handdator

Visa fullständig version : Digi-002



Ropher
2002-12-11, 02:15
Är det någon som testat digi-002? Är den lika bra som den ser ut? Hur är det med ASIO-stöd, finns det än? Den är ju i dyraste laget men verkar vara bästa alternativet för bärbart Protools.

Det vore intressant att höra om MBox också, ni som testat/vet. Jag måste köpa något snart, jag hankar mig fram med Imic i väntan på pengar och det är inte så kul.

Volantiz
2002-12-11, 02:28
Den enda av dina frågor jag kan svara på är: Ja! Digi002 har en ASIO-drivare :)

Har du kollat på Digi001 annars? Jag har fått för mig att den ligger i klassen mellan digi002 och MBox.. både i funktionalitet och i pris

Ropher
2002-12-13, 17:26
Digi-001 vore ju perfekt om den hade USB/Firewire. Jag vill ju gärna ha fler än två in/ut. Nu använder jag endast en powerbook och måste därför ha USB/Firewire.

Bra att det finns ASIO-stöd för 002.

PF
2002-12-13, 17:30
Jag kör också Powerbook och går också i funderingar kring ljudkort. Roland / Edirol har ett som heter UA-20, jag undrar om det har rimlig kvalitet. Det är ju billigt, vilket lockar. Annars lär jag nog satsa på en mBox, även om det känns lite skakigt med drivrutiner för OS X, "VAD HÄNDER" liksom, vill man ropa till Digidesign. Digi002, hello. Inte riktigt mänsklig prissättning där, kanske.

PF
2002-12-14, 00:12
Såld. En lång historia.

I korthet:

1. Jag tappar den i golvet. Kan inte laga.
2. Frustration följer.
3. Säljer den billigt till en som kan laga.

I korthet:

Fan. frown.gif

PeterH
2002-12-14, 10:43
"Han som kan laga" (med benägen hjälp av arbetskamrater) väntar nu på besked om komponentnumret på XLR/TRS combo kontaktdonet (det var mos). 7 mail skickades i torsdags, inga svar än... Blir så förbannad på företag som inte besvarar mail inom rimlig tid. Om jag hade ringt, hade jag då fått stå i telefonkö i 2 dygn? Måste ju vara i deras eget intresse att få över så mycket kommunikation som möjligt till mail?

xis
2002-12-14, 14:42
quote:skapades ursprungligen av: David Lennartsson:
Är det någon som testat digi-002? Är den lika bra som den ser ut? Hur är det med ASIO-stöd, finns det än? Nej. 002 fungerar inte ihop med Cubase eller Logic än.
Inte heller kan man använda 002 ihop med ett 001 kort.
:mad:
Inte heller kan man använda den med PCI-G4:or.
Men annars verkar 002 vara mycket bra. Låter bra gör den samt så får man med ett antal plugins. :)

Chaosstar
2002-12-14, 18:11
quote:skapades ursprungligen av: xis:
Nej. 002 fungerar inte ihop med Cubase eller Logic än.
Har för mig att det snart kommer nån uppdatering så att Digidesigns hårdvara ska funka ihop med Logic. Apple och Digidesign har inlett ett sammarbete kring detta.

Chaosstar
2002-12-14, 18:19
Jag har både en Digi 001 och en M-box. Digi001an är ju bra på det sättet att den har fler in och utgångar samt midi in/ut.
M-boxen saknar midi in/ut. Men det kan man ju lösa med en usb midi plugg. Dock lite irriterande. Man förlorar ju en usb kontakt till där. Då M-boxen körs via usb också.
Men klarar du dig med 2 in och utgångar och inte behöver midi in/ut så är M-boxen ett riktigt bra alternativ. Speciellt prismässigt. Den brukar ligga runt 5000kr +moms. Jag trodde inte att ljudkort via USB skulle funka så bra, men det gör det faktiskt

Chaosstar
2002-12-14, 18:21
Vart många inlägg på raken det här, men det hade inte passat att skriva ihop dem. Hur som helst...

Jag skulle vilja veta om någon provat att använda Digi002an som fristående digitalmixer. Den ska ju gå att använda så också. Berätta gärna om detta om ni har erfarenhet.

Ropher
2002-12-15, 00:54
Det låter ju bra med M-Boxen. Det vore ju kul att kunna få fler än två kanaler, personligen framförallt ut. Men som sagt, det är lite skillnad på 6 300:- och 31 200:- som var de senaste priserna jag såg på M-Box och Digi-002.

