Resultat 1 till 36 av 36

Ämne: Minsta nödvändiga tidskvanta för skapande

  1. #1
    Odd Bobs avatar
    Veteran

    Minsta nödvändiga tidskvanta för skapande

    Så, vad är era minsta nödvändiga tidskvanta för att skapa?

    Jag har lite tumregler:

    Enbart dator: minst 5min
    Med HW: minst 20min.

  2. #2
    nyd
    nyd är inte uppkopplad
    nyds avatar
    Veteran
    Med HW: Akustiskt/elektroniskt piano: 0.1 minut.

  3. #3
    Hugo Hasslo
    Hugo Hasslo är uppkopplad nu
    Hugo Hasslos avatar
    Veteran
    Med telefonen kan jag ibland få till nåt på 10 minuter i tex ElasticDrums.
    HW 1 timme

  4. #4
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    svårt att säga eftersom tiden typ stannar när jag går in i studion

  5. #5
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Studion: en timme
    Pianot: två minuter
    Sång/vissling: 0,5 sekunder

  6. #6
    drglas
    drglas är inte uppkopplad
    drglass avatar
    Veteran
    Alltför lång tid numera... dessutom måste det vara rätt tid på dygnet samt att man måste vara spiknykter. Det innebär förmodligen ledig dag (lördags-eller söndagsmorgon) då man vet att man har en stund på sig.

  7. #7
    Wiktorion
    Wiktorion är inte uppkopplad
    Wiktorions avatar
    Veteran
    För att spela in behöver jag några minuter - starta ableton, koppla in nån synt och köra igång.

    För hårdvarujams går det fortare. Knäpp på modularen och kör.

  8. #8
    deleted user
    Jag hajar inte riktigt vad som åsyftas? Det vi håller på med nu började vi med i oktober 2016. Är nog klara för slutmix till juli, så det har gått riktigt fort!

  9. #9

    Veteran
    Den här snutten gjorde jag på 15 minuter. Men då tog jag ett försäkringsbrev och använde som text.
    https://youtu.be/FJeJvG1leXI

  10. #10
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Fattar inte exakt heller. Förklara gärna, OddBob! Verkar som det finns en riktig tanke härnånstans som inte kom fram.

    Skapa, tillexempel. Är det att bara spela lite för den sköna sakens skull eller att faktiskt komma fram till ett nytt låtupplägg eller nåt sånt?

  11. #11
    rwq
    rwq är inte uppkopplad
    rwqs avatar
    Veteran
    Jomen såhär, att spela musik i 1 timme skulle för mig vara plågsamt. En kväll behöver jag.

  12. #12
    hypercykel
    hypercykel är inte uppkopplad
    hypercykels avatar
    Veteran
    Eventide space: 0 sekunder

  13. #13
    Odd Bobs avatar
    Veteran
    Jag brottas ganska ofta med tanken runt:

    Ska jag gå in i musikskapandet eller ska jag bara göra något annat. Att starta upp maskinerna och göra ngt kreativt konsumerar ju en stund tid. Olika mängd tid beroende på vilka instrument som startas upp samt hur asocial jag blir i samband med detta.

    Sitter jag med dator i knät i soffan medan frugan sitter i soffan kan jag ju åtminstone kommunicera. sitter jag i studion och gömmer mig är jag ju 100% asocial.

    Starta upp modularet tar tid men är det bästa jag vet...

    Det handlar således om dilemmat tid och hur asocial jag är.

    Har inte ni amma problem / utmaning / tankar?

  14. #14
    makari
    makari är uppkopplad nu
    makaris avatar
    Veteran
    Jag har i omgångar haft en ide om en kreativ halvtimme. Dock haft svårt att hålla uppe det i praktiken under längre perioder. Men tanken var att se till att ha minst en halvtimme till godo och tvinga mig att göra nåt kreativt under den. Det var mer ett sätt att faktiskt komma igång och får saker gjorda. Så jag säger en halvtimme.

