handdator

Visa fullständig version : Dåligt Digidesign!



mazze
2003-01-28, 19:35
Fler än jag som börjar blir förbannat trött på att Digidesign inte kan släppa CoreAudio drivar för sina ljudkort. Pro Tools 6 är väl en sak men för F_N! ge mig drivar till mitt Digi001 NU!!!!!!

PF
2003-01-28, 20:59
Har du verkligen kollat upp att det inte finns någon lösning? Spana in www.osxaudio.com (http://www.osxaudio.com) - det är en sajt för alpha, beta, gamma... finns rätt mycket små gratisdrivare och applikationer som det laboreras friskt med där. Kanhända har någon annan Digi001-ägare redan gjort någon liten drivare, man vet aldrig. Jag tror inte Digidesign vill släppa sina OS X-drivare av mer politiska skäl, de vill inte att man ska överge deras programvara och bara använda interface´n som datortillbehör (mer eller mindre), de vill att man ska tänka i paket så som de gör. Digi001 = ProTools LE. När OS X-uppdateringen till LE släpps så släpps även drivare till deras interface. Tråkigt - absolut, men Digidesign har ändå ett ganska solitt koncept.

mazze
2003-01-28, 22:02
Visst du har rätt PF! Hoppas bara att Digidesign släpper gratis drivar på deras hemsida. Om jag blir tvungen att köpa LE bara för att få mitt ljudkort att funka i X då säljer jag skiten. Jag uppgraderade just mitt Logic 4 till version 5. Visst jag jobbar gärna i Pro Tools men för mig är Logic det självklara valet. Känns så surt att man sitter i X med ett nytt Logic som körs på det interna ljudkortet i macen, när ett Digi001 står och dammar brevid. Inte världens bästa ljudkort men betydligt roligare än det inbyggda.

PF
2003-01-28, 22:06
Ptja, det gnälls mycket från musikerkretsar på Mac´ens inbyggda ljudkort men jag undrar om folk verkligen lyssnar? Det är högt signal/brusvärde, rent och snyggt ljud och låg latency. Det kallar jag "bra ljudkort", kalla mig galen men jag tycker Mac´ens interna ljudkort är hur användbart som helst. Drivarna till 001´an kommer ju ändå så småningom - som sagt - MacOS X är ett helt nytt OS - och som sagt igen - du kan ju alltid köra Logic i OS 9 _också_ - varför välja "antingen eller" när man kan ha "bägge" ?

mazze
2003-01-28, 22:13
nja, där håller jag inte riktigt med dig PF! Visst macens inbyggda ljudkort är bättre än ett sunkigt standard kort på en PC. Jag skulle hellre kalla det för ett "användbart ljudkort" ifall man inte har något bättre till hands.

mazze
2003-01-28, 22:19
Sen att min G4:a saknar line in gör ju inte saken bättre.

PF
2003-01-28, 23:05
Kan jag verkligen hålla med om! Vet ni vad som hände mig då? Jag hittade lineingånen på min Powerbook (667 DVI) för bara ett par veckor sedan - av en slump - visste inte att den hade ljud in!!! ;D

John Stalberg
2003-01-28, 23:38
Jag beställde Pro Tools 6 idag. Ska vara här inom 14 dagar.

Tröttnat på digi har jag gjort för länge sedan men så fort det kommer lite godis så glömmer man lätt.

John

Oberfunker
2003-01-28, 23:48
Det är det som är grejen - det tar en jäkla tid för Digidesign att få fram drivisar och versioner för olika operativsystem, men när det väl funkar så funkar det! (oftast i alla fall :) )