handdator

Visa fullständig version : Emulator II, III, IV



Björnström
2002-07-23, 22:42
Dom där gamla Emulator syntharna är så hårda - hade varit skitkul att lägga händerna på en sådan. Inte rackmodellen - utan med klaviatur.

Vilken prisnivå talar vi om för respektive modell? Finns dom ens att köpa - hur många har sålts i sverige?

imported_Jonaz
2002-07-23, 23:16
Känner en kille som har den FÖRSTA Emulatorn...

5åenkvarts tum disk, typ 8sec. samplingstid... Den var sååå tuff & super dyr när den kom... Tror han gav närmare 90000:-? Den kommer han iallafall aldrig sälja... Den står i hans studio & dammar brevid en gammal ARP & en sixTrax :cool:

12moons
2002-07-24, 10:58
Jag gillar också dom grejorna, var inne på en kompis kontor igår och en av dom killarna har en II (tror det är en tvåa) ståendes i ett hörn...

Men om du ska leta upp en sån så sök på http://www.instrument-online.nu/ eller http://www.musikermagasinet.com/...
Kanske också ska ta en titt på http://www.analogue.org/network

Priser har jag tyvärr inte koll på, men betala inte för mycket för dom...

Björnström
2002-07-27, 11:45
Tack för tipset!

Men jag gör nog så här istället - sätter ut en annons här på 99musik och så väntar jag på att folk hittar hit...(det är en del av grejen liksom).

jgb
2002-08-07, 14:06
quote:Skapades ursprungligen av: Jonaz:
Känner en kille som har den FÖRSTA Emulatorn...

5åenkvarts tum disk, typ 8sec. samplingstid... Den var sååå tuff & super dyr när den kom... Tror han gav närmare 90000:-? Den kommer han iallafall aldrig sälja... Den står i hans studio & dammar brevid en gammal ARP & en sixTrax :cool: Hmm... varför låta maskiner stå och damma när man kan sälja dem? Ge mig en ARP nu! :)

Visst, nostalgi är inte att förakta, men ibland måste man släppa taget.

PF
2002-08-20, 23:49
Jag håller med dig fullkomligt, Martin, E-mu´s samplers är urkoola. Jag har själv länge letat efter en EIII´a, men lagt det på hyllan efter alla serviceteknikers rapporter om hur jävlig den är, den strular något oerhört och pajar ofta. Emulator II´or har jag sett gott om på Jam (www.jam.se) men de är ofta slitna. Det fanns några som uppdaterade sina EII´or med CD-rom och 3,5" diskettenhet (originalet har 5 1/4" disketter men det stoppade inte Depeche Mode) men dessa EII´or säljs ofta till obskyra priser, typ 8-9000:- än idag.

Glömmer aldrig när jag och kompisen Mats hängde på Keyboard City 1990 (sommaren i City...) och testade en EIII´a som stod där, helt magnifik var den med inbyggd hårddisk och allt, prislappen var 104.500:-. Vi kunde få köpa demoexet för hundra jämnt. Visst, det var ju bara 150 st studiebidrag... wink.gif

En EIII i perfekt skick vore alltså fortfarande fantastisk att ha. Bara att ha liksom.

Det finns en bra Emulator-sajt på nätet, någon kanske har länken? Grön design, gott om filer och bilder och info, en E-mu Emulator´ns "Everymac.com" ungefär.

PF
2002-08-21, 14:52
http://www.emulatorarchive.com

http://www.emulatorfive.com

TiLion
2002-10-06, 18:32
Jag har alltid velat he en Emulator II+ sedan dom var vanliga på TV, i mitten på 80-talet. :) Men när jag för första gången såg en EIII så insåg jag att det var DEN jag skulle ha... :D
Under tiden tills jag får råd/hittar en så får jag spela vidare på min Emax, som inte heller går av för hackor. :cool:

PF
2002-10-23, 21:06
http://www.emulatorarchive.com/Samplers/E2Overview/E2Photos/EII_Front_600x218.jpg

The Emulator Archive (http://www.emulatorarchive.com)

Jag råkade på en kool grej! Det finns några original-mp3´or från en DEMO-platta som släpptes i samband med att Emulator II lanserades. Året var 1985. Gå in på "arkivet" (länken ovan) å spana. Kult tycker jag.

