handdator

Visa fullständig version : Reason 2.5



PF
2003-05-08, 18:34
Okay, ni visste att den här nyheten skulle komma, men här är den ändå. Bara för att. It has its reasons.

Propellerhead Reason 2.5 släpptes idag. Som en fri uppdatering för alla 2.0-ägare. Undertecknad håller som bäst på att... ja, spela "What More Reason" om och om och om igen. Det är liksom rätt så otroligt det här. Nu har vi fått massor av nya enheter i racket. Det är ingen liten fånig uppdatering propellerskallarna bjussar på.

http://www.propellerheads.se/products/reason/reason25/img/25fathead.gif

Snarare något av det fetaste inom musikmjukvara som världen någonsin skådat. Det skriver jag under på. Man kommer vinna priser - ännu fler priser - för det här programmet. Outstanding.

Ja, eftersom jag har så mycket åsikter är det väl lika bra att jag skriver under på vad jag tycker.

För jag är djupt förbluffad, överraskad och imponerad. Ni bara måste bege er till närmaste kompis med Reason 2.5 och kolla in programmet. Sverige skriver historia med denna produkt.

Patrick Fridh

Katsuragi
2003-05-08, 19:01
Känns inte direkt som nån nyhet för mig, betan har ju funnits ute ett tag, och jag har kört på den hela tiden.

I själva uppdateringen är det vocodern jag uppskattar mest, efter 2.01 tyckte jag att det var det enda som saknades i Reason. Det nya reverbet är iofs ett trevligt tillskott också, och "tape"-inställningen på Scream4 ger en jäkligt snygg kompression, åtminstone för den musik jag håller på med.

Reason är faktiskt otroligt imponerande. Innan jag köpt 1.0, och faktiskt ett tag till, så var målet alltid att förr eller senare skaffa mig en "riktig" studio baserad på hårdvara. Men efter att ha använt Reason ett par år så har det suget helt försvunnit faktiskt, det känns som jag kan göra precis vilken musik jag vill med Reason ackompanjerat av Wavelab.

mastgrr
2003-05-08, 21:25
Ironiskt nog är Vocodern effektmodulen som jag faktiskt fått minst användning för. T.om reverbmodulen har jag använt oftare... Och jag använder inte mycket reverb (gillar inte mycket reverb).

PF
2003-05-08, 21:42
Jag kan inte sluta lyssna på "What More Reason". Det här skulle du höra, Encore! Vill du ha en mp3´a? Svinschysst!

Oj! Nu lyssnar jag på den andra demolåten. "One More Reason" heter den. Fantastiskt, vilket arbete. Vilken trumprogrammering - låter enormt levande. Vilket pianosolo - och vilken solosynt!

Nå, det är väl töntigt att sitta och bedöma demolåtarna, men de är verkligen svinbra denna gång. De pekar åt vilka håll man kan kliva med den nya versionen.

Hoppas dessa demos finns med i den kommande demoversionen av 2.5 ni alla kommer kunna leka med, den borde finnas tillgänglig i början av nästa vecka enligt vad nye supportgurun Ola informerade om.

dj_zeppe
2003-05-08, 22:30
jo 2.5:an regerar.. min favvis ä helt klart unionen.. lägg på den på vilken pad som helst och det låter störtskönt.. med scream går det oxå att göra jäkligt bra 303:or. fast mest nytänkande..

PF
2003-05-09, 02:32
Satan i helvetesgatan.

Nord Modular, Vocoder? Hahah.

Ojojoj.

Fy satan. Den här vocodern knäcker Nord Modular benhårt. Jag sitter och lattjar å... ojojoj, det här är hårresande bra. Kan t ex använda hur många röster jag vill till vocoder, och lägga på hur mycket effekter som helst. Vilken upplevelse det här är!!! Lastade in en låt som heter "1982" där jag försökt sjunga lite. Ut med sången, in i vocodern, let´s get carried away. Grymt kul att bara sitta å fläska på med mastodontackord som sjunger texten likt ett mantra.

