handdator

Visa fullständig version : apple räddar skivbolagen - musik + internet = vettigt för alla!



PF
2003-04-28, 22:09
iTunes 4 har nu lanserats, och Apple har samarbetat med de stora skivbolagen "over there". Än så länge är tjänsten amerikansk & för amerikanska användare framför allt, men vi andra kan titta in och leka vi med. Så här går det till: All musik läggs upp som 30-sekunders mp3-snuttar som man direktstreamar med iTunes 4. Skriv in ett band eller en artist och alla deras låtar kommer upp, samt små avbildningar av skivomslagen. Man dubbelklickar på en låt, det tar 3-5 sekunder och HiFi-ljudet strömmas via bredbandet. Eminent för att lära känna nya artister eller att låta sig påminnas av gamla. Jämte varje låt finns en "buy now"-knapp - en låt kostar $0.99 att ladda hem om man vill ha den (cirka 8 kronor). Ett album kostar ungefär 85 kronor. Det här innebär att Apple har en ny "killer app" i sin serie av programvaror. Det här kommer säkert till PC-sidan inom kort, men tills dess kan vi Mac-användare njuta av att vi får se framtiden först inom musikkonsumtionens enorma, fantastiska ocean. Tänk att man för 15 år sedan gick till den lokala skivaffären och bad att få höra låtsnuttar, och motvilligt fick det - om butiken var tom på övriga kunder, typ. Nu är det bara att sitta hemma vid sin burk och överdosera hur mycket man vill på ny musik. Way to go, Apple!

www.apple.com/itunes (http://www.apple.com/itunes) - gratis nedladdning av iTunes 4 (klickbar länk)

Som grädde på moset lanserar man en ny, ännu tunnare iPod som nu finns i storlekar upp till 30 gb. För de som inte vet - iPod är Apple´s fantastiska mp3-freestyle, en enorm succé för vårt kära fruktföretag (som Forrest Gump sade). Den nya iPod-serien börjar på $299.

www.apple.com (http://www.apple.com) - mycket nytt (klickbar länk)

PF
2003-04-28, 22:23
Parallellt finns en diskussion i ämnet här:

http://www.99musik.com/ubb/ultimatebb.php?ubb=get_topic;f=24;t=000145;p=1#000 010

(Jag tyckte bara ämnet var så intressant att det fick bli förstasidesnyhet också).

eskimo
2003-04-29, 03:12
Räddar skivbolagen men dödar distributionsbolagens och de lokala skivförsäljarna??
På sikt blir det väl så, inte apple kanske men teknikens utveckling har ju en tendens att döda sina förfäder(rena rama Shakespeare).
Synd på skivbutikerna(som iof lär hänga med ett väldigt bra tag till) men däremot är ju Distron en rätt skön mellanhand att kapa av.
Både för skivköparna(ehum..musikköparna?) och oss som ger ut musik på mindre bolag.

PF
2003-04-29, 09:59
Utbudet blir ju enormt jämfört med skivbutikerna här i Sverige. Sökte t ex på Zapp och fick upp massor av låtar jag inte ens hört (!). Ni andra OS X å iTunes 4´are, kolla in Zapp, voicebox på allt. Svinballt!!!

krank
2003-04-29, 20:01
Med risk för att låta bakåtsträvande så tycker jag sådana här idéer är rätt kassa. Inte speciellt nya heller - sån´t här pratades ju hur mycket som helst om för ett par år sedan, men det har varit lugnt ett tag.

Man ska aldrig säga aldrig men "förmodligen" kommer jag aldrig någonsin att betala för en mp3:a... Leve cd-skivan (och vinyl också, så klart)!

PF
2003-04-29, 21:04
Ptja, 8 spänn är inte så mycket att hänga upp sig på tycker jag. Ej heller 85 spänn för en fullängdare. Framför allt är tjänsten hur kool gjord som helst.

Och - såsom musiker - eller wannabe? - vill du inte att man ska kunna tjäna lite pengar på att göra musik? Om ingen betalar för musiken så dör den. Då dör utbudet.

deleted user
2003-04-29, 21:55
Nja, du missade två viktiga ord:

Om ingen betalar för musiken så dör den dåliga musiken.