  15. #15
    machinepop
    machinepop är inte uppkopplad
    machinepops avatar
    Administrator
    Efter din förklaring oddbob så insåg jag att jag förstod till 100%. Studiostart är som att gå in i Narniagarderoben för mig. Utanför lever de som vanligt. Själv är jag i fantasivärlden.

  16. #16
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    0 tidsenheter.

    Jag kommer i regel på saker antingen när jag sitter och fingrar på en gitarr framför TV:n, eller är i vardagen utan något instrument till hands. Lever då iden fram till att datorn med DAW och någon synt etc är igång, då har jag en hyfsad grundplan klar för mig och det är bara att exekvera det jag redan jobbat fram. Sen är det pålägg och finputsning.

    Det händer att jag sätter mig framför utrustningen utan någon klar plan för att bara "hitta på en låt", men det är ganska sällsynt och blir mer sällsynt med tiden. När jag sitter med gitarren framför TV:n är det mest för att ha något att göra med händerna och öva.

  17. #17
    oberdada
    oberdada är inte uppkopplad
    oberdadas avatar
    Veteran
    När ratiot tid-till-att-göra-musik delat med styckets längd går mot noll håller man förmodligen på med konceptkonst.

    Att komponera och producera är ju ensamma sysslor, såframt man inte samarbetar med någon.

  18. #18
    Ashaz
    Ashaz är inte uppkopplad
    Ashazs avatar
    Veteran
    Citat Ursprungligen postat av dickydiggler Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Eventide space: 0 sekunder
    Det blir en jäkligt kort reverbsvans dock.

  19. #19
    Antimon
    Antimon är inte uppkopplad
    Antimons avatar
    Avliden
    Citat Ursprungligen postat av oberdada Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    När ratiot tid-till-att-göra-musik delat med styckets längd går mot noll håller man förmodligen på med konceptkonst.

    Att komponera och producera är ju ensamma sysslor, såframt man inte samarbetar med någon.
    Tänker nog tvärtom när det gäller mig själv. En glad simpel poplåt kommer till mig när som helst utan förvarning = ingen förberedelse behövs eller hinns ens med. En konceptgrej är ju när jag tänker "hm, nu ska jag göra det här konceptet" och är nästan per definition något som kräver planering innan man kommer till att börja tillverka själva musiken.

    (hänger iofs inte med i din ekvation, så det är kanske något i ditt argument som jag missar... gränsvärden för fraktioner brukar man ju ta till i matten när nämnaren går mot noll eller oändligheten, i det här fallet är det väl mest intressant att säga att tid-till-att-göra-musik är väldigt kort.)

  20. #20
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Använder HW.

    Börjar jag med nåt nytt behöver jag ha minst en timme. Annars blir jag bara frustrerad. Annars kan det räcka med fem-tio min om jag får en idé iom att jag oftast har allt påslaget
    Senast redigerat av M i Gbg den 2017-05-29 klockan 06:38.

  21. #21
    abbegitarr
    abbegitarr är inte uppkopplad
    abbegitarrs avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    Beror ju helt på vilka krav man ställer på sin kreativitet. Någon slags klinkande improvisation av fragment som kan bli något större behöver inte ta mer än 5 min, gärna med en porta och spela in direkt. Att sen komma in i en väldigt bra kreativ fas med bra flyt kan ju ta hur lång tid som helst, men det bästa är att marinera hjärnan i gamla idéer genom att lyssna hela tiden i några veckor.

    Men att ha låga trösklar med att bara kunna spela in något är ju A och O för mig.

  22. #22
    särkvark
    särkvark är uppkopplad nu
    särkvarks avatar
    Veteran
    Förstår precis vad TS menar och jag bråkar en hel del med det. Jag har svårt att sätta mig och göra något om jag inte har gott om tid, måste nästan planera in en hel förmiddag eller kväll. Jag hamnar helt i zonen oftast när jag skapar något och då sitter jag tills jag har fått till något som åtminstone antyder till något komplett jag är nöjd med. Har jättesvårt att plocka upp saker efteråt.
    Jag har nog kanske två-tre timmar som minsta tid. Då handlar det inte om att jag beslutat mig för det eller att jag tycker att det är en bra idé, det är mer att det blir så. Jag har tänkt att jag ska öva på att göra saker på mindre tid, och även bli bättre på att plocka upp.