Vilket verktyg, sänt ner från himlen rätt ner hit! cool.gif

PF
2003-05-09, 16:58
Ojdå! Propellerskallarna roterar så snabbt att jag inte känner igen deras ansikten längre! wink.gif

Tanka hem demon av Reason 2.5, om ni är nyfikna på den schardangervrul av positivismer jag öste över programmet så sent som bara för några timmar sedan! ;-)

Lattja med vocodern! Encore, var är du? Du måste testa! Peter H, Bionik, Mårre... osv. Var är järnligan? Ute och drar ett par järn? ;-)

Tanka!

http://www.propellerheads.se/downloads/demos/main.html

Volantiz
2003-05-09, 19:56
jajaja.. på väg! wink.gif

..undrar om propellrarna nån gång får för sig att göra en rackmodul som man kan ladda reason-uppsättningar med.. vore nice.

Mårre
2003-05-09, 20:45
Jag lovar lyssna i nästa periodpaus!
*klunkar Löwenbräu*

PF
2003-05-09, 23:28
Va´ trevligt. Är pausen över? Matchen är i alla fall över... wink.gif Jag tror jag går och skjuter mig en nödraket så länge. Nu ska vi se. Falcon, härligt blå och iskall. Det kan ju kännas lite kymigt med 20 minuter demoperiod, men man kan ju, om man är ihärdig, spela in ljudet å bygga ihop ett litet bibliotek av ljudsnuttar som man kan använda i andra program om man gillar vocodern å de nya grejerna. Reverbet verkar hur fett som helst, hittade ett program som hette AMS, och det lät verkligen... schysst! Kaj Erixon har visst varit inblandad. Golden ears, I presume.

* Pschytt... Klank *

- Aah.

Jonny B
2003-05-10, 00:29
AMS reverbet är en gammal klassik häck, som har ett Ambience program som är helt fantastikt. Hade turen att mixa med ett sådant, då det precis kom tillbaka från reparation lagom till mix av slutprojektet på SAE.

Skulle tro att det är den burken man försöker återskapa... (skeptisk till om man lyckats).

PF
2003-05-10, 01:03
De kanske kommit en bit på vägen i alla fall. Du är allid så skeptisk, Jonny! I love that! wink.gif

Tänkte dela med mig av lite lattjo med två´ånhalvan. Gjorde ett layer på några av 1982-syntarna å vocodern å jammade loss. Det här är fullt av missar å grejer - skulle bara visa lite liksom! Det sjuka med IUMA är också att jag just lade in mp3´an, men den är online direkt. Observera att inga andra 2.5-effekter används, reverben är alltså de gamla osv, jag ville bara testa vocodern.

http://artists.iuma.com/IUMA/Bands/Beatley/index-2.html - "1982, live with... blablabla", längst ned.

Mårre
2003-05-10, 01:31
Nu e jag tebaks! Asså jag trodde det var en länk till den där mp3:an som det snackades om tidigare å inte demon...
Pf´s lilla verk lät ju trevligt! smile.gif

PF
2003-05-10, 01:45
Försökte gestalta hur kul det är, vet inte om det gick fram, men jag kan verkligen sitta å köra med detta "layer" ändlöst länge, när man "stab´ar" så blir det som om man hade en extremt sinnessjuk LFO eller nå´t, man vet inte var man har ljudet men det händer liksom "rätt i tid" ändå. Vocoders är spännande saker! :-)

Jonny B
2003-05-10, 16:24
PF jag är till och med skeptisk till min egen skeptisism! tongue.gif

deleted user
2003-05-10, 17:39
*Nyfiken*

Jag laddar ner nya 1982 (1983?), en ny vocoder är alltid intressant......återkommer med mitt intryck, även om jag kanske inte förstår hur bra vocodern är förrän jag testar den själv.

Edit: många kanske tycker att detta inlägg är onödigt, att jag skulle ha skrivit inlägget efter att jag lyssnat på låten istället......men jag måste ju för fan ha nåt att göra medan mitt modem plågas......68%...det närmar sig....hmmm, det går förvånansvärt snabbt idag....modemet måste ha fått något turbovirus.

deleted user
2003-05-10, 18:15
Hmmm, jag hade väntat mig en vocoderorgie....skulle bli glad om du kunde göra en demo med bara vocoder, olika inställningar, olika syntljud, monofont/polyfont. Jag har alltid varit skeptisk till Reason, men kommer nog att ge det en chans när jag skaffat ny dator/ljudkort.

encore
2003-05-10, 20:50
PF : Hoho.. Jag är här! wink.gif (inte varit nära en dator på 2 dar)

Hmm... jag hade gärna testat programmet, men jag tycker det känns lite meningslöst att spendera 4 timmar på att ladda hem ett program som jag bara kan använda i 20 minuter åt gången. Lyssnade dock på dina vocoder-eskapader och den lät riktigt bra. Väldigt tydlig - får jag säga.