PF
2003-04-29, 22:14
Absolut. All musik är bra, all musik är dålig - det är det fina med ett fett och brett utbud. Om man vill ha variationsrikedom så måste pengar in i "musikcykeln". Cykel med långt Y.

imported_Jim
2003-04-29, 22:16
Så med ditt sett att se på saken Bionik så är all musik som inte säljer i drivor dålig ? Beroende på vad ? Att inte många köper den eller vadå ? Tex Goa-/Psytrance-scenen genomgår enorma förändringar och har problem för att ingen köper skivor, men det är knappast dålig musik för det. Samma gäller andra smala genres.

krank
2003-04-29, 22:57
Nej, åtta spänn är inte så mycket att bråka om, men när jag köper en skiva vill jag ha en skiva - i handen, med omslag, texter och hela köret. Inga tråkiga filer på datorn. Visst, jag har mp3:or - åtskilliga GB men jag har ej betalat för dem och om jag gillar en skiva jag drar hem så slutar det oftast med att jag köper den ändå. Man vill väl stödja de artister som förtjänar det.

Och vidare, det utbudet som kommer att dö är väl i första hand allt som ligger på de stora bolagen. Jag lyssnar kanske på ett dussin artister som verkligen tjänar pengar på sin musik och förrutom just det dussinet artister bryr jag egentligen inte vilka öden jättebolagen går till mötes. De som inte tjänar pengar på sin musik skapar uppenbarligen av andra anledningar och de artistena kommer även att fortsätta spela om nu skivindustrin inte skulle gå att "rädda".

Visst, lite lön för mödan vore fint, men är det därför man gör musik så borde man kanske tänka om. Jag kommer alltid att göra musik, oavsett om jag inte tjänar ett enda öre på den. Hittils har den bara kostat men jag är glad ändå smile.gif

PF
2003-04-29, 23:11
"...det utbudet som kommer att dö är väl i första hand allt som ligger på de stora bolagen"

Well, det utbudet som kommer att dö är väl i första hand allt roligt som ligger på de stora bolagen. Man kommer att välja att satsa på allt mer säkra kort. Allt mindre spännande musik.

krank
2003-04-29, 23:42
Ja, det här kan man ju debattera hur länge som helst utan att egentligen komma fram till något. Vi får vänta och se, helt enkelt... Apples lösning kommer inte att förändra någonting för mig i alla fall.

deleted user
2003-04-30, 00:06
Tack för ditt något längre inlägg Krank, du förklarade mitt inlägg.

"Tex Goa-/Psytrance-scenen genomgår enorma förändringar och har problem för att ingen köper skivor, men det är knappast dålig musik för det"

Nä, den är dålig av helt andra orsaker.

"Man kommer att välja att satsa på allt mer säkra kort. Allt mindre spännande musik"

Den spännande musiken kommer alltid att finnas tack vare människor med kranks inställning.

krank
2003-04-30, 00:56
Ingen orsak smile.gif Skönt att någon är inne på min linje... Jag tror att åsikter av det här slaget beror ganska mycket på från vilket håll ("scen") man kommer ifrån och det är nog ganska svårt att övertyga folk som ser annurlunda på saker och ting om att man har "rätt"...

Jag menar, PF och andra här gillar Michael Jackson och sån´t - då kan man ju förstå hans åsikt. Jag, som spenderade hela min tonårstid på att införskaffa obskyra black metal kassetter som kom ut i typ 50-100 ex, ser annorlunda på det hela - även om jag uppenbarligen vidgat mina vyer rätt rejält sedan dess...

Jaja smile.gif

PF
2003-04-30, 02:06
Jag hajar inte; men Bionik har en klubb för inbördes beundran, vilket man nog får sila en smula. Ni menar att bra musik kommer fram... av sig självt? Visst, i liten mån idag med internet osv. Visst. Stryph, etc. Visst. Men skivbolagen har en viktig funktion. Funktionen av att kunna betala för bra musik - pengar som skivköparna sedan får samla ihop till. Det kan absolut gälla Michael Jackson - absolut, utan pengar hade Thriller aldrig sett dagens ljus. Men det kan även handla om musik som även faller wannabe-koola snubbar som Bionik i smaken. Jag tycker inte det finns någon mening att hålla på att trampa i era menlösa spår, där bara "musik ni bestämt är cred´ig" är värd att diskutera. Det är trångsynt. Jag ser till fördelarna av en väl fungerande musikmaskin - men jag tror jag talar för döva öron. Öron som är inställda på att "allt som inte är cred skiter jag i". Känns som om ni inte förstår vad jag menar. Jag tycker i alla fall att Apple och de stora skivbolagen gör något fantastiskt i och med den här nya satsningen. De löser nämligen problemet för hela skivbranschen. Samtidigt som de gör det som en välgärning mot alla musikkonsumenter. Skivbranschen är ju slutligen den ändhållplats / startbana / plattform där vi som gör musik ska kunna vara. Det kan vi enbart vara om skivbranschen har kapital att satsa. End of story. Kostcirkel liksom.

krank
2003-04-30, 02:32
Ok, känns som vi håller på att turas om med att missförstå varandra.