PF
2002-10-23, 21:46
:cool: :cool: :cool:

Jösses va´ ballt. Vilka FANTASTISKA demolåtar! Tyvärr är de inspelade från sån´a där fejk-vinylplattor man ofta använde förr i promotionsyfte, ett plastark liksom. Tror de kallades Flexidisk (?). Så ljudkvaliteten blir därefter. Men jag är övertygad om att de här demolåtarna, spelade ur själva EII´an, lät minst lika HiFi som dagens utrustning gör - det är verkligen supersamplat & editerat. Demo nummer ett kanske är mest imponerande, för den visar en hel radda orkestrala instrument inklusive piano / flygel - och det låter rätt! Det låter inte gammal sampler. Makalöst. Myten om Emulator lever vidare. Den sista demolåten har ett trumpetljud som är lite felloopat, så det låter falskt liksom - börjar rätt, glider omkring några Hz uppåt och nedåt. Loopen är perfekt annars, fast de kanske skulle vara så där, det ska ju vara en tänkt komposition till en tecknad film. Emulator II hade verkligen en nisch - ljuddesign - och så var det ju just jingelkompositörerna som var den stora andelen köpare. Nu när jag har hört detta inser jag äntligen varför EII´an sågs som så fantastisk. Gamla samplers rostar aldrig.

PF
2002-10-24, 13:10
:cool: Jo, jag sade just att det finns gratis sprit i lobbyn!

Real Parakeet
2002-10-24, 13:15
Och där har du varit..? wink.gif

outshape
2022-02-22, 06:56
B-cUgAU8_ao

Haha, rolig hyllningslåt till Emulator (instrumentet, inte 99:an) i åttiotalshiphoptappning.

valsolo
2022-02-22, 07:46
B-cUgAU8_ao

Haha, rolig hyllningslåt till Emulator (instrumentet, inte 99:an) i åttiotalshiphoptappning.

,

Hahahahah. Fan va kul!

AonFluX
2022-02-22, 08:09
Haha, rolig hyllningslåt till Emulator (instrumentet, inte 99:an) i åttiotalshiphoptappning.

Ex-99:an.
[Bannad-fixed]

musicman
2022-02-22, 10:37
B-cUgAU8_ao

Haha, rolig hyllningslåt till Emulator (instrumentet, inte 99:an) i åttiotalshiphoptappning.

Rejäl trådbump 10år senare, men askul video!
Word :>

outshape
2022-02-22, 10:42
Rejäl trådbump 10år senare, men askul video!
Word :>

20 år senare!

nyd
2022-02-22, 10:50
:cool: :cool: :cool:

Jösses va´ ballt. Vilka FANTASTISKA demolåtar! Tyvärr är de inspelade från sån´a där fejk-vinylplattor man ofta använde förr i promotionsyfte, ett plastark liksom. Tror de kallades Flexidisk (?). Så ljudkvaliteten blir därefter. Men jag är övertygad om att de här demolåtarna, spelade ur själva EII´an, lät minst lika HiFi som dagens utrustning gör - det är verkligen supersamplat & editerat. Demo nummer ett kanske är mest imponerande, för den visar en hel radda orkestrala instrument inklusive piano / flygel - och det låter rätt! Det låter inte gammal sampler. Makalöst. Myten om Emulator lever vidare. Den sista demolåten har ett trumpetljud som är lite felloopat, så det låter falskt liksom - börjar rätt, glider omkring några Hz uppåt och nedåt. Loopen är perfekt annars, fast de kanske skulle vara så där, det ska ju vara en tänkt komposition till en tecknad film. Emulator II hade verkligen en nisch - ljuddesign - och så var det ju just jingelkompositörerna som var den stora andelen köpare. Nu när jag har hört detta inser jag äntligen varför EII´an sågs som så fantastisk. Gamla samplers rostar aldrig.

10 år senare så finns ju tyvärr inte emulatorarchive längre, men dessa demoskivor finns iaf på Youtube. Här är ettan, den orchestrala


https://youtu.be/6bF6OzySsR4

musicman
2022-02-22, 11:02
20 år senare!

Timewarp-fix´d

NON
2022-02-22, 12:32
EII Shining Moments :3:


https://www.youtube.com/watch?v=YAUMQzGP1xs

nyd
2022-02-22, 13:32
Blir sugen på att skaffa en EII igen men de tar så jäkla mkt plats, plus att typ alla ICs sitter i hållare så de riskerar korrodera till glapp med tiden vilket ger ett rejält underhållsbehov...

Frengus
2022-02-22, 13:54
Dragit iväg i pris har de satarna gjort också. Kika på reverb - få hicka :D

nyd
2022-02-22, 14:59
Jo, kikade på Vemias spheremusic auction history, 250 pund för en EII kring 2008. Tiodubbla 2020, och sedan dess har det väl gått en bit till..

The Introvert
2022-02-22, 15:07
Här är väl diskussionen om pensionsförsäkring kontra faktiskt instrument hyggligt intressant.

Minns att jag läste en rätt tillnyktrande artikel i någon av "de där" musiktidningarna (Keyboard, Sound on Sound, ...) för ett antal år sedan där författaren hade realiserat en dröm och köpt en EII för ett relativt rimligt pris. Följt av hur mycket han fick jobba för att hålla liv i den kontra den överraskande marginella musikaliska nyttan.

Med det sagt gillar jag själv smått arkana instrument, men inte för de pengar de går för längre. Hade varit roligt att provkört en EII, men det tåget har gått.

Bobisch
2022-02-22, 15:15
Här är väl diskussionen om pensionsförsäkring kontra faktiskt instrument hyggligt intressant.

Minns att jag läste en rätt tillnyktrande artikel i någon av "de där" musiktidningarna (Keyboard, Sound on Sound, ...) för ett antal år sedan där författaren hade realiserat en dröm och köpt en EII för ett relativt rimligt pris. Följt av hur mycket han fick jobba för att hålla liv i den kontra den överraskande marginella musikaliska nyttan.

Med det sagt gillar jag själv smått arkana instrument, men inte för de pengar de går för längre. Hade varit roligt att provkört en EII, men det tåget har gått.

Pensionsförsäkring = Det är när man är pensionär man har tid att använda den : D

- - - Uppdaterad - - -


Blir sugen på att skaffa en EII igen men de tar så jäkla mkt plats, plus att typ alla ICs sitter i hållare så de riskerar korrodera till glapp med tiden vilket ger ett rejält underhållsbehov...

…man blir sugen på att ha II

The Introvert
2022-02-22, 16:38
Pensionsförsäkring = Det är när man är pensionär man har tid att använda den : D



Haha!

nyd
2022-02-22, 17:40
Pensionsförsäkring = Det är när man är pensionär man har tid att använda den : D

Eller att man försäkrar sig om ett instrument som man förstår hur man använder, utan att behöva lära sig Twopper, Klikk-stock, SpaceHook och Metaverse.

Frengus
2022-02-22, 19:20
Så sant. Men då är ju frågan - vad kommer du sakna från en EPS16? En s900? En emax 1? Är skillnaden stor nog? D:

nyd
2022-02-22, 19:24
EII har magiska filter (SSM) i övrigt saknar jag nog inget direkt i de övriga. EPS känns lite B dock.

Frengus
2022-02-22, 19:31
Jag missade S50.. har en.. men använder aldrig. Är väl den stora frågan.. kommer man använda den.. eller är datorns samplingsfördelar lockande nog. SSM filtren kan vara en orsak. Sen älskar jag industri designen på Emu 2... den är brutalsnygg.

Volt
2022-02-22, 22:18
[QUOTE=NON;3645568]EII Shining Moments :3:


Twice A Man-gigen på 80-talet, när Emulatorn smälte ihop i sceneriet med grå verkstadsoveraller, bildskärmar och annat gerät. Ett konsertminne som jag upplevde lite som nån slags installation. Inte så "shining" moments, snarare grådämpade. Syns från 7:44 här:

https://youtu.be/Gim0pRFH4zw?t=464

SINUS
2022-02-23, 15:45
Arturias EII duger fint som fattigmannasubstitut och krånglar inte heller.:)

amino
2022-02-23, 16:33
Arturias EII duger fint som fattigmannasubstitut och krånglar inte heller.:)
Nej, och auran kring samplern är ju ärligt talat mycket uppbyggd kring ljuden som man känner igen sedan den tiden och den stora majoriteten av dem kommer från fabriksljuden. De har man t o m mer lättåtkomligt i t ex Arturian.