handdator

Visa fullständig version : Det blev ett Audiophile 2496



imported_Danne
2003-08-18, 13:41
Hej !

Det blev slutligen ett Audiophile 2496 ljudkort !! :-) Tänkte mig först ett Terratec DMX Fire, men behöver igentligen inte så många portar och en mixer + en extern micpreamp har jag ju redan.

Helt grön när det gäller detta kort, så tips på inställningar o vice versa är välkommet !

/Danne

calico
2003-08-18, 13:50
Ehh...beror på övrig miljö. Jag kör på 44Khz och med en DMA buffer på 512 samples. Funkar för mig, men i vissa fall får man öka lite så att det inte uppstår massa klick och konstigheter med ljudet.

Beror väl mest på om man gör musica samtidigt som man surfar, tankar via ftp, dp är en högre buffer att föredra. Lägre buffer -> kortare latency.

Kan väl f.ö. säga att jag är väldans nöjd med kortet i den miljö jag kör (enbart mjukvara.)

pez
2003-08-18, 17:40
Tänkte passa på att fråga om det andra ljudkortet då.. (Terratec DMX Fire)
Har det alltså inbyggd mik.förstärkare/mixer?
Jag är på jakt efter ett sådant ljudkort.

imported_Danne
2003-08-18, 19:19
Japp ! Terrateckorter har en inbyggd micpreamp.
Hur bra eller dålig den är vet jag ej !
Men man för iof mycket för pengarna.
Finns b.la på Musikbörsen för 1.995:-

http://www.fitzpatrick.se/html/produkter/terratec/6fire.html

Jag kör med en stero, rör-micpreamp från Alto !

För övrigt ser det ut så här:

Gitarr -> V-Amp2 -> Mixer -> MIC/Preamp -> Audiophile In(L/R) o vidare ut till ett par högtalare etc.....

Min Boss DR5 går även den in på en kanal i mixern

/Danne

Oberfunker
2003-08-19, 10:37
Danne: Du får gärna berätta lite hur du tycker det kortet är att arbeta med och sådär när du kommit igång lite. Jag är nämligen på jakt efter nåt lite bättre kort än mitt nuvarande (jag tänker inte ens nämna namnet igen då kortet i fråga med större säkerhet skulle fungera bättre som en hyfsad brödrost än som ett ljudkort - i alla fall hade man sluppit bruset!) och siktar eventuellt på ett Audiophile. De verkar rimligt dyra och bra för pengarna. Är förvisso inte så kräsen - en okej latency, full duplex och lite mindre brus är allt jag behöver! smile.gif

imported_Danne
2003-08-19, 16:07
Maila mig så skriver jag lite när jag testa osv ?

/Danne

PF
2003-08-19, 16:26
Oberfunker... smile.gif (http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=6;t=000244)

klickbar smiley!