Är inte säker på vad du menar med "cred´ig" men du har säkert en poäng. Jag är den första att erkänna det - jag kan säkert framstå som nedvärderande mot viss musik som jag anser brister i "kostnärligt värde", i brist på bättre uttryck. Man skulle även kunna kalla det kommersiell dynga eller vad som helst... dit räknar jag t ex Michael Jackson och liknande MEN jag ser absolut inte ner på folk som lyssnar på det. Inte alls. Jag tror folk mår bäst av att lyssna på vad de vill och jag tänker inte berätta för någon vad de skall lyssna på. Därmed hoppas jag också slippa få pekpinnar från andra med annorlunda tycke och smak (i perfekt värld kanske). Om det är det du menar med "cred´ig" så visst - det går jag med på.

Sedan om vi ska återvända till ursprungsämnet så är jag inte alls emot Apples satsning. Det är säkert jättebra. Det jag påpekande - men som jag kanske skulle ha struntat i - var att jag förmodligen inte kommer köpa några mp3:or på nätet och därför kommer den där affärsidéen varken göra till eller från för mig. Men om andra vill göra det och det funkar bra, varför skulle jag vara emot det?

Jag kanske tänker dumt men jag står för det och förväntar mig inte medhåll från någon. Och i slutänden spelar det ingen roll heller. Tror vi gjort en höna av en fjäder bara.

Godnatt på er smile.gif

imported_Jim
2003-04-30, 07:26
Hmmm, självklart är det pengar iblandade i all musik. Professionella artister inom ALLA genres behöver väl äta mat också ?? Om man nu bortser från alla kommersiella artister och tänker på killar som tex Adam Beyer, Cari Lekebusch osv så kan jag ju upplysa om att dom inte heller skulle fortsätta inom samma arbetsområde om dom inte fick betalt. I början kanske man till och med betalar för att få synas/höras men så småningom så måste man få betalt för att få TID att göra BRA musik. Och alla små/smala genres drabbas hårt om ingen köper musiken. Personligen applåderar jag Apples försök att göra nåt vettigt åt problemen med piratkopiering.

PeterH
2003-04-30, 09:24
Hmm, lustig argumenation på en del håll här...

Jag drar bara ett talande exempel, så får ni själva avgöra vart jag står:

En av mina favoritlåtskrivare, Stry Terrarie, har släppt en ny platta. Heminspelad, hembränd, säljer via sin hemsida. Skitbra låtar. Men inte fan låter det lika bra som hans gamla skivor, inspelade i riktig studio...

deleted user
2003-04-30, 13:53
Alright, mitt första inlägg syftade på all musik som görs med pengar som mål....det brukar märkas och det låter sällan bra i mina öron.

"men Bionik har en klubb för inbördes beundran, vilket man nog får sila en smula"

Ja....börja sila då, ingen behöver ta mina dryga inlägg på allvar.....ibland känns det som om du på något sätt känner dig hotad av mina (ofta löjligt skämtsamma) åsikter. Du ber mig nästan personligen om ursäkt för att du gör en poplåt, jag gillar en del pop.

För att kunna kalla min klubb för klubb behövs fler medlemmar än mig själv.....vill du vara med?

"Jag tycker inte det finns någon mening att hålla på att trampa i era menlösa spår, där bara "musik ni bestämt är cred´ig" är värd att diskutera"

Vad är creddig musik? jag antar att det är ett uttryck som bara existerar i jantelagen.

Hmmm, folk får diskutera vad dom vill....jag kan lyssna på det mesta även om det inte märks alla gånger. Även om jag fick bestämma vad som får diskuteras skulle jag inte göra det. Uttrycker bara mina åsikter.....tex angående goa/psy, inget jag gillar....och jag fick ju faktiskt en fråga angående detta som jag svarade på, en aning drygt...sån är jag, ni får som sagt sila lite.

