört någon rappare som spelat in sitt hela album medans han var hög?! Fyfan, jag hade mycket emot 50 Cent från början eftersom jag är så jäkulst trött på pro-Hood musiken då rappare bara rappar om hur bra det är med horor, pengar, droger och pistoler. Men då jag väl börja höra på hans låttar och hur han bara allmänt mummlar istället för rappa så börjar jag tycka han var sååååå himla rolig! Hahaha *snyft*

Provider - Nerd
Är jag nörd för att jag lyssnar på Nerd? Jag vet inte, jag tycker låten är bra. För er som inte vet så är det helt emot *förra* mig som hatade allting med denna musik att göra. Men nu vet jag inte, det låter bara bra helt enkelt. Skönt att lyssna på.

Cheeky song (touch my bum) - The Cheeky Girls
Med samma anledning som 50 Cent så lyssnar jag på den här låten! Det här är elektronisk musik at its worst. Skamligt Europa! Musikvideon är helt okej :D (bättre än låten, haha!)

Gossip Folks - Missy And Ludacris
Jag respektera Missy Elliot. Jag tycker hennes låtar är bra, men denna låt är inget i jämförlse med "Get your freak on" och "Work it". Rolig refräng dock "wazzam, wazzi, zoom zoom zee!". Ludacris är bra på att rappa också.

Mårre
2003-03-19, 19:21
I min winamp playlist just nu:

Slide - Missy Elliot
Baskagge som heter duga!

High Tide On The Sea Of Flesh - F.S.O.L.
myyyyyyyspyyyyyyyys! Svettig sitar!

Mountain Goat - Amorphous Androgynous
Nylonsträngad gura å ett ton atmosfär!

Far Beyond - Locksmith
Alla har hört Red Alert m Basement Jaxx...detta e originalet som e avsamplad (det enda som saknas e tandläkarborrs-leadljudet annars e allt stulet rakt av).

*Mårre gillar inte folk som "lånar" eller stjäl samplingar i den form att det bara blir en ny "version" som går några bpm snabbare*

Volantiz
2003-03-19, 19:32
hehe.. här hemma kör jag en liten egotripp just nu faktiskt.. musik från ´97 å framåt blir det för tillfället :D

PF
2003-03-19, 19:36
Jag njuter av tystnad! wink.gif

Jonny B
2003-03-19, 19:56
Jag tänker räkna iPod´en till datorn, de sitter ju ialla fall ihop ibland. På sista tiden har det snurrat mesta dels Jaco Pastorius, (Jaco Pastorius, Invitation och Word of Mouth), Bela Fleck and the Flecktones (Left of cool, Live at the quick och Outbound), Yellowjackets (Club Nocturne) och lite Jewel och Sarah McLachlan.

Senaste konverteringen var Yellowjackets Mint Jam.

imported_Niklas Hellgren
2003-03-20, 14:58
Kul tråd, många band som jag aldrig hört talas om.
Trodde aldrig man skulle bli för gammal för att kunna säga att ungdomen bara lyssnar på dunkadunka:-)

Hos mig är det bara 80-talsnostalgi som gäller. I min spelare går "Einsturzende Neubauten-Halber Mensch", "Skinny Puppy - Cleance fold and manipulate" och "Sisters of Mercy - First and Last and Always" samt "Vangelis - Themes"

Det har man svårt att tro av någon som äger mer än 600 skivor med klassisk musik:-)

Vad gäller tystnad så finns det en bra sång angående en analogi "jag dricker brännvin nu mens ja lever, när jag är dö så har jag inte tid"

