handdator

Visa fullständig version : roland v synth



PF
2003-01-02, 20:21
Det har blivit dags för den första nyheten år 2003.

http://www.roland.se/New%20Pages/products/V-Synth/V-SynthTease.jpg

Gamla hederliga Roland har någonting kul på gång ser det ut som. Antar att det är en ny synt i Korg Z1´ans fotspår, en synt som kan modulera fram det mesta genom virtuella "modeller"... ska bli mycket spännande att se / höra. Roland säger: Lanseras den 16:e januari.

PeterH
2003-01-02, 21:59
Designmässigt en ohelig allians mellan en groovebox & va såvitt man kan se :)

Ska bli spännande att se vad den kan IAF.

Real Parakeet
2003-01-02, 22:00
Aha... ljusblå test mot svart bakgrund. Det är klassiskt Roland. Men varför är det ett sikte på den?

PeterH
2003-01-02, 22:21
Sikte? En radar är det...

Man kunde se på flashdemon att den hade dedikerade rattar, gupperade efter oscillatorer. Frågan är om det en vanlig VA, eller nåt mer spännande?

Finns ju en viss risk att det är en JP8000 i groovebox-förpackning...

PF
2003-01-03, 00:22
Låt oss hoppas att det är som en uppfräschning av konceptet med Yamahas VL-syntar och Korgs "Zäta". Det såg ut som om det fanns en silverfärgad variant av denna nya "rållepålle" också, eller såg jag fel? Fler länkar + mer info mottages med varm hand.

PF
2003-01-03, 00:44
My eyes getting bigger...
My hands getting bigger...

Big time...

Officellt & flashigt:

http://www.soundstoblowyourmind.com/

Inofficiellt & naket:

http://members.cox.net/eric2110/V-SYNTH.htm

Mårre
2003-01-03, 00:48
Jag tror att det e en MC-909 med klaviatur...varken mer eller mindre! frown.gif

PF
2003-01-03, 00:54
Det får vi sannerligen hoppas att det inte är. Tror inte det heller eftersom Roland smackar på så med lanseringen. Tror snarare de har en ny "D-50" * att visa upp.

*) Fotnot: Roland har egentligen inte presenterat några större, mer världsomvälvande syntar sedan introduktionen av D-50 1987. Anser jag i alla fall (JD-800 var exempelvis klart kool men den var inte radikalt annorlunda än D-50 om man ser till ljuden, och JP-8000 presenterade ett nytt tänk från Roland men inte en ny ljudbild, snarare en gammal klassisk sådan).

encore
2003-01-03, 01:06
PF : JV1080 ?

PF
2003-01-03, 01:14
1080: Samma koncept som JD-800/JD-990, mer strömlinjeformat, mer minne, fler röster, inget revolutionerande ljud även om maskinen revolutionerade för oss musiker på andra vis, det var ju enorm "krutburk" med tanke på vad den kunde. Men den var ändå en ompaketerad produkt, om än efterlängtad sådan.

encore
2003-01-03, 01:21
Tjo, verkar mest va skåpmat Roland sysslar med numera. Ville mest se vad du svarade PF, angående din ögonsten. wink.gif Får väl njuta av de "fina vinerna" från 80-talet och bakåt ett tag till. :)

PF
2003-01-03, 01:23
Mmm... wink.gif Fast nu kanske det kommer en revolutionerande synt igen, kanske?

mechatronic
2003-01-03, 08:07
verkar cool.
Ska bli spänande att se vad dom hittat på.

Real Parakeet
2003-01-03, 08:53
Jag hoppas innerligt att Roland lyckats göra något riktigt bra och intressant den här gången. Är benägen att hålla med Pf. JD800 är inget annat än en ROMpler, och där anser jag Korg var först med sin M1:1. Sedan har det hållit på, fler röste, bättre filter, fler vågformer och så vidare.