Allt beror ju på pengar...

Hursomhelst så vill jag använda ProTools och övriga program jag använder stödjer ASIO och du verkar ju inte ha ngt problem med M-Box där. Till Digi-002 så kommer det väl antar jag om det nu inte funkar idag.

Tack iaf.

Chaosstar
2002-12-20, 11:41
I nyaste numret av Musiker Magasinet (nr 1 2003)så finns det en 5 sidor lång artikel om Digi 002an.
Helt klart läsvärt.
Såg även att tidningen Monitor i nästa nummer även dem ska ha en artikel om Digi 002an. Men den tidningen dyker väll inte upp förräns i slutet av Januari.

enapa
2002-12-20, 11:46
Dom har just köpt en sånn på skolan den verkar bra, jag kan återkomma en bit in på nästa termin med tänkar om den.

Ropher
2002-12-21, 03:16
Berätta gärna!

Jag läste i MM, det verkade ju bra. Det enda hindret är väl detta med ASIO, en sådan dyr apparat vill man ju kunna använda till alla program.

Hur är det med OS X? Är det så att alla ljudprogram använder samma drivrutin, Coreaudio, eller har jag fattat fel? I så fall känns ju Digi-002 som ett ganska säkert val, ProTools och alla andra program kommer ju snart att vara för OS X.

Volantiz
2002-12-21, 03:40
Men asio har den väl? Eller blandar jag ihop den med 001? Såg en nyhetspost om ASIO-stöd för inte så länge sen..

xis
2002-12-27, 13:55
quote:skapades ursprungligen av: volantiz:
Men asio har den väl? Eller blandar jag ihop den med 001? Såg en nyhetspost om ASIO-stöd för inte så länge sen..För PC:

"Expand your creative horizons with the new beta Digidesign ASIO Driver for Windows-based Pro Tools systems. A multi-channel, multimedia sound driver, the Digidesign ASIO Driver allows third-party audio applications which support the ASIO standard to record and play back through a number of Pro Tools systems on Windows XP Professional or Home.

Supported systems include:

* Pro Tools|HD with Pro Tools TDM 5.3.3 software
* Pro Tools|24 MIX with Pro Tools TDM 5.3.1 software
* Pro Tools|24 with Pro Tools TDM 5.3.1 software
* Digi 002 with Pro Tools LE 5.3.2 software
* Digi 001 with Pro Tools LE 5.3.1 software
* Mbox with Pro Tools LE 5.3.3 software (ASIO driver for Mbox available only with the Mbox installer)
* Digi ToolBox & AudioMedia III with Pro Tools LE 5.3.1 software"

Volantiz
2002-12-27, 16:45
Ja se där ja :)

Sen e ju bara frågan om dom fungerar också

PF
2002-12-27, 18:48
Digidesign har väl lite för vana att inte släppa något som inte är ordentligt testkört, hela deras rykte vilar ju på att prylarna rullar bra. Det medför också en viss "slöhet" kan man tycka - var är deras OS X-lösningar t ex? Lyser med sin frånvaro. Jag tror Digi002 är alldeles eminent, men passar den prislappen oss som vill ha den? Jag vill gärna ha en Mbox men jag vill se OS X-drivare och en OS X-version av ProTools LE först.

Volantiz
2002-12-27, 19:48
jaa.. kommer pro tools le för OSX så kommer mina tjacka-mac+mbox-planer att prioriteras lite högre än tidigare :)

PF
2002-12-27, 22:06
Kul! Hoppas de släpper stöd för X kommande mässa, det vore kul, jag tror jag håller i pluskan tills nå´t sån´t dyker upp. Känns då förbaskat dyrt med de andra alternativen - om man behöver mjukvara också (vilket jag gör).

enapa
2002-12-27, 22:18
Jag tycker digi002an verkar svinbra men är det någon här som har testat mididelen i protools på allvar? Jag menar är programmet lika bra som midiskapande som det är på audio?

PF
2002-12-27, 22:47
Midi-delen är inte populär, den är klart begränsad. Men jag frågar mig om den ändå inte är tillräcklig, för jag satt verkligen och petade i evigheter när jag jobbade i Cubase och Logic. Jag har sedan vant mig att jobba i Reason, som har en fantastisk sequencer tycker jag. Väldigt begränsad den med, men ändå tillräcklig. Jag har en känsla av att jag kommer tycka likadant om mididelen i ProTools. Annars får jag väl äta upp min hatt.

