handdator

Visa fullständig version : Köpa PC



deleted user
2003-04-09, 14:02
Jag tittar sällan in på den här avdelningen eftersom jag inte har varit speciellt intresserad av datorer.

Nu har dock dagen kommit då min gamla trötta 400 enbart ska få hantera ordbehandling, surfning + eventuell programmering. Det är dags för inköp av snabb maskin.

Jag kommer att använda den till musik (såklart), mer specifikt: sequenser, effekter, sampling, softsyntar, inspelning.....kort och gott: avancerad ljudbehandling.

Vad bör jag tänka på vid datorköp? finns det något jag ska undvika? färdigbyggda datorer typ Dell, är det något att ha? Jag har kollat in Frost Network´s (http://www.frostnetwork.net) datorer, vad är så bra med dom förutom att dom är tysta? iaf häftigt mycket dyrare än liknande datorer. Intel eller AMD?

confused.gif confused.gif confused.gif

Äh, vafan.....skriv allt ni kan om vad jag ska ha och/eller vad jag inte ska ha.

Behöver ett nytt ljudkort också.....jag har kollat på M-Audio delta 1010 LT, verkar bra och billigt....någon som har andra tips?

jag ska inte köpa en Mac förrän jag har råd med en bärbar.....dvs inte nu.

PF
2003-04-09, 14:11
Själv hade jag både en Mac G4 och en Dell P4 som arbetsstationer på Propellerheads. Bägge var trevliga som tusan. Dell-maskinen körde vi XP på och alla möjliga musikprogram. Så vad jag tänkte säga är att jag tycker Dell verkar helt OK för musik-osv-bruk - och det är ju trevligt att hemkörning ingår i priset osv, kul att testa att bygga ihop burkar på deras sajt om inte annat. Samma sak med Apple osv. Kul att se vad notan kan hamna på. I fallet Dell blir det nästan alltid mycket billigare än man kan tro. Sån´t gillar åtminstone jag... :-) Se´n tycker jag de har en rätt gedigen känsla, bra lådor, inget plastkrafs utan åtminstone lite tanke bakom det hela. Jag tycker att stationära G4-mac´en blir omseglad av t ex Dell medan Mac är roligare om man ska välja just bärbart eller så. Det är där Apple har sina riktiga vinnare.

eskimo
2003-04-09, 14:29
Jag byggde mig en egen och har inte ångrat det valet en sekund. Har aldrig gjort nåt sånt tidigare, det närmaste var väl att byta ljudkort i min gamla burk. Och klarar du av en sån sak klarar du att sätta ihop en hel maskin också. Inte svårare än att bygga lego, med undantaget att det är ena förjävla dyra legobitar.

Jag köpte merparten av min dator på www.itbutikken.dk (http://www.itbutikken.dk) som var billigast överlag och leveranserna har det inte varit några som helst problem med.

Hänger en del på *host* [PF-blindfold] www.recording.org (http://www.recording.org) [/PF-blindfold] *host*
och valde att gå efter en modell som de kallas "Anus" eek.gif (Asus Northwood Users Society)
Vilket innebär
Asus moderkort och Intel Northwood P4-processor.

Vi är ett gäng där som har i princip samma konfiguration och alla är mer än nöjda.
Vi har även en moderator och guru vid namn Gary Brenner(alias Opus2000) som livnär sig på å bygga DAW´s utifrån samma konfiguration och han brukar kunna svara tillfredsställande på allt och komma med lösningar på ev. problem.
Gör en sök på "anus" på deras ´computing´-forum så får du rejält med info om en bra maskin.

Mitt bygge blev:
Asus P4PE-moderkort
P4 2,4 Ghz
samsung 512mb DDR
seagate 20gb OS-HD
western Digital 120 gb 8mb chache Audio-HD

Fick läsa på en del men det tycker jag var värt eftersom jag lärt mig en hel del tills dess att det är dags å bygga en ny.

