handdator

Visa fullständig version : stardust venus



PF
2003-02-09, 10:18
http://www.harmony-central.com/Newp/2003/Stardust-Vintage-iv-pl-sm.jpg

Finns det någon som minns SWEMM här? Klart det gör. Det var en liten mailinglista. Fredrik Holm gjorde den, men ICQ´ade med mig samtidigt, så vi diskuterade fram vad den skulle heta. Vi kom fram till undertiteln, "Looking for sweet girls with guitars". SWEMM stod för nå´t lite roligt som "Swedish men with midi". Även 99musik lider av dilemmat; "var e brudarna!". Nåväl, här är en flirt med den feminina sidan av världen. Stardust Venus heter en gitarr som är gjord med tanke på tjejer - eller för all del - personer med mindre händer eller personer ute efter en mindre gitarr. Den har lite mindre greppytor och verkar behändig. Jag vet inte om tjejer allmänt tycker gitarrer är lite stora och klumpiga - vad säger ni, tjejer?

Nu tror jag i och för sig svenska tjejer strävar mer efter jämlikhet än amerikanska (vilket faktiskt är lite tråkigt också på sätt och vis - [aj, nu kommer jag åka på bäng]...) - svenskor kanske gillar stora och tunga, svarta hårdrocksgitarrer. Inte små, lätta och nätta rosa gitarrer i typisk "tjejfärg". Eller? Om jag skulle kunna spela Strata skulle jag nog gärna ha en rosa. Eller svart. Men rosa vore lite "off" och skulle kännas som en liten kul grej sådär. Kan killar ha rosa och tjejer svart? Det är frågan det. Själv kan jag inte undgå att tycka det vore lite sött med en go´ tjej som spelar på en rosa Stardust Venus. Även om det är lite "Barbie-rocktjej" över det hela. Det må så vara!

Klickbar länk: www.daisyrock.com - Guitars For Girls (http://www.daisyrock.com) - Looking for Men With MIDI (?!) wink.gif

http://www.daisyrock.com/images/products/retro.gif

PF
2003-02-09, 10:59
PF jagar... f´låt... raggar... debatt

Mailade just detta till en av tjejerna på Darling (http://www.darling.se) -

"Hej NN!

Mitt namn är "PF" på mitt forum 99musik - www.99musik.com (http://www.99musik.com). Skrev idag en liten nyhetsartikel om en gitarr för tjejer, och kunde inte låta bli att vara lite kontroversiell och påstå att svenska tjejer kanske strävar lite väl mycket efter jämlikhet? ;-)

Vi vill ha lite tjejer till vårt forum som diskuterar med oss killar - typ 99,9999% av alla som läser och skriver på 99musik är nämligen killar. Det kan riskera att bli lite enkelspårigt. Hur ska vi bära oss åt? Klistra reklamlappar på sta´n? ;-)

Annars vore det skoj om det blev ett hett debattämne på Darling och en massa av era tjejer åkte över till 99musik och diskuterade med oss enkelspåriga gamla grottmän.

Här är tråden:

http://www.99musik.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=1;t=000053

Finns det några gitarrbrudar som läser Darling? wink.gif

Eftersom din maildomän säger att även du är en darling, säger jag kram. Det är en del av mannens grottmentalitet. "Krama tjej alltid mysigt, äta kött, skapa eld!".

Kram,

/ Patrick."

Sådärja... hmm. Måste kasta ut fler nät... hur?

Oj. Svar direkt!

Hej Patrick!

... nä...

"Final-Recipient: RFC822; NN@hotmail.com
Action: failed
Status: 5.2.2
Remote-MTA: DNS; mx4.hotmail.com
Diagnostic-Code: SMTP; 552 Requested action not taken: exceeded storage allocation
Last-Attempt-Date: Sun, 9 Feb 2003 10:55:23 +0100"

http://www.kamele.com/Images/A-champagne.jpg

"Here´s to lucky days". Får prova på nytt, på nå´t annat vis. Suck.

Tillägg: Provat på annat vis. Studs igen. Provat att posta om detta på helt fel ställe på deras sajt också. A grottman´s gotta do what a grottman´s gotta do. The sörtsch goes on. Var är gitarrbrudarna?

Steve
2003-02-09, 16:20
Angående små gitarrer
Valley arts i 7/8 kropp borde passa tjejer bra, kanske lite dyra dock. Stor nackdel med de små kropparna är när man vevar på med näven och slår till 5 läges switchen och halspickupen byts till en rytande emg 85, inte alls kul.