  23. #23
    deleted user
    Det handlar alltså om hur lång tid det tar att komma igång med skapandet, i kombination med att få det att gå ihop med övriga livet?

    Jag tycker det är mitt ansvar att se till att det funkar när det gäller det senare. Det är sjukt enkelt att bli odrägligt egoistisk som musiker, både när det gäller att breda ut sig och hur man spenderar tiden. Som jag ser det är det mitt ansvar att hitta modeller för att det ska inte bara funka med musiken, utan också att jag är bra att leva med.

    Jag har ett brödjobb och utöver det lägger jag mycket tid på musiken. Vi har ett schema med några viktiga punkter inlagda: Hundpromenader, disk, tvätt, städning osv. Också ett par dagar varje vecka då jag inte går in i studion/musikrummet alls. T ex lördagar och söndagar har jag studiotid till kl 12, sen är all tid på helgen över till annat. På det viset kan jag lägga mycket tid på helgen till musiken och ändå ha större delen av dagarna och kvällarna till annat. Typ vara social osv. Det blir ett övervägande när det gälller mängd alkohol och nattsudd osv, men det handlar om prioritering. Ställer oftast klockan på 06 och käkar frukost i lugn och ro sen jobbar jag i studion mellan 07 och 12.

    Om min sambo är iväg på något brukar jag nyttja den tiden till musiken också.

    I perioder då jag/vi jobbar med projekt som album har vi stenhård disciplin med excelark och grejer där man snabbt ser vad man har att göra och färgmarkerar när man är klar osv. Ibland är jag väldigt strukturerad och betar av på den listan, ibland kan jag sitta i timmar utan konkreta resultat, men det är också sjukt viktigt för skapandet. Tid i sig är väldigt viktigt för mig och det måste få finnas utrymme både för disciplinerad effektivitet och att känna på saker utan att få något gjort. Det är trots allt konst det handlar om. Inte löpande band-produktion.

    Jobbar mycket med hårdvara men förstår inte varför det skulle vara mer tidskrävande än mjukt. Det pratet är en stor gåta för mig. Jag sätter igång allt när jag går upp på morgonen innan frukost eller när jag kommer hem innan jag käkar. Sen rullar allt. Har jag saker planerade och är klar över vad jag ska göra exakt tar det 30 sekunder för mig att komma igång.

  24. #24
    Ambulansen
    Ambulansen är inte uppkopplad
    Ambulansens avatar
    Moderator
    Nu tillexempel har lillen somnat i vagnen, och jag har kunnat sitta och fixa med lite härliga nivåer och effekter ett tag på en låt jag håller på med. Nån halvtimme eller så. Nu ska jag förhoppningsvis hinna diska innan han vaknar, men det är inte så himla viktigt att hinna med faktiskt. Ingen större disk. Än...


  25. #25
    zubox5
    zubox5 är inte uppkopplad
    zubox5s avatar
    Börjar bli varm i kläderna
    En vän till mig hade kloka tankar om att en låt (techno/elektronisk) bör ta ungefär tre dagar att göra i princip. Så klart ytterst personligt, men jag tycker det känns rimligt även för mig, om man räknar med att man arbetar intensivt några timmar per dag. Så här skulle det kunna se ut:
    Dag 1 = få ur sig alla idéer, ljud osv
    Dag 2 = strukturera, välja bort, komplettera
    Dag 3 = ev lite mer strukturera/välja bort/komplettera, finputsa, färdigställa.

    Personligen så kan jag ibland göra en skiss på en komplett låt i datorn på runt 30-60 minuter - men det tar oftast en eller två dagars ytterligare arbete för att jag ska känna mig nöjd med slutresultatet. Och ibland kan jag fila på samma idé 20-30min åt gången per dag under en längre period då det finns kort om tid. Viktigt för mig att ha rutin på skapandet och i princip kunna köra lite varje dag, även om det blir väldigt kort. Jobbar dock mot att bli bättre på att sätta konkreta mål/delmål och jobba mot dem för att kunna få ut lite fler releaser.

