handdator

Visa fullständig version : OS X börjar "hända" för musik



PF
2002-10-06, 23:36
Ok, vi som har följt Mac-utvecklingen den senaste tiden har märkt att OS X börjar kännas mer och mer färdigt. Det rullar snabbare och snabbare - nu kör jag Jaguar, version 10.2.1 och prestandan är helt okej. Ibland råkar man ut för "badboll", att pekaren står och funderar en stund, men det inträffar mer och mer sällan i takt med att nya releaser släpps. Ett helt nytt operativsystem - det tar en stund att bygga sådant. Vad beträffar situationen med musikprogram så är det OS 9 som gäller ett tag framöver, åtminstone i proffesionella sammanhang. OS 9 snurrar på bra och är stabilt, men hoppet om en framtid med OS X på musikdatorn börjar närma sig. En del har redan börjat köra Logic för OS X och det verkar fungera väldigt bra. Den tionde oktober har Steinberg lovat att Cubase SX för MacOS X ska vara färdigt. Då ska de också släppa OS X-drivare för Midex 8. Midex 3-användare (såsom undertecknad) lär få vänta ytterligare ett par dagar, även om Steinberg säger sig försöka ha Midex 3-drivare klara redan den 10:e. Vi får väl se. Digidesign har annonserat ProTools 6 som funkar under OS X. Reason 2.0 från svenska Propellerhead Software har snurrat på i OS X sedan i somras, och är ihop med "Live!" från Ableton det första seriösa musikprogrammet med fullt stöd för OS X. Att köra alla program i en UNIX-baserad miljö, med allt lull-lull (på både hård- och mjukvarusidan) vi Macanvändare är vana vid börjar framstå som mer och mer fantastiskt. Operativsystemet är lättanvänt - min datorovane far jobbar själv i OS X nu och han tycker det är lättare att förstå än Windows, som han haft tillgång till sedan några år tillbaka. OS X känns futuristiskt, fint, stabilt, en helt ny Macintosh som jobbar annorlunda än förut, bättre multitasking och ett oerhört minnesskydd (jag har inte varit med om att operativet har hängt sig en enda gång sedan jag uppdaterade den första public beta-versionen, som hängde datorn ett tag efter att en skärmsläckare hade stått och snurrat). Apple verkar gå en ljus framtid till mötes.

I.R.
2006-07-01, 19:37
Vad gäller badbollar så ska man ha mycket minne i en Mac som kör OSX. En gig är i underkant. Under en halv gig är inte att tänka på.

PF
2006-07-01, 23:35
Revenge of the supergamla trådars? ;) Jag har 512 Mb i min iBook å släpper hela tiden låtar här som folk lyssnar på... skulle vilja ha mer men det är mkt man vill ha... :)

PF
2006-07-01, 23:43
Shit alltså. Den här tråden är FYRA ÅR!!! åren går, kommer ju ihåg att jag skrivit inledande inlägget å allt...

axeman
2006-07-02, 02:35
Förfluten tid kan vara grymt läskigt

papawasarodeo
2006-09-29, 10:58
Faan är man inte lite dum om man skaffar en ny windowsburk o spelar in på nuförtiden!? När det finns de nya macbookarna!

The Introvert
2006-09-29, 11:36
Troll

Richard Olsson
2006-09-29, 14:28
Troll?