Jag har ägt 2 rosa gitarrer
En Fender the strat i chockrosa med skaloperad hals eek.gif
Och en Ibanes pro 540p i lilarosa, den sålde jag i höstas, klart trevlig gitarr.

Och Tjejer/Kvinnor som smeker gitarrhalsar e alltid trevligt :D

John Stalberg
2003-02-09, 17:39
Steve, vad är skaloperad hals?

John

Oberfunker
2003-02-09, 17:47
det där med tjejfärger och killfärger är en evig diskussion. Även vad som är killgrejer och tjejgrejer, vad man kan gör som kille eller tjej eller inte, diskuteras till förbannelse... Blir så trött på dylika diskussioner. Vad är det som säger att inte jag kan ha en rosa gitarr? Och varför kan inte Stina ha en ljusblå? Näää... det är ju en killfärg det - det är klart att DU ska ha en blå!

Hmm... Tycker inte det spelar nån roll - det är mest en grej som präntats in i dagens sociala värld. Jag struntar blankt i det och tänker ge brorsdottern en fet leksaksbil när hon blir tillräckligt stor för sådana. För den delen kunde hon likaväl fått nån liten kramgo häst i uppstoppat format, men det är mycket det att jag vill inte bidra till denna indelning.

I ärlighetens namn (och nu kanske jag blir trampad på ordentligt) är det i dylikt tänkande som en stor del av könsdiskremineringen (från båda sidor) har sin grund! Tjejer tycker kanske ofta att "det där med datorer, det förstår jag mig inte på - det kan jag inte lära mig för jag är ju tjej!" o.s.v. medan det är en självklarhet för killar att kunna - även om många killar egentligen är minst lika "okapabla" att använda en dator. I grunden är vi lika okunniga, killar och tjejer, men det är bara det att de olika könsrollerna som finns mer eller mindre tydligt stadgade bestämmer vad som är "lämpligt" att lära sig och tycka om.

Bah! Det spelar ingen roll om man är kille eller tjej - ger man sig bara tusan på att göra något så går det. Och man ska gå efter vad man själv tycker om och strunta i vad andra kan tänkas tänka eller tro. Ta bara mig som exempel! :D

Och brorsan lekte med dockor när han var liten - det får han aaaaaldrig höra :)

Volantiz
2003-02-10, 05:58
jag har en vit gura med rosa axelband... matchande rosa plektrum oxo! Motivet på det rosa axelbandet är en lättklädd tös. Killgrej eller tjejgrej? (gitarr+tillbehör köptes av min bror för ca. 15-20 år sedan antar jag.. har var en sån där 80-tals rockare)

OT: Det här var min första post från min nya fina mac :p

Steve
2003-02-10, 07:43
Skaloperad hals-ja jösses. Yngve Malmsteen är en känd hals sabbare
Det innebär att greppbräddan är urgröpt mellan banden och oftast från 12bandet och nedåt, väldigt 80-tal, mkt gitarronai.
Detta gjordes, så vitt jag vet ,för att man skulle få mer grepp om strängen och mindre träkontakt.

För min egen del, som dessutom är kraftigt bluesinspirerad (man e ju ändå döpt efter Jimmy Hendrix, heter Jim i 2 namn, tack morsan :D ) så tycker jag att skaloperingen tar bort varenda uns av känsla. Men vad vet jag???????? :confused:

Men det där med tjejgitarrer är lite kul. Fender Venus är en söt gitarr som togs fram till en viss våldsam och känd Madam i HOLE.

John Stalberg
2003-02-11, 01:41
just ja. urgröpningen känner jag till. Nytt otd för mig dock. Tackar! :)

John

Ropher
2003-02-11, 11:02
Oberfunker har helt rätt. Som Monthy Pyton uttrycker det "We are all individuals". Jag tycker att jämställdhet är en självklarhet som inte betyder att alla måste vara likadana, men betyder att kvinnor kan/får göra traditionellt manliga saker och tvärtom och alla behandlas med respekt för den de är.

Mycket är känsligt i debatten och blir plumpt eller direkt fel. Läs gärna Maria-Pia Boéthius och Maria Lindgrens "APM - Antipatriarkaliskt manifest". Det är en intressant e-post diskussion som börjar i en jämställdhetsdiskussion ur kvinnans synvinkel (läs västerländsk medelklasskvinna) för att vidgas till ett större perspektiv och innefatta många av oss här i världen.