PF
2003-04-09, 15:09
Jo, det kan vara roligt att bygga själv också. Men att bygga en riktig gammal häck som dessutom kallas Anus... ja jävlar... HAHA... då köper jag tamejtusan hellre en sur & dödsdyr Mac och lever i min blinda värld. Känslan betyder allt några schmuck trots allt.

deleted user
2003-04-09, 15:32
Anus låter bra...eller...ähum...själva idén låter bra. Det är väl ca 2.4Ghz, 512mb jag har riktat in mig på......hur tar jag mig igenom moderkortsdjungeln, är det Asus som gäller?

En särskild OS-hd, är det extra lyx för extra lyxiga killar?.....hmmmm i så fall måste jag ha en cool.gif

deleted user
2003-04-09, 15:41
Kom på att jag vill köra med två skärmar.....tips på bra billiga kort tack.

encore
2003-04-09, 15:45
Jag har ett Matrox Millenium G450, som klarar två skärmar galant. Kortet har också TV-ut, en adapterkontakt medföljer. G450 har dock 2 år på nacken, så det finns säkert en värdig efterträdare. wink.gif

Janne
2003-04-09, 15:47
Hallå! Några ord från en nykomling - har iofs varit registrerad ett bra tag men nöjt mig med att läsa och "lära känna" folk lite till att börja med. Himla trevligt forum med mycket kul folk tycker jag.

Till saken: jag har (precis som eskimo) byggt min egen burk för första gången och tycker absolut att det var det bästa datorköp jag gjort. Av en slump har vi också byggt med nästan samma delar, kanske ingen slump iofs, det känns som en vettig konfiguration. Jag satsade på mer minne (1Gb DDR266) men köpte i gengäld ett lite billigare moderkort, ett Asus P4B. Jag köpte hela klabbet från datorbutiken (http://www.datorbutiken.com). Jag har inte gjort någon helomfattande prisjämförelse med andra sajter men för det mesta ligger deras priser bra till, inte heller jag hade något krångel alls med leverans och sånt.

Som eskimo skrev så är det helt klart välinvesterad tid att läsa på lite innan man beställer, köper man rätt delar från början blir själva byggandet rena barnleken. En bra sida (om än lite teknisk) att kolla in hittar du här (http://www.tomshardware.com/) . Känner du för det får du gärna maila mig direkt så kan jag dela med mig av det jag lärt mig.

Lustigt nog har jag också ett 1010LT sen tidigare som givetvis bor i nya burken nu, det kortet var lite dyrt när jag köpte det men jag har aldrig ångrat den investeringen - ett höjdarkort helt enkelt. Nu är det ju billigt också.

Ett sista litet tips: var lite petig med vilken låda du väljer att stoppa alltihopa i, det är värt några kronor extra att få smidiga lösningar på allting. Själv valde jag en Chieftec DX-01W, kanske inte lika slick som en ny G4:a men ser helt OK ut och är en fröjd att meka med.

Lycka till!

Bergfotron
2003-04-09, 16:00
Om man inte vill sätta ihop sin dator själv, rekommenderar jag Koala Silent från Headlock Data.
Den är extremt tyst och har de funktioner man behöver, inklusive ett par pci-kortplatser för ljudkort. Trots detta är den inte speciellt dyr.
Dell har ett fel och det är att de sällan är särskilt tysta.

PF
2003-04-09, 18:41
Jo just, det här med ljuddämpade datorer är verkligen trevligt. Att jag valde laptop var ett av skälen till just detta - powerböckerna är i princip helt ljudlösa. Det är superschysst. Och precis som förr i tiden. Atari liksom. Världens mest ljudlösa dator.

I synnerhet nuförtiden... mest avstängd... frown.gif rolleyes.gif

Och genast vänder sig PF åt sidan och tilltalar ett ting i sin bästa Ferdinands-mamma-imitiation.

"Seså, seså, käre Atari, jag ska använda dig någon dag här... jag saknar dig jag med! Du är en pålitlig gammal rackare änd aj still löv ju too. Klart du ska få leka med de andra pojkarna".

. . .