Men jag tycker att den där V-synten ser förbaskat löjlig ut med sitt sikte, den blir liksom lite överpedagogisk. Ungefär som "här skall du pilla för att få de där häftiga trance-effekterna du hör av de stora grabbarna. Nu kan du göra likadant, fast mycket enklare." Uppriktigt sagt: den ser förjävlig ut!!! Önskar att jag haft något positivt att säga, men med Roland... tja, jag vet inte riktigt.

PF
2003-01-03, 10:42
D-50´n var ett år före M1´an i alla fall! wink.gif

enapa
2003-01-03, 10:47
Tyckte den va rätt ball!

:cool: <--serietidningsbutiksnubben i simpsons?

GlobalMotion
2003-01-03, 19:47
jag tror som mårten :cool:

PF
2003-01-03, 19:54
Nåja, den är i alla fall mäktigt snygg från sidan, de där Fantom-gavlarna går inte av för hackor.

PF
2003-01-03, 20:01
V-Synth

Om vi funderar kring namnet: Synten kan ju i samverkan med "siktet" kanske vara ett koncept i vektorsyntesens fotspår om inte annat?

Vektorsyntes, virtuella modeller, realtids Variphrase-sampling?

Det finns mycket möjligheter på "V". Ve och fasa! :)

GlobalMotion
2003-01-03, 20:05
det låter ju väldigt kul om det skulle vara så patrick, men jag fasar för att det är nån 909/Sh-32 liknande sak.

imported_Jim
2003-01-03, 20:17
Hej allihopa !

Nu har jag legat i ide ett tag men beslöt mig att dyka upp även här. PF med flera känner igen mig :)

Efter att ha studerat bilderna på V-synth så drar jag slutsatsen att den är baserad på Variphrase-teknologi och har COSM-effekter. Variphrase var väl grundstenen i VP-9000 ? Mao är det förmodligen en samplingsbaserad synth med extrema time-stretch möjligheter i realtid.

encore
2003-01-03, 20:44
Jim : hej & välkommen. Schysst bedömning tycker jag! Jag kände inte till VP9000 innan men läste just lite om den på vintagesynth. Extrem time och pitchstretch är spännande saker. Kan ju bli en ball apparat, trots att idéen inte är ny.

imported_Jim
2003-01-03, 20:53
Skulle kunna tänka mig att det går att göra häftiga saker med den. Hoppas att prislappen inte blir så hemsk bara, men det brukar den ju vara. Såg att VP9000 sjunkit från ca 30000:- till 9000:- i USA nu så det finns förutsättningar för ett bra pris iaf. Ett absolut måste är ju att man kan importera egna vågformer, annars blir det inte så kul i längden. Spännande !

Alesis ION skall visst släppas i mars... Den måste vara extremt bra för att man ska höja på ögonbrynen, VA´s finns det så det räcker och blir över :)

Shompola
2003-01-03, 21:01
Intressant är den iaf.. Har ingen aning om vad det är för något. Sikte/radar grejen verkar också intressant... Hmm skum är den :)

imported_Jim
2003-01-03, 21:10
Den har dom plockat rätt av från D2 grooveboxen wink.gif

PF
2003-01-03, 21:12
Välkommen hit, Jim! Vi behöver dig här! :-) Nu vill man gärna få någon "hint" kring V-syntens prisbild bara. Hittar ni nå´t på era surfeskapader så låt oss andra gärna veta. Varför vill jag gissa på 18.995:- ?

Volantiz
2003-01-03, 21:27
Det dar med variphrase gissar jag pa.. det star Phrase nanting under/mellan oscillatorerna pa ena bilden. Fragan ar om Roland verkligen vagar sig pa att gora en ny vp-9000.. den floppade val ganska stENHART har jag for mig

PF
2003-01-03, 21:38
Ja, här i lilla ankdammssverige, men kanske inte i hela världen. Eller så anser Roland att teknologin kanske var lite felförpackad. I det läget tycker jag det är befogat att ge idéerna nya chanser och skapa en ny produkt där man kanske fokuserat sig lite bättre.

