handdator

Visa fullständig version : gamla syntar rostar aldrig



PF
2003-05-16, 23:50
Idag var det katalogparty.

Med ett tacksamt leende sitter man här. Vår medlem Micke Seid kontaktade mig och frågade helt sonika om jag ville ha lite gamla broschyrer. Så vi tog och bestämde oss för en blinddate på Nytorget. Det blev en lyckad träff denna fredagsförmiddag; inmundigade sol, latte å en toast och den underbara atmosfären som spirar just på Nytorget. Sköna damer passerade mina ögon, och inte en enda parkeringsvakt var inom synhåll. Bilen tog det lugnt och lät sig hettas upp till 45 grader i solen. Vi blev sittandes i två timmar snackandes om allt mellan Birka Musik (där Micke har jobbat), Gotland och eventuellt T-shirts till 99musik-gänget (skulle ni inte vara intresserade av snygga 99-Tees för runt 150:- ?). Nåväl, till saken. It´s about Roland.

http://www.synthmuseum.com/roland/rolsh701.jpg

Micke var en trevlig prick och med mig från vår date har jag nu exempelvis den otroligt läckra Roland - We Design The Future, Vol. 3 - en samlingsbroschyr med feta instrument å stenhårda bilder å texter beskrivandes t ex MC-8, System 700, Promars, GR-500, SVC-350 och så vidare. Tryckt i Japan, mars 1980. En hel mapp med broschyrer blev det, men jag kan även nämna en dedikerad TR-909-broschyr och en hel bunt annat från Roland, samt t ex produktbladen för Ensoniq SQ-80 å EPS. Allt i toppenskick. Stort tack alltså, Micke! Vi ska se om jag kan gräva fram min scanner å ta fram en del godbitar så ni andra syntdiggare får njuta av materialet - mycket av dessa bilder ligger dock redan på nätet, i varierande kvalitet.

Alltså, den här Roland Keyboards från 1980, den är ändå tyngst. Det var liksom den Human League satt och bläddrade i. Eller som Micke sade; det var den som alla satt och bläddrade i (med avsikt på "alla stora namn").

Det är en speciell känsla att sitta på en skatt! Nu är det inte bara Parakeet med sin V-50 menar jag! ;-)

waveterm
2003-05-17, 00:22
Hehe.....

låter som om du skulle gilla att kolla i mitt broschyrbibliotek !!

Ca 20 pärmar med broschyrer ( åtminstone 6 stycken med synthar ).

Lasse - Galen ?

PF
2003-05-17, 00:32
K U L T S T A T U S !

Eller ja, nu är jag väl lite galen. Men lite kul är det allt. Kan du inte scanna in nå´t som kanske inte florerat så mycket på nätet tidigare? Har du nå´n guldklimp?

avart
2003-05-17, 02:29
"Roland - We Design The Future"

Lite synd att de verkar ha slutat med det bara...

Oj - förresten - "v-synth" är kanske ett avhopp från allmän-retro-terräng?

drdreas
2003-05-17, 02:45
Jag hängde inte med riktigt angående t.shirtsen
finns de att köpa med vår logga?
jag vill köpa en direkt.

PF
2003-05-17, 02:52
Avart: Jodå, V-Synth är allt lite "future". Futuristisk i alla fall.

Drdreas: Kul! Det är en idé, vore kul - om vi kunde få ihop lite förhandsbeställningar + förhandsbetalningar så är det lätt ordnat.

Imported Johannes
2003-05-17, 05:24
Själv skulle jag gärna köpa T-shirts, men det ska allt vara snygga, tuffa och udda T-shirts, inte bara ett gråmelerat elände där det står 99 musik med en truetypefont... Vad sägs om nåt i stil med de där Casio CZ-T-shirtarna som nån tysk säljer? En sån ska jag nog köpa, synd att jag sålt min CZ-5000, T-Shirtsen är råsnygga. Det står CASIO och sen är det 8 vågformer undertill :-) Snygg stilren design också, som inte ser ut som en standard föreningstshirt utan är nåt man gärna har på sig för att flasha.

Fan nu måste jag hitta länken... Fasen det går inte att länka direkt till sidan, men här är en bild iaf:

http://www.arschkar.de/casio/shirts/klein/retroblue.jpg

http://www.arschkar.de/casio/cosmosynths.html

klicka på "CZ/FZ stuff". Knappt 300kr styck.