Var det inte du PF som nyligen ville "förbjuda" diskuterandet/producerandet av syntmusik? Jag skulle kunna säga "förbjud all musik jag inte tycker om", kanske har gjort det någon gång.....men förväntar mig/vill inte att någon ska tro att det är en äkta åsikt. Även om någon tar mig på allvar så får det väl vara hänt, men att administratören för detta öppna musikforum fördömer en musikstil känns lite främmande.

Ganska intressant hur mycket skit det går att utläsa från ca 4 - 5 rader fördelat på 2 inlägg som jag gjort. Hur menlös jag är, creddig och hur jag är emot skivbolag.

Att jag har världens bästa musiksmak sticker tydligen i ögonen på folk.....jag ska dra ner lite på min allvarliga attityd i fortsättningen tongue.gif

Angående apples tjänst så är den helt ok enligt mig, inget jag klankat på.

GlobalMotion
2003-04-30, 15:01
Det är alltid spännande när bionik är med i debatten!

Bionik: vill du köpa mitt minikeyboard (Yamaha Portasound PSS-190) eller inte? det finns en annan intresserad köpare också. Du har min mail! Din funkar tydligen inte.

Fleno
2003-04-30, 15:55
Jag har funderat på en sak....

Borde inte Apple´s Music Store öppna för en helt ny marknad?

Tänk efter, skulle man inte kunna starta ett "skivbolag", som erbjuder musiker och artister att lägga ut låtarna på just Apple Music Store och eventuella liknande internet tjänster.

Om jag har fattat saken rätt så står skivbolagen själva för att komprimera till AAC och inte Apple. Då skulle det fungera så att PF kommer till mitt "skivbolag" och säger jag vill lägga upp dessa 5 låtar på Apple MusicStore. Jag säger, visst det kostar x kronor i "uppläggnings avgift" plus att jag tar 10 % per nerladdning.
Mitt skivbolag tar hand om komprimering och registrering på MusicStore och får då även utbetalningarna när PF´s låtar laddas ner och betalar i min tur ut till PF och behåller 10 %.

PF
2003-04-30, 16:00
Och just mina låtar läggs upp vettu! wink.gif

Jo, jag tänkte också på det. Man borde fan starta ett bolag som jobbade mot Apples (å MS´ kommande) music store-tjänster. Lite av ett iTunes-varianternas mp3.com liksom. Ska vi slå våra kloka påsar ihop, skaffa kostymer å åka till Apple å diskutera? ;-) Förresten, kostymbyxorna får man lämna hemma, ska man snacka med Jobs så ska man ha jeans.

deleted user
2003-04-30, 16:45
Kolla din mail GM, sorry...hade missat att svara.

Fleno
2003-04-30, 22:04
Jag ska börja undersöka möjlogheterna att starta en sådan tjänst i mitt musikproduktionsbolag.....
Ska kontakta Apple första kommande arbetsdag. Det beror ju lite på kriterierna.....(Dessutom tvivlar jag rätt mycket på att Apple Sverige har en susning....som vanligt.

Ska även kolla upp en lämplig form utav avtal mot "Artisten" också. Det borde bli någon form av digitalt distrubitions avtal utan någon form av ägande av låten i sådant fall....

Jag skall undersöka!

Fleno
2003-04-30, 22:07
En annan cool feature i Itunes 4 är delade musiklistor via internet....Man kopplar upp sig mot ett IP-nummer och får tillgång till den personens Itunes bibliotek.

Kolla in 99mac tråden där folk delar ut sin musik. (Jag sitter just nu och lyssnar på "Alphaville" med "Sounds like a melody" på Charles Xaviers Itunes bibbla....)

99mac tråden finns här:

http://99mac.com/forum/showthread.php?s=&threadid=22340

PF
2003-05-06, 09:57
Tydligt är att tjänsten fungerar i alla fall. Efter en vecka i drift har en miljon låtar sålts genom tjänsten. Otroligt! Apple är därmed redan störst i världen på internetdistribuerad musik. Makalöst, lite svårgreppat till och med. Så snabbt!

Fleno
2003-05-06, 10:00
Och då ska man räkna in att det bara är Mac-användare i USA som hitills har tillgång till tjänsten.....