// encore - får hålla tillgodo med VF11:an så länge...

PF
2003-05-10, 23:14
Aj! Jag glömmer alltid era modemtillvarouour... (en tillvaro, flera tillvaror? hmm... nu har jag kört fast, hoppas ingen gammal svensklärarskata tjuvläser) när jag befinner mig i rus och eufori å vill att alla ska uppleva samma sak. Det är onekligen väl mycket begärt att ni ska tanka hem umpteenth mängder med data bara för att lyssna på gamla Pata, denna vän av data. Hoah! ;-)

Kul att ni inte sågar nu bara, jag lovar - det är verkligen en svintajt vocoder. Den grej jag gjorde är gjord med... vänta nu, ska kolla... 32 band. Det sjuka är att man även har ett värre läge - i bemärkelsen "vassare" på 512 band. Då låter vocodern mer som Antares gamla goa Autotune, eller även lite som Digitech Vocalist. Med detta menar jag att den behåller själva röstens karaktärestik. Vocodad PF låter då annorlunda än vocodad Nisse Hult, liksom.

De övriga lägen som finns är 16, 8 och 4 band. 4-bandsvocodern är mer åt... ja, Zoom-effektenhet-hållet eller nästan lite... svårbeskrivligt, inte lofi men mer syntigt liksom, mindre tydligt men ändå klart användbart.

Otroligt nördig spezial-info: Pelle (eg: Peter Jubel) på P-heads - som säkerligen är huvudpappa till vocodern - har faktiskt även tillverkat hårdvaruvocoders en gång i tiden. Kommer inte ihåg vad de hette men jag såg dem på Keyboard City, de var faktiskt väldigt eftersökta och hyrdes ofta ut. Det fanns två modeller, en var 1 HE och den andra 2 HE å mycket mer avancerad (fler frekvensband... tror jag det heter). De var svart / gråa med en enkel gul etikett som beskrev vocoderns namn. Analoga förstås.

Slutligen: tack Encore å Bionik, tack för era tålamod! Å tack för att ni är så vänliga, blev riktigt glad av att se er "online" :-)

PF - via modem från urskogarna runt Gnesta! wink.gif

PF
2003-05-10, 23:52
Jonny! Det här är vansinnigt men jag tror faktiskt de har lyckats att återskapa känslan från gamla AMS-reverb, Lexicon 480L mm! Läste PDF´en om reverbet (nya RV7000) och det är värsta "Signature Edition" över den; Bernard Löhr, Alex Kid, Bob Brockman, Dave Darlington, Gerald Simpson (A Guy Called Gerald), Ian Duncan, Niklas Flyckt, Philippe Brun (jobbar med Salif Keita som du gillar) - dessa snubbar har programmerat reverbprogrammen i RV´n. Framför allt har jag skruvat en del och det låter otroligt tätt och fint. Vi får sätta upp en lyssningssession med lite FireWire-ljudkort när du å din polare fått i ordning studion, så får vi jämföra & testa lite, vore kul å lärorikt.

Måste också ge en enorm eloge till killarna på Synkron, som skriver manualerna till bl a Reason (även till Cubase å en del Roland-prylar mm) - grymt seriösa, informativa och roligt skrivna instruktionsböcker. Har tagit mig igenom PDF´erna nu bara på "pin tji". Mycket matnyttigt.

Så jag sitter här å småpratar med familjen å knappar på min dator och är fortfarande lika förbluffad över vilket mastodontjobb som lagts ner inför 2.5´an.