Mårre
2003-01-03, 22:13
VP-9000 floppade rejält överallt har jag hört! Roland tillverkade stora volymer å trodde benhårt på den (vilket ingen annan gjorde). I USA blåste man rent lagren genom att dumpa listpriset med ca 65%. Här i Sverige hade Estrad en mkt lätt beggad VP-9000 med max RAM (64MB) för 6500kr men ingen ville ta i den (kanske e såld nu dock). Jag har lyssnat på den å visst kan den göra bra grejer...men långt ifrån så mkt som Roland sa att den kunde. OS efter OS buggade hej vilt å Roland stängde VP-9000-butiken å låtsades som det regnade varje gång ngn nämnde den.
Maskinen (VP-9000) har 6st stereoröster och ngn halvtrist FX-enhet. Om den nya synten e besläktad må så vara, jag tappade lite intresset för Rolands prylar när de vägrade släppa sitt förbannade D-Beam (å till och med slängde på 2st på vissa maskiner).

Mårre
2003-01-03, 22:16
Btw...V-Synth HAR D-Beam... :rolleyes:

imported_Jim
2003-01-03, 22:21
Därmed inte sagt att den låter dåligt. Det kanske är en riktig kraftmaskin, det återstår att se. Personligen är jag glad att någon tillverkare ägnar tid och research åt annat än VA-teknik. Snart finns det mer VA´s än analoga synthar.

Hmmm, ser att den har V-link.. Det är däremot inget jag vill betala för. Det är för att synka till nån VJ-mojäng Roland byggt wink.gif . Finns även i MC-909.

PF
2003-01-04, 00:22
Det kanske är vi syntnissar som inte hajat storheten med all denna teknik? wink.gif

Vem vet, hade det funnits ett 99musik sisådär 1974 så hade folk kanske gnällt över det här med filter.

"Jag förstår inte varför alla syntetisatortillverkare ska ha så kallade "filter" i syntetisatorerna. Jag behöver rena sågtandsvågformer som inte blir manipulerade med resonanta klanger" / Fil musikalie dr. Emerson Arpskaft.

Japanerna har nog bättre framtidskoll än vi. Eller?

Jonny B
2003-01-10, 14:29
Samma skal/hölje/låda som Fantom såg jag. Troligt vis samma operativsystem i mjukvaran. Det samma kan man ju säga om DisCover 5 också (på tal om onödig pryl).
"V" har ju tidigare stått för Virual i Rolands sortiment. Typ: V-guitar, V-bass, V-studio osv... så troligen här med.

imported_Jim
2003-01-10, 14:50
Eller "Variphrase-Synth" wink.gif

champ
2003-01-15, 23:30
så var är bästa siterna att läsa news från namm!?

Volantiz
2003-01-15, 23:44
harmony central brukar va riktigt duktiga på sånt

Jonny B
2003-01-16, 11:50
Eller så tittar man på roland.se innan amerikanerna hunnit vakna.

V-Synth - avancerad multioscillatorsynth med COSM-/VariPhrase-teknik, 61 tangenter

"Flaggskepp" synthesizer med 61-tangenters klaviatur, multipel oscillator teknologi, sampling och nya COSM-filter för sanslösa, dynamiska nya ljud
Nya variabla oscillatorer baserade på analog modellering, egna samplingar och över 300 PCM vågformer med upp till 24 toners polyfoni (beroende på processorkraft)
Möjlighet till separat påverkan av en samplad vågforms pitch, tid och formanter med hjälpa av VariPhrase-teknologi - för första gången i världen på en synt!
Revolutionerande TimeTrip-pad tillåter realtidsmanipulering av vågformerna
Intuitiv pekskärms-interface med mer än 20 rattar och reglar samt dubbla D Beams ljuskontroller
Kraftfull COSM-processering inklusive filtermodellering, resonator och Side Band filter - samt separata multieffekter, globalt reverb och chorus
Ny, programmerbar arpeggiator med rhythmic- och timbral-kontroller
USB-port för .WAV/AIFF-filimport, .WAV export och förenklade MIDI-uppkopplingar
Dubbla linjeutgångar i stereo, Mic/linje-ingång i stereo och S/PDIF digital I/O :)

Real Parakeet
2003-01-16, 13:31
Det låter det. En riktig sketadöne-synt med andra ord. FInns det något den inte kan? Det låter väldigt dyrt i alla fall.

