handdator

Visa fullständig version : Med logik från Logic



PF
2003-07-17, 00:12
Apple lanserar nu sitt "iMusic" (som var namnet man trodde på då ryktessvängen gick sin sväng). Namnet blir Soundtrack och priset 299 dollars. Det är ett program som autosynkar loopar, och loopar följer givetvis med så man genast kan börja iCompose sin iMusic. Rätt kul verkar det vara trots allt, och man kan exportera sina små experiment till Logic och ProTools. Kanske växer någon ny musiktalang fram med hjälp av detta program; trevligt program att bundla med en ny iMac eller så till jul.

http://a1360.g.akamai.net/7/1360/51/b1f32ab37d12fc/www.apple.com/soundtrack/images/indextop_071603_01.jpg

Soundtrack får stöd för de vanliga ljudformaten och ett utseende som verkar som en blanding av videoprogrammet Final Cut och Logic. Det köps från Applestore eller de vanliga Mac-handlarna.

http://www.apple.com/soundtrack

http://a1408.g.akamai.net/7/1408/51/9fc3616a4085c3/www.apple.com/soundtrack/images/featuresftop_071603_0107152.jpg

false messiah
2003-07-17, 01:49
Kul att se en Nord på kartongen, för det är det väl? smile.gif

Ska bli intressant att se vad Soundtrack klarar av, och vad som mer kommer dyka upp från Emagic-köpet (om det gör det). Soundtrack tycker jag känns som en mer begränsad variant av Acid, me det är väl kanske inte så mycket inriktad på oss "riktiga musiker" (lite grand som Ejay och liknande program, faktiskt) och man får kanske se vad som händer i framtiden...

Av kommentarerna på Slashdot så verkar det vara ett rätt poppis program i vilket fall som helst, men att upptäcka loopbaserad musik anno 2003 känns lite sent kanske.

Och för ungefär samma pengar får man Logic Big Box...

PeterH
2003-07-17, 10:35
Lät dyrt eller har jag missat nåt?

false messiah
2003-07-17, 12:16
3195kr i Sverige.

Logic Big Box kostar 3290kr (plus uppgradering till v6 för 990kr). Känns som ett bättre köp, om man inte bara vill leka med loopar.

Fast man får med 4000 loopar till Soundtrack, så det är kanske inte så illa..

PF
2003-07-17, 12:52
Se´n är väl Soundtrack direkt lämpat för OS X (vilket ju Big Box inte är) och har en mycket lägre tröskel och ett högre KPK-värde (Kul per krona) än Logic. Men 29 dollar hade ju varit bättre förstås. Det var väl vad just eJay osv kostade. Soundtrack är dock förmodligen både mycket bättre och ger även bättre resultat. Mer som en ganska vettig "ingång" för någon som vill lära sig mer om musik på datorn. Kanske.

false messiah
2003-07-17, 16:42
Mer kul per krona? Det säger du bara för att det är Apple. wink.gif

Mer seriöst dock, om programmet bara kan sätta ihop loopar så tycker jag knappast att det är prisvärt för andra än videoartister och andra som snabbt behöver ordna musik till en produktion. Det går att göra precis samma sak i Logic, Live, Acid eller Cubase och ett par program till, bara något omständigare, men å andra sidan med betydligt mer frihet.

Det som möjligen gör det prisvärt är väl dels looparna som följer med, och dels effekterna, men priset är ju ändå en smula högre än eJay.

Jag låter kanske mer negativ än vad jag är - det ska bli intressant att se Soundtrack på riktigt - men det känns lite som en musikalisk motsvarighet till paint-by-numbers. Lite för enkelt och begränsat alltså.

Och Big Box är väl i princip klart för OS X? EXS24SP är ju portat, men vet inte hur det är med EV77 eller vad den nu heter. Som jag fattat det får man som Big Box-ägare tillgång till de fulla versionerna tills pluggarna kommer som AU, så det går ju att använda.

enapa
2003-07-17, 16:51
Har man redan gått och köpt en Mac kan man väll köpa ett kul program till den! Jag tror att det blir sådär halvpopulärt.
Acid har jag trixat med och det är ruggigt kul! och Äpplena brukar väll inte ge ifrån sig så dåliga produkter(g4-fläkten....hmmm) så jag tror det är helt OK.

mastgrr
2003-07-17, 22:09
JAA! Äntligen!!!!!

Vad ska jag köpa, det här eller Logic nu då? Logic Gold är väl så jäkla dyrt?

Köper nog det här. Hoppas det har Rewire dock...

king henry
2003-07-18, 00:07
Hej! Kan man bara köra loopar på det? Kan man inte spela in på hårdisken och använda midi som man kan på Logic m.fl? Jag är ny novis på Mac, körde performor förut men gick sedan över till pc. confused.gif

false messiah
2003-07-18, 00:07
Som sagt, Big Box kostar ungefär samma, och är väldigt mycket mer musikprogram i min mening. Om du inte är väldigt inne på just loopar så skulle jag inte skaffa Soundtrack - misstänker att det kan kännas begränsande.

Skulle inte räkna med att det har ReWire - det enda det verkar stödja är AU (oklart om det klarar AU-instrument dock?)

EDIT: Kung Henrik - kolla på Apples sidor: jag tycker det verkar som det bara jobbar med loopar och samplingar och inget annat.

Jörgen U
2003-07-19, 23:57
citerar:skapades ursprungligen av king henry:
Hej! Kan man bara köra loopar på det? Kan man inte spela in på hårdisken och använda midi som man kan på Logic m.fl? Spela in på hårddisken skall du kunna, MIDI däremot vet jag inget om. Men att det skulle vara ett renodlat loop program är helt fel. Som jag förstått det hela, är detta program audio-delen lossryckt från Final Cut Pro, så det är som programmets titel anger, ett soundtrack program vilket man kan läsa om på Apples hemsida. Verkar iofs vara optimerat för kortare snuttar, men även längre projekt skall vara fullt möjliga. Det finns ju också andra program för detta ändamål, SonicFire Pro t.ex.

acke
2003-07-21, 17:45
Jag har hört att Apple sakta men säkert ska äta upp hela Emagic. Antagligen program för program. Nya namn, delvis ändrade gränssnitt och omdesignad hårdvara.

Kan inte backa upp detta med bevis. Tro på det eller strunta i inlägget.

Fleno
2003-07-21, 22:41
Påminner mig om den här tråden (http://www.99musik.com/forum/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=24;t=000134) då jag skrev följande citat:
citerar: Vad tror vi? Kommer Apple att så småningom släppa ett eget Eejay? (Hemska tanke)
Och är detta första "frukten" av uppköpet av Emagic?
rolleyes.gif

PF
2003-07-21, 23:48
Den första frukten var väl ett gigantiskt välgjort Logic 6 ?

Varför skulle Apple sabba Emagics varumärke? Det är inte deras avsikt. Snarare tvärt om.

false messiah
2003-07-22, 00:48
Fast gjorde inte Apple så med Final Cut? Det säljs som ett Apple-program numera, och samma sak med Shake.

Men det vore dumt att förstöra Emagic som varumärke (iMagic kanske smile.gif ), och det som talar mot är att Apple och Emagics utvecklare inte verkar vara så nära varandra (iallafall av vad jag kan döma av Core Audio developer-listan)

acke
2003-07-22, 20:13
citerar:skapades ursprungligen av PF:

Varför skulle Apple sabba Emagics varumärke?Visst, men tänk på alla andra företag som Apple köpt och ätit upp. Nothing Real, Silicon Grail och Prismo Graphics för att nämna några.
Om nu Logic flyttar över till Apple så antar jag att programmet (precis som Shake) behåller Logic som sitt namn.

Har hört att åtminstonde två av Emagics utvecklare har flyttat till USA.

acke
2004-11-05, 00:27
Stämde till slut. Vad som är roligt med det här är att personen jag fick höra det av har sagt en del macskvaller som plötsligt stiger i trovärdighet.

Soulmachine
2004-11-05, 10:23
Kan man inte installera Apples OS på min PC heheh :)

lemon_grass
2005-11-29, 23:58
hej, har just börjat bygga min egna studio hemma, förtillfället andvänder jag mig utav en änldre version, logic platinum 5,5. Har tyvär påträffat ett problem, när jag spelat in en hel låt och fixat till den vet jag ej hur jag ska göra för och samla ihop den till en waw fil eller likn så jag kan bränna ut den på ex cd....väldigt jobbigt när jag nu verkligen kommmit igång med inspelandet. Andvänder PC.
svara gärna till
Guru_hampa_hashi@hotmail.com om ni vet hur man gör. tack hampus

EricBradley
2005-11-30, 00:24
Gå till din Output 1-2 och tryck på Bounce!

lemon_grass
2005-11-30, 01:21
okej tack det funka brar men inga av midi spåren kom med på output'en

EricBradley
2005-11-30, 07:28
Självklart inte. :)
Om du har externa MIDI moduler måste du koppla deras output left, right till ditt ljudkort och sen routa in dem i Logic annars spelar bara Logic upp dess ljud genom att skicka MIDI informationen.