Det finns fler modeller. Om nån är interesserad av att beställa, hör av er så delar vi på frakten vettja.

Varför ska det stå "99 Musik" på tröjorna egentligen?

encore
2003-05-17, 08:55
Johannes : Mmm.. Mums! Jag var j****kligt sugen på att köpa en av de där CZ-shirtarna, efter att jag köpt min CZ101 av Volle och surfade runt på webben efter patchar. Hehe, inte bara jag, Oberfunker ville också ha! wink.gif

http://www.arschkar.de/casio/shirts/retrow.jpg
http://www.arschkar.de/casio/shirts/sinusbl.jpg

PF : Kul med broschyrer! Akta dig för att inte dräggla för mycket på dem. (eller att lillpojken tuggar på ett hörn) Och t-shirt idén låter intressant, men då måste det som står på tshirten verkligen tilltala mig estetiskt. Och det kräver nog lite tankeverksamhet.

Distinct Division
2003-05-17, 10:02
Alltid kul att plocka fram den gamla decimetertjocka bibban med broschyrer... (Har Rolands "We design..." med 100m, Jupiter6/8, juno106 m.fl). Inte för att tala om de gamla Korg-grejorna smile.gif
Man blir lätt euforisk...

PF
2003-05-17, 10:12
Japp, känslan av att se alla grejerna nya är som en resa tillbaka i tiden.

De där Casio-tröjorna var riktigt snygga. Givetvis ska det vara enorm tanke bakom eventuella 99musik-tröjor, å en 99musik-logga får väl bli lite åt det diskreta hållet, se´n kan man ju tänka sig lite snygg grafik på det. Om intresset finns kan vi ju göra lite designförslag; det behöver inte vara "en lösning för alla", vi kan ha ett par, tre olika utseenden.

avart
2003-05-17, 11:04
Mm, Casiotröjorna var fina - men uttrycket "Retro synthetics" får mig att rata dem ändå...

/avart
(som gärna skulle vilja ha en utställnings-tshirt från Stockholms-utställningen 1930, funktionalism, ljus & luft är a l l t annat än retro det - där snackar vi "future" biggrin.gif wink.gif )

Oberfunker
2003-05-17, 11:09
"Retro"-texten är lite B, ja tyvärr, men annars är det hur goa som helst de tre olika alternativen som finns.

En 99musiktröja låter kalas! Jag kan kanske skissa på några förslag om jag får tid nån dag (efter de närmaste två veckorna av totalt helvete som ligger framför mig). Alla kan ju komma med förslag som vill som sagt - tyvker jag låter bra - sen kan vi ha en omröstning om vilken/vilka det blir!

lasselu
2003-05-17, 13:15
Skulle gärna ha en 99musik t-shirt...men då ska den finnas i svart...

PF
2003-05-17, 13:42
Svart?! eek.gif Gaaah... hårdrockstee? biggrin.gif

waveterm
2003-05-17, 14:46
Ingen som har koll på var man kan köpa en PPG T-shirt rolleyes.gif

Lasse - Känner till Electric Music men dom vill inte skicka utanför tyskland mad.gif

waveterm
2003-05-17, 14:49
citerar:skapades ursprungligen av PF:
Kan du inte scanna in nå´t som kanske inte florerat så mycket på nätet tidigare? Har du nå´n guldklimp? Jo visst finns det en och en annan cool broschyr. T.ex Synclavier, Fairlight CMI, Memorymoog, PPG´s ( givetvis ) etc etc.

Tyvärr har jag ingen egen scanner och den på jobbet är sådär men visst jag ska kolla på det vid tillfälle.

Lasse - Ont i händerna efter kabelnedgrävning frown.gif

Oberfunker
2003-05-17, 15:13
Jag har bara en fet moog-shirt som jag köpte på Hot Stuff för ett par år sedan. Snygg sak helt i svart med dundervit text!

encore
2003-05-17, 15:17
Ja, "Retro Synthetics" borde bytas ut till "Cosmo Synthesizer" istället, det hade passat bättre. wink.gif Jag hade nog faktiskt föredragit en ljusblå tshirt (som ovan) framför en svart; lite fräshare färg. Den påminner om den blåa färgen i Kraftwerks "Tour de France"-omslag.

