handdator

Visa fullständig version : Skivspelarfrågor



imported_Frej
2002-10-10, 23:10
Svajar alla skivspelare?? Har tillsammans med Morgan J införskaffat två Numark TTX1:or att beatmixa med och det verkar inte spela nån roll om man har beatlock flera minuter för om man sedan lyfter nålen och lägger på den där man vill börja så kan man nästan förutsätta att man måste fingra på skivan efter ett tag! Det är inte mycket, men jag vill hellre ägna mej åt att mixern i det skedet. Är det vi som suger, är det spelarna som suger, eller svajar alla är alltså frågan?

PF
2002-10-10, 23:17
Öh, alltså, på den beskrivningen låter det som om det är du som svajar, för om du lyfter nålen och släpper ned den igen så kommer du garanterat inte att släppa den på samma ställe, så då är det klart att du inte hamnar i synk. Såvida jag inte har missuppfattat din beskrivning. Jag är inte DJ, men jag tror det är bättre att gå på känsla än att kolla i en BPM-display. BPM-displayen använder du för att kategorisera dina plattor efter tempo, snarare. Det skulle jag göra i alla fall, om jag skulle försöka mig på beatmixandets konstart.

imported_Frej
2002-10-11, 09:40
quote:Skapades ursprungligen av: PF:
Öh, alltså, på den beskrivningen låter det som om det är du som svajar, för om du lyfter nålen och släpper ned den igen så kommer du garanterat inte att släppa den på samma ställe, så då är det klart att du inte hamnar i synk. Såvida jag inte har missuppfattat din beskrivning. Jag är inte DJ, men jag tror det är bättre att gå på känsla än att kolla i en BPM-display. BPM-displayen använder du för att kategorisera dina plattor efter tempo, snarare. Det skulle jag göra i alla fall, om jag skulle försöka mig på beatmixandets konstart.Nejnej, stopp nu :)
När man beatmixar måste man lyssna in en del av låten för att veta att det stämmer innan man mixar, sen när man ska mixa, då måste man hitta ett lämpligt ställe att börja på.Då lyfter man helt enkelt nålen dit och sedan släpper man skivan på lämpligt beat, det finns ju som bekant ingen fram eller bakåtspolning på vinylspelare. :) Nån bpm-disply använder jag inte, även om det faktiskt finns en som man kan trycka fram på TTX1:orna, men den visar inte korrekt.. förstår inte vad de har tänkt den ska vara bra för. Ursäkta den dåliga beskrivningen, om det var en sådan!

DJ Mats Lourenço
2002-10-11, 10:10
Jag tror inte det beror på att skivspelaren svajar. Svaj kallar jag det för om hastigheten går upp och ner under tiden man lyssnar. Om du har en singel 7" med stort centrumhål kan du lägga på den lite ocentrerat, då blir det svaj :)

Snarare tror jag du menar att det "driver" dvs pitchen är inställd lite fel. Det kan ju bero lite på när du släpper skivan. Uppfattningen om vad som är i takt kan också skilja lite mellan hörlurarna och högtalarna. Om du förlyssnar i lurarna och sen släpper skivan när nu lyssnar i högtalarna kan det ju bli fördröjningar i ljudet eller studs av ljud i väggarna.

Jag kanske "suger" på att ställa in pitchen :) , men jag tycker nog att man nästan alltid måste justera lite under mixen.

[ 11 Oktober 2002, 10:51: Meddelandet ändrat av: DJ Mats Lourenço ]

jgb
2002-10-11, 10:49
Det är inte så jäkla lätt att sätta en PERFEKT beatmix så att man inte behöver justera något på flera minuter... men när man väl gör det så känner man sig jäkligt nöjd! :D

Funderar på att lämna in mina 1200:or på service någon gång, men vet inget bra ställe för det i Göteborg. Någon annan som vet?

DJ Håkan Eriksson
2002-10-11, 14:51
Jag tycker att både vinylare och cd-spelare drar sig ibland. Men det kan även bero på att inspelningen inte är hundra...
Det låter konstigt men det händer mig ibland att när jag förlyssnar för att hitta rätt hastighet på inmixande låt, så stämmer det fan inte sen när jag gör om det. Så jag kör konstant med kontroll på hastigheter på skivspelarna, även om jag samtidigt pillar på eq, mixar en tredje källa eller en snygg brud kommer fram just då! :D