Stefan
2003-03-20, 16:21
Här dunkas Daft Punk och Chemical Brothers! O/

rewind
2003-03-20, 18:24
Jag spelar väldigt blandat men just nu rullar Stefan Sundströms Golden Hits, grymt bra !
Ok, lite Ozzy och Maiden oxå:-)
Man blir trött på det som är lite väl elektroniskt å då ser man till å byta musiken i sina spelare bara...
/rewind

encore
2003-03-21, 00:32
Har suttit och slavat med ett skolprojekt hela dagen. Det ska lämnas in imorgon och jag är fortfarande inte klar, så jag har egentligen inte tid till att sitta o surfa, men här är vad jag lyssnat på idag medan jag jobbat :

Mel & Kim - The Best Of
Michael Jackson - Invincible
Michael Jackson - Off The Wall (rem)
Michael Jackson - Thriller (rem)
Chaka Khan - I Feel For You
Depeche Mode - Violator
Depeche Mode - Black Celebration
V.A. - Ettor På Trackslistan 1984-85
V.A. - Ettor på Trackslistan 1985-87

Just nu spelas "Sun Always Shines On TV" med A-Ha från den sistnämnda skivan...

Sen får jag nog säga att "Thriller", "I Feel For You" och "Black Celebration" är riktiga favoriter.. tröttnar inte på dessa skivor i första taget.. "Pretty Young Thing" t.ex på Jacko´s skiva är så jävla bra!! Usch, tänk om resten av min skivsamling var lika bra.

PF
2003-03-21, 00:39
Det där syntljudet som hörs en gång i Baby Be Mine, en liten soloslinga, är vrålsnyggt. Verkligen vrålsnyggt. Vasst och fett samtidigt. Den låt på Thriller som jag oftast hoppar över är dock låt nummer ett. Baby Be Mine är min favorit. Har i alla fall varit så de senaste fem åren... :-) Lyssna på moogbasen. Live´ad... in på tape... den bara lever... ojojoj...

Fotnot: Nu spelas den... och ljudet kommer in 2.36.

http://img.synthetiseur.net/_img/010182.jpg

Mer syntspotting; ja, det finns onekligen massor av helt sinnessjukt snygga syntar på Thriller... men jag tänkte på... 1.02 in i Human Nature, det lilla monofoniska slingljudet. Jag tror det är en samplad röst spelad på enormt tidig Synclavier eller Fairlight? PYT, 0.07, leadsampling där med... förmodlingen en Fairlight. Version ett. Äh, förresten, "förmodligen". Larvigt. Det är garanterat Fairlight med sitt karaktäristiska väs. Ljudet återkommer genom hela låten, då spelat som fyra toner, oktavgrej.

encore
2003-03-21, 01:13
"Baby Be Mine" har jag en liten historia om, jag ägde inte Thriller-albumet (men hade alla andra album på LP/MC) så jag kände inte till låten när följande historia ägde rum. Jacko skulle släppa sitt nya album i slutet av 2001, och jag hittade en mp3:a som hette "You Rock My World (new single!)"..

Började lyssna.... "hmmmm, det här låter ju retro och så.. fast tja.. det är ju rätt bra faktiskt.. så det är så här han låter nuförtiden?.. "

Sen fick jag tag i Thriller-albumet, upptäckte samma låt där, och i samma veva började "You Rock My World" spelas i radion, och då fattade jag att det var nån som tyckte det var kul att lura folk genom att lägga ut "Baby Be Mine" med en annan titel.. wink.gif

PF, vet precis vilket ljud du tänker på, och håller med om att syntljudet är grymt. wink.gif Pretty Young Thing är verkligen en pärla också, det var inte så himla längesen jag "upptäckte" låten. Coolt med effekten där sången spelas upp dubbelt så snabbt, rullbandstrick! wink.gif Och vad heter det där sköna "pianot"..? Fender Rhodes? eller vad är det jag tänker på?)... verkligen mysigt iaf..