Men Atari bara satt där under sitt aluminiumtak och luktade på disketterna.

hmm
2003-04-09, 20:17
Asus är bra (det jag själv använder)
Mitt tips är att skaffa ett relativt nytt moderkort som har stöd för dom nyaste teknikerna (Seriell ATA, Hyper threading, AGP8, USB2.0, Firewire osv.)
Det underlättar framtida eventuella uppgraderingar av Processor, hårddiskar mm mm.
Mera minne än 512MB går sällan (Läs aldrig nästan)åt för att göra musik, men om du skall hålla på med bild och video så skall man ha mera helst.
OS: Windows XP, stabilare, nyare drivrutiner, och stöd för det nya utan tjafs.

Uppdaterade nyligen min egna maskin med:
Asus P4G8X deluxe, (Mitt moderkort klagar på att jag har överklockat ibland när jag startar upp datorn (Nej jag har inte överklockat den.) Det borde lösas med en uppdatering av bios, borde väl komma nångång.)
512MB PC2100 ram (moderkortet använder dubbla minneskanaler för högre hastigheter så därför köpte 2*256 minnen.)
P4 2.53MHz processor, den var billig (2200:- har jag för mig.) och när P4 3,066MHz processorn går ner i pris så byter jag ut den mot en sådan istället eftersom den stödjer Hyper threading.


Var försiktig med inbyggde IDEraidkontroller (speciellt "Fastraid lite")* då dessa använder all PCIbus då den skriver eller läser till/från hårddisken, vilket resulterar i att ljudkortet glitchar.

* I "Lite" versionen av fastraid går det ej att ställa ner PCIbus utilisation, vilket går om har den riktiga versionen istället.

Grafikkort: Matrox G550 är bra (Jag använder ett ATI radeon VE då jag gillar att spela lite.)

Puh! hoppas att d får nån nytta av detta datasvammel wink.gif

amino
2003-04-09, 21:29
Långa utläggningar om musikdatorer har jag haft tillräckligt många i mina dagar. Så många att jag tröttnat både på utläggningarna och på datorerna. wink.gif

Lite av min idéer i alla fall:

Dubbla processorer tänker jag aldrig skaffa en dator utan. RAM, diskutrymme etc kan man få tillräckligt av, men skall man köra softsynthar och effekter är det det som gäller. Dessutom mycket prisvärt.

RAID kör jag inte mer. RAID 0 som är bra för audio är inte kul om en disk pajar, för då är allt kört. Och dagens diskar, där alla utom WD gått ner till ett års garanti, är inte att lita på (nu snackar jag IDE förstås). frown.gif

Dells nyare datorer är riktigt tysta. Tror faktiskt inte man behöver lägga extra för att få en dator särskilt tyst nu, de flesta komponenter har tystnat efter hand som efterfrågan har utvecklats så.

Windows XP vs Windows 2000? Ja, det är väldigt liten skillnad, och även om XP aldrig kommer att komma in på min dator så tycker jag väl att det är lika bra att satsa på det på en ny dator. Men det är säkert hundra gånger viktigare att man optimerar operativsystemet för audio än att man väljer rätt OS...

deleted user
2003-04-09, 21:53
Seriell ATA, Hyper threading, AGP8, IDEraidkontroller, PCIbus utilisation
confused.gif eek.gif confused.gif

Hmmmm, jag köper mig nog ett Asuskort och en 2.4Ghz processor och försöker glömma alla hemska ord....det får bära eller brista.