  26. #26
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Imorrn är det pappatid vid maskinparken! Här ska tankas in samplingar i Octatrack, slajsas o triggas, internsampla MD o styra Voyager o OB6 så det står härliga till! Ska bli skönt att få några timmar att kunna gå upp i det helt utan att ha ett öga på klockan eller mobilen.

  27. #27
    itsalwaysyou
    itsalwaysyou är inte uppkopplad

    Senior
    Jag tar flera månader på mig att färdigställa något, mycket pga brist på tid.

    Har märkt att jag kan göra kreativa punktinsatser på ca en timme, typ skriva och spela in bas på en del av en låt. Det är sånt jag klämmer in i schemat då och då.

    Vissa kvällar sitter jag två–tre timmar och jobbar då med lite bredare pensel så att säga. Försöker i alla fall. Tweaka en eq kan ibland sno alldeles för mycket tid.

  28. #28
    Nogroove
    Nogroove är uppkopplad nu

    Senior
    Egoist som jag är var jag väldigt ärlig och sa till sambon redan den första månaden vi träffades att om jag någonsin någongång ställs inför ett val mellan något eller någon, exempelvis henne, och musiken kommer jag välja musiken. Tveklöst.
    Jag vet att det låter rätt hemskt men skapandet/ljudlekandet är så viktigt för mig att det vore otänkbart att någon skulle få förhindra min passion.

    Vi klockar in 10 år tillsammans nu, fått 4 barn och även on jag rent automatiskt sitter mer sällan får jag fortfarande utrymme att nörda ner mig en hel dag när andan faller på.
    Men jag är noga med att även berätta för henne hur lycklig hon gör mig och tacka för att hon ställer upp när jag känner att det är dags att sitta.
    jag kommer aldrig bli en sån som kan sätta mig en halvtimme om dagen i 3 månader för att få nått färdigt, jag gillar att frossa i ljud och kreativitet.

  29. #29
    jgb
    jgb är inte uppkopplad
    jgbs avatar
    Fjomp
    Nogroove: Så jäkla bra att det funkar så! Wow!

  30. #30
    M i Gbg
    M i Gbg är inte uppkopplad
    M i Gbgs avatar
    Veteran
    Härligt att höra Nogroove. Jag har var inte lika rättfram men har ändå visat och berättat tydligt vad jag behöver och min fru är också väldigt förstående och generös. Däremot är hon inte lika bra på att säga till och ta för sig med vad hon behöver, så jag försöker "betala tillbaka" genom att skicka iväg henne på egentid med vänner eller rep för att hålla balansen. Funkar riktigt bra. Inte tio år än men väl fem och en liten tiomånaders bebis. För mig är det superviktigt att kommunicera behov, men också förstå när det inte riktigt passar samt att ge tillbaka.

  31. #31
    dannes
    dannes är inte uppkopplad
    danness avatar
    Veteran
    Hur mycket tid man spenderar aktivt är ganska ointressant för mig. Inspirationen som krävs för skapande är något jag laddar upp. Detta kan jag göra lite varsom, speciellt när jag gör något 'logiskt och enformigt, eller sånt' så att kreativa delen av hjärnan typ vilar eller på något sätt bygger upp inspirationen...

    Är jag inte uppladdad på detta sätt, blir det bara tramsjam, och ointressanta saker som kommer ut mig.

    Sen är det för mig också en ganska lång process från någon slags embrioide tills det är färdigt. Och själv börjar jag ofta med harmonier, och då struntar jag ganska mycket i hur ljuden låter. Sen är nästa steg att fila till ljuden, och i det steget filas det ofta på detaljer i melodi/harmonier.

    Men efter detta lite långdragna svar, så misstänker jag att frågan är vad som är minsta användbara sessions tid för att skapa. Och för mig är det kanske 2h.