Dessutom kan jag konstatera en sak: Reason är faktiskt klart nu. Visst kan man göra mycket mer, men... "konceptet Reason" är i och med version 2.5 i huvudsak färdigutvecklat. Nu är det "all that" som verkar ha figurerat på ritbordet - utan att ha refuserats av ett eller annat skäl. Att spela in audio osv - visst, men det kan man ju göra bättre i De Stora Programmen; ReWire 2 är ju lösningen... det finns i DP/4, kommer till ProTools 6.x (.1 / .2), Logic 6, Cubase SX, Nuendo.

Frågan är vad Propellerhead ska göra härnäst. Fixa till ReCycle 2.5 förstås... och fortsätta fundera på hur man ska förvalta det alldeles briljanta produktnamnet ReBirth.

Mårre
2003-05-11, 00:12
Litet inlägg bara: Native Instruments Vokators vocoder har 1024 band. Det är dubbelt så många som Reasons... wink.gif

encore
2003-05-11, 00:13
PF : Apropå Peter & vocoders, det var ju han som var med i svenska Spacelab (http://www.algonet.se/~jonwar/spacelab.html) en gång i tiden. Kanske var det de vocoders som var med på "Artificial Intelligence" och "Life in Universe", kan man tänka sig? Vocoderna på dessa tracks låter väldigt bra iaf.

Spacelab´s skivor är inte helt lätta att få tag på idag (Ginza sålde deras enda fullängdare för några år sen) men de är väl värda att kolla upp. Lyssnar på dem just nu faktiskt!

PF
2003-05-11, 00:18
Encore; just fasen, du har ju nämnt detta förut. Jag måste få tag på denna musik jag med på nå´t vis. Peter är en himla hyvens prick, duktig som satan.

Mårre; jo, men Reason har också 1024 band på nå´t vis, läste nå´t om det,... men att det blir 512 band om man beräknar på nå´t tjosansvejsan... eller hur det nu var, whatever, ska kolla upp det. Fast 16 / 32 band låter vocoder, fler band och det blir som sagt mer... Vocalist. Tufft det med förstås, iofs... ;-)

encore
2003-05-11, 12:46
Sökte vidare på "Peter Jubel" och hittade en intressant "hemma-hos" artikel hos Propparna, som skrevs när version 2.0 av Reason var "in the making". Man fick reda på en hel del faktiskt.

http://home.t-online.de/home/pegasus-wtal/interview/interview.htm

Edit : Hehe, och när jag nu tittade efter lite bättre så visar det sig att artikeln ursprungligen kom från Sound on Sound. Det är nästan så att man vill börja prenumerera på tidningen. biggrin.gif

PF
2003-05-12, 17:54
Det var en maffig intervju det. Hade ingen aning om att de skulle avslöja så mycket som de ändå gjorde.

Jag kan avslöja något som jag hört talas om, källa okänd. Pelle gjorde en ball grej på Nord Lead 2 nämligen. Eller om det var Nord Lead 1. Ett "påskägg" kan man nästan säga. Men det är en utvecklingsmiljö för ljud. Man kommer åt den genom att hålla ned ett antal knappar, i någon kombination - vilket jag inte har en aning om - han har mig veterligen aldrig avslöjat den för någon - och fram kommer en Virtual Modelling-synt som gör stråkmodeller. Gitarrljud, stråkljud och sån´t. Det visar lite vilken nivå han är på tycker jag. Enough is not enough, typ.

Volantiz
2003-05-12, 21:30
jag tror det är på både 1:a och 2:an faktiskt wink.gif
Ett tips är att testa använda shift-knappen på allt möjligt

Znoken
2003-05-12, 21:30
Tack för en trevlig läsning Encore! Kul att få en inblick i Propeller-verkstaden.
Sökte faktiskt jobb där för ett flertal år sedan. Men det bidde inget av det. Var väl för kvalificerad kanske rolleyes.gif

Stort cred skall de ha iallafall för ett makalöst bra jobb med Reason...

PF
2003-05-15, 12:03
För alla som pular med Reason och vill "assigna controllers" har en kille med för mycket fritid (nej, inte jag, hehe) gjort en överskådlig bild med de flesta controllernumren, notnummer för trummaskinen osv.

Tungladdad bild, enbart för dig som jobbar med Reason. (http://www.freewebs.com/digitalmayhem/rack25_cc_v2.jpg)