1 miljon låtar på en vecka kommer vara småpotatis när resten av världen och Windows-användare har tillgång till samma tjänst!

PF
2003-05-06, 10:03
Japp, och då ser vi ju genast hur bra det här konceptet var, för då kommer det finnas pengar igen - möjligheter igen - musikutbudet kan breddas, fler kan få kontrakt, fler kan leva på musik, mer musik kommer göras (- och göras offentlig...)... underbara nyheter i mina öron. Helt underbara.

imported_Frej
2003-05-06, 10:23
Men vad fasen. Ändan ur vagnen och tummen ur ändan! Starta detta bolag och idé innan någon annan gör det!
Man måste ju kunna tjäna miljoner makaroner på en sådan idé.

Jag vill gärna höra hur det går Fleno!

Fleno
2003-05-06, 11:24
Jag kan berätta hur det går....

Under förra veckan har jag varit i kontakt med Apple ett flertal gånger.

Apple Sverige var bara att glömma, de hade inte en aning om nåt, men gav mig ett nummer till Apple Media Hotline i USA.

Jag ringde dit och blev kopplad runt till 5-6 olika personer, fick nya nummer att ringa, etc etc. Apple har själva ingen somheslt aning om vart skivbolag ska vända sig. "I´m sorry sir" fick jag höra 300 gånger. Jag har ringt och ringt som en tok, vilket kommer visa sig på nästa telefonräkning.

MEN jag har inte gett upp.....jag ska ta nya tag de kommande dagarna.

PF
2003-05-06, 13:21
Det är tragiskt att världen är så full av idioter som stoppar en på vägen... smile.gif "Sorry sir", så typiskt...

mastgrr
2003-05-06, 16:16
Kalla bolaget för 99musik skulle vara kul. Tysk klang med K:et och 99 syftare väl på att 1 procent är pappersarbete eller något. Nej, jag vet inte smile.gif

Mårre
2003-05-06, 16:20
...eller "99 Luftballons".

mastgrr
2003-05-06, 16:56
´kan alltid sno melodin och göra det till någon "theme song" för bolaget biggrin.gif

Oberfunker
2003-05-06, 20:18
99muzik...? Coolt biggrin.gif

Ähh... tänkte bara på en grej: blev kalasglad när jag hörde nyheten om Apples planer av en vän, men en annan vän som brukar vara väl insatt i saker som dessa hävdar att tjänsten bara kommer att finnas i USA. tydligen finns inga avtal för Europa och det såg inte ut att bli några innan en halv evighet eller så... Det verkar ju kass - kan det stämma tro? Ska Europa straffas nu liksom, och sitta här i den gamla världen och sakta ruttna bort i gammalt skräp ekller vad är tanken? (okej, så ser jag det inte, men jag betalar förvisso hellre 8 spänn för bra musik än betalar 200:- för ett album med en eller två bra låtar och resten utfyllnad...)

PF
2003-05-06, 21:53
Det tar förstås tid att införa nå´t sån´t här stort, men jag tror säkerligen man kan "deala" över nätet med hjälp av VISA-kort, Paypal-konton å annat. Har inte luskat i det, förstås. Annars får man väl emigrera! ;-)

mastgrr
2003-05-07, 19:32
Apple Store är UNDERBART! Tur att den inte finns i Sverige än, för då hade jag varit pank av att köpa för mycket musik!

Jag bara browsade igenom lite nyss och stötte på Robert Miles. Saken var att jag blandade ihop honom med Robert Wells och med nyfikenheten (Robert Wells i Elektronic genren?!) och säkerhetsskull så var jag ju bara tvungen att lyssna lite. Då blev det då uppenbart att det inte var Wells, utan den där Miles som gjort alla dessa Piano-tekkno låtar i mitten av nittiotalet. Kuggarna i huvudet började snurra då jag hörde Children... Just det ja... Den där gamla låten smile.gif

Av mera nyfikenhet så bläddrade jag igenom lite mer och såg låten One and One. Wow! Holy crap! Det var den där låten som jag alltid hört med som aldrig kommit på vem det varit! Holy crap igen!