Blackroom: ditt P4G8X deluxe verkar inte så dumt, det kanske blir ett sånt.

hmm
2003-04-09, 22:00
moahahahahahaha, datanörden slår till igen biggrin.gif .
Skippa 2,40MHz processorn den har bara 400MHz systembus, medans 2,53MHz har 533MHz
(det finns oxå en 2,40B variant med 533 bus men det verkar jobbigt att hålla koll på att man får rätt sort.

hmm
2003-04-09, 22:04
Hyper Threading är nästa pryl att ha liksom, Procesorn klarar av att göra 2 saker samtidigt i realtid med denna lilla uppfinning,

Grabbarna på Intel har slängt ihop en liten demo som visar vad Hyper threading går ut på
Intel HT Tecnologi (http://www.intel.com/home/desktop/pentium4/hyperthreading.htm?iid=Homepage+htland_ihcp4ht&)

Klicka på länken "demo" lite längre ner på intel sidan så får ni se på grejjer minsann biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif

Janne
2003-04-09, 22:10
Nja Black room, det brukar ju stå i klartext vilken FSB som gäller, dessutom tror jag knappast man springer på 400Mhz-varianten längre. I alla fall inte där jag kollat.

De 0,13 extra gigahertzen tror jag knappast man har nån glädje av, lägg hellre den femhundringen nån annanstans.

Glömde förresten en grej i mitt förra inlägg. På sajten jag hänvisade till för tips finns bl.a. en bra guide för den som bygger sin dator för första gången. Man klarar sig rätt bra ändå men det är ju skönt att få bekräftat att man gör som man ska. Här (http://www6.tomshardware.com/howto/20020918/index.html) är en länk direkt dit.

hmm
2003-04-09, 22:16
385:- för att vara mer exakt (datorbutiken.com)
Det är larvigt vad fort det går nu, det var inte många år sedan 130MHz var en snabb dator, och nu fnyser man bara åt 130MHz till, biggrin.gif

Och jodå om jag handlar en sådan processor så sätter jag 1000:- på att jag skulle få fel processor, har alltid haft en extrem otur med just sådant rolleyes.gif

PF
2003-04-12, 03:33
Många turer fram och tillbaka här! wink.gif

Har du fått nå´n klarhet, Bionik? Vad lutar det åt? Du nämnde att en bärbar Mac vore kul men säkert är för dyrt. Vad är liksom "maxtaxan" för din nya dator? Och hur ballt vore det för dig med en bärbar dator som du kunde använda lite varstans i sommar? Jag tänkte bara fresta å komma med nå´t bortom pratet om ATX, APC, A*US, BIOS, WINDOWS... för man får faktiskt en så´n här... med hemkörning å allt... för 11995:- å en PC har du ju redan... å se´n är det bara lite extra RAM som fattas. Och du har sedan en oerhört SNYGG och skön laptop med världens bästa operativsystem i. Bara som ett alternativ alltså! ;-)

http://a248.e.akamai.net/7/248/8352/92/store.apple.com/Catalog/se/Images/beautyshotibook2001.jpg

Inte helt ouppnåelig!

deleted user
2003-04-12, 13:19
Nja, om jag köper en bärbar ska det vara en värsting.....men det har jag inte råd med idag. 11995:- skulle jag hellre lägga på en kraftfull PC med dubbla skärmar. Jag har inte haft så mycket strul med min PC, så jag är inte så hatisk som andra än.

Maxpriset för den nya får vara ca 15000:- inkl ljudkort.

PF
2003-04-12, 13:54
Okay! cool.gif

John Stalberg
2003-04-15, 10:58
Jag har plockat ihop några datorer. Jag kollar först och främst vad mina mjukvaru och hårdvarutillverkare kräver och/eller rekomenderar. Det kan begränsa urvalet något. Jag har försökt att hitta moderkort utan inbyggt ljud men har samtidigt inga dåliga erfarenheter från kort som har detta ljud. ASUS är omtyckt av många och även om jag inte endast har positiva erfarenheter skulle jag satsa på det igen. Dock kan andra kort funka utmärkt så märket är inte så viktigt. Förhoppningsvis säger rekomendationerna något om processortyp och chipset men annars är AMD givet på grund av prisvärdhet.

Sedan är det bara att fylla på med minnen, grafikkort, låda, skärm(ar), disk(ar) med mera. Jag tycker att det finns en fördel med att bygga själv och det är att man får ganska bra koll på grejorna. Nackdelen är det är ett otestat system man köper, om man nu inte plankar någon annans ihopkok. Det kan göra att problem dyker upp vilket jag har fått erfara i alltför många gånger. Det är dock bara att lösa eventuella problem och sedan bara att tuta och köra. Färdig dator har jag också erfarenhet av utan att det givit mersmak.

