handdator

Visa fullständig version : Ny svensk synt



PF
2002-11-25, 12:10
Nu meddelar firman Cwejman att synten S1 kan levereras. Priset är 28.000:- och man kan maila dem för att beställa sitt exemplar. En svensk, modulär analogsynt. Problemet för Cwejman är att det länge har ryktats att det här bara är ett "scam" likt Elhardts fusksynt "The Sage".

http://www.cwejman.com/bilder/177e.jpg

www.cwejman.com (http://www.cwejman.com)

[ 25 November 2002, 12:11: fixat av: PF ]

Real Parakeet
2002-11-25, 13:45
SAGE..? Vänta bara tills ni får se min Korg Wavestation 2002. Skall kall den för "Super Wavestation". Om man mailar dem för en beställning, skickar de mot faktura? Jag tänkte att man kunde lite kul med den innan fogden kommer och hämtar den. Fast de kanske gör en kreditupplysning... Kul och den verkar seriös - ingen 303-klon här inte.

mechatronic
2002-11-25, 14:12
Synd om det skulle vara ett "scam". den berkar ball. Coolt atty det finns bra svenska tillverkare av synthar.

Det var också synd att "the sage" var ett "scam"
Det hade varit en stor och brutal synth.
Och snygg!

PF
2002-11-25, 14:22
Jag har faktiskt bett Cwejman att yttra sig men har inte fått svar än. Antar att det här är ett projekt som de bedriver på sin fritid - och nej, jag tror inte det är ett ´scam´, sajten har funnits uppe för länge för det, och referenspersonerna är ju knappast påhittade heller. Tänk på hur Moog började, utan distribution och så vidare, med en tapper säljare som tvingade sig på musikhandlarna med det konstiga instrumentet Minimoog. Man måste börja någonstans.

PeterH
2002-11-26, 20:04
Man får en SunSyn (8 röster) för nästan samma pengar (drygt 3000EUR). Och en Andromeda (16 röster) för ytterligare nån tusenlapp. Och Moog Voyager kostar väl "bara" drygt 20?

Så dom får hård konkurrens... Den får nog vara exceptionellt bra om det ska bli någon större succe.

Real Parakeet
2002-11-26, 20:38
Vilka är det som köper dessa monster egentligen? Det kan väl inte finnas en såååå stor marknad. Okej, 30 lök kan man väl kanske tänka sig att lägga på en fet workstation, men på en 8 rösters analogsynt? Som dessutom inte kan låta som ett piano...

Vem köper? Hm... det är nog sådana som vi. Fast med avsevärt mycket mer pengar kanske. Eller finns det så många små studios runt om i världen som köper in dessa monster? Bara en fundering.

PF
2002-11-26, 20:43
Ingen modulär synt brukar bli någon större kassasuccé, jag minns hur en av Clavia-killarna tittade mig djupt och bekymrat i ögonen för ett par år sedan och frågade hur man skulle bete sig för att sälja Nord Modular. Hur ska man få folk att förstå vad den kan göra, och så vidare. Det är väl därför man måste sätta ett förhållandevis högt pris. Tillverkare av sån´a här prylar måste ha is i magen och tålamod. Jag tycker man kan jämföra lite med exklusiva sportbilar - modulära syntar kommer aldrig bli var mans egendom, även om många alltid drömmer om dem. Fördelen med det är också att Cwejman måste göra en egen minisynt som är lättare att sälja... :-)

PF
2002-11-26, 20:45
Även en minisynt, ska tilläggas... :-)

jgb
2002-11-26, 21:12
quote:skapades ursprungligen av: Peter H:
Man får en SunSyn (8 röster) för nästan samma pengar (drygt 3000EUR). Och en Andromeda (16 röster) för ytterligare nån tusenlapp. Och Moog Voyager kostar väl "bara" drygt 20?

Så dom får hård konkurrens... Den får nog vara exceptionellt bra om det ska bli någon större succe.SunSyn skall ha en del problem med konstruktionen har jag hört, hårdvaran klarar inte riktigt av att göra allt som den skall om man kör med fullt blås.

Moog Voyager (monosynth!) kostar $2995, eller $3495 för signature edition.

Andromeda, den vet jag inte mycket om faktiskt...

PF
2002-11-26, 23:12
Andromeda går loss på sisådär 40.000:-. Om man får tag på dem, det sägs vara lång väntetid. En maffig synt helt klart, men tvivelaktigt om den är värd så mycket. För min del skulle en beggad Jupiter-8 i fint skick med MIDI smälla mycket högre. Och de brukar kosta runt 17´.

PeterH
2002-11-27, 08:51
3300EUR från Deutschneyland faktiskt...

Cwejman är väl också mono förresten? (Apropå Voyager).

Kontentan är: Om jag skulle köpa en ny analogsynt skulle Cwejman nog hamna ganska långt ner på listan. Vilket är synd...

Kassette
2002-11-27, 14:26
Den kanske låter bra.....men personligen tycker jag att "riktigt" modulära syntar är bättre både ur ekonomisk och kul synvinkel.

Det finns en hel del att välja på: Blacet research, MOTM, Modcan, Cyndustries, Doepfer, Concussor, Analogue systems, Wiard mfl.

Om man kan hantera en lödpenna och har lite elektronikkunskaper är det inte omöjligt att knåpa ihop egna moduler som man med lite finjusteringar kan trycka in bland ovanstående moduler. Ritningar finns på en hemsida nära dig.

Mårre
2002-11-27, 15:34
quote:skapades ursprungligen av: Kassette:
Ritningar finns på en hemsida nära dig.Jag VISSTE att det fanns ngt vettigt i Mjölby! För det ju "nära mig"... wink.gif

PF
2002-11-27, 15:39
:p Jag tycker nog vi ska vara lite mer positiva. Här kommer en svensk liten uppstickarfirma och visar upp ett spännande, veritabelt monster. Vi vet ju inget om fortsatta möjligheter - kanske skissar de på flera mindre och billigare modeller men måste få igenom flaggskeppet först. Och kanske är ljudet helt otroligt! Jag tvivlar på att Cwejman´s synt representerar samma känsla av "same same" som resten av modulära syntar på marknaden. Om den gör den så är det snarare "same same, but different" som gäller. Det känns inte som vilken dussinsynt som helst.

enapa
2002-11-27, 16:16
Jag tycker att det är charmigt med sånna här initiativ, det är ju inga "stora" tillverkare men dom har ivarjefall förstått att det finns folk som törstar efter modulära system (dom gamla sitter väll folk och trycker på).
Jag tyckte att Cwejmannen hade mkt bra poänger tex kalibrering(slippa skruva opp maskinen), massa cv-utgångar(topppen) och midi på baksidan och den är faktiskt lite läcker också!
....men 22papp? ja det kan den väll vara värd.

jgb
2002-11-27, 16:53
Plockade lite väl valda saker från http://www.analogue.org/network/ som motsvarar en Cwejman ungefär. Bredde kanske på lite tjockt, men vad tusan. :)

A-121 VCF2/12dB Multimode Filter 1075.-
A-103 Low pass filter with 18dB/octave slope 1045.-
A-108 VC-LPF slopes: 6/12/18/24dB 1890.-
A-111 High-End-VCO 2490.-
A-111 High-End-VCO 2490.-
A-111 High-End-VCO 2490.-
A-114 Dual-Ringmodulator 695.-
A-118 Noise/Random 575.-
A-119 Ext.Input/Env.Follower 695.-
A-130 VCA linear 695.-
A-131 VCA logarithm. 695.-
A-135 Voltage controlled mixer 1268.-
A-138a Mixer linear 550.-
A-138b Mixer logarithm 550.-
A-141 VC-ADSR 1375.-
A-141 VC-ADSR 1375.-
A-146 Variable Waveform LFO (LFO 2) 695.-
A-147 VC-LFO 1045.-
A-190 MIDI-CV/SYNC-Interface 2090.-
A-100G6 frame with power supply 6HE 3395.-

Vilket landar på 28448 kr. Köper man såpass mycket kan man säkert få en bra rabatt också. Jämför med Cwejmans pris på 28000 kr. Vad väljer ni?

Bägge alternativen skulle då vara monosynthar...

Real Parakeet
2002-11-27, 17:06
Visst skall vi vara positiva, men vi här (i alla fall de flesta av oss) är nog inga kundet till dem. Jag resonerar i alla fall som så här "jaha, så kul med ännu en analogsynt. Och svensk dessutom! En sådan skulle man ha... Fast först vill jag ha en Wavestation, en bra smör-och-bröd-synt, en bra VA-arbetshäst, en klassisk Moog, en..." Och så håller det på. Det finns så mycket annat, till lägre priser, som lockar och pockar.

Du har verkligen en poäng i det där med Jupiter-8:an (eller "JP8" om man är fräsig :p ). Men A6:an är väl multitimbral i 8 parter? Man får köpa bra många Jupitrar för att slå det. Eller 8 rackade OB-8 från Studio Electronics...

PF
2002-11-27, 17:48
Men min vision är t ex att sedan få se Cwejman "S5" i en 1HE rackenhet, kanske två oscillatorer, full patchningsmöjlighet och MIDI samt ett pris på 5995:-. Varje lillebror har en storebror! :-)

Mårre
2002-11-27, 18:47
Doepfer framför Cwejman (iallafall utseendemässigt)! :)

Pf: Visst ere kul med mer svenska synttillverkare och jag skulle oxå köa för en lillebror (härmed har jag andra plats i kön dårå!) men att pynta ut så mycket kulor för en ganska ful (i mitt tycke) makapär. HEJA CLAVIA! *hoppas att detta imperativ skyndar på OS 4-releasen*

EDIT: jo, jag glömde liksom nämna Clavia... *skäms*

[ 27 November 2002, 18:48: fixat av: Mårre ]

PeterH
2002-11-27, 19:11
Om man kunde hacka en DDrum till en mer generell sampler kunde man numera bygga en riktigt kul studio med bara svenska synthar. Sidstation, Machinedrum, Nord Lead/Modular/Electro , Cwejman S1. Saknas som sagt bara en sampler/rompler. Kanske en Yamaha TX16W med Typhoon kvalar in? :)

[ 27 November 2002, 19:12: fixat av: Peter H ]

PF
2002-11-27, 21:16
Ja, fast det finns ju två till vettö! :)

NN19! och NNXT! :)

www.propellerheads.se (http://www.propellerheads.se)

Mårre
2002-11-27, 21:39
NN19 = Native Nobody? :rolleyes:

PF
2002-11-27, 21:46
Reason. Parafras / hyllning till Paul Hardcastle, "NNNNN-19", you know! "The average age of the US soldier was Nineteen". "I-I-I-I-In Vietnam, it was Nineteen". "Nineteen".

http://www.sospubs.co.uk/sos/oct99/articles/paulhardcastle.htm

PeterH
2002-11-27, 21:51
Mjukvara räknas ju inte... :)

Fast jag måste erkänna att jag log igenkännande första gången jag läste om Reason.

Hade singeln, mina föräldrar förstod inte alls. Nu tycker jag det låter hur smörigt som helst...

PF
2002-11-27, 21:58
Peter Jubel som konstruerade NordLead har också konstruerat det mesta i Reason. Subtractor t ex.

PF
2002-11-27, 22:08
Nä, nu jä... nu får jag ta och göra den där låten jag lovade en amerikan att göra. Den ska låta som Paul Hardcastle´s grejer runt 85, ska bli skitkul. Det blir Reason som får jobba, i brist på annan sequencer just nu. I´ll let you know när den är färdigrostad.

Real Parakeet
2002-11-27, 22:31
He he... jag har hela LP:n. Paul Hårdslott är rätt kool. Många schyssta moogbasar på den skivan. Den är rätt soft och skön faktiskt. Och den frissan han har - ser ut som puffskyddet till en Senheizer.

PF
2002-11-28, 00:10
:D

Well well, låten är precis mastrad å klar, det blev ett snabbjobb. "HardToBePaul19InACastle85.mp3" !

encore
2002-11-28, 12:39
PF : Du vet, det är inte förbjudet att ändra i sina post. :) (syftar på att du har dubbelpostat inte mindre än 3 ggr på bara den här tråden) Lite jobbigt tycker jag, kan du inte bara ändra o lägga till i ditt förra mess? T.ex som i den där du skrev propellerheads adress fel. Känns lite onödigt, typ som att du försöker nå till 700 i antal posts.

/encore (ska sluta klaga nu..)

Mårre
2002-11-28, 13:14
quote:skapades ursprungligen av: encore:
Känns lite onödigt, typ som att du försöker nå till 700 i antal posts.

/encore (ska sluta klaga nu..)Det blir ännu mer onödigt då man kan få sin egen titel utan hänsyn till antal inlägg(och pf dessutom sitter vid det "beslutandet rådet") så jag tror inte det han gör det för "post counts". Han e helt enkelt LAT! wink.gif

encore
2002-11-28, 14:15
Flat Eri... Mårre : Jo jag vet, det är inte det som stör mig egentligen, är bara trött på att läsa dubbelposts från samma person när man lika gärna kan ändra i sin förra. (om den fortfarande ligger som senaste, annars förstår jag det förstås) Så mycket som PF är här så kan han inte skylla det på lathet. wink.gif Som "beslutande rådman" ska man väl föregå med gott exempel? hihi

Apropå Cwejman vs Doepfer så hade jag köpt Doepfern och lagt på vocoderpaketet. Väldigt mumsigt, fast det där är iofs bara önskedrömmar. Jag tycker inte det är värt så mycket för en synt, inte med min ekonomi iaf. Lika bra att försöka kräma skiten ur det man har istället. :)

- encore (dricker té)

PF
2002-11-28, 14:45
Skitlat! Har sovit hela dagen! :rolleyes:

Mårre
2002-11-28, 15:17
quote:skapades ursprungligen av: patrick fridh:
Skitlat! Har sovit hela dagen! :rolleyes: HAHA! Jag visste det!! Pf kör säkert lat-lunch oxå (fiskpinnar i brödrosten å pulvermos blandat med varmt kranvatten)! wink.gif

Kassette
2002-11-28, 15:20
Jag springer ännu längre ifrån tråden och säger att det inte är så farligt att dubbelposta. Något som däremot är absolut äckelhemskt är alla som citerar hela inlägg och endast kommenterar ca två ord ur citatet. Det gör inget om det är korta inlägg, men ibland ser man skräckexempel: ´quote´ cirkus en miljard ord.
Mitt scrollfinger och mina ögon går mot en säker död om det inte blir ett stopp.
:rolleyes:

[ 28 November 2002, 15:21: fixat av: Kassette ]

PF
2003-03-07, 00:39
Guru meditation level!

http://www.propellerheads.se/crew/img/0303_loungepelle.jpg

Peter Jubel, pappa till Reason, ReBirth, Nord Lead, mm. Fotot är skamlöst lånat (länkat) från www.propellerheads.se (http://www.propellerheads.se) - firman där Pelle, som han kallas, får utlopp för sina kreativa idéer i ljudutforskningens fotspår.

Fotnot: Pelle har ingen inblandning i Cwejman S1, men han bör alltid förekomma i diskussioner om svenska syntkonstruktörer. Tücker jag.

Fotonot: Taget (av Tage?) de senaste dagarna, på Frankfurtmässan. Visst hade P-heads en häftig monter, med plyschsoffor, äkta mattor osv! Mer finns här (http://www.propellerheads.se/crew/spy0303.html).

valsolo
2022-11-21, 22:03
Den kostar liiiite mer idag :> Någon som har en?

109593

klangkraft
2022-11-22, 12:03
Tyvärr inte.
Men jag minns att när ryktena om scam snurrade som mest såg jag en komplett panel i en monter på en industrimässa. Den var product display för någon firma som sysslade med screen tryck. Höll på att skita ner mig :)

Vila i frid Wowa.

valsolo
2022-11-22, 17:03
Tyvärr inte.
Men jag minns att när ryktena om scam snurrade som mest såg jag en komplett panel i en monter på en industrimässa. Den var product display för någon firma som sysslade med screen tryck. Höll på att skita ner mig :)

Vila i frid Wowa.

Jepp. R.I.P