PF
2003-01-17, 00:50
Är i alla fall glad för att den inte sviker oss som trott den skulle vara något i hästväg... wink.gif

Hittade just denna: http://www.v-synth.net/en/index.asp

Mårre
2003-01-17, 00:52
Hmm...bara måste ha nurå (bara för att TCM har en eller tre). Fan va dyrt allt man vill ha blir... frown.gif

PF
2003-01-17, 01:13
Videoklippet var det sämsta jag sett någonsin, tyvärr... måste va´ gjort av nå´n stackars japan som inte kan engelska... ;-)

Wow; letade runt lite mer och hittade mer sidor på japanska. Bland annat en om ouija-bord och en annan om hur man viker papper... hmm... nädå...

CHECK THIS OUT - här finns ljudexempel!!! ;-)

http://www.roland.co.jp/synth/q_V-Synth.html

Edit: Har lyssnat nu. Tycker det är synd att de vill visa upp "artifacts" i ljuden, där det låter direkt illa om man vrider till ett sample allt för mycket. Känns lite som om man vill försöka imitera Aphex Twin (utan att alls lyckas). En del lät snyggt, men det var svårt att urskilja, rätt dåliga mp3´or och rätt tråkigt urval. Men den verkar lite kul, en liten hårdvaru-Malström kanske man kan säga - ljuden är stundtals lite åt det hållet. Samtidigt får jag en känsla av att Roland är tillbaka bland D-50-domänerna vad beträffar stora, atmosfäriska ljud. Mjo, jag tycker den verkar tuff å vill gärna testa... ;-) tufft att man kan sampla in egna ljud. Men att egna samplingar i en synts vågformsminne skulle vara en världsnyhet stämmer inte. Det går nämligen att göra t om med gamla fina Prophet VS, även om den inte just kan sampla. Men vadå, min Emax kan det och när jag har läst in mina ljud så är ju de samplingar i vågformsminnet... som jag har gjort... typ... ;-)

Final verdict: Ball synt men världen stannar inte. Den är inte synten med stort S.

Volantiz
2003-01-17, 17:19
jag vart valdigt oimponerad av dom :(
Det fanns ju nagra snygga ljud.. men nja? Jag tycker man ska hoppa over att lyssna pa dom dar och testa synten ordentligt istallet! Den dar "aphex twin"(ja hade nog sagt nyare autechre)-imitationen var nog en av de absolut samsta jag nagonsin hort :D

PeterH
2003-01-17, 21:22
Intressant... Men jag (& alla andra verkar det)har en otäck känsla av att prislappen blir högre än kul-värdet.

PF
2003-01-17, 23:11
Kan mycket väl vara så. Det gäller att testa själv. Jag har dock i ärlighetens namn inte känt en så stark lust att testa å leka lite med nå´n ny pryl sedan dackefejden. De senaste nya syntarna jag har köpt har jag bara vandrat in i butiken och plockat hem (!) - övertygad om att jag gör ett bra val. Jo, det är faktiskt sant.

PeterH
2003-01-18, 08:53
Jo, samma här, har alltid bestämt mej innan jag kommer till butiken. Vilket jag tycker är ett dåligt betyg till personalen, infon jag får på internet är alltid både bättre och aktuellare än den jag får i en svensk musikaffär...

Nu var det iofs ett bra tag sen jag köpte en synt i en butik, har blivit antingen Tyskland eller begagnat i några år... Och då kan man ju inte testa innan.

PF
2003-01-18, 23:58
Precis rätt. När man har hållt på med det här i femton år vill man inte möta nå´n kille som jobbar på provision, precis fyllt 21 och kommer med klichéer & felaktigheter som man bara får huvudvärk av; "den är fetare än en Moog"... "DX7´an kom ju 1986...", "Oberheim var ju tidigt ute med sin Pro One", eller varför inte "Yamaha har alltid varit bäst". Typ. I can live without that.