PF
2003-03-21, 01:21
http://www.urbanmusic.com/rhodes8.jpg

Huvudet på spiken! wink.gif

Läs mitt förra inlägg igen, förresten, jag lade till lite mer... wink.gif

encore
2003-03-21, 01:30
PF : Okej, skulle vilja ha det ljudet (Rhodes alltså) på något vis. Samples is kanske da way to go. wink.gif

Förresten, en sista syntspotting innan jag återgår till skolarbetet. Vid 0:31, och igen vid 0:39) hörs ett nasalt och lite falskt syntpiano på Pretty Young Thing. Just det ljudet finns på min Yamaha Electone-orgel. Mysigt o krispigt. wink.gif

Fan vad de har hård vibrato på syntljuden förresten. wink.gif Låter coolt, det är nog det som gör att syntleadarna låter så vansinniga! :cool:

Edit : Jäpp, jag har läst det du har lagt till också. wink.gif Förmodligen en svindyr Fairlight till ETT ljud. *fniss*

Volantiz
2003-03-21, 01:50
jag har hört att fender rhodes går att få tag på för nästan ingenting i australien.. nån som har koll på hur lätt det är att släpa med ett sånt hem om man åker dit en sväng? :)

PF
2003-03-21, 01:55
http://www.kidzone.ws/animals/kangaroo.jpg

Australien, känguruns... f´låt, Fairlight´ens hemland... wink.gif

Om du tjackar en Fairlight III samtidigt (ca 15 lakan där nere, förmodligen) så kan det ju bli ekonomi i det hela. Näej, bättre att köpa ett Rhodes här hemma. De är inte alltid så dyra. Byt in din Wavestation så har du lätt hälften betalt i alla fall. Vet inte vad de väger, 40 kg kanske?

Kolla www.vendolin.com (http://www.vendolin.com) för dagsformen på rhodesmarknaden... och ta det piano med att handla från Australien... :-)

Volantiz
2003-03-21, 02:28
det är tydligen jättedyrt med samplers där.. så släpa med sig en stor emu dit å sen nåt kul tebax vore kanske ingen dum idé.. om man ändå ska dit ett tag lixom *funderar* wink.gif

mastgrr
2003-03-23, 02:05
citerar: I min winamp playlist just nu:

Slide - Missy Elliot
Baskagge som heter duga!

*Mårre gillar inte folk som "lånar" eller stjäl samplingar i den form att det bara blir en ny "version" som går några bpm snabbare* Säg en låt som Missy Elliot gjort som hon inte samplat något på! :)

Visst, Missy Elliot gör inte covers. Men typ allt är samplat från andra låtar. Förutom dom enstaka Jjätte advancerade synthslingorna som från t.ex "Work It" :D
(Jag föreställer mig Missy Elliot sitta och spela med ett nedåtriktad pekfinger med handen högt i luften. "Wow, jag kan ´pela!")

Nej. Jag är trött nu. Hehe.

Mårre
2003-03-23, 02:17
Jomen lyssna på Locksmith så får du höra precis vad jag menar. Basement Jaxx har inte gjort mycket på Red Alert. Huruvida Missy samplar vet jag inget om, hela Under Construction e i stort sett Timbalandproducerat. wink.gif

PF
2003-03-23, 02:40
Aciiid! http://www.99musik.com/ubb/icons/icon7.gif

Råkade hitta en sajt som bl a berättar om en hel del originallåtar som samplats när, var och hur:

http://www.21st-centuryhouse.at/portal/housemusic.html

PF
2003-03-24, 00:13
Just nu spelas: Lenny Kravitz: "We want peace". Snygg!

Gratis för nedtankning.

http://www.rockthevote.org

Finns det fler nyskapade fredsfightande låtar angående läget? Kanske bäst att spana in den politiska tråden som pågår på TGS... -> http://www.the-gas-station.com/messages.cfm?type=normal&thread_id=52010&lastdays=7&

pallelindq
2003-03-24, 11:39
Vill man se vilken artist som samplat vem är denna sida en guldgruva http://www.members.accessus.net/~xombi/intro.html

Hmmm, min browser vill inte trycka på url knappen så det får bli en länk istället