handdator

Visa fullständig version : Mixtekniker



imported_Frej
2002-10-10, 11:43
Att slänga in låten mitt i beatet, eller smyga in percussions under två minuter, vad tycker du funkar bäst? Finns det givna sätt att mixa? Dela med dej av dina bästa tips!

DJ Mats Lourenço
2002-10-10, 17:21
Man försöker ju göra olika under en spelning...
Blanda friskt, en DJ som mixar lika på varje låt blir lite enformigt...

Tonmixar kan vara coolt (Absolut Boogie mixen av Pirre J), imponerande. :D

Det kan vara kul att hitta låtar som sången passar ihop i, t.ex. Eminiem där han rappar nåt om Elvis och sen mixa in en Elvislåt (Conversation)...

Scratchmixar kan ju funka oxå, men kanske inte på alla typer av musik :)

Jag gillar att mixa olika stilar av musik med varandra, typ synth/hårdrock/techno.

Det som oftast är viktigt är att det är rätt volym på inkommande låt och att man byter på rätt ställe i låtarna.

[ 10 Oktober 2002, 17:23: Meddelandet ändrat av: DJ Mats Lourenço ]

DJ Håkan Eriksson
2002-10-11, 14:47
Jag brukar tycka om att mixa ihop de 2 låtarna under en längre tid. Älskar att blanda beats, dra bort basen från den första när andra kickar in, låta instrument från första och andra blanda sig och få ihop tonlägen och noter så att det blir som en tredje låt. Nu gör jag det mest med house, men att mixa gammalt och nytt är också kul, det blir liksom nya låtar i mixningen... Ibland har jag en 3:e spelare där jag kan mixa in tillfälliga saker i mixen. Eller en dator där jag kan lägga in slingor och på så sätt få nya låtar. :)