Volantiz
2002-12-28, 13:08
Jag har borjat fundera pa varfor jag kor med stora dyra programvaror med en #$%^ massa funktioner som jag nastan aldrig anvander. Jag spelar in det mesta live (i stort satt allt utom trummor och ibland parameterandringar eller spelar in lite mer industriellt blippblopp).. och det hander val ibland att jag kvantiserar nar det ar en san del som verkligen behover va kvantiserad.. sa en san funktion behovs.. men det har jag t.om. pa min MC500. Jag vill helt enkelt ha en overskadlig vy for att arrangera mina spar.. flytta hit och dit.. testa nya saker lixom. Velocity ar bra att kunna andra pa ett snyggt satt ocksa! Sen ar det sakert ett par funktioner som jag anvander hela tiden som jag glommer bort nu.. men en nastan gratis Pro Tools borde kunna fixa mina krav tycker jag :)

PF
2002-12-28, 21:00
Det här är ju kul! :) Jag har fått igång farsan, och han sitter och spelar in som sjutton med iBook och ProTools Free till och med (interna mik´en i den bärbara lilla datorn). Ska hjälpa honom fixa en Mbox se´n och lära honom lite annat smått och gott. Tror inte han spelat in nå´t se´n 1979 eller så, så det är väl en del idéer som legat och grott ett tag.

Chaosstar
2002-12-29, 13:07
Att Pro Tools 6 kommer i slutet av Januari med OS X stöd och lite senare stöd för windows XP är ju redan klart. Men är det någon som hört nått om fortsatt utvecklande av Pro Tools Free. Som det är idag fungerar ju Pro Tools Free endast på Mac OS 9. och Windows 98 och Me. Dvs speciellt windows versionen känns ju ur tiden. En gratis version för OS X och Win XP skulle ju vara bra.

PF
2002-12-29, 19:55
Verkligen! Hoppas de kämpar på med mellanmodellen också då - ProTools LE heter ju den version som snurrar med de billigare interface´n. Om man fick en officiell "tummen upp" från Digidesign med allt detta, så skulle det onekligen kännas lustigare att direkt beställa en så´n där grej med afrikanskt uttal - mBox! :-)

Ropher
2002-12-30, 01:41
Jag var och frågade i affärerna om ASIO till 002, som tyvärr inte verkar finnas till macen än...och inga besked om när det kommer.

Jag är nu istället inne på M-Box till ProTools och RME Multiface plus cardbus till alla andra program. Då får jag ju 8 in/ut till alla program utom ProTools. Viktigast av allt är att RME Multiface verkar vara riktigt bra och stabilt och inkluderar MIDI.

Nån som testat?

enapa
2002-12-30, 13:58
Jag såg en bild i Future-music på en 002a som var kopplad till en eMac(den nya läckra skärm-med-klutt-datorn)och en liten extra hårddisk, ballare studio får man leta efter.

Chaosstar
2003-01-12, 13:35
Power Book 17" och en Digi002a. Då har man ett ganska kraftigt mobilt system.

Oberfunker
2003-01-12, 16:54
Var förvisso mycket nöjd med min Digi001, men jag tvivlar faktiskt på att Digi002 kan vara värt pengarna - kan det verkligen vara så mycket bättre? Det där med extra reglar är förvisso en bra idé som jag svurit över en hel del redan från början, men ändå... :confused:

jontolof
2003-01-22, 11:30
Jag tycker Digi002:an verkar rätt plastig. Inte riktigt den sköna känsla som bilderna ger sken av. Mitt tips är att kolla med någon återförsäljare som har den inne så man få känna och klämma på den lite. Mycket av vitsen med Digi002:an, förutom att den har många in/ut, tycker jag är att den har reglar. Men då vill i alla fall jag ha en bra känsla i prylarna också. Det kan vara värt att tänka på!