Nä.. Nu vill jag ha Music Store så jag kan köpa all denna musik! Nuuuuuuuuuuuuu!

encore
2003-05-07, 19:57
Niklas : Ahh! cool.gif One & One med Robert Miles.. den minns jag! Med den där tjejen med den sköna (och rätt hesa) rösten. Den gillade jag som fan, då den kom. Ryser lite när jag tänker på den! Det är en väldigt bra låt, trots att allt (t.ex pianosolot) låter otroligt kvantiserat. wink.gif Jag lyssnar hellre på den låten än "Children" eller "Fable" anyday! wink.gif

mastgrr
2003-05-11, 00:01
Pfft... Children och Fable smile.gif Dock så hörde jag lite på Robert Miles senaste -- Paths från hans album Organik. Det lät inte som förväntat. Tydligen bytt ut pianon mot lite en lite knasslig fiol.

Min farsa skickade några roliga Jazz låtar till mig som han köpt på Apple Store och jag passade på att dokumentera det så klart.

Spana in hur det ser ut. (http://mastgrr.ath.cx/acc/index.html)

Jag ska igentligen vara lite ärlig, visst, det är fräckt. Men det kändes väldigt obehagligt att sitta där med filer som man inte kan spela bara för att man inte ha rätt lösenord... Så nära men ändå så långt borta.

enapa
2003-08-20, 14:54
Nu verkar det finnas en likande site för windowsanvändare!
http://www.buymusic.com/

smile.gif

Edit: bara för usa´s popolation, lite synd.

PF
2003-08-20, 15:11
"Apple följer inte utvecklingen, Apple leder den" för att travestera BMWs gamla slogan som... tadaa...

"Jag mötte Lassie".

...PFs morbror faktiskt hittade på.

Nåväl, det ser ju... kopierat ut... wink.gif

Jag får väl betona att, mycket snart är läget som följande: Apple är redan minst i världen på internetdistribuerad musik. Med tanke på vad jag skrev först. Då Apple var banbrytarna. Sedan kommer den grå massan.

Missförstå mig rätt: Jag gillar den grå massan. Jag är också grå. Tills Powerbook G5 kommer, I presume.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-20, 15:19
Jag var tvungen att pröva lite.

Jag gick in på den klassiska avdelningen, eftersom det är den jag är mest hemma på, och blev grymt besviken. Jag tror att minst 90% av sångerna gav listen n/a. Strömningen var av dålig kvalité och gav inte den klassiska musik någon som helst rättvisa. ("Om musiken låter så här tänker jag åtminstone inte köpa den, var vad jag tänkte hela tiden, även om skivor som jag faktiskt äger själv mad.gif )

Det fanns även en massa "skräp"-skivor (som kostar typ mindre är 10 kr ute i handeln i sverige, på ginza t ex) och dessa skulle de ha 7.99 för per album. Så fort det rörde sig om fullpris-CD kostade de genast 15-20 per album och låtarna 2.99.

Det luktar "billigt" om denna site, typiskt .. smile.gif

PF
2003-08-20, 15:22
Klart det är billigt, PC är billigt! graemlins/crazylol.gif

imported_Niklas Hellgren
2003-08-20, 15:25
Javisst, men jag vågade inte säga det...

ville inte stöta mig med någon rolleyes.gif

PF
2003-08-20, 15:29
Äsch, min feta smiley torde ge en vägledning om att jag inte menar allvar, man får faktiskt skoja här i världen... ;-)

Sitter ju med billig Toshiba-laptop själv för närvarande - och är toknöjd.

imported_Niklas Hellgren
2003-08-20, 15:35
Ja, och själv sitter jag med en Dell på jobbet och är nöjd.

Men den har ett OS X tema (theme) förstås, diskuterat i någon annan tråd för inte så länge sedan.

PF
2003-08-20, 15:37
Den här med. Och menyraden högst upp i skärmen... wink.gif

Som att köra Volvo med Porsche-handskar... smile.gif

st@ffan.com
2003-08-21, 11:11
Påminner mig lite om när IBM i slutet av 80-talet gick ut med en kampanj för ett antal kontorsprogram som hade navigeringen/användargränssnittet i samma stuk: "Run one, and you can drive them all!"

På den tiden hade alla PC-program sina egna innovativa lösningar om hur man skulle få saker att hända. Menyer var tex långt ifrån en självklarhet och om de fanns, så kunde de dyka upp lite varsomhelst (dock oftast på skärmen :-)).

Sen slog ju Windows igenom och ett tag såg alla program likadana ut tills musikprogrammen kom och började härma verklighetens rattar och spakar...