handdator

Visa fullständig version : Vobbliga vinyler



imported_Frej
2003-01-10, 19:36
(Lånar ett mycket bra uttryck från black room :)

Finns det något bra sätt att få vobbliga vinyler att bli ovobbliga igen? Har testat att lägga tunga saker på dem som böcker eller skivhögar, men det funkar lite sådär. Kanske behöver mer tyngd?

Efter hur många spelningar börjar vinylerna bli dåliga i kvalitet?

Bra nålar och pickups? Jag och Morgan köper stanton 500 twinpack och avverkar dem som kalsonger.

hmm
2003-01-10, 19:47
Vobbliga vinyler går ej att fixa, man blir bara ledsen av att försöka.
Värme, tryck, osv har provat allt.

Nålar: jag använder Ortofon OM pro (Inte Concorde), när dom börjar "ta slut" är det bara att göra rent dom ifrån gammal vinyl plast som samlats runt nålen så är dom som nya igen (Ta en tändare och bränn försiktigt på nålen men akta plasten, ta sedan och pilla bort skiten som är kvar.) Om diamanten har släppt på nålen är det bara att glömma den, kastas helt enkelt.
Ovanstående om rengöring borde fungera även på Stanton 500:or men kolla att diamanten verkligen sitter där den ska, dom brukar lossna snabbare på 500:or (tycker jag iallafall att dom gör).

Vinylernas hållbarhet hänger på pressen och nålar, ju djupare nålen "gräver" desto bättre ljud men slits fortare, ha aldrig mera eller mindre tyngd på nålen än vad tillverkaren anger då nålen är konstruerad efter dessa viktangivelser, mer eller mindre tyngd gör att skivan slits fortare, titta även på "lutningen" på nålen. Lite framåtlut bra om man bara spelar vanligt, rak nål bra åt båda hållen (alltså scratch) bakåtlut inte bra för nåt (Om du inte skall spela vinylen bara baklänges förstås :D )

PS. fråga vad jag menar med lutet om det känns oklart wink.gif )

badmojo
2003-01-12, 17:30
Ja, vad menas med lutet :) .

Kan man ställa in det själv, eller är det själva nålarna som har olika lut?

hmm
2003-01-12, 18:39
man ställer det med den stora ringen som höjer och sänker tonarmen.
Här är en enkel bild jag gjorde lite snabbt med nål lutningen.
http://www.dualrange.net/nal.gif

badmojo
2003-01-12, 19:20
Aha...betyder alltså att man ska sänka armen om man vill få mer "normal play" lutning...

Ska ner och kolla hur våra nålar står.

encore
2003-01-12, 21:08
Morgan : Tja, så som din kise gör, så är det nog skit samma. =)

encore
2003-01-12, 21:21
Okej, kommer med en lite mer topicrelaterad inlägg. Jag har en Technics SL-1210 till låns, ska rippa skivor så småningom, och än har jag inte fått en ordentlig nål till den.

Jag undrar, vilket värde ska man ställa in antiskatingen på? Är det olika för olika nålar eller beror det på om man ska spela normalt eller till scratchning? Har hört att det är till för att nålen ska ligga rätt mot båda spåren, men helt koll på vad det är har jag inte.

Nålen jag ska få till den är den här. (http://www.stantonmagnetics.com/alpha44/pc_500emkII.asp)

hmm
2003-01-13, 10:02
Aaah det är lättare än du tror,
Först skall du se till att nålen har rätt vikttryck på skivan ca 3gram (ställs med den bakre vikten med sifferskalan på) sedan ställer du antiskatingen på samma värde som vikten alltså 3gram, om du har högre vikt än så så får man vrida antiskatingratten så långt det går helt enkelt. men tänk på att följa nåltillverkarens anvisningar när det gäller vikten bara.
PS. Vikten fungerar som en vanlig våg gör, sätt på nålen, ta bort all antiskating, ställ in vikten så tonarmen är i balans (i våg alltså), ställ sifferskivan på vikten på noll utan att vrida på själva vikten, vrid sedan in vikten till önskad vikt, och ställ sedan anti skating på samma värde, klart för spelning...DS.

encore
2003-01-13, 12:40
Black Room : Jag tackar för tipsen! =) Plötsligt vet man vad alla grejer är till för. wink.gif Försökte ställa in den nu, men när jag sen adderade 2,75 (som nålen skulle ha enligt Stanton-sidan så gick vikten ner i maxläge, så jag får väl testa att kalibrera igen. wink.gif Schysst med en spärr så att armen inte glider tillbaka.

När jag ändå är igång och frågar, vad brukar "height adjustment" stå på, med standard arm/pickup?

hmm
2003-01-13, 12:42
Height adjustment, se bilden ovan om nållutningar, det beror på allt det andra så att säga.

encore
2003-01-13, 12:44
Aha, kollade pickup/nålsidan igen.

Tracking Force: 1 to 2 grams

Inte 2,75 gram alltså.. :rolleyes:

DJ Mats Lourenço
2003-01-13, 13:34
Antiscating vid scratch...
Hoppar nålen:
utåt - sänk värdet på antiscatingen
in - höj värdet

Real Parakeet
2003-01-13, 21:08
För att fixa vobbliga skivor? Är det gamla italodisko-skivor från Beatbox? De brukade se ut som soppskålar. Finns bara ett sätt: varmluftspistol! Och det länge.