  32. #32
    Göran
    Göran är uppkopplad nu
    Görans avatar
    Moderator
    Citat Ursprungligen postat av Odd Bob Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Så, vad är era minsta nödvändiga tidskvanta för att skapa?
    Definiera skapa.

  33. #33
    Paratriplel
    Paratriplel är inte uppkopplad

    Senior
    Jag har faktiskt på senare tiden filosoferat kring detta en hel del men inte kommit till några självklara eller klockrena slutsatser. Det har snarare bara lett mig till att ställa ännu fler frågor till mig själv om det..
    Det har väl kanske inte handlat så mycket om hur mycket tid jag behöver för att skapa någonting men i det stora hela kring vad min skapar lust kommer från, hur jag kan få den leds till något resultat osv..

    Men för att svara på frågan.
    Om jag måste iväg inom 1 timme så brukar jag bli ganska effektiv och kreativ, kan när det händer inte stå emot och kan inte riktigt avsluta för den delen heller. När timmen passerat har jag ofta lyckats skapa någonting, som fortfarande är för vagt för att bara spara ned (och som det mesta jag sparar, glömmas bort i en enorm mapp med projekt döpta till olika datum). Men efter ytterligare en halvtimme och lika mycket sen brukar mitt skapade verk vara redo för det.

    Så kort svar: 1 timme och 30 minuter.

  34. #34
    rydan
    rydan är uppkopplad nu
    rydans avatar
    Veteran
    Jag är också ganska "seg", så för att det faktiskt ska hända något behöver jag en del starttid. Tycker nog inte det är lönt att knalla till studion om jag inte får åtminstone två timmar där, och även då är det tveksamt, i så fall blir det mer för att det är kul och jag kanske ev får något gjort. För att verkligen få nått vettigt gjort på ett pågående projekt är det nog fyra timmar...

    Med laptop å lurar är det lägre, kanske 30 minuter. Men då är problemet att det tenderar bli en massa sparade skisser eller påbörjade projekt som inte blir något av...

  35. #35
    hasse_fx
    hasse_fx är inte uppkopplad
    hasse_fxs avatar
    Vintage
    En av de stora fördelarna med DAW och total recall - ett par minuters uppstartstid för godtyckligt pågående projekt. Så minsta möjliga kvanta är väl en kvart eller så. Det beror så klart på vad jag tänker mig att göra - på den där kvarten hinner jag spela in något pålägg eller fixa till något, men knappast initiera något nytt, bygga om arr eller annat mer omfattande. Då gäller de där "minst två ostörda timmarna" även för mig.

    Ett och annat kortare inhopp kan vara för att närlyssna och kanske (tack vare total recall) tweaka på något man gjort någon dag tidigare, jämföra med referens etc.

  36. #36
    sisältää
    sisältää är inte uppkopplad
    sisältääs avatar
    Veteran
    Om jag ska börja på ett nytt stycke så behöver jag ungefär en timme men gärna tre medan TVn är på. Jag gillar att gå in och ur musiken medan jag tittar på något halvintressant.

    Ska jag fortsätta något påbörjat i den hårda studion så gäller detsamma som när jag ska påbörja något. Är projektet i Ableton Live så behöver jag däremot inte mer än 20 minuter för att kunna fixa och pilla till något meningsfullt.

    Citat Ursprungligen postat av hasse_fx Visa inlägg
    This quote is hidden because you are ignoring this member.
    Ett och annat kortare inhopp kan vara för att närlyssna och kanske (tack vare total recall) tweaka på något man gjort någon dag tidigare, jämföra med referens etc.
    Just så!

Liknande ämnen

  1. Förändringar i ditt skapande pga utrustning.
    Av outshape i forum Studioutrustning, lo/mid
    Svar: 56
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 09:19
  2. GNU/Linux, skapande och produktion
    Av johey i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 36
    Senaste inlägg: 2014-06-04, 17:06
  3. Begränsningar i ert skapande?
    Av inget i forum Komposition & textförfattande
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2012-12-06, 19:20
  4. Hur börjar jag mitt skapande?
    Av eaglemountain i forum Datorer & kringutrustning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-01-30, 18:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •