handdator

Visa fullständig version : Grubblar på en Ensoniq...



axeman
2002-12-03, 22:17
Jag ska köpa en racksynt och det lutar väl åt Ensoniqs MR-Rack, så därför skulle det vara kul att höra något om era erfarenheter med denna synt. Alternativet är väl en JV1080, men samtidigt som det känns säkert att skaffa denna "klassiker" (alla verkar ju ha en) så känns det också lite trist (alla verkar ju ha en).

Vidare funderar jag på om man skulle köpa en MR-rack, vad tycker ni då är ett rimligt pris?

PF
2002-12-04, 06:07
99,9% av alla nissar använder 0,9% av sina JV-1080´s. Det verkar vara nå´n sjuk säljtrend just nu vilket jag absolut inte förstår, 1080´n är en fantastisk synt som smäller cirka fem miljoner gånger högre än Ensoniq-modulen, "if you ask me". Priserna folk får för sina JV´s nu är helt makalöst låga. Att de inte sätter den på prov och programmerar lite ljud i stället för att vräka iväg den till förste köpare som bjuder 3500:-... Den är oändlig i sina möjligheter, som en JD-800 på steroider. Den ser bara lite mindre sexig ut, men dess gränssnitt är faktiskt lätthanterligt och roligt. För mig hör JV-1080 till synthistoriens riktigt, riktigt suveräna inslag. Ensoniq´en bör du inte betala mer än 2500:- för med tanke på vad 1080 kostar nu.

axeman
2002-12-04, 12:54
Okey. Kanske skall sticka iväg och köpa en 1080 då? Det enda jag har känt är väl att MR-racken har lite skönare pianoljud (om man inte drar på med långa ackord, då det låter loopat), men jag har inte jämfört dem sida vid sida så jag vet inte. Jag kanske hade en dålig örondag när jag lirade 1080n? :)

ps. Skall tilläggas att jag inte har provat MR-racken så där jättemycket. Det enda är att jag upplevde de "riktiga" instrumenten som lite råare. Åsikter? ds.

PF
2002-12-04, 14:59
Så kan det va´ men glöm inte att JV äter fett med kort. 2080 äter ännu mer, men sägs ha problem med MIDI-timing´en (som jag inte märkt).

encore
2002-12-04, 15:13
Hur är det med priserna på korten till JV1080? Jag vet inte hur det är med kompabilitet mellan XP50, JV1080 o JV2080 och i vilken ordning de kom men Oberfunker klagar iaf på priserna på korten till XP-50:n.

Volantiz
2002-12-04, 16:37
jag tycker inte att man ska kora pa en JV om man verligen vill ha bra piano.. jag hade t.om. pianokortet.. men har for mig att det fanns ett battre grandpiano pa session-kortet. Det anvande jag lite faktiskt.. fortfarande ingen hojdare direkt

PF: jag har for mig att midit slapade lite efter nar man korde me en massa ljud samtidigt fran den. Jag anvande den nastan bara for drones/strakar/pads.. sa jag led inte av det alls

encore: priserna pa korten.. njaa.. dom e ratt hoga (~1000-1500:-).. men det ar mycket ljud pa dom. Det dar med XP50 har jag ingen koll pa.. men det borde val va samma kort?

PF
2002-12-04, 17:41
Mitt råd gällde framför allt JVn som syntmodul, allt det här med realistiska ljud är lite främmande för mig, jag tycker man ska använda ett piano om man verkligen vill ha ett bra pianoljud t ex. Det blir roligare inspelningar så. Samma kort funkar i JV som i XP-syntarna. XV-syntarna har nya kort, men XV-3080 (som nu har utgått) kunde även svälja några JV-kort. Till XV-syntarna finns nu JV-korten i "best of"-format, där man klämt in flera JV-kort på ett XV-kort. Jim, var är du, du kan mer om detta än jag.

axeman
2002-12-05, 02:22
När jag kommer mig för att fundera lite och tänker efter vad det är jag egentligen vill ha, så är det ett bra och lättåtkomligt piano. Jag har ju en Alesis QS6, och är det nåt den inte är bra på så är det pianoljud (låter bunker). I övrigt så är den helt ok.

Om jag inte missminner mig så fanns det ROM-kort att köpa till QS6:an, med bl a pianoljud. Nån som har testat dessa? Jag provade ett pianokort när jag skulle köpa synten, men det var ju en massa år sedan så jag skulle nog behöva någon med färskare minnen. :)

kmj
2002-12-29, 12:19
axeman...är pianoljudet detsamma som i QS8?
undrar för att jag hade tänkt köpa en QS6 och trodde pianoljudet skulle vara kanon...fast nu vet jag inte

Ojdå...bilden blev för stor...ska fixa det

[ 29 December 2002, 12:21: fixat av: kmj ]

axeman
2002-12-29, 12:37
Jag tror att det bara är mängden tangenter som skiljer QS6 och QS8 åt. Alesis har ju släppt nya versioner av syntarna (QSx.1 och QSx.2) som har lite mer ROMminne o.s.v. Dessa har jag ingen som helst koll på så där kan ju pianoljudet vara bättre. Det akustiska pianot i min QS6a är iaf inget vidare. Det är jättetråkigt att spela med och jag skulle verkligen dra mig för att använda det i en produktion. Elpianoljuden funkar däremot bra.

kmj
2002-12-29, 12:45
Ok,tack för det, då får jag väl söka efter nåt annat då.

PF
2002-12-29, 12:52
E-mu Proformance/1 och /1+ är fortfarande schyssta pianomoduler.