John

GlobalMotion
2003-04-15, 22:56
BIONIK!!!

Jag kan hjälpa dig att få världens bästa dator eller den prisvärdaste.

Jag ska själv köpa ny dator så snart de nya teknologierna släpps. Du har min mail...

deleted user
2003-04-16, 13:16
"de nya teknologierna"

Låter häftigt, men det kan ju dröja ca 1 dag till konsumlogga beroende på vilka nya teknologier man talar om wink.gif

Men det låter helt klart intressant, du har min mail också....smidigast är nog om du informerar mig lite mer innan jag brevbombar dig smile.gif

krank
2003-04-16, 13:33
Har haft lite strul med min burk nu... ljudkortet som fungerar helt felfritt i typ ett halvår har börjat uppföra sig riktigt illa. Några generella tips på hur man optimerar sin dator för audio?



citerar:skapades ursprungligen av amino:
Windows XP vs Windows 2000? Ja, det är väldigt liten skillnad, och även om XP aldrig kommer att komma in på min dator så tycker jag väl att det är lika bra att satsa på det på en ny dator. Men det är säkert hundra gånger viktigare att man optimerar operativsystemet för audio än att man väljer rätt OS...

eskimo
2003-04-16, 14:34
http://www.opusaudioprojects.net/WinXp.htm

hmm
2003-04-16, 14:39
Vilket OS? Windows XP behöver oftast inte tweakas så hårt,
Här är ett par tips;
Stäng av skärmsläckaren
Stäng av alla "Power savings" inställningar (högerklick på skrivbordet och välj properties, välj fliken screensaver, tryck på knappen "Power"
Ställ in alla 3 alternativen på "Never".)
I fliken "settings" för "display properties" skall du välja "Color quality" till "Medium (16 bit)" (detta skall ge den minsta belastningen på datorn enligt RME Audio som tydligen har provat och mätt.)
I fliken "Apperence" brukar jag ställa in "Windows classic style" pga att alla grymma grafik prylar i XP belastar bara processorn och ej grafik kortet.
Gå även in i "System properties" (Höger klicka på "My computer" och välj "Properties" )
Välj först fliken "Advanced" tryck på performance settings knappen och välj det färdiga alternativet "Adjust for best performance" under fliken "Visual effects".
Kolla sedan i fliken "advanced" och ställ in "Processor scheduling" till "background services". Obs! Ge fn i att pilla med inställningarna för det virtuella minnet, ger inget extra bara en massa tjafs om du har otur.
Kolla i "System properties" igen under fliken "remote" Ta bort allting som har med detta att göra, alltså ta bort "bockarna för "Allow ...." (Båda 2).
Gå till fliken "Automatic updates" ochta bort bocken för "Keep my computer...." (Uppdatera för hand istället via "Windows update".)
Nästa tweak får du själv avgöra om du vill göra men jag använder aldrig denna funktion, Kolla i fliken "System restore" Och bocka för "Turn off system restore on all drives" (Jag använder Ghost 2003 istället för all typ av backup och litar inte riktigt på sådana dära automatiska prylar.) Det du vinner på detta tweak är att datorn mitt i en ispelning inte kan få för sig att göra en system backup på regestriet.

Mera allmäna tips, Töm "Temporary Internet files" då och då, Töm "temp" katalogerna då och då, (Det finns 2st, en i C:Winnt(eller Windows) emp och en i C:document and settings(ditt användar namn)Local settings emp (Obs att Local settings katalogen är en dold katalog.)
Defragmentera ofta alla Hårddiskarna.

Hoppas att du hänger med i mina anvisningar....

krank
2003-04-16, 14:46
Tack för tipsen! Jag kör Win2000 - är inte överdrivet förtjust i XP...