/JO

enapa
2003-01-24, 17:15
Jag var och kände lite på 002an i skolan idag. Jag tetade bara lite ytligt : reglarna är apcoola man måte liksom ta på ovansidan av själva klutten(på regeln) där det finns touchpryl som gör att den kan flyttas på , men om man puttar nerifrån så vill den inte (så man inte "mixar" av misstag)
Det verkar vara ett bra alternativ om man vill ha både ljudkort och mixer väldigt billigt för att vara Digidesign.
Satan vad den var kul när man autimatiserade volymen fort upp och ner det flög reglar upp och ner som en galen....mixer... :D

imported_funkybruno
2003-01-27, 16:06
"002 fungerar inte ihop med Cubase eller Logic än.
Inte heller kan man använda 002 ihop med ett 001 kort. Inte heller kan man använda den med PCI-G4:or."

Vad fan kan man göra med Digi002? Rosta bröd?!

Nån som har lust att skänka bort en riktig Protoolsrigg? :rolleyes:

Volantiz
2003-01-27, 19:58
hur var det nu.. det finns väl asio-drivare i beta-stadiet som är användbara?

Oberfunker
2003-01-27, 23:06
Hmm... Rosta bröd? Ja, det kostar 4 audioingångar + en extern enhet (som förstås kan synkas med MIDI) för ytterliggare några små lakan... :D

Chaosstar
2003-02-01, 10:09
Nu har i alla fall nyaste numret av Monitor (http://www.monitor.li/) (nr1 2003) dykt ner i brevlådan. Tidning innehåller en 6 sidig lång artikel om Digi002an. Ganska intresant sådan.

Nämnas kan också att det också var en 5 sidig artikel om Apples Xserve för den som är intresserad av sånt.

Oberfunker
2003-02-08, 15:44
Var lite förvirrad själv så jag kollade upp saken även om det inte spelar nån större roll för mig i nuläget direkt.

Kolla in och ladda hem ASIO-drivrutiner till Digidesignsprodukter (ännu i beta-stadiet):

http://www.digidesign.com/download/asio/

Gamla nyheter, men jag hoppas det lättar den allmänna förvirringen :D

Ropher
2003-02-10, 01:28
Det verkade bra tills jag kom till detta:

Q: Will there be a Mac version of the ASIO Driver?
A: No. However, Digidesign is working on support for Mac OS X?s Core Audio.

Eftersom det lär dröja åtminstone ett halvår innan jag kan byta till OS X, säkert ett år så känns ju digi-002 inte riktigt intressant längre. Jag måste ha ett fungerande ljudkort med ASIO-stöd senast den 8 april...

Ropher
2003-04-30, 23:50
Det blev ett RME Multiface med cardbuskort till slut. Det låter fantastiskt bra och verkar stabilt och snabbt.

Tyvärr fortsätter min teknikotur, något glapp finns kring cardbuskortet. Vid en del tillfällen tappar datorn kontakten med ljudkortet, ruckar man på sladden fungerar det igen, suck!

Affären ska fixa nytt cardbuskort plus sladd åt mig.

Men, finns det någon risk att felet är i min PB? Är det någon som har haft otur med glappande PCMCIA-kort, och hur löser man om felet är i datorn? Dyrt antar jag...

PF
2003-05-01, 00:04
Oj. Svårt att testa också. I min powerbook sitter konstant ett PCMCIA-till-SmartCard-kort. I princip har jag muterat kortplatsen till ett smartcardinterface. Och det funkar faktiskt svinbra. Men jag kör också råstabila OS X. Det är verkligen skillnad mot gamla nian. Vet inte hur man kan testa en PCMCIA-plats annars. SCSI-kort kanske, och koppla på en fet SCSI-disk + föra över en massa data fram och tillbaka. Bara för att felsöka kortplatsen alltså. Tycker du ska kontakta RME-supporten och kolla med dem. Det sjuka med OS 9 är att det kan vara "fel på märkliga skruven", ett tillägg som hör till något helt annat kan skapa strul i andra sammanhang. På G4´orna vet jag t ex att de stundtals drabbas av en skum seghet - man skriver och texten hänger inte med på skärmen - detta beror på Iomega-tilläggen. Helskumt.

Ropher
2003-05-05, 19:44
Iomega har jag slängt, zip fungerar ju i alla fall.

Deluxemusik ska få in ett nytt cardbus när som helst och jag är ju väldigt nyfiken på att se om det fungerar eller inte. Annars lutar det ju åt att det är fel på datorns kontakter och att jag får fundera på att antingen lämna in den eller byta RME:t till ett 828.