Roberth
2003-01-19, 01:39
PF: Nu vet ju inte jag hur fet Bob Moog är men jag tar ditt ord på att han är ofantligt tjock. :)

PF
2003-01-19, 02:12
Jämfört med Jay-Jay Johanson har Dr. Robert Moog onekligen en viss rundör. Min diskussion kring fetma hänvisade dock snarare till de drypande oscillatorer, filter och analoga syntklassiker herr Moog skruvat ihop under årens tidsförlopp. Envetet har han triggat sig från tid till annan utan att tappa synk. För fler studier i fetma bör man genast ta en titt på den amerikanska hälsovårdsnämnden. (http://www.moogmusic.com)

encore
2003-01-19, 09:59
PF skrev "Jag har dock i ärlighetens namn inte känt en så stark lust att testa å leka lite med nå´n ny pryl sedan dackefejden."

Dackefejden? Är det vad du har som smeknamn på Micro-Korgen eller? :D Minns att du var rätt så (eller ska vi säga, väldigt) sugen på att testa den mé! wink.gif

PF
2003-01-19, 12:39
Nä. Inte att testa. Men att köpa. Dackefejden inträffade dock sisådär 1987, se´n kom en mindre fejd omkring ´95 och jag blev med JV.

Distinct Division
2003-01-20, 01:35
Hmmm... Undrar om man kan spela "sänka skepp", på den plattan? :D

PF
2003-01-20, 01:41
Hehe. Man ska visst kunna snabba upp / sakta ner / stanna upp samplingarna med hjälp av den.

Distinct Division
2003-01-20, 01:44
Alltså lite av en "x-y -ribboncontroller", fast för samplingar? Coolt för livebruk...

PF
2003-01-20, 01:52
Ja, i synnerhet eftersom synten har sampling också. Det tycker jag är fränt. Har saknat klaviatursamplers på nyhetsfronten i flera år. De gamla godingar som finns står sig förstås, men de börjar bli slitna. Såvida man inte hittar guldkorn, som jag gjorde via Bollman! Tack Bollman! :-)

Volantiz
2003-01-20, 04:03
valdigt synd att inte keyboardsamplers varit mer populara an vad dom ar.. jag tycker att e-synth klav verkar va valdigt intressant.. men nastan omojligt att fa tag pa verkar det som :(

Jag hoppas verkligen att dom inte forsoker ta ut overpris for v-synth.. den kanske blir en riktigt intressant pryl att kora pa live som DD sager

PeterH
2003-01-20, 07:51
E-Synth tycker jag man sett beg då och då.. Verkar hålla värdet bättre än racksamplers iofs.

Ryktet på TGS säger 2695$ för V-Synth, och det blir ju på tok för högt i Sverige... Överhuvudtaget har jag svårt att se mej själv ge mer än 15 papp för nån synth... (ok, kanske Andromeda).

Kombinationen USB och .wav tycker jag dock är intressant, klart smidigare än SCSI...

Och äntligen en sampler med kul gränssnitt! F*n, nu blev jag lite sugen ändå... :rolleyes:

Volantiz
2003-01-20, 08:36
Jovisst har man sett en bunt e-synthar.. men det ar nog rackmodellen du sett. Det ar en grabb som annonserat om sin e-synth ganska lange nu och lankar till en sida med klaviaturmodellen.. det ar en rack han forsoker salja.

Angaende priset pa v-synth.. det var val lite val mycket.. men jag ar inte ett dugg forvanad om det ar runt dar det landar frown.gif

imported_Jim
2003-01-20, 12:09
Sen när det gått ett tag kommer "Börsen" med sina "ooootroligt feta" delar osv på V-synth wink.gif så då sjunker marknadsvärdet på den med 10000:- rakt av.

mechatronic
2003-02-06, 10:15
jag tycker V-synth verkar skitball.

http://www.instrument-online.nu/arkiv/0302/rolvsynt.html

Den där pcm-oscillatorn verkar kul att leka med... kul att man kan sampla in egna grejjer.

PF
2003-02-07, 08:54
Riktpris: Oj jävlar!

Första "utpriset" jag siktat:

http://www.keyboardshop.com/product.lasso?pr=023078

Tillägg: Sidan du har länkat till, Mech, är bara en (tafflig) översättning rakt av från Rolands broschyrblad. Hur kool är det? Jaja... :)

enapa
2003-03-14, 14:51
Jag såg en på MB idag, 24lax kostade den. Jag testade inte för jag hittade en MicroKorg som var lite och söt :) att latja med.
Men Vsynth såg verkligen brutal ut!

lasselu
2003-04-02, 14:36
Lekte lite med den på Estrad för nån vecka sen...jag är grymt sugen på att köpa den...
Detta trots att den är ful som stryk med sin "helikopterplatta" och att presetsen är helt värdelösa ur en musikalisk mening...det fanns nog inte ett enda ljud som skulle fungera i en låt utan bara sådana som ger tung "wow-faktor" i butiken...
Men när man började ratta så kunde man få till en hel del intressant...lite Atmosphere-varning faktiskt...och sånt gillar jag...

En varning bara, du lär bli uppmärksammad i butiken när du står och viftar över D-beamen wink.gif

Mårre
2003-04-02, 15:18
Haha! Jag testade faktiskt den häromkvällen (efter stänging på MB) så jag kunde vifta fritt. wink.gif
Presetljuden e nog de sämsta jag hört i någon synt. Synten känns extremt rörig så efter en dryg halvtimma gav jag upp å tänkte "definitivt inget för mig".

Synd bara att den e så brutalt snygg...

lasselu
2003-04-02, 16:23
Även om jag som sagt är grymt sugen på en V-synth kan jag tycka att den luktar lite desperation från Rolands sida...
Jag kan se mötet förra året:

-Grabbar, vi har inget att visa upp på Musicmesse och NAMM. Kom på något...

-Tjaaaa, det är väl bara att sno ihop lite av gammal skåpmat...vi har ju lite prylar kvar på lagret från VP9000-fiaskot och sen kan vi ju sno KAOSS-iden från Korg...och pek-skärm måste vi ju ha...det har ju Triton...

-Toppen! Jag såg förresten en låda med D-beams som låg och skräpade, vi kör med dem också...

-Ok, släng med V-link också så kanske kunderna tror att de får något nytt...och så blir kanske grabbarna på Edirol av med alla sina DV-7PR Digital Video Workstations på det viset...

imported_Jim
2003-04-02, 18:23
Desperat eller ej så var ju idén med VP9000 inte alls helt fel så jag ser inget konstigt i att stoppa den i ny förpackning. Paden hade dom redan på sin D2 och pekskärm är väl inget som Triton ska ha monopol på. På tal om att sno, hur många tillverkare har inte snott Rolands TR-koncept ? Och dessutom stoppat i samplingar av alla TR-maskiner i sina egna produkter.

Nää, jag tycker nog att Roland håller god klass på sina produkter och sedan att alla förväntar sig underverk vareviga NAMM och MESSE vet ju alla men vad ska dom bygga ? Det är faktiskt inte så mycket mer man kan göra inom ekonomiskt rimliga gränser.

Mårre
2003-04-02, 19:33
VariOS känns roligare än V-Synth tycker jag. Såg på en sida att Roland håller på att utveckla en Jupiter8 å TB-303 för VariOS. Kul att kunna använda den till mer än bara samplingar. Nytt koncept?

http://www.roland.se/images/Frankfurt2003/varios.jpg
Bild från: Roland Sverige (http://www.roland.se)

lasselu
2003-04-02, 19:38
citerar: VariOS känns roligare än V-Synth tycker jag Håller med om att VariOS verkar spännande...ska bli intressant att se vad för typ av mjukvara som kommer att komma...och hur Jupiter8-klonen låter...

imported_Jim
2003-04-02, 19:44
Det är på tapeten med generiska DPS-boxar, AKAI har visst en på gång oxo. Chameleon finns, och sedan några som inte är generiska men ändå DSP-boxar - Creamware Noah och Nord G2 Rack. DSP Arts har nån på gång men det verkar vara ett "luftskepp". Man skulle kunna tro att DPS-boxar blir hårdvarutillverkarnas trumfkort mot VST-marknaden som håller på att ta över mer och mer.

lasselu
2003-04-02, 20:27
En liten intervju med Masato Kamikoriyma som tydligen leder utvecklingsteamet för V-Synth...
Intervju (http://www.maxschoenherr.de/radio/radio2003/vSynth/vSynthInterview.html)

VARNING: Inte lätt att lyssna på...en intervju på engelska där en tysk ställer frågorna och en japan svarar...det gäller att spetsa öronen... smile.gif

PF
2004-09-26, 19:26
http://www.musikermagasinet.com/bilder/artikel/roland_vsynth_0305.jpg

Jag sitter å jammar igenom lite av de patcher jag sam(p)lat ihop mig på. Är det någon som har lite webspace så kan jag gärna spela in en snutt med mig själv klinkandes och bytandes patcher. Det är en del läckra ljud i synten må jag säga. Spelar in på stört. Maila mig gärna en temporär loginmöjlighet eller så, jag kan även maila filen som mp3 till någon som kan lägga upp den. Tio meg vore bra t ex.

Volantiz
2004-09-26, 20:02
gå online på msn så skaru få lite utrymme

PF
2004-09-26, 20:21
Koolers, ska bara... ska bara... spela in lite mer, bytte lurar, brb... du är väl online en stund? :-)

Volantiz
2004-09-26, 20:44
hehe.. alltid.. fast det kan ta en stund innan jag svarar.. sitter å klipper sångtagningar på en annan dator

PF
2004-09-26, 23:17
V-Synth, ljudexempel (vsynth-klink.mp3), 16 mb (http://www.bitcrushed.com/vsynth-klink.mp3)

(Tyvärr blev mp3-kompringeringen inte helt bra och jag orkar inte göra om den med nuvarande dator.)

Något om ljuden: Det första ljudet: Ett stråkljud där SBF-filtret gör det mesta jobbet (sideband). Viktigaste vågform i ljudet = brus! Otrolig syntprogrammering av någon Roland-medarbetare. Mina fairlightljud är med också, som jag tog från en websida med rätt sunkiga demoljud. Med är även några ljud som samplats från Prophet VS, Roland JX10 och ett från Hartmann Neuron. Pianot är lite intressant, det tar bara upp några kilobytes.

GlobalMotion
2004-09-26, 23:18
många balla ljud. En otrolig sampler/synth

PF
2004-09-26, 23:23
Ja, det är en lustig pryl. Ljudet som börjar 1.17 är med för att visa realtids timestretch när man spelar olika toner. I det ljudet rör jag handen över D Beam-controllern för att fade:a ljudet (till annan karaktär).

PF
2004-09-26, 23:35
5:34: SoNata från Neuron.

Därefter Trambass (Fairlight) i två versioner. Första timestretchad, andra ett vanligt sample bara.

drdreas
2004-09-27, 01:42
03:50 var riktigt fint med oboe ljudet, PF hur står sig ljuden mot Fantom S för jag funderar ganska seriöst på en sån :)

PF
2004-09-27, 01:49
Fantom S är garanterat mer lämplig för såna ljud ja... ;) V-Synth är mer lämpad för galna synteskapader... ;)

Mårre
2004-09-27, 02:35
Jag har haft V-Synth å har nu Fantom-s61. Går inte att jämföra de två egentligen. V-synthen är ett ruskigt ljudskaparverktyg medans i Fantomen e ljuden redan skapade. ;)
Vad får du ge för en Fantom drdreas? Jag har varit i valet å kvalet ett antal ggr men det slutar alltid med att jag behåller den.

drdreas
2004-09-27, 03:26
Jag har fått ett erbjudante om att byta min triton pro x 88 mot den rakt av fast jag vet inte riktigt än, måste nästan testa den innan.
För min del är egentligen en Fantom perfekt i teorin då jag är ute efter en bra sampler bara egentligen :)