Har fått nys om att ljudkortet (M-audio delta audiophile) inte skall ligga på IRQ 9 eller 11, samt inte få dela IRQ med någon annan enhet. Märke att på min dator delar ljudkortet IRQ med nätverkskortet och en del andra prylar - men jag tror nätverkskortet är mest olämpligt att dela med av dem... Sedan så låg den på just IRQ 9 också... vilket alltså inte skulle vara bra.

Informationen läste jag på ett forum - någon hade saxat från ett mail från M-audio själva, så det ska stämma..

Någon som har varit med om nå´t liknande? Räcker det med att avinstalera kortet och ändra i BIOSen så att den ljudkortets slot tilldelas en annan IRQ-adress?

hmm
2003-04-16, 15:03
Just vilken IRQ den ligger på är nog mindre viktigt än att den inte skall dela med nåt annat, och om den delar med nåt så helst något som inte är så aktivt. Körde mitt Delta kort på just IRQ 11 under W2K i ca 1 år och hade aldrig något problem med det.
Ett annat tips kan ju vara att stänga av alla portar som inte används i bios, I mitt fall är det alla seriell och paralell portarna, Det ger några till IRQ:er att leka med.
Annars kan jag bara säga att tänk till om XP en gång till, W2K för mig var väldigt stabilt, men XP med allt lulllull avstängt är snäppet värre, Inget man direkt kan sätta fingret på, men allt beter sig lite bättre, fungerar lite snabbare mm mm.
Värt att nämna är även att med XP och ett nyare moderkort får du 23st IRQ:er att leka med.
Plus att du inte behöver tweaka om till "Standard PC mode" för att få allt på olika IRQ:er som man ibland måste i W2K (annars hamnar alla PCI korten på IRQ 9.)

hmm
2003-04-16, 15:09
Glömde bort att svara på din fråga oxå;
Det beror på ditt bios, på vissa kort måste du byta plats på kortet, medans andra bios tillåter att du anger vilken IRQ den skall ha, Ofta kan man även reservera denn IRQ med.

På Asus kort måste man byta plats på kortet (iallafall i dom 2 jag haft) men du kan reservera denna IRQ så att inget annat tillåts att använda dess IRQ.
Och då kanske man skulle se till att ha en annan IRQ en just 9 eller 11 om dom nu ändå har varnat för att det kan ge problems.

krank
2003-04-16, 15:17
Ok, har inte kollat min egen BIOS än.. var hemma hos en kompis i morse och där gick det att ändra i alla fall. Har ingen annan kortplats ledig så det vore väldigt bra om det gick. Men jag hörde att om man vill ha större kontroll över IRQ så är det Win98 som gäller!? Lät skumt, men det kanske stämmer...

Jag fattar i alla fall inte vad som gått snett med mitt ljudkort. Under ett halvårs tid har det gått helt felfritt att ha DMA buffer´n på 384 utan några störningar alls (har en PIII,800mhz) medan nu sedan en tid tillbaka kan jag inte ens ha den på 512 utan att det börjar skrapa! Får ha den på 700 nå´nting och det ger ju nästan 20ms latency. Fattar inte vad kan bero på.. har defraggat, ominstallerat och kämpat på men det vill sig inte... hoppas att det blir bättre om jag ändrar IRQ-inställningarna.. annars vette fan vad man gör..

hmm
2003-04-16, 15:34
Hmm nånting måste ju ha hänt, frågan är bara vad?
Du får sätta dig ned och börja fundera vad som är ändrat som kan störa ljudkortet såpass mycket, Inga Raidkort på datorn? eller nytt grafikkort?
jag skulle nog börja med att leta efter en störning som har med PCIbussen att göra, då spelar ingen roll hur mycket latency du har det sprakar iallafall.

krank
2003-04-16, 18:32
Nope. Inget Raid, inget nytt grafikkort... Ska pyssla lite vid tillfälle. Har inte prövat BIOS-tricket än heller.. får se om man hinner ikväll. Annars har jag faktiskt ingen aning vad jag ska göra..