Skulle för övrigt gärna vilja ha den här Kraftwerks t-shirten. Okej, den är svart men ingen regel utan undantag. wink.gif Jag tror jag gillar olika former, diagram och kurvor på tshirt, det är ju det CZ- och KW-shirtarna har gemensamt. Så något liknande till 99-tee:n kanske?

http://www.klingklang.de/img_prod/p_10100.gif

Imported Johannes
2003-05-17, 17:36
Fasen, jag har för mig att det faktiskt stod "Cosmo Synthesizer" istället för det übertyska Retro-tjabbet innan... Hsh trycker han tydligen tröjorna själv så det kanske går att få honom att ändra? Om det går är jag själv högst interesserad av en sådan T-Shirt så alla som vill ha en kan ju anmäla sig till mig så får vi se om det går att ordna.

Egentligen kanske det är bäst med bara CASIO och vågformerna under?

encore
2003-05-17, 19:51
Johannes : Du också? Jag har också för mig att det stod så när jag kollade i vintras. Kanske har han ändrat? Jag tyckte att något var annorlunda också i designen. Hade för mig att vågformerna var placerade i 4 x 2 förut, istället för 8 x 1 som det är nu. Aja.

PF
2003-05-17, 20:35
Det måste vara T-shirt 2.0! wink.gif

Imported Johannes
2003-05-18, 14:45
Nu har jag iaf skrivit till Hr. CZ-führern och frågat om man inte kan få dom med den gamla designen. Får jag ihop typ en 5-10 intresseanmälningar beställer jag och sen kan ni ju köpa dom av mig (för priset + frakt till er). PGA det senare blir det naturligtvis lite bindande såtillvida att jag frågar en sista gång sen innan jag skickar beställningen då får man säga ett bindande Ja eller Nix.

Jag tänkte i första hand försöka ordna ljusblå t-shirts som ser ut såhär:

CASIO
vågformsrad 1
vågformsrad 2

eller

CASIO
Cosmo Synthesizer
Smal vågformsrad

eller

CASIO
Smal vågformsrad

Mtp att snubben förmodligen vill att man beställer fler än en om han ska ändra trycket kanske det är bäst om alla väljer samma (förutom om nån vill ha något av de befintliga motiven)? Öhr... Som om det skulle gå att komma överrens :-) Men iaf, rent nyfikenhetsmässigt; vilket av motiven skulle vara snyggast? Själv kan jag pröjsa 300kr för vilken som, men bara Casio + vågformsrad är det mest estetiskt tilltalade IMHO.

Attans, PF, kan inte du flytta Casio-delen av denna diskussion till en ny tråd med namnet "Beställ en CASIO-synth-tshirt" eller nåt sånt under lämplig kategori?

PF
2003-05-18, 15:27
Varför skapar du inte själv en egen tråd under sistasidan? smile.gif

krank
2003-05-18, 17:02
hahah... synth t-shirts... har man inte blivit kallad nörd innan så lär man väl bli det då smile.gif

Ang. 99musik tishan så skulle jag nog kunna tänka mig att köpa en om den är snygg... Skulle kunna tänka mig en rätt diskret design - gillar inte tröjor som "skriker"... Sedan är det ju det med färgen - skulle det inte gå att välja färg själv när alla har enats om trycket? Beror väl på vart man ska trycka antar jag...

PF
2003-05-18, 20:40
Fortsatt diskussion om Casio-T-shirts. (http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic&f=2&t=000249)

Real Parakeet
2003-05-19, 12:54
Eftersom du fått en massa broschyrer, PF, så är det väl din skyldighet att scanna in dessa och förmedla dem till oss som inte är fullt så lyckliga. Har själv ett gäng broschyrer från början av 90-talet. Så när Korg M1 blir retro så... Har till och med en broschyr på Yamaha "U-51" worksation.

Jo, jag har ju en gammal Roland-katalog också, den är från den tiden då D-serien var som fräsigast. Jag kanske skulle göra ett litet bibliotek över mina kataloger?

champ
2003-05-19, 13:10
Finns en japan som har riktigt många broschyrer (även högre upplösning) online! galet katalogiserat

http://www.denhaku.